4 Shetlanders zeer waarschijnlijk slachtoffer wolf

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13756
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:35

anjali schreef:
Nog maar kort geleden werd ik op Bokt afgekraakt omdat mijn paard niet 24\7 buitenstond- hij staat s'nachts en wegens de zondagsrust toen ook op zondag op stal. Dat laatste is nu overigens niet meer zo nu er een nieuwe pensionhoudster is. Maar als dit met die wolven zo doorgaat dan kun je je paarden en andere dieren alleen nog maar 24\7 opgehokt in geheel dichte stallen houden. En nu ineens vallen sommige Bokkers erover dat sommigen hun dieren wel steeds buiten hebben lopen wat eerst dus juist moest van hen. Heel veel (schuil)stallen en ook gewone stallen met alleen onderdeuren zijn trouwens helemaal niet wolfproof.

Maar Anjali, als er in jou nabijheid slachtoffers vallen dan ga je toch maatregels nemen!? Ik ken omgeving Otterlo, Wekerom, Ede en dat zijn op Ede na gewoon kleine dorpjes.
Als het dan weer gebeurt is het toch logisch men er wat van gaat vinden wanneer de in dit geval mini shetjes gewoon buiten zijn gebleven zonder enig deugelijk omheining!?

Ik zeg ook niet in heel het land alles achter slot en grendel binnen zetten maar daar waar al meerdere keren in een kleine straal dodelijke slachtoffers gevallen zijn moet je minstens wat van eigenaren gaan verwachten als hun dieren ze lief zijn.

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:38

meggiemeg schreef:
Wintu schreef:
Heb je misschien een linkje naar een voorbeeld hier van en welk land heb je het dan over?
Kijk eens naar Homestead Rescue op discovery+, daar zie je het vaak. Mensen die dan willen leven in en met de natuur met dieren en zelfvoorzienend willen zijn, ze zien hun vee rap verminderen door de roofdieren en vaak komt dat door en niet de juiste omheining en niet de juiste stallen voor de dieren. Als dat is aangepakt zie je ook dat het daarna vele malen beter gaat.


Tja, dat kan ik nu niet echt een goede bron noemen van hoe het er aan toe gaat in Amerika. Daar heb je kuddes van honderden dieren en die gaan echt niet op stal hoor en die hebben ook geen wolfwerend hekwerk.

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:40

Popstra schreef:
anjali schreef:
Nog maar kort geleden werd ik op Bokt afgekraakt omdat mijn paard niet 24\7 buitenstond- hij staat s'nachts en wegens de zondagsrust toen ook op zondag op stal. Dat laatste is nu overigens niet meer zo nu er een nieuwe pensionhoudster is. Maar als dit met die wolven zo doorgaat dan kun je je paarden en andere dieren alleen nog maar 24\7 opgehokt in geheel dichte stallen houden. En nu ineens vallen sommige Bokkers erover dat sommigen hun dieren wel steeds buiten hebben lopen wat eerst dus juist moest van hen. Heel veel (schuil)stallen en ook gewone stallen met alleen onderdeuren zijn trouwens helemaal niet wolfproof.

Maar Anjali, als er in jou nabijheid slachtoffers vallen dan ga je toch maatregels nemen!? Ik ken omgeving Otterlo, Wekerom, Ede en dat zijn op Ede na gewoon kleine dorpjes.
Als het dan weer gebeurt is het toch logisch men er wat van gaat vinden wanneer de in dit geval mini shetjes gewoon buiten zijn gebleven zonder enig deugelijk omheining!?

Ik zeg ook niet in heel het land alles achter slot en grendel binnen zetten maar daar waar al meerdere keren in een kleine straal dodelijke slachtoffers gevallen zijn moet je minstens wat van eigenaren gaan verwachten als hun dieren ze lief zijn.


Maar als jij al jaren 10 shetlanders hebt buiten en geen stal, hoe ga je dat dan 123 oplossen? En als je zo 123 geen tienduizend euro hebt liggen voor wolfwerend raster, hoe ga je dat doen dan?

Even voor de goede orde, als je de mogelijkheden hebt, dan gelijk handelen. Dus als ik 1 shetlander had, die kwam dan wel in de fietsenschuur. En wanneer mensen wel stallen hebben, maar bewust buiten laten staan, daar vind ik ook wat van. Maar niet iedereen heeft dat, niet iedereen kan of mag dat en niet iedereen heeft die financien zo even op plank liggen.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:43

Popstra schreef:
anjali schreef:
Nog maar kort geleden werd ik op Bokt afgekraakt omdat mijn paard niet 24\7 buitenstond- hij staat s'nachts en wegens de zondagsrust toen ook op zondag op stal. Dat laatste is nu overigens niet meer zo nu er een nieuwe pensionhoudster is. Maar als dit met die wolven zo doorgaat dan kun je je paarden en andere dieren alleen nog maar 24\7 opgehokt in geheel dichte stallen houden. En nu ineens vallen sommige Bokkers erover dat sommigen hun dieren wel steeds buiten hebben lopen wat eerst dus juist moest van hen. Heel veel (schuil)stallen en ook gewone stallen met alleen onderdeuren zijn trouwens helemaal niet wolfproof.

Maar Anjali, als er in jou nabijheid slachtoffers vallen dan ga je toch maatregels nemen!? Ik ken omgeving Otterlo, Wekerom, Ede en dat zijn op Ede na gewoon kleine dorpjes.
Als het dan weer gebeurt is het toch logisch men er wat van gaat vinden wanneer de in dit geval mini shetjes gewoon buiten zijn gebleven zonder enig deugelijk omheining!?

Ik zeg ook niet in heel het land alles achter slot en grendel binnen zetten maar daar waar al meerdere keren in een kleine straal dodelijke slachtoffers gevallen zijn moet je minstens wat van eigenaren gaan verwachten als hun dieren ze lief zijn.

Het is toch dweilen met de kraan open. Niets helpt tegen de wolven en nu moeten eigenaren van schapen en ponies maar zien hoe hun dieren te beschermen, die al generaties min of meer vrij buitenliepen. Trouwens het afrasteren van een heel klein stukje grond is al praktisch en financieel niet te doen.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:44

Ibbel schreef:
Maar goed, ik begrijp: het idee van je reet te komen en te stemmen is te moeilijk. Klagen van achter een toetenbord is veel makkelijker.


Natuurlijk ga ik stemmen, maar zoals ik al eerder zei, ik weet niet meer op wie. De partijen die maatregelen tegen de wolf willen, wat betreft hun politieke kleur, daar ga ik echt niet op stemmen. Dus wat dan wel?

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:46

Naar de slager dan...

Mijn paard staat bij iemand anders, ik heb niet de mogelijkheid om een wolfwerende omheining te zetten. S'nachts gaat ze op stal. Maar als er overdag aangevallen gaat worden, kan ik toch niet mn paard gaan ophokken?!
Verkopen gaat niet, paard staat al jaren met pensioen ivm blessure waarbij er niet meer gereden kan worden.
Wat blijft er dan nog over?
Voor mij persoonlijk denk ik dan aan inslapen. Heel hard, maar alles liever dan leven aangevreten worden door een wolf..

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:56

Ik snap je helemaal gillian :knuffel:

daarnaast verkoop, daar kan er nu geen zitten en morgen wel.
Dus daar heb je ook geen garantie in dat ze dan veilig zijn.

Ik heb mijn paarden langer dan dat er wolven in Nederland zijn. En de experts verwachtte die toen ook niet...

Hier staat een flink gazen hekwerk.
Het is niet zo dat de wolf even onder de draad door loopt. Maar die is niet wolvenproof. Dat zagen we op de Veluwe wel.
Hij is proof dat onze dieren andere niet lastig vallen.
Met die opzet is hij ook gemaakt. Want je eigen dieren veilig houden daar is betreft grote roofdieren nooit sprake van geweest.

Popstra
Berichten: 13756
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:59

Voor de goede orde, ik vind het ook van de zotte hoor dat dit allemaal zomaar aan het gebeuren is.
Wie had dit ooit gedacht, wolven terug in het land en dat doir een klein groepje die dat een goed plan vonden waar nu een heel veel grotere groep de dupe van is.
Van de zotte we het maar moeten slikken.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:21

meggiemeg schreef:
Wintu schreef:
Heb je misschien een linkje naar een voorbeeld hier van en welk land heb je het dan over?
Kijk eens naar Homestead Rescue op discovery+, daar zie je het vaak. Mensen die dan willen leven in en met de natuur met dieren en zelfvoorzienend willen zijn, ze zien hun vee rap verminderen door de roofdieren en vaak komt dat door en niet de juiste omheining en niet de juiste stallen voor de dieren. Als dat is aangepakt zie je ook dat het daarna vele malen beter gaat.

Die hebben en het geluk dat de buren een wolf of eerder coyote zullen schieten als die daar in zicht van huis/schuur komt en dat zij zelf met een beetje les die stap ook durven en mogen!! nemen. Onderschat niet wat jacht en dus selectie op schuw zijn doet voor naast elkaar kunnen leven.
Daarnaast zijn die mensen ook duidelijk bezig met doelbewust claimen van hun terrein voor mensen. Door gedrag, door geuren, door activiteiten als schietoefeningen (geur van kruit dus en dat zal een wolf of coyote inmiddels ook wel kennen als gevaar). Hier kunnen we niet verder dan omheining en opstallen. En dan nog met beperkingen qua wat mag, wat wordt er betaald (geen stallen in elk geval, laat staan vergunning, nog afgezien van haalbaar of niet).
Er zit hier voor de wolf geen consequentie aan een keertje schrikken van iets dat een mens doet.
En de aantallen dieren zijn al stomweg te groot voor de wildstand, nog afgezien van de postzegels aan natuur waar ze dan binnen zouden moeten willen! blijven.

Gehele buitenland kan je inmiddels wel vertellen dat je wolvenaantallen vanaf dag 1 blijvend moet beheren wil je een wildpopulatie behouden die ze kan voeden en dat is dus ver voor er vee gepakt wordt en geen garantie op wolven die daar nooit aan beginnen. Het afschieten van wolven die vee pakken komt bovenop managen aantallen in de natuurgebieden en is het 2e deel schuw houden van het verhaal. Wolf moet nl en genoeg ruimte/voedsel hebben waar ze wel wolf kunnen zijn naast de actieve selectie op afwijkende exemplaren die toch mensen gaan opzoeken. Dat opzoeken komt nog wel eens omdat er toch geen plekje meer is in een natuurgebied. En de berekeningen die daar bij horen gaan uit van gebieden richting de 2000-2500km2 (of voor NL, 3 individuen op de veluwe en verder nergens genoeg plek). We zitten al lang ver boven de draagkracht van NL qua wolf.

Lanoca
Berichten: 389
Geregistreerd: 09-02-18

Re: 4 Shetlanders zeer waarschijnlijk slachtoffer wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:43

Zolang je in Nederland een hond afmaakt omdat hij een schaap dood en een wolf zijn gang laat gaan kun je alles recht praten wat krom is. De hobby houder die zijn schapen verdedigde zat naar mijn gevoel goed. Met alleen toezicht zie je dus dat wolven je dieren verscheuren, maar je mag niets doen. Daar leert de wolf van dat hij alles mag

sasja0705
Berichten: 1980
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 15:30

meggiemeg schreef:
Als je kijkt naar de landen waar ze van veel meer roofdieren last hebben dan alleen de wolf hebben zo ook maatregelen moeten nemen om hun vee te beschermen, waarom kan dat daar wel en hier niet? Dan komt iedereen met cijfers van dichte bevolking, ruimte enzovoorts, maar het gaat om de uitkomst en die is hetzelfde. Je vee/dieren beschermen als je ze heel wilt houden of als je er van moet leven.


Dankjewel, heel goed verwoord

sasja0705
Berichten: 1980
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 15:31

Lanoca schreef:
Zolang je in Nederland een hond afmaakt omdat hij een schaap dood en een wolf zijn gang laat gaan kun je alles recht praten wat krom is. De hobby houder die zijn schapen verdedigde zat naar mijn gevoel goed. Met alleen toezicht zie je dus dat wolven je dieren verscheuren, maar je mag niets doen. Daar leert de wolf van dat hij alles mag

Hier zijn al enkele aanvallen geweest van honden in de laatste jaren.. en van die honden, die bekend zijn... is er geen enkele doodgemaakt, raar raar

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Re: 4 Shetlanders zeer waarschijnlijk slachtoffer wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 16:24

Jammer sasja0705 dat je niet op reacties op je post in gaat verder. Je roept heel hard, maar een gesprek ga je niet aan, heel jammer. Zo komen partijen nooit een stap tot elkaar.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: 4 Shetlanders zeer waarschijnlijk slachtoffer wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 16:50

Een wolfproof omheining is allemaal nog te doen bij kleine partijtjes, maar begin maar om 20ha zo af te maken…
Ten eerste kost het(zelfs met toeslagen en premies en …), nog steeds ongelooflijk veel geld, daarnaast krijg je hier nog geen vergunning voor kotjesdraad rond grote weides in agrarisch gebied, laat staan voor een wolf-werende omheining.

Dus zo raar is het niet dat er nog steeds dieren gewoon in weides staan.

Hier houden ze vast aan waardes van het landschap, natuurlijke hagen, natuurgebieden,… je mag zelfs je schuur niet in bv grijze stenen zetten omdat dit niet in het landschap past….
Zo zullen er heus nog gemeentes zijn…

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: 4 Shetlanders zeer waarschijnlijk slachtoffer wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 16:54

kan iemand mij uitleggen waar we het geld vandaan moeten halen om 10 ha. te omheinen?

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:10

tamary schreef:
meggiemeg schreef:
Kijk eens naar Homestead Rescue op discovery+, daar zie je het vaak. Mensen die dan willen leven in en met de natuur met dieren en zelfvoorzienend willen zijn, ze zien hun vee rap verminderen door de roofdieren en vaak komt dat door en niet de juiste omheining en niet de juiste stallen voor de dieren. Als dat is aangepakt zie je ook dat het daarna vele malen beter gaat.

Die hebben en het geluk dat de buren een wolf of eerder coyote zullen schieten als die daar in zicht van huis/schuur komt en dat zij zelf met een beetje les die stap ook durven en mogen!! nemen. Onderschat niet wat jacht en dus selectie op schuw zijn doet voor naast elkaar kunnen leven.
Daarnaast zijn die mensen ook duidelijk bezig met doelbewust claimen van hun terrein voor mensen. Door gedrag, door geuren, door activiteiten als schietoefeningen (geur van kruit dus en dat zal een wolf of coyote inmiddels ook wel kennen als gevaar). Hier kunnen we niet verder dan omheining en opstallen. En dan nog met beperkingen qua wat mag, wat wordt er betaald (geen stallen in elk geval, laat staan vergunning, nog afgezien van haalbaar of niet).
Er zit hier voor de wolf geen consequentie aan een keertje schrikken van iets dat een mens doet.
En de aantallen dieren zijn al stomweg te groot voor de wildstand, nog afgezien van de postzegels aan natuur waar ze dan binnen zouden moeten willen! blijven.

Gehele buitenland kan je inmiddels wel vertellen dat je wolvenaantallen vanaf dag 1 blijvend moet beheren wil je een wildpopulatie behouden die ze kan voeden en dat is dus ver voor er vee gepakt wordt en geen garantie op wolven die daar nooit aan beginnen. Het afschieten van wolven die vee pakken komt bovenop managen aantallen in de natuurgebieden en is het 2e deel schuw houden van het verhaal. Wolf moet nl en genoeg ruimte/voedsel hebben waar ze wel wolf kunnen zijn naast de actieve selectie op afwijkende exemplaren die toch mensen gaan opzoeken. Dat opzoeken komt nog wel eens omdat er toch geen plekje meer is in een natuurgebied. En de berekeningen die daar bij horen gaan uit van gebieden richting de 2000-2500km2 (of voor NL, 3 individuen op de veluwe en verder nergens genoeg plek). We zitten al lang ver boven de draagkracht van NL qua wolf.

Maar ook daar zijn er genoeg plekken waar de dichts bijzijnde buur op uren afstand zit. Plus de mensen hebben vaak ook geen grote aantallen dieren dus ze moeten er wel alles aan doen om ze te behouden.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:34

Kinke schreef:
kan iemand mij uitleggen waar we het geld vandaan moeten halen om 10 ha. te omheinen?

Idd , ook al krijg je een deeltje vergoed, voor grote oppervlaktes kost het een half fortuin.

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:38

Dat betalen de mensen toch die zeggen dat de wolf zo leuk is in Nederland?


Als ze dat eens in gingen voeren was de liefde rap over...

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:43

Misschien eerder bedenken wat je nodig hebt om dieren te houden?
Het is niet dat de wolf gisteren is komen aan wandelen hè?
Waarom niet tien jaar geleden al een plan gemaakt?
Eerst wachten tot alle onbeheerde dieren worden opgevreten en dan het slachtoffer uit gaan hangen. In plaats van dat men zich schaamt dat ze dit met hun dieren hebben laten gebeuren.

Ja, er zijn uitzonderingen, mensen die alles gedaan hebben, en toch slachtoffer zijn geworden. Met die mensen heb ik zeker te doen, en ze moeten hulp krijgen van de overheid.
Maar een groot deel is zoals al beschreven: de handelaren die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

sasja0705
Berichten: 1980
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:46

Wintu schreef:
Jammer sasja0705 dat je niet op reacties op je post in gaat verder. Je roept heel hard, maar een gesprek ga je niet aan, heel jammer. Zo komen partijen nooit een stap tot elkaar.


Kennelijk heb ik iets gemist, maar weet even niet wat.
In hoe verre roep ik heel hard?

Ik schreef al ,ik ben nog voor nog tegen de wolf.

Waar ik wel tegen ben is de wolf alle schuld in de schoenen schuiven en naar afschot te schreewuen.

Waar ik wel tegen ben is de lakse omgang met schapen ,ponies en andere dieren hier op de Veluwe van bepaalde "hobbyfokkers", die wel (zwart )geld willen vangen maar geen cent uitgeven voor fatsoenlijke huisvesting en verzorging.

En dat ik van mening ben, dat als je dat niet kan kan waarmaken ,fatsoenlijke huisvesting en verzorging, je niet aan dieren moet beginnen.
En daar bedoel ik alle dieren mee.

Het aangehaalde verhaal dat sommige geen geld voor omheiningen, schuilstallen, opstallen of wat ook ever niet hebben, dat je vaak geen vergunning krijgt voor stal - dat accepteer ik simpelweg niet.

Want als je al hiervoor geen geld hebt, dan heb je het uiteindelijk niet in geval van nood voor dierenarts ook niet

Wat vergunning betreft : dan is het perceel simpel niet geschikt om dieren te houden die schuil voor wind en weer verdienen.

Mijn paarden lopen ook de gehele dag buiten, ik zou ook graag willen, dat de luiken snachts open konden blijven - vooral als ik aan de nadere zomer denk.Maar ik heb geïnvesteerd in een goede isolatie en genoeg luchtstroom... en uiteraard ga ik in de zomer verdere aanpassingen doen zover nodig.
En nee, bij mij groeit geen geldboom, helaas niet.
Maar aanpassingen hoeven niet veel te kosten.

Juist door de laksheid van veel "hobbyfokkers/boeren" leren de wolven dat het veel gemakkelijker is om ponies/schapen in een gaas te jagen ipv in het bos achter herten of zwijnen aan te gaan.
En juist zo, verliezen wolven de schuwheid en komen dichter en dichter... en dan pakken ze ook de dieren van mensen, die WEL goed ervoor zorgen - zoals bij mijn buren.
Wij hebben echt niet verwacht, dat ze bij ons zouden komen, maar helaas, is het gebeurt.
En mijn buren hebben maatregelen genomen en de verblijvende schaapjes gaan nu snachts gewoon naar binnen.

Mijn mening is: zolang je aan de basis niets veranderd, kun je schieten wat je wilt maar verhelp je het probleem niet, want wolf leert een geeft wat geleerd is door aan de volgende generaties.

Dat zie je zelfs bij wilde vogels.
Sinds 8 jaar heb ik hier een redelijk tamm merelmannetje ( is makkelijk te herkennen aan kale kop) , inmiddels kan ik blind zijn nakomelingen aanwijzen - want die zijn stuk voor stuk minder schuw als de rest van merels die bij stal rondvliegen.

Dieren leren en geven het door.

Zijn er geen tafeltje dekje meer voor de wolf... dan gaat die weer op wild.
En dat bespaaard dan weer de gigantische afschot ieder jaar hier...


Dus ik zou eerlijk niet weten, waar hier van mijn kant "partijen" bij elkaar zouden kunnen komen.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: 4 Shetlanders zeer waarschijnlijk slachtoffer wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:53

Je weet dat er verschil in vergunning zit tussen open en gesloten (schuil)stal?

Perceel is dus wel geschikt, staan al jaren paarden/ pony's met een open schuilstal.
Maar dat wil niet zeggen dat je daar nu een fort Knox van mag maken.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:00

Nikass schreef:
Misschien eerder bedenken wat je nodig hebt om dieren te houden?
Het is niet dat de wolf gisteren is komen aan wandelen hè?
Waarom niet tien jaar geleden al een plan gemaakt?
Eerst wachten tot alle onbeheerde dieren worden opgevreten en dan het slachtoffer uit gaan hangen. In plaats van dat men zich schaamt dat ze dit met hun dieren hebben laten gebeuren.

Ja, er zijn uitzonderingen, mensen die alles gedaan hebben, en toch slachtoffer zijn geworden. Met die mensen heb ik zeker te doen, en ze moeten hulp krijgen van de overheid.
Maar een groot deel is zoals al beschreven: de handelaren die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.


Onbegrijpelijk deze reactie.
10 jaar geleden was er helemaal geen sprake van de wolf.
Ik dacht dat hier op bokt dierenliefhebbers zaten..maar dat valt blijkbaar vies tegen.
Ik wordt hier echt verdrietig van eerlijk gezegd.
Dierentuin omheining, anders geen dieren houden...

sasja0705
Berichten: 1980
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:35

gillian schreef:
Onbegrijpelijk deze reactie.
10 jaar geleden was er helemaal geen sprake van de wolf.
Ik dacht dat hier op bokt dierenliefhebbers zaten..maar dat valt blijkbaar vies tegen.
Ik wordt hier echt verdrietig van eerlijk gezegd.
Dierentuin omheining, anders geen dieren houden...


Dat klopt niet helemaal... 10 jaar geleden was al meer dan duidelijk dat de wolf er zou komen. Is een logisch gevolg van alle open grenzen.
In 1997 (toen dacht er nog niemand aan open grenzen met de Oostblok) zat ik bij mijn exvriend in Oostduitsland savonds lekker bij hem thuis op teras. Achter zijn (groot weiland) een bos en een rivier. Op de andere kant van deze rivier Polen.
De schemering kwam en vlak voordat het echt donker werd hoorde ik huilen, dat ging door mark en been. Wat bleek :wolven... toen nog op de "andere" kant in Polen....

En toen gingen op een dag alle grenzen open in geheel Europa...
Het duurde niet lang voordat wolven uit Oosteuropa,Noordeuropa en Zuideuropa gingen wandelen... en ook andere dieren (bvb jakhals)
En er werd al veel langer verwacht dat wolven dus ook Nederland aandoen.
Alleen was dat 15 jaar geleden wel bekend onder wetenschappers, biologen, enz maar absoluut niet bij het "breede" publiek en social Media.

Dus de "grote" verrassing is er geen was er ook nooit een.

Popstra
Berichten: 13756
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:43

Dat dierentuin omheining is weer het andere uiterste. Je kan om te beginnen een wei van 5 of meer dikke stroomdraden er omheen voorzien met een enorme klap stroom er op.
Dat is nog het meest eenvoudige.
Maar doe iig iets!!

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:47

sasja0705 schreef:
Wintu schreef:
Jammer sasja0705 dat je niet op reacties op je post in gaat verder. Je roept heel hard, maar een gesprek ga je niet aan, heel jammer. Zo komen partijen nooit een stap tot elkaar.


Kennelijk heb ik iets gemist, maar weet even niet wat.
In hoe verre roep ik heel hard?

Ik schreef al ,ik ben nog voor nog tegen de wolf.

Waar ik wel tegen ben is de wolf alle schuld in de schoenen schuiven en naar afschot te schreewuen.

Waar ik wel tegen ben is de lakse omgang met schapen ,ponies en andere dieren hier op de Veluwe van bepaalde "hobbyfokkers", die wel (zwart )geld willen vangen maar geen cent uitgeven voor fatsoenlijke huisvesting en verzorging.

En dat ik van mening ben, dat als je dat niet kan kan waarmaken ,fatsoenlijke huisvesting en verzorging, je niet aan dieren moet beginnen.
En daar bedoel ik alle dieren mee.

Het aangehaalde verhaal dat sommige geen geld voor omheiningen, schuilstallen, opstallen of wat ook ever niet hebben, dat je vaak geen vergunning krijgt voor stal - dat accepteer ik simpelweg niet.

Want als je al hiervoor geen geld hebt, dan heb je het uiteindelijk niet in geval van nood voor dierenarts ook niet

Wat vergunning betreft : dan is het perceel simpel niet geschikt om dieren te houden die schuil voor wind en weer verdienen.

Mijn paarden lopen ook de gehele dag buiten, ik zou ook graag willen, dat de luiken snachts open konden blijven - vooral als ik aan de nadere zomer denk.Maar ik heb geïnvesteerd in een goede isolatie en genoeg luchtstroom... en uiteraard ga ik in de zomer verdere aanpassingen doen zover nodig.
En nee, bij mij groeit geen geldboom, helaas niet.
Maar aanpassingen hoeven niet veel te kosten.

Juist door de laksheid van veel "hobbyfokkers/boeren" leren de wolven dat het veel gemakkelijker is om ponies/schapen in een gaas te jagen ipv in het bos achter herten of zwijnen aan te gaan.
En juist zo, verliezen wolven de schuwheid en komen dichter en dichter... en dan pakken ze ook de dieren van mensen, die WEL goed ervoor zorgen - zoals bij mijn buren.

Wij hebben echt niet verwacht, dat ze bij ons zouden komen, maar helaas, is het gebeurt.
En mijn buren hebben maatregelen genomen en de verblijvende schaapjes gaan nu snachts gewoon naar binnen.

Mijn mening is: zolang je aan de basis niets veranderd, kun je schieten wat je wilt maar verhelp je het probleem niet, want wolf leert een geeft wat geleerd is door aan de volgende generaties.

Dat zie je zelfs bij wilde vogels.
Sinds 8 jaar heb ik hier een redelijk tamm merelmannetje ( is makkelijk te herkennen aan kale kop) , inmiddels kan ik blind zijn nakomelingen aanwijzen - want die zijn stuk voor stuk minder schuw als de rest van merels die bij stal rondvliegen.

Dieren leren en geven het door.

Zijn er geen tafeltje dekje meer voor de wolf... dan gaat die weer op wild.
En dat bespaaard dan weer de gigantische afschot ieder jaar hier...


Dus ik zou eerlijk niet weten, waar hier van mijn kant "partijen" bij elkaar zouden kunnen komen.


_/-\o_