wolven in oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

wolven in oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 14:13

http://www.nu.nl/news/1516605/89/rss/St ... assen.html

Citaat:
Staatsbosbeheer wil zogenoemde sleutelsoorten als wilde zwijnen, wisenten en wolven toelaten in natuurgebied de Oostvaardersplassen. Dat maakte de natuurbeheerder dinsdag bekend.

Deze wilde dieren moeten fungeren als wegbereider voor andere dieren en planten.

Boswachter Hans Breeveld verwacht niet dat deze beesten op korte termijn in het gebied aanwezig zullen zijn.

Loslaten

"De wolf hoort hier thuis", vindt ecoloog Frans Vera van Staatsbosbeheer. Hij verwacht dat er ruimte is voor meer dan honderd wolven. "Wat mij betreft zetten we er morgen wolven in, maar ik verwacht niet dat we ze op korte termijn loslaten. Ecologisch gezien is het geen probleem. Het zit tussen onze oren."

Vera refereert daarmee aan het beeld dat mensen hebben van wolven door het sprookje over de grote, boze wolf.

Kaal

Het wilde zwijn moet wat hem betreft ook een plekje krijgen in het natuurgebied bij Lelystad. Deze diersoort graast zijn omgeving helemaal kaal, waardoor er meer ruimte ontstaat voor nieuwe plantensoorten.

Staatsbosbeheer wil graag dat die natuurlijke dynamiek terugkeert in het gebied. Een kade scheidt nu op een harde manier het natte van het droge deel. Er worden maatregelen getroffen om deze kade overbodig te maken, zodat er een natuurlijke overgang ontstaat van nat naar droog.

Kunstgrepen

Tot nu toe werd de Oostvaardersplassen in een bepaalde toestand gehandhaafd, desnoods met kunstgrepen. En tegelijkertijd moest de natuur vooral haar gang gaan. Het 's winters niet bijvoeren van verzwakte dieren, is hiervan een voorbeeld.

Het levert elk jaar weer discussie op. Het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit vroeg Staatsbosbeheer naar aanleiding van het advies van een internationale commissie, een ecologische langetermijnvisie op te stellen.

Ik moest gelijk denken aan de veiligheid van mensen, en de gevolgen van te veel wolven. ze gaan zich natuurlijk wel voortplanten en ze hebben volop voedsel daar. misschien krijgen ze het er te goed en komen er te veel en verminderen de andere diersoorten?
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 08-04-08 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: mening bijgevoegd

Roane

Re: wolven in oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:19

Nou, geweldig. Leuk. Lachen
Maar is er wel genoeg ruimte voor 100 wolven? Die beesten hebben zoveel ruimte nodig.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:23

Nou dat word hollen als je met je paard door het bos rijd..... wooooeeeeeehhhhh, hele horde wolven die achter hun "prooi" aangaan.
Goh, mijn paard en ik zijn hun volgende maaltijd....

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:29

Ze gaan niet zomaar achter alles aan wat beweegt hoor *stelt spettic gerust* alleen als je paard gigantisch kreupel loopt en duidelijk een makkelijk prooi is Haha!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:32

Ben je gezellig op zondagmiddag met het gezin aan het wandelen wordt je peuter aangevallen door wolven Nagelbijten / Gniffelen

Ben opzich niet tegen het terug zetten van dieren in de natuur, maar hou het wel realistisch de dieren zijn niet voor niets niet meer te vinden in Nederland.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:34

Roane schreef:
Ze gaan niet zomaar achter alles aan wat beweegt hoor *stelt spettic gerust* alleen als je paard gigantisch kreupel loopt en duidelijk een makkelijk prooi is Haha!

Ja...maar als ik er even naast loop om mijn paardje te ontlasten ben ikde makkelijke prooi denk ik zo, ookal loop ik niet kreupelof ik moet net blaren hebben
Haha!
Laatst bijgewerkt door spettic op 08-04-08 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:34

de wolven komen alleen in de oosvaardersplassen terecht, niet in het bos bij jou om de hoek hoor

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 14:34

volgens mij mag je daar niet een spaardrijden spettic, maar inderdaad wel wandelen met kleine kinderen. daar moest ik ook gelijk aan denken.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:36

Oefff, dat scheeld, heb ik dus niet goed gelezen.
Zag nl in gedachten ookal wolven op de Veluwe......

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 14:36

Citaat:
De wolf is een opportunist. Hij eet knaagdieren, haasachtigen, hoefdieren en vogels, maar ook aas en afval worden gegeten. Enkele grotere prooidieren zijn eland, edelhert, wild zwijn, rendier, bever en ree.

Indien voldoende aanwezig vormen hoefdieren de belangrijkste prooidieren. Bij een onderzoek naar het menu van Pools-Duitse wolven bleek dat ree ongeveer de helft van het menu beslaat, edelhert dertig procent en wild zwijn ongeveer vijftien procent. Kleinere dieren beslaan slechts vijf procent van het menu.

Ook vee en zelfs honden worden gegrepen. Een onbeschermd schaap is voor een wolf vaak een eenvoudige prooi, makkelijker dan bijvoorbeeld een ree.

Een gemiddelde roedel van ongeveer 10 dieren zal per dier ongeveer twee tot vier kg vlees per dag eten. Op jaarbasis eet een roedel wolven in Europa dus ongeveer 125 reeën, 30 edelherten, 5 wilde zwijnen en nog wat kleinere dieren.

dus dat zijn niet heel veel kilo`s in totaal... Knipoog tsja, ze willen de natuur haar gang laten gaan he...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 14:38

Citaat:
In de middeleeuwen en daarvoor werd de wolf als een vrij lastig dier beschouwd, doordat het landbouwdieren als schapen en geiten at. Ook deden er in die tijd verhalen en sprookjes de ronde dat wolven ook mensen aanvielen. In de loop der tijd is het dier om die reden in onze gebieden afgeschoten en uitgestorven. In principe kunnen wolven, en zeker een roedel wolven, ongewapende mensen, en zeker kleine kinderen, de baas. In de praktijk vlucht de wolf voor de mens. Er is een beperkt aantal gevallen bekend waarin wolven mensen aten. Dit waren mensen die door andere oorzaken waren gestorven, bijvoorbeeld oorlogsslachtoffers. In andere gevallen, waarbij de wolf zelf de mensen had gedood, was er mogelijk sprake van hondsdolheid of verdedigde de wolf zichzelf of zijn jongen. Recentelijk overleed er nog een jongetje in Rusland door bloedverlies nadat deze werd gebeten door een wolf die hij in een dierentuin probeerde te aaien. De hond, de naaste verwant van de wolf, maakt jaarlijks ook enkele dodelijke slachtoffers.

Mensen en kinderen worden slechts in uitzonderlijke gevallen aangevallen, vrijwel alleen als ze zich wagen in de buurt van een nest met jongen. In Noord-Amerika, waar ongeveer zestigduizend wolven leven, is in de afgelopen jaren (vrijwel) geen mens aangevallen door een wolf. Het enige bekende slachtoffer is een man, M. Kenton Carnegie, die in december 2005 in Saskatchewan Canada door wolven is gedood.

Tegenwoordig wordt de wolf in vele landen beschermd, in Duitsland sinds 1989. In Frankrijk en Duitsland wordt er geld uitgekeerd voor door wolven veroorzaakte schade

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:41

Citaat:
Staatsbosbeheer wil graag dat die natuurlijke dynamiek terugkeert in het gebied.

Hmm, en wanneer gaan ze dan de omheining weghalen? Want de beestjes horen eigenlijk ook te trekken, bijv naar de Veluwe, over natuurlijke dynamiek gesproken Gestoord

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:55

Ik vraag me af of er dan wel genoeg plek voor die wolven is!

Heel vroeger hebben hier in Nederland ook wolven geleefd, maar toen waren de natuurgebieden wel wat groter.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:41

Silviabol schreef:
de wolven komen alleen in de oostvaardersplassen terecht, niet in het bos bij jou om de hoek hoor

*grinnik* Haha!

Ik zie het nut er persoonlijk niet zo van in eigenlijk..
Waar willen ze die beesten uberhaupt vandaan halen? Uit hun natuurlijke omgeving om in een omheind stukkie te leven om staatsbosbeheer een beter gevoel te geven zeker. Clown

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:45

En wat gaan ze dan weer verzinnen als al de everzwijnen, herten, hazen en konijnen op zijn???? Waarschijnlijk wordt dat dan weer een feest voor jagers en kunnen ze WOLVEN afslachten.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:12

aerdenhout1 schreef:
En wat gaan ze dan weer verzinnen als al de everzwijnen, herten, hazen en konijnen op zijn???? Waarschijnlijk wordt dat dan weer een feest voor jagers en kunnen ze WOLVEN afslachten.

Daar zat ik ook aan te denken..

Hoe groot is die gebied eigenlijk?

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:15

nou nou wat een ophef. ent zoals een paar jaar geleden over die zogenamde poema ofzo die toen los rond liep. zo'n beest is bang voor mensen en die zal echt niet net zoals in het verhaal van roodkapje iedereen opeten Nagelbijten / Gniffelen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:18

Silviabol schreef:
de wolven komen alleen in de oosvaardersplassen terecht, niet in het bos bij jou om de hoek hoor

Dus ze verzuipen gelijk? Of kunnen ze goed zwemmen Clown

Nee even zonder dollen Haha!
vind het heel apart, maar het is nog niet zeker
ben benieuwd hoe ze de wolven willen reguleren en handhaven

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 15:19

esperance schreef:
aerdenhout1 schreef:

Daar zat ik ook aan te denken..

Hoe groot is die gebied eigenlijk?

Citaat:
De Oostvaardersplassen vormen een natuurgebied van zo'n 6000 ha (= 60 km², een gebied van 6 bij 10 km) tussen Almere en Lelystad in de Nederlandse provincie Flevoland. De Oostvaardersplassen zijn van internationaal belang als moerasgebied en overwintergebied. Het gebied is ruwweg in twee gedeelten te onderscheiden: een nat en een droog gedeelte. Het gebied is beperkt toegankelijk voor bezoekers.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:12

Ze moeten eens in Finland kijken... als de wolven te dicht bij de bewoonde wereld komt dan gaan hele dorpen op slot en gaan de scholen dicht...

En wilde zwijnen... moeten ze op de Veluwe zwijnen vangen en uitzetten in de Oostvaardersplassen... daar hebben ze een overschot...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 17:22

stel t ze voor zou ik zeggen... Knipoog

ze zullen er vast over nadenken, maar ik vind het wel raar...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:33

vind die "plaats voor 100" wel errug positief hoor Clown

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:52

ikenindi schreef:
In de praktijk vlucht de wolf voor de mens

Kan wel wezen maar ik geloof niet dat wolven wikipedia lezen... Clown

Ik ben wel benieuwd of het doorgaat, zoja, hoe ze dat doen en hoe het dan afloopt. Aan de ene kant lijkt het me echt hartstikke mooi, maar aan de andere kant vraag ik me wel af hoe realistisch het is.

*ziet het al helemaal voor zich: terwijl de stuifsneeuw om het huis jaagt, hoor je het gehuil van de wolven langzaam dichterbij komen, en terwijl de laatste luiken worden dichtgespijkert, de laatste deuren van dubbele sloten worden voorzien trekken de eerste meutes langs de ringweg de stad in...*

Maargoed, voordat we (nouja, ik, zei de gek Haha! ) hier massaal gaan staan hyperventileren over eventuele wolvenopstanden, eerst nog maar eens zien of het uberhaupt doorgaat, ik heb wel vaker verhalen gehoord over wilde beesten die in NL zouden worden losgelaten, maar ben nog nooit een wolf of lynx tegen gekomen...(ja, in de dierentuin, maar dat telt niet Knipoog )

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:57

Ik snap niet dat staatsbosbeheer nog niet weet dat het groen in Nederland eigenlijk een stadspark is.
Heel Nederland is zo groot als London of Parijs.
Maar wij willen roomser zijn dan de Paus en op die kleine groene stukjes die nog kleiner zijn dan het Bois de Boulogne
een wildpopulatie houden die in een groot natuurgebied niet eens meer voorkomen.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:06

Super raar voorstel, Die beesten zijn hier weggetrokken. Nu komt er weer zo een interlectueel die zegt laten we wolven in Nederland zetten en dan heeft die het over 100 stuks.

De natuurgebieden in Nederland zijn veredelde parken, een roedel wolven in Canada bestaat uit zo een 15 tot 25 wolven dus dat betekend dat je dus minimaal vier kopples wolven op een klein stukje hebt lopen.

Als je het mij vraagt een onrealistisch plan van een droom denker