Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:47

Avalanche schreef:
Ik heb een Joodse vriendin. Ik ken haar al heel lang, en ik weet dat ze pro-Israel is..

Dit is op het niveau van "Ik ken een marokkaan en die is heel aardig".

tamary schreef:
Antisemitisme in Europa is zo oud als de Bijbel, Antisemitisme in het Midden-Oosten zo oud als de Koran. Beide hebben conflicten & ellende tot gevolg gehad gedurende het hele bestaan van deze 2 boeken.
Hier hebben beide partijen een conflict doorgezet op basis van de boeken waarmee zij zijn opgevoed.
Beide partijen hebben schuld.
Maar hoewel de Palestijnen zeker klem zitten, zitten de Joden in Israel dat ook. Beide willen niet weg naar elders, maar of de Joden zouden kunnen verhuizen is nog een veel grotere vraag. Sec is er geen plek meer te maken voor een nieuw land zonder claims van een heilig boek nog afgezien van de vraag of daar steun voor zou zijn EN of zo'n winst gezien het andere heilige boek niet tot een wereldwijde vervolging gaat leiden.

Wow, denk je echt dat het hier op neer komt? Eerlijk gezegd ben ik een beetje verbijsterd over wat ik hier lees, maar als dit je mening is, dan is dat maar zo. Goed om te weten dat er mensen zijn die er zo over denken.

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:50

prompter schreef:
Ik hoor net op het nieuws dat Baudet Klaver "op zijn bek zou slaan als hij bleef vragen om de jaarstukken" na een debat? Wat zijn dat voor omgangsvormen als dat echt waar is?!??!


Heb je wel eens een debat gevolgt? :)
Deze zijn soms interessant, vaak tenenkrommend en een enkele keer hilarisch. Persoonlijk vind ik de omgangvormen en de manier van communicatie vaak van bedroevend laag niveau. Maar blijkbaar is dat in een debat tegenwoordig 'normaal'. :')
Als er opmerkingen als:"Nee, ik ga geen eend nadoen!" voorbij komen, zegt dat wel iets over het communicatie niveau. Soms heb ik het gevoel dat ik een gesprek tussen 2 kleuters aan het volgen ben. :+

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:51

Bizarre vertoning van Baudet in debat. Hij lijkt wel onder invloed?

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:54


Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:56

996981 schreef:
Bizarre vertoning van Baudet in debat. Hij lijkt wel onder invloed?


Er werd bij Vandaag Inside erg lacherig over gedaan en er werd geadviseerd om Baudet te negeren.
Ik vind dat lastig, stel dat hij werkelijk geld heeft aangepakt van welk land dan ook, dan is dat schadelijk.
Dat moet gewoon onderzocht worden. Zo niet, dan excuses.
En bedreigingen kan sowieso niet in de politiek.
In het bedrijfsleven kan dit een reden zijn voor ontslag op staande voet.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:58

Electra63 schreef:
996981 schreef:
Bizarre vertoning van Baudet in debat. Hij lijkt wel onder invloed?


Er werd bij Vandaag Inside erg lacherig over gedaan en er werd geadviseerd om Baudet te negeren.
Ik vind dat lastig, stel dat hij werkelijk geld heeft aangepakt van welk land dan ook, dan is dat schadelijk.
Dat moet gewoon onderzocht worden. Zo niet, dan excuses.
En bedreigingen kan sowieso niet in de politiek.
In het bedrijfsleven kan dit een reden zijn voor ontslag op staande voet.

Vandaag inside… als er ergens om gelachen moet worden is het wat mij betreft dat programma.

Verder snap ik niet zo goed waarom je op mij reageert?

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:59

Veronica2 schreef:
Avalanche schreef:
Ik heb een Joodse vriendin. Ik ken haar al heel lang, en ik weet dat ze pro-Israel is..

Dit is op het niveau van "Ik ken een marokkaan en die is heel aardig".


Jeetje, wat vreselijk onvolwassen zeg. Volledig uit de context getrokken.

Hier is de context:

Avalanche schreef:
haar verwijten wat daar gebeurt is belachelijk, daar heeft zij geen keuze in of macht over, net zo min als ik dat heb.


Wat ik haar wel kan verwijten is haar keuze. Maar haar verantwoordelijk houden daarvoor is (zoals gezegd) absurd.


pien_2010 schreef:
Hoooooooo ik ga even vol op de rem. In deze discussie spraken we over de ordeverstoring van Lenny Kuhr. Daar vond antisemitisme plaats.

Jij praat over iets totaal anders. Namelijk de situatie in de Gazastrook. Laat ik daar heel helder mijn mening over verwoorden. Hamas is krapuul.
Israël heeft de Palestijnen al jarenlang geen toekomst gegeven. Schande!! En een voedingsbodem voor Hamas die zijn eigen bevolking gebruikt!

Hamas heeft een afschuwelijke daad verricht in oktober. Zelden zijn mensen zo verminkt, vermoord en verkracht. Ongelooflijk wat zich daar heeft afgespeeld.

De reactie van Israël is enorm en buitenproportioneel en teveel onschuldige burgers zijn gedood, off gaan dood (hongersnood) of zijn gewond. Afschuwelijk wat zich daar afspeelt en ik ben ervoor in Brussel tegen gaan demonstreren.
Kunnen in Oekraïne vrouwen, kinderen en bejaarden nog vluchten, In Gaza is no escape. En de hele wereld kijkt toe. Schande schande schande.

Alleen , ga dat niet in de schoenen schuiven van een Nederlandse vrouw die na deze oorlog zich positief uitgesproken heeft over deze inval.
Dat vind ik niet ok. Om haar een terrorist, moordenaar en erger te noemen.

Richt je tot de regering van Israël. Dat is ook absoluut krapuul. Afschuwelijk wat daar gebeurt en daar hebben we (mijn man en ik) geen goed woord voor over. Maar laat het conflict daar. Demonstreer hier tegen die praktijken, maar laat individuen die daar niet wonen met rust. Want anders krijg je dat Palestijnen en mensen. die Joodse zijn overal ter wereld tegen elkaar komen te staan.

Dat vond ik ook mooi in Brussel. Geen sprake van antisemitisch. Er waren zelfs een groepje mensen met de Israëlische vlag die zich uitspraken tegen wat er nu in Gaza gebeurt en die mensen waren absoluut veilig en werden warm onthaald.

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:25

Baudet mag in het debat zeggen wat hij wil, politieke onschendbaarheid maar hij heeft het na het debat nogmaals gezegd!! En daar gaat het om.

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:30

Electra63 schreef:
996981 schreef:
Bizarre vertoning van Baudet in debat. Hij lijkt wel onder invloed?


Er werd bij Vandaag Inside erg lacherig over gedaan en er werd geadviseerd om Baudet te negeren.
Ik vind dat lastig, stel dat hij werkelijk geld heeft aangepakt van welk land dan ook, dan is dat schadelijk.
Dat moet gewoon onderzocht worden. Zo niet, dan excuses.
En bedreigingen kan sowieso niet in de politiek.
In het bedrijfsleven kan dit een reden zijn voor ontslag op staande voet.


Zoals ik op de vorige blz al schreef hij moet op gesprek komen bij de Kamervoorzitter. Dus er komt vervolg op door iemand die ook kan ingrijpen. Goede zaak van deze voorzitter!

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:32

Eens. Negeren van dat gedrag is geen optie.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:39

BigOne schreef:
Baudet mag in het debat zeggen wat hij wil, politieke onschendbaarheid maar hij heeft het na het debat nogmaals gezegd!! En daar gaat het om.

Uh, er zijn wel degelijk regels met betrekking tot wat je wel en niet mag zeggen tijdens een tweede kamer debat.

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:41

Baudet lijkt wel vaker onder invloed, ik vraag me wel eens af of het wel goed met hem gaat.

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:42

Wel regels maar zeg je wel iets dat over de grens gaat kun je nog steeds niet vervolgd worden anders zaten alle FvD ers al voor het “ tribunaal” en Wilders en nog wel wat meer politici ook.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:45

BigOne schreef:
Wel regels maar zeg je wel iets dat over de grens gaat kun je nog steeds niet vervolgd worden anders zaten alle FvD ers al voor het “ tribunaal” en Wilders en nog wel wat meer politici ook.

Zou wat zijn als ze daarom vervolgd worden….

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:46

prompter schreef:
Baudet lijkt wel vaker onder invloed, ik vraag me wel eens af of het wel goed met hem gaat.

Nou inderdaad…

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:55

996981 schreef:
Electra63 schreef:


Er werd bij Vandaag Inside erg lacherig over gedaan en er werd geadviseerd om Baudet te negeren.
Ik vind dat lastig, stel dat hij werkelijk geld heeft aangepakt van welk land dan ook, dan is dat schadelijk.
Dat moet gewoon onderzocht worden. Zo niet, dan excuses.
En bedreigingen kan sowieso niet in de politiek.
In het bedrijfsleven kan dit een reden zijn voor ontslag op staande voet.

Vandaag inside… als er ergens om gelachen moet worden is het wat mij betreft dat programma.

Verder snap ik niet zo goed waarom je op mij reageert?



Ik reageer op jouw bericht, omdat de discussie op dat moment over Baudet begon en ik toevallig net VI op had staan en het daar ook over Baudet ging.
Net zoals dit onderwerp nu trending is op X.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 00:32

Veronica2 schreef:
tamary schreef:
Antisemitisme in Europa is zo oud als de Bijbel, Antisemitisme in het Midden-Oosten zo oud als de Koran. Beide hebben conflicten & ellende tot gevolg gehad gedurende het hele bestaan van deze 2 boeken.
Hier hebben beide partijen een conflict doorgezet op basis van de boeken waarmee zij zijn opgevoed.
Beide partijen hebben schuld.
Maar hoewel de Palestijnen zeker klem zitten, zitten de Joden in Israel dat ook. Beide willen niet weg naar elders, maar of de Joden zouden kunnen verhuizen is nog een veel grotere vraag. Sec is er geen plek meer te maken voor een nieuw land zonder claims van een heilig boek nog afgezien van de vraag of daar steun voor zou zijn EN of zo'n winst gezien het andere heilige boek niet tot een wereldwijde vervolging gaat leiden.

Wow, denk je echt dat het hier op neer komt? Eerlijk gezegd ben ik een beetje verbijsterd over wat ik hier lees, maar als dit je mening is, dan is dat maar zo. Goed om te weten dat er mensen zijn die er zo over denken.

Engelse uitspraak hier over : "it is hard to shed the values you grew up with".
Basis van hoe je naar de wereld kijkt en gedrag wordt gevormd door de ideeen van je ouders en zo generaties terug. En ja daar veranderen veel dingen in, mits die ook in de publieke opinie veranderen als die als ijkpunt tenminste belangrijk is. Religie loopt daarin nogal eens wat generaties achter.
En zeker in religie zal er een deel zijn die het heilige boek geheel letterlijk leest, neemt en er naar handeld. Taliban is daar een bekende van en hoe hard de rest van de lezers van hetzelfde boek ook roepen dat dat niet de juiste manier is om met dat boek om te gaan, veranderd daar niks aan. Moeilijk als het is voor veel mensen om te bevatten. De ene uitleg is de andere niet en als je daar geen rekening mee houdt komt er ellende. Je mag het geheel niet eens zijn met hun uitleg, maar je zal wel moeten accepteren dat zij zullen handelen naar hun ideaal en versie van de werkelijkheid en daar ook nog al eens in volharden hoe harder hun versie in de knoop komt met de realiteit. Het is een andere mindset en ik snap niet hoe je dat kan volhouden, maar heb er wel rekening mee te houden. Weten welke basis groepen mensen als waar aannemen geeft een heel stuk inzicht in waarom zij iets doen ook al is die waarheid voor jouw bewezen onwaar.

Verschillen in cultuur en religie vertellen veel over hoe en waarom, ook al is ieder mens in de basis hetzelfde qua emoties en grenzen aan handelen.
Toen de eerste redelijk betrouwbare vuurwapens massaal geproduceerd werden en er richting beroepslegers gewerkt werd, kwam de legertop er achter dat hoewel de soldaten betrouwbaar raak schoten op de training, ze op het slagveld zeer weinig raak schoten (of enkel laden en niet schieten tot loop vol zat, waren nog voorladers toen), over de vijand heen of voor de voeten ging het grootste deel van de schoten. Typisch bluf gedrag van elke diersoort die een territorium verdedigd. Boodschap : je kan hier niet blijven, maar ik wil je ook geen pijn doen, ik ben te gevaarlijk, ga aub weg.
Er was specifieke training nodig om die grens over te stappen en gezien de psychische ellende van veel soldaten sindsdien is dat niet in staat om de basis blauwdruk van de mens permanent te veranderen. De kleine groep die er wel "goed" mee omgaat omvat ook psychopaten, narcisten, sociopaten of wat het etiket inmiddels is.

Kan religie en cultuur gruwelijke draaien aan geven die jij als jij zo was opgegroeid als normaal of zelfs verplicht had gezien. Zelfde mens, andere opvoeding.
En ook daar 2 engelse uitspraken over :
Religion is considerd by the masses as true, by the wise as false and by rulers as usefull. (seneca).
For good people to do evil requires religion. (mij onbekend)

Ja, in de basis is het overgrote deel van de mensen een gewoon, goed/fatsoenlijk mens zoals dat ook herkend wordt. Dat neemt niet weg dat wat er normaal/verplicht is nogal eens intern in conflict komt met die basis en dat moeilijk tegengas geven is als daar een andere en dus niet geacepteerde basis bij hoort. Bv zat kerkscheuringen over details als slang sprak wel of niet met Eva ... incl. uitsluitingen, scheidingen, geweld en doden.
Leidraad naleven om als gids te dienen voor goed mens zijn levert nog wel eens leidraad boven doel denken op en dus geen ruimte voor ander pad naar hetzelfde doel, met alle ellende van dien.
Zulke leidraden leggen nog wel eens beperkingen op aan goed mens (kunnen) zijn, zeker het herkennen ervan in mensen die een andere leidraad volgen.
Ja, het is verstandig om daar op de achtergrond rekening mee te houden en zeker als het om groepen mensen gaat die aangestuurd/gemanipuleerd worden door iemand met een agenda, ongeacht de intenties van die agenda.

Jij ziet het als simplistisch? Ik juist niet, het maakt de wereld een stuk complexer met meer rechtvaardiging voor ellende. Enkel de motivatie blijft gelijk, maakt kijken naar de basis onder al die herrie en bluf belangrijk.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 08:10

Electra63 schreef:
Nikass schreef:
_/-\o_
Zonet Job Cohen gezien bij Sophie en Jeroen; heel prettig mens, die het heel goed weet te verwoorden!
De moeite om dat korte stukje tv even op te zoeken als je het gemist hebt.



Ik zag het ook !
Zoals Job zei: antisemitisme bestaat al 2000 jaar en is niet nu opeens.
Het is een illusie dat de staatssecretaris hier een oplossing voor kunt geven.
Ik vond Job Cohen altijd een fijne, fatsoenlijke vent, jammer dat hij het niet gered heeft toen met de PvdA.

Dat lijkt een trend:
Fatsoenlijke mensen redden het niet meer in de politiek; je moet vooral geslepen en rap van de tong zijn en goed liggen bij figuren als Johan Derksen (hij heeft zeker bijgedragen aan de populariteit van Baudet, daarna Van der Plas en toen Omtzigt) en populair zijn op SM, zoals Insta en X.


Ja, klopt. Volledig mee eens.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 08:28

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1281689 ... erkte-hard

Dit vind ik echt zo gruwelijk. En Rusland schaamt zich er bepaald niet voor.

En Rutte is in China? Waarom handelen we zo zonder problemen met die dictatuur?
Toen Poetin Oekraïne binnenviel bedachten we ineens dat het niet zo handig is om zo afhankelijk te zijn van Rusland. Maar we krijgen zometeen hetzelfde probleem (of erger) met China.
Gaan we daar niet een beetje naïef mee om?

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 08:35

Voor mij is het nog niet gezegd dat deze mannen schuldig zijn. Daar komen we nooit meer achter. Schande. En schokkend dat iets dat eerst onzichtbaar gedaan werd (het verboden martelen) nu open en bloot gebeurt zonder enige vorm van ontkenning of gêne. Heel zorgelijk en absoluut een nieuwe fase in de onderdrukkende dictatuur van Poetin.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 08:38

pien_2010 schreef:
Voor mij is het nog niet gezegd dat deze mannen schuldig zijn. Daar komen we nooit meer achter. Schande. En schokkend dat iets dat eerst onzichtbaar gedaan werd (het verboden martelen) nu open en bloot gebeurt zonder enige vorm van ontkenning of gêne. Heel zorgelijk en absoluut een nieuwe fase in de onderdrukkende dictatuur van Poetin.


Voor jou of voor ons misschien. Voor de gemiddelde Rus waarschijnlijk niet.

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 08:48

Dat klopt Cowboy

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 08:54

De AD komt met dat volgens de Tsjechische geheime dienst, Rusland cash geld betaalde aan bevriende Nederlandse en Europese politici.
https://www.ad.nl/binnenland/tsjechisch ... ~acb86a89/

Zembla heeft jaren geleden een uitzending hieraan gewijd waarbij met name FvD er slecht uitkwam (bewezen middels getuigenverklaringen oa van die Hiddema ), maar ook Wilders (ontkende), Le Pen (gaf toe), Seymour (gaf ook toe).

En een bericht van de NOS over het akkefietje tussen Klaver en Baudet waarin inderdaad Baudet vertelde dat in zijn boosheid hij zei "dat hij Klaver op zijn bek zou slaan". Interessantee is de reden van dit akkefietje.
Klaver vroeg namelijk weer om de jaarcijfers van FvD die niet openbaar zijn. Dit om te checken of FvD inderdaad betaald is door Rusland. En zeer concreet vroeg hij dit wederom van het jaar van het Oekraïne referendum! Pikant detail dus.
https://nos.nl/artikel/2514461-baudet-d ... leg-fvd-er

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:27

FVD-leider Thierry Baudet is niet komen opdagen voor zijn gesprek met Kamervoorzitter Martin Bosma. Die had Baudet op het matje geroepen omdat hij woensdagavond na een debat Kamerlid Jesse Klaver (GL-PvdA) bedreigde. De FVD-leider heeft wel telefonisch zijn excuses aangeboden.

Baudet komt niet opdagen bij Kamervoorzitter, heeft wel spijt van bedreigen Klaver https://www.nu.nl/politiek/6306899/baud ... laver.html

Ongelofelijk

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:37

tamary schreef:
Engelse uitspraak hier over : "it is hard to shed the values you grew up with".
Basis van hoe je naar de wereld kijkt en gedrag wordt gevormd door de ideeen van je ouders en zo generaties terug. En ja daar veranderen veel dingen in, mits die ook in de publieke opinie veranderen als die als ijkpunt tenminste belangrijk is.

Citaat:
Religie loopt daarin nogal eens wat generaties achter.

Klopt niet.

Ik weet dat tegenwoordig de meeste mensen van toeten noch blazen weten als het om dit soort zaken gaat.
Wie heeft paraat dat slavernij, apartheid door religieuze stromingen werden afgeschaft?
Dat in Nederland de wet op het weigeren van de militaire dienst door doopsgezinden in elkaar werd gezet...?
De meeste Nederlanders zien godsdienst als een soort van hunebed: oud, zwaar en geen idee waar het ooit voor diende.

Citaat:
En zeker in religie zal er een deel zijn die het heilige boek geheel letterlijk leest, neemt en er naar handeld.

... en laat ik als calviniste nou grinniken om het schone feit dat in de boeken staat dat je de boeken niet 'naar de letter' moet nemen.

Maar inderdaad, dat soort types springen in het oog en dat trekt de aandacht.
Heel triest.
Want inderdaad
Citaat:
Taliban is daar een bekende van en hoe hard de rest van de lezers van hetzelfde boek ook roepen dat dat niet de juiste manier is om met dat boek om te gaan (...) Je mag het geheel niet eens zijn met hun uitleg, maar je zal wel moeten accepteren dat zij zullen handelen naar hun ideaal en versie van de werkelijkheid en daar ook nog al eens in volharden hoe harder hun versie in de knoop komt met de realiteit. Het is een andere mindset en ik snap niet hoe je dat kan volhouden, maar heb er wel rekening mee te houden.

Geen rekening mee houden betekent in Afghanistan zweepslagen, marteling of de doodstraf.
Citaat:
Verschillen in cultuur en religie vertellen veel over hoe en waarom, ook al is ieder mens in de basis hetzelfde qua emoties en grenzen aan handelen.

Klopt.
Sterker nog: een boel verhalen, rituelen etc gaan juist over 'we stammen allemaal af van Adam en Eva', 'je kunt als mens niet altijd alles, ook al wil je iets heel graag - en wat dan', etc.
Citaat:
Toen de eerste redelijk betrouwbare vuurwapens massaal geproduceerd werden en er richting beroepslegers gewerkt werd, kwam de legertop er achter dat hoewel de soldaten betrouwbaar raak schoten op de training, ze op het slagveld zeer weinig raak schoten (of enkel laden en niet schieten tot loop vol zat, waren nog voorladers toen), over de vijand heen of voor de voeten ging het grootste deel van de schoten. Typisch bluf gedrag van elke diersoort die een territorium verdedigd. Boodschap : je kan hier niet blijven, maar ik wil je ook geen pijn doen, ik ben te gevaarlijk, ga aub weg.
Er was specifieke training nodig om die grens over te stappen en gezien de psychische ellende van veel soldaten sindsdien is dat niet in staat om de basis blauwdruk van de mens permanent te veranderen.

Moderne variant: op meer dan 10.000 kilometer afstand doet een soldaat iets wat op een game lijkt,
maar waarbij echte drones echte mensen doden.
Ook die soldaten ontwikkelen ptss.
Een andere mens doden - huuuuu.
In termen uit het Harry Potter universum: dat verscheurt je eigen ziel.
Citaat:
Kan religie en cultuur gruwelijke draaien aan geven die jij als jij zo was opgegroeid als normaal of zelfs verplicht had gezien. Zelfde mens, andere opvoeding.
En ook daar 2 engelse uitspraken over :
Religion is considerd by the masses as true, by the wise as false and by rulers as usefull. (seneca).
For good people to do evil requires religion. (mij onbekend)

I am delighted Seneca spoke British...
En iedere ketter heeft zo zijn letter.
De twee losse zinnetjes zijn waar.
Maar vergelijk het met de opleiding tot chirurg.
Het is ook geen kleinigheidje om in een ander mens te snijden.
Je hebt dus ""religie"" nodig om jezelf te vertellen dat het mag, omdat het voor iemands bestwil is.
Een blik op 'er is meer dan deze ene handeling - ik pak een mes en maak een wond - er is een ziekteproces en ik grijp in'.

Citaat:
Leidraad naleven om als gids te dienen voor goed mens zijn levert nog wel eens leidraad boven doel denken op en dus geen ruimte voor ander pad naar hetzelfde doel, met alle ellende van dien.

... deze snap ik even niet.