Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 18:34

Het is ook niet denigrerend, onder laagopgeleiden zijn evenveel wijze als onwijze lieden als in andere groepen.

Punt is wel, en dat zal me misschien niet in dank worden afgenomen, dat mensen met weinig of vooral praktische opleiding regelmatig toch kennis missen om e.e.a. goed te kunnen inschatten.

En dan denk ik vooral aan het leggen van, al dan niet historische, verbanden en aan het juist interpreteren van taalgebruik met een dubbele bodem. (waar die FvD lui heel goed in zijn).

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 18:39

mysa schreef:
Het is ook niet denigrerend, onder laagopgeleiden zijn evenveel wijze als onwijze lieden als in andere groepen.

Punt is wel, en dat zal me misschien niet in dank worden afgenomen, dat mensen met weinig of vooral praktische opleiding regelmatig toch kennis missen om e.e.a. goed te kunnen inschatten.

En dan denk ik vooral aan het leggen van, al dan niet historische, verbanden en aan het juist interpreteren van taalgebruik met een dubbele bodem. (waar die FvD lui heel goed in zijn).



Staat me bij dat lager opgeleid voorheen vaker pvda stemde, las ik hier ergens?
Probleem zit niet bij de stemmers (oké wel een beetje) maar vooral bij het kiezersbedrog vanuit dat soort partijen. Die hou ik vooral verantwoordelijk dat ze de boel zo verdraaien om zieltjes te winnen.

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 18:50

Klopt, maar dat verdraaien moet je wel kunnen zien.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 19:04

mysa schreef:
Het is ook niet denigrerend, onder laagopgeleiden zijn evenveel wijze als onwijze lieden als in andere groepen.

Punt is wel, en dat zal me misschien niet in dank worden afgenomen, dat mensen met weinig of vooral praktische opleiding regelmatig toch kennis missen om e.e.a. goed te kunnen inschatten.

En dan denk ik vooral aan het leggen van, al dan niet historische, verbanden en aan het juist interpreteren van taalgebruik met een dubbele bodem. (waar die FvD lui heel goed in zijn).


Helemaal mee eens!

Als je goed begrijpend kan lezen heb je al een enorme voorsprong. En verder doordenkt over wat je gelezen hebt.

Bijvoorbeeld mbt de PVV met z'n grenzen dicht. Klinkt leuk, maar ze zeggen er niet bij dat we dan tegen verdragen en EU regels ingaan.

Of mbt de leuze: Timmermans gaat erfenissen zwaar belasten. Dan kan je straks je huis uit als je partner overlijdt. Dat zit ook heel anders dan er geroeptoetert werd.

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 19:19

Hier nog zo'n lijstje over stemgedrag.

https://nos.nl/l/2498257

Wat ik dan weer bijzonder vind: hier wordt ook weer het verschil besproken tussen hoogopgeleid en laagopgeleid. In het tussenstukje wordt uitleg gegeven over welke groep mensen het gaat. Dus wanneer je hoog-midden-laag bent opgeleid. De middelste groep wordt ook in dit artikel echter amper benoemd.

Die groep moet dan wel bijna alleen uit oninteressante mensen bestaan. :+

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 19:23

mysa schreef:
Klopt, maar dat verdraaien moet je wel kunnen zien.


Weet ik niet. Ik ga soms onbewust ook mee in het “pas op voor die vluchtelingen”. Ik pas op als ik jonge donkere mannen over straat zie en heb soms bijzonder intolerante gedachten. Uiteindelijk strookt dit niet met waar ik voor wil staan dus analyseer ik het helemaal weer uit m’n hoofd. Maar al die propoganda werkt toch. Ik word toch bang door die ter Apel beelden.
We zijn uiteindelijk helemaal niet zo rationeel als we denken dat we zijn.

Misschien is er een correlatie in opleidingsniveau en stemgedrag, maar correlatie is geen causatie natuurlijk.
Wel interessant hoor, wat het zou kunnen zijn. Je zou het ook een marketingstrategie van pvv kunnen noemen. “Laag”opgeleid is in absolute getallen het grootst. Spreek je de juiste woorden die deze “subcultuur” aanspreekt dan scoor je punten en stemmen.

Waarom die rechtse wind zo waait is onderzoek naar gedaan trouwens. Maar waarom dit zo die “laagopgeleide” trekt kan ik er niet uit ontsluiten.

Edit: journee post net nog een lijstje zie ik.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 26-03-24 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 19:24

Citaat:
Of mbt de leuze: Timmermans gaat erfenissen zwaar belasten. Dan kan je straks je huis uit als je partner overlijdt. Dat zit ook heel anders dan er geroeptoetert werd.


Die was Bingo. Zeer goed gedaan als het gaat om foute info verspreiden. Foei toch.

Dat heeft zoveel stof doen opwaaien hier in dit topic. Er is zoveel uitleg gegeven, bewijzen dat het niet klopte, de juiste bedragen die qua verhoging lachwekkend waren, maar dat heeft wel 10 blz schrijven opgeleverd en elke keer kwam het terug en werd opnieuw uitleg gegeven.

Daarvan heb ik geleerd, als iemand die erg bezorgd is over de klimaat verandering , dat dit bij veel bokkers vele male minder belangrijk gevonden wordt als die paar honderd euro op een riante erfenis die misschien ooit betaald moet worden als dat goedgekeurd zou worden door de kamer

Sindsdien post ik amper nog iets over de opwarming van de aarde, heeft zo geen zin. Ik was daarover zo teleurgesteld |( en ook verdrietig.

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 20:05


Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 20:22

journee schreef:
Hier nog een linkje uit februari 2017. Toen was 'Geert' blijkbaar juist vooral populair bij midden en hoogopgeleide mensen.

https://wnl.tv/2017/02/10/pvv-populairst-hoger-opgeleiden/



En ook gewoon 20 zetels. Mijn theorie was eerst nog dat dit deel nog steeds op de pvv stemt maar die vlieger gaat niet op.

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 20:26

Raineri schreef:
journee schreef:
Hier nog een linkje uit februari 2017. Toen was 'Geert' blijkbaar juist vooral populair bij midden en hoogopgeleide mensen.

https://wnl.tv/2017/02/10/pvv-populairst-hoger-opgeleiden/



En ook gewoon 20 zetels. Mijn theorie was eerst nog dat dit deel nog steeds op de pvv stemt maar die vlieger gaat niet op.


Persoonlijk denk ik dat er meer mensen uit emotie stemmen dan je zou verwachten. Er dan is een partij programma ook niet meer zo belangrijk.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 21:40

anjali schreef:
@Raineri: Ik wil zeggen dat dat soort lijstjes over hoog-of laag- opgeleiden en waar ze op zouden stemmen, mogelijk met het voor dom wegzetten van laagopgeleiden, dat dat echt nergens op slaat en ik vind het zelfs denigrerend.


Mij ontgaat iets.

Op zich vind ik het geen gek idee om te onderzoeken 'wie heeft op welke partij gestemd',
en daarbij kun je kijken naar woonplaats, naar inkomen, naar opleiding, naar gender - en daar kun je conclusies aan verbinden.

Aangezien het niet gaat over 'waar zouden ze op stemmen', maar waarop heeft men gestemd,
heeft het verder weinig van doen met mensen 'wegzetten'.
(Uiteraard kunnen mensen andere mensen raar vinden die SP stemmen, PvdD, CU, etc etc etc.)

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 23:15


Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 23:43

Electra63 schreef:
https://www.oneworld.nl/mensenrechten/p ... chtsstaat/

Dit is een artikel over de eventuele gevolgen van deelname aan een kabinet door een radicaal-rechtse partij als de PVV.


Een enge ontwikkeling, waartegen we ons te allen tijde moeten blijven verzetten!
En er mee samenwerken, of ministers aan leveren NOOIT :n

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 23:57

journee schreef:
Raineri schreef:
En ook gewoon 20 zetels. Mijn theorie was eerst nog dat dit deel nog steeds op de pvv stemt maar die vlieger gaat niet op.


Persoonlijk denk ik dat er meer mensen uit emotie stemmen dan je zou verwachten. Er dan is een partij programma ook niet meer zo belangrijk.


Spijker op de kop. Mensen stemmen uit onderbuik en emotie, niet vanuit de inhoud (helaas). Daarom kon Pieter Omtzigt in de peilingen al op weetikveel hoeveel zetels staan voordat ie uberhaupt een programma had.
WNL is trouwens een vrij gekleurde bron, staat voor Wakker Nederland en is vrij conservatief rechts. Is dus met een redelijk korreltje zout te nemen.

Electra63 - dank voor het delen! Is niet uniek voor de PVV. Waar populistisch rechts meer macht krijgt wordt journalistiek en rechtspraak uitgehold.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 00:12

Wilders wil van npo af en heeft de journalistiek al het schuim der aarde genoemd.

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 00:46

https://nos.nl/artikel/2514263-kamer-st ... -jodenhaat

N.a.v. dit artikel, wat vinden jullie? Ik ben uiteraard tegen antisemitisme, maar in mijn ogen was de verstoring tijdens het concert dat hier werd genoemd niet met antisemitische bedoelingen, maar tegen de pro-israelische meningen van de artiest. Ik vind het niet kunnen om concerten te verstoren, maar ik heb ook het idee dat het voorval groot wordt opgeblazen en mensen nu beren op de weg beginnen te zien die er niet zijn. Of dat pro-palestijnse bewegingen als fundamenteel antisemitisch worden gezien. In de kamer lijkt alleen DENK dit te beamen, maar ik moet zeggen dat ik het niet meer snap. Het lijkt alsof niemand anders dit deelt, of zou het vooral de media zijn?

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 01:16

Dit werd net besproken bij Op1 en Gijs Groenteman (zelf jood) zei, dat dit ook kwam omdat Lenny zich net na de aanval van Hamas op 7 oktober zich negatief had uitgelaten over Palestijnen en haar kleinzoon militair is.

Ik vind het lastig.
Ik vind de aanval van Hamas afschuwelijk en vreselijk voor iedereen die slachtoffer is of ontvoerd is.
Maar de aanval van Israël op Gaza vind ik buitenproportioneel en weerzinwekkend.
30.000 doden is bizar en de haat tegen Israël wordt alleen maar groter.
Kinderen in Gaza zijn voor hun leven getraumatiseerd.
Ook op de Westbank gedragen de Kolonisten zich steeds meer als beesten.

Ik zie de situatie alleen maar verder escaleren en ik hoop dat met name de VS Israël kan stoppen met dit buitenproportioneel wraakoffensief.

Ik vind veel Kamerleden partijdig.
Zich wel uitspreken tegen de aanval van Hamas en nu de verstoring bij Lenny Kuhr (terecht) maar weinig mededogen voor het Palestijnse volk en de duizenden onschuldige slachtoffers.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 01:56

Lynnepinny schreef:
https://nos.nl/artikel/2514263-kamer-st ... -jodenhaat

N.a.v. dit artikel, wat vinden jullie? Ik ben uiteraard tegen antisemitisme, maar in mijn ogen was de verstoring tijdens het concert dat hier werd genoemd niet met antisemitische bedoelingen, maar tegen de pro-israelische meningen van de artiest. Ik vind het niet kunnen om concerten te verstoren, maar ik heb ook het idee dat het voorval groot wordt opgeblazen en mensen nu beren op de weg beginnen te zien die er niet zijn. Of dat pro-palestijnse bewegingen als fundamenteel antisemitisch worden gezien. In de kamer lijkt alleen DENK dit te beamen, maar ik moet zeggen dat ik het niet meer snap. Het lijkt alsof niemand anders dit deelt, of zou het vooral de media zijn?

Ik deel dit wel.
Wat Israel nu doet in Gaza kan niet en mag niet. Ik hoef alle afschuwelijke berichten hier niet te plaatsen, maar 300 doden bij Israel, 30.000 bij de Palestijnen...... Dat is is geen verdediging meer, dat is buiten alle proportie.
Antisemitisme is wat er achter de holocaust zat. Maar protesteren tegen wat in mijn ogen genocide is lijkt me meer dan terecht. En ik vind er eigenlijk wel wat van dat dat antisemitisme genoemd wordt.

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 07:54

Dat stuk op TV waarin de voorstelling onderbroken werd door actie voerders, had in mijn ogen wel degelijk een antisemitisch karakter. Ik vond het heel eng.
Ik vind het ook raar dat als iemand in Nederland zich positief uitspreekt als het om de inval gaat door Israël dat die persoon dan medeverantwoordelijk wordt gehouden voor wat daar gebeurt. Het had voor mij een heel naar randje.

En zoals het nu gaat in Gaza ben ik absoluut op tegen en zou de wereld echt moeten verbieden. Maar dit voorval lost niets op, en polariseert groepen on Nederland imo. Er is een topic over Israël.

Bedankt voor het plaatsen van het artikel over de rechtelijke macht en andere consequenties van deze overwinning als het om toetsing gaat van de regering, mensenrechten etc
Het is een heel helder stuk.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 07:58

Ik ga met jullie mee. Ik weet niet precies wat er geroepen is; antisemitische leuzen vind ik niet kunnen. Maar protesteren tegen Israël zeker wel. En ik hoorde in een filmpje ook dat zij achter het militaire optreden van Israël staat, dus ja, dan kan je wel verwachten dat je tegengeluid krijgt.

In principe ben ik geen voorstander van verstoring van concerten: het terug brengen naar micro niveau, maar tegelijkertijd: je moet toch iets als je wanhopig bent en er niet naar je geluisterd wordt! Dus, het zou niet mijn keuze zijn, maar ik begrijp het wel.

En de kamer meet met twee maten. Het is goed dat ze opstaan tegen Jodenhaat (in het algemeen)
Maar waarom staan ze niet op tegen genocide en steunen ze nog steeds de bezetting van de Palestijnen?
Israël lijkt haar traumatische verleden te gebruiken als vrijbrief voor onvoorwaardelijke steun voor wat dan ook.
Dat is niet ok. :n :n :n
Ik heb begrip voor de agressieve uitbarstingen van een kennis van mij met ptss, maar stel daaraan wel grenzen.
Het is niet zo dat hij vanwege zijn trauma een ander tot slachtoffer mag maken. En dat is wat Israël wel doet.

Electra: de VS kán Israël stoppen. Alleen ze doen het (nog) niet. Israël kan niets zonder de VS.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:54

het blijft een bijzonder moeilijke situatie in Israël/Palestina. Er is geen makkelijke oplossing. Mijn hart huilt voor alle slachtoffers, de kinderen. Bizar dat Israël ongestraft een volk mag uithongeren en ziekenhuizen aanvalt.

Ik begrijp niet dat ze mee mogen doen met het Eurovisie Songfestival, weten jullie waarom?

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:10

Nikass schreef:
Electra63 schreef:
https://www.oneworld.nl/mensenrechten/p ... chtsstaat/

Dit is een artikel over de eventuele gevolgen van deelname aan een kabinet door een radicaal-rechtse partij als de PVV.


Een enge ontwikkeling, waartegen we ons te allen tijde moeten blijven verzetten!
En er mee samenwerken, of ministers aan leveren NOOIT :n


Daar ben ik ook niet blij mee. Dat gaat heel wat mensen in grote moeilijkheden brengen.

Alleen hoe wil je je daar tegen blijven verzetten. Kijkend naar de onderhandelingstafel zie ik de BBB die enkel maar geintereseerd is in de belangen van de agrarische sector. De VVD die wel open staat voor samenwerking met de PVV. Enkel NSC probeert Wilders bij de les te houden op het gebied van de rechtsstaat. Dat wordt ze echter niet in dank afgenomen als je kijkt naar de peilingen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:37

.... ooit leerde ik 'het is een keuze waar je het verhaal laat beginnen'.

7 oktober was een reactie. Op een bezetting waarbij mensenrechten voluit en langdurig werden geschonden.
Één verhaal over 7 oktober luidde dat het het doel was om 'alleen maar' gijzelaars te nemen.
(... misschien wat naïef, al val je een uiterst vreedzame kibboets binnen, je kunt weten dat het een veldslag gaat worden ipv een Sabijnse maagdenroof.)
En dat via de gijzelaars en onderhandelingen de situatie in Gaza zou worden 'opengebroken'.

... inmiddels luidt de trieste conclusie dat het alleen maar erger is geworden.

Ik ben uiteraard tegen Jodenhaat.
Ik heb geen idee wat het precieze standpunt van Lenny Kuhr is.
En ik weet niet exact wat er tijdens de verstoring is geroepen.

(En er zijn interpretatieverschillen en gevoeligheden.
'From the river to the sea,
Palestinians will be free' -
let op dat ik het over mensen heb,
roept heftige emoties op, "Ze willen ons weer de zee in drijven!" terwijl het voor sommigen - niet allen - betekent dat de bezetting ten einde gaat komen.
'Drijf de Joden de zee in' vind ik Jodenhaat,
leuzen rondom 'beëindig de bezetting' hebben niets met Jodenhaat van doen.)

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:59

Loretta schreef:
Nikass schreef:
Een enge ontwikkeling, waartegen we ons te allen tijde moeten blijven verzetten!
En er mee samenwerken, of ministers aan leveren NOOIT :n


Daar ben ik ook niet blij mee. Dat gaat heel wat mensen in grote moeilijkheden brengen.

Alleen hoe wil je je daar tegen blijven verzetten. Kijkend naar de onderhandelingstafel zie ik de BBB die enkel maar geintereseerd is in de belangen van de agrarische sector. De VVD die wel open staat voor samenwerking met de PVV. Enkel NSC probeert Wilders bij de les te houden op het gebied van de rechtsstaat. Dat wordt ze echter niet in dank afgenomen als je kijkt naar de peilingen.


Dit is wat het volk wil, ofzo. Afbraak van democratie, rechtsstaat, eigen belang op 1, intolerantie als belangrijkste onderdeel van onze cultuur...

Ander leuk nieuws:
https://nos.nl/artikel/2514347-2023-sle ... -het-armoe

We hebben vlinders gesloopt, en

https://nos.nl/artikel/2514256-mazelen- ... elfde-bron

Dankzij hippe vaccinweigeraars zijn voorkombare ziektes weer terug van weggeweest! Er zijn al 4 kindjes overleden aan kinkhoest.

Over Israel en Palestina weet ik gewoon te weinig om iets nuttigs te kunnen zeggen.

pien_2010 schreef:
Sindsdien post ik amper nog iets over de opwarming van de aarde, heeft zo geen zin. Ik was daarover zo teleurgesteld |( en ook verdrietig.)


Ik snap je... dingen die ik belangrijk vind staan ook heel ver af van wat in ieder geval een substantieel aantal Nederlanders belangrijk lijken te vinden. Ik deel je verdriet, linkse huilie die ik ben.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:03

Raineri schreef:
mysa schreef:
Klopt, maar dat verdraaien moet je wel kunnen zien.


Weet ik niet. Ik ga soms onbewust ook mee in het “pas op voor die vluchtelingen”. Ik pas op als ik jonge donkere mannen over straat zie en heb soms bijzonder intolerante gedachten. Uiteindelijk strookt dit niet met waar ik voor wil staan dus analyseer ik het helemaal weer uit m’n hoofd. Maar al die propoganda werkt toch. Ik word toch bang door die ter Apel beelden.
We zijn uiteindelijk helemaal niet zo rationeel als we denken dat we zijn.


Interessant wat je vertelt, het geeft ook wel weer wat er in een grote groep in de samenleving ook speelt. Toch is de haat tegen buitenlanders, asielzoekers en vluchtelingen in reële zin ongegrond. Veel van de mensen die bang zijn voor deze groepen hebben bijvoorbeeld nog nooit een vluchteling van dichtbij gezien.


Janneke2 schreef:
Ik heb geen idee wat het precieze standpunt van Lenny Kuhr is.

Ze wil graag dat haar familie veilig is en vooral dat haar kleinkind veilig thuis komt.

Janneke2 schreef:
En ik weet niet exact wat er tijdens de verstoring is geroepen.

Er zijn beelden van te vinden. Enerzijds persoonlijke aantijgingen richting mevrouw Kuhr en ook leuzen voor de bevrijding van Palestina. Dat roept de vraag op, waar begint jodenhaat precies?