Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 15:34

Ja of nee?

Graag een discussie met onderbouwde argumenten :)

Vjestagirl

Re: Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:37

Nee.

Het is niet de zaak van de overheid zich te gaan bemoeien met de keuzes van individuele mensen. Wat willen ze gaan doen, bij de supermarkt iemand met je mee sturen 'dat mag jij niet eten, dat mag jij niet eten, hier neem de bleekselderij maar'?

Ik vind dat ik als persoon zelf verantwoordelijk ben voor wat ik eet, hoeveel ik beweeg en hoe ik eruit zie. Daar heeft de overheid niets mee te maken.

bento1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:39

ik vind van wel.. niet alle mensen zijn dik om dat ze te veel eten en als ze dik zijn door te veel eten help ze in godsnaam van het probleem af .. het is makkelijk gezegdt moeten ze niet eten die mensen hun maag verlangt zo veel en zit die mensen vaak tussen de oren of gewoonte of zo opgegroeid..

vind dat je iedereen gewoon moet helpen een junk wordt ook geholpen als je deprissief bent staan er ook deuren voor je open om hulp te krijgen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 15:39

Ik vind dat ze de reclame's en prijzen best kunnen aanpassen. Als jij een gezin hebt en weinig te besteden hebt, koop je eerder de koekjes van 59 cent, dan de appels van 1,49 (ruw voorbeeld, geen idee van de appelprijs)

Hoeveel reclames zijn er niet van ongezonde drankjes/eten. Dit mag best aangepakt worden vind ik.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:40

Vjestagirl schreef:
Nee.

Het is niet de zaak van de overheid zich te gaan bemoeien met de keuzes van individuele mensen. Wat willen ze gaan doen, bij de supermarkt iemand met je mee sturen 'dat mag jij niet eten, dat mag jij niet eten, hier neem de bleekselderij maar'?

Ik vind dat ik als persoon zelf verantwoordelijk ben voor wat ik eet, hoeveel ik beweeg en hoe ik eruit zie. Daar heeft de overheid niets mee te maken.

Ik ben het bijna nooit eens met berichten die Vjestagirl typt (no offence :p ) maar in deze ben ik het compleet met haar eens.

@ Bento1: het gaat niet om hulp, hulp is er nu ook te krijgen je kan nu ook naar ene psycholoog/psychiater of dietiste.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 15:41

Maar dit kost vaak heel veel geld, en dat kunnen de meesten niet betalen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:42

bento1 schreef:
ik vind van wel.. niet alle mensen zijn dik om dat ze te veel eten en als ze dik zijn door te veel eten help ze in godsnaam van het probleem af .. het is makkelijk gezegdt moeten ze niet eten die mensen hun maag verlangt zo veel en zit die mensen vaak tussen de oren of gewoonte of zo opgegroeid..

vind dat je iedereen gewoon moet helpen een junk wordt ook geholpen als je deprissief bent staan er ook deuren voor je open om hulp te krijgen.

Dat is als je het wilt! En als je het wilt, dan kun je naar je huisarts, krijg je een doorverwijzing naar een dieetist en die kan je helpen. Iemand die niet wil zal ook niet af kunnen vallen omdat ze de motivatie niet hebben. En daarbij, wie is de overheid om mij te gaan vertellen dat ik te dik ben? Als ik gelukkig ben zoals ik ben lijkt me dat belangrijker dan die 20 kilo die ik teveel weeg.

Overgens helpen dieeten niets, je kunt het er heel leuk vanaf krijgen, maar je kunt pas zeggen dat het gewerkt heeft als je het er 5 jaar af hebt gehouden, en dat lukt zo goed als niemand.

Maar als ik 150 kilo weeg en daar helemaal gelukkig mee ben dan is dat mijn keuze, en daar heeft de overheid zich niet mee te bemoeien.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:43

Anderzijds kan overgewicht wel zorgen voor ernstige gezondheidsproblemen waardoor kwaliteit van leven onder te lijden heeft. De kosten van al deze gezondheidsproblemen en ziektekosten zijn erg hoog voor de samenleving.

Gezond eten kan je niet afdwingen, maar je kan wel voorlichting geven, kinderen op scholen al leren wat gezond is etc. Pierre Wind heeft regelmatig smaaklessen op scholen gegeven.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:44

Nee, mensen hebben hun eigen verantwoordelijkheid en als zij deze niet zelf kunnen nemen, moeten ze zelf hulp zoeken. Alhoewel naar mijn idee zelf hulp zoeken ook je eigen verantwoordelijkheid nemen is :o

Ik snap uberhaubt niet dat er zoveel mensen zijn die doorslaan. Niet alleen met overgewicht (elk pondje gaat door het mondje, medische kwesties even buiten beschouwing gelaten), maar ook met bijvoorbeeld financieen.

Mensen moeten leren grenzen te stellen voor zichzelf en hun directe omgeving, maar niet door middel van de overheid!

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:45

Ik vind dit een erg lastige vraag om te beantwoorden.
Mijn eerste reactie is "Nee, natuurlijk niet".

Maar als ik iets verder nadenk dan brengt obesitas in veel gevallen wel extra ziektekosten met zich mee. Laatst was er een nieuwsbericht dat er te weinig neurologen in de nabije toekomst zijn omdat het aantal knie en heup operaties door gewichtstoename van de bevolking explosief stijgt. Ook diabetes en hoge bloeddruk kunnen het gevolg zijn van een te hoog gewicht.

En nu zeg ik niet dat iedereen met obesitas daar wat aan kan doen, of dat de overheid moet bepalen wat men eet. Maar meer voorlichting zou in mijn optiek wel nodig zijn. Het verbaast mij nl. vaak hoe weinig mensen weten over hun eigen lichaam, voeding en juiste training.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:45

Vjestagirl schreef:
Maar als ik 150 kilo weeg en daar helemaal gelukkig mee ben dan is dat mijn keuze, en daar heeft de overheid zich niet mee te bemoeien.

Tenzij jij doordat je 150 kilo weegt niet kan werken en thuis zit met een uitkering, je je kinderen ook maar vol stopt met pizza's en chips, je het dubbele aan ziektekosten besteed van de gemiddelde nederlanden door klachten die overgewacht gerelateerd zijn etc. etc.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:46

Ja absoluut!

Uit onderzoek is gebleken dat mensen met overgewicht sneller last hebben van bv. hart- en vaatziekten of diabetes. Hierdoor maken ze een grotere aanspraak op ziektekosten, waardoor voor iedereen de ziektekosten uiteindelijk weer omhoog gaan.

Misschien heel zwart wit maar laat mensen met obesitas die dat zelf hebben veroorzaakt maar meer ziektekosten betalen, hierdoor wordt een gezonde leefstijl aangemoedigd. Geldt overigens ook voor rokers.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:48

Moderatoropmerking:
Voordat hier het ene 'onderzoek' na het andere tevoorschijn wordt getoverd: dat soort mededelingen moet een bronvermelding hebben. Zonder bronvermelding wordt het een discussie die kant nog wal raakt. Alvast bedankt :)

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:48

odetteke schreef:
Vjestagirl schreef:

Tenzij jij doordat je 150 kilo weegt niet kan werken en thuis zit met een uitkering, je je kinderen ook maar vol stopt met pizza's en chips, je het dubbele aan ziektekosten besteed van de gemiddelde nederlanden door klachten die overgewacht gerelateerd zijn etc. etc.

Iemand die aan vechtsport doet kan ook een been breken waardoor hij niet kan werken en extra geld kost.
Iemand die op wintersport gaat kan ook zn rug breken en misschien wel nooit meer werken.

Dat kost de samenleving ook handne vol met geld.

DUs het is eigenlijk beter als niemand meer iets doet waardoor je gezondheid mogelijk schade oploopt. Want dan kost je de overheid geld.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:49

odetteke schreef:
Anderzijds kan overgewicht wel zorgen voor ernstige gezondheidsproblemen waardoor kwaliteit van leven onder te lijden heeft. De kosten van al deze gezondheidsproblemen en ziektekosten zijn erg hoog voor de samenleving.

Gezond eten kan je niet afdwingen, maar je kan wel voorlichting geven, kinderen op scholen al leren wat gezond is etc. Pierre Wind heeft regelmatig smaaklessen op scholen gegeven.

http://kateharding.net/faq/but-dont-you ... unhealthy/

Hier kun je lezen over te dik zijn. Nou het is in het engels, maar er staat kort samengevat dat dik zijn niet ongezond is, dat dikke mensen langer leven dan dunne mensen, dat vet beschermt tegen 'infecties, kanker, long ziekten, hart ziekten, osteoporosis, hoge bloeddruk, reuma en zelfs type 2 diabetes'. Daar komt nog eens bij dat niemand weet hoe je iemand die dun is van zichzelf dik moet maken, net zo min als dat ze weten hoe ze dikke mensen dun moeten maken.

"Daar komt nog bij dat er nog nooit is bewezen dat dikke mensen meer eten dan dunne mensen, of dat ze minder bewegen. Niemand. En geloof me, dat hebben ze geprobeerd"

Nou ga ik niet alles vertalen, niet nu iig, misschien als dit topic geweldig goed loopt. Maar obesitas is niet hetzelfde als jezelf volproppen met ongezond eten.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:50

dan moet dat ook gelden voor drinkers, mensen met ondergewicht omdat ze zichzelf uithongeren, mensen die drugs gebruiken,

nee ik vind niet dat de overheid dat kan verplichten,
aanmoedingen tot een gezonde leefstijl ja, tuurlijk altijd goed. maar verplichten nee.

Lestria

En de mensen die nu heel hard roepen dat de overheid daar niets mee te maken heeft.
Vinden jullie het ook niet erg als jullie ziektekosten premie verdubbelt wordt omdat al die ziektekosten die overgewicht met zich mee brengt wel betaald moeten worden?

Het moet toch uit de lengte of uit de breedte.

Bon_Bon

hetbommeke schreef:
Ja absoluut!

Uit onderzoek is gebleken dat mensen met overgewicht sneller last hebben van bv. hart- en vaatziekten of diabetes. Hierdoor maken ze een grotere aanspraak op ziektekosten, waardoor voor iedereen de ziektekosten uiteindelijk weer omhoog gaan.

Misschien heel zwart wit maar laat mensen met obesitas die dat zelf hebben veroorzaakt maar meer ziektekosten betalen, hierdoor wordt een gezonde leefstijl aangemoedigd. Geldt overigens ook voor rokers.

Damnz ik heb volgens al die BMI dingessen overgewicht. En ik rook.En ik voel me (sorry) gewoon gezond.
Dit al zo een tien jaar, als ik mij vergelijk met mensne om me heen, zit ik eigenlijk nooit bij de dokter, ik trek geen uitkering, ik heb geen medicijnen.

Waarom zou ik in godsnaam meer meoten betalen dan iemand die slank is niet rookt maar die om elke scheet die dwars zit naar de dokter gaat??

Leg het me ajb even uit

bento1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:51

helaas zijn er genoeg mensen die geen maagverkleining vergoed krijgen ..en heb het zelf met vriendin mee gemaakt.
ze moest eerst nog 20 kilo zwaarder zijn voor dat ze haar een maagverkleining deden vergoeden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:52

nee, kiezen er zelf voor dicht te groeien.

ben zelf ook een tientonner doe ik toch ook helemaal zelf?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Lestria schreef:
Laatst was er een nieuwsbericht dat er te weinig neurologen in de nabije toekomst zijn omdat het aantal knie en heup operaties door gewichtstoename van de bevolking explosief stijgt

Vreemd onderzoek dan, aangezien een neuroloog niks met heup en knieoperaties te maken hebben....

Ik ben overigens pertinent tegen. Nog even en we mogen zelf niet meer denken, want alles word door de overheid voorgekauwd..... Voorlichting geven is prima, zorgen dat hulp makkelijekr bereikbaar en beter betaalbaar word ben ik helemaal voor. Maar het is niet de taak van de overheid om voor mensen te denken.

Wat ziektekosten betreft, tja, er zijn zoveel dingen waardoor mensen meer aanspraak op het systeem maken dan een ander. Zullen we paardrijden dan ook maar verbieden? Want die staat ergens bovenaan qua ongevalsstatiestieken, dus wij maken ook onevenredig veel gebruik van het systeem. Evenals alle mensen die arbeidsongeschikt zijn geworden door een ongeval met een paard.....

Als je thuis zit met een uitkering omdat je te zwaar bent, is er veel en veel meer aan de hand. En in dat soort gevallen zal meestal de uitkerende instantie ook ingrijpen. Je bent namelijk verplicht om werk te zoeken tenzij je dat om medische oorzaak niet kan, en naar mijn weten valt obesitas daar niet onder....

dobbel

de ziektekosten worden hier zo hoog door burocratie, alles moet eerst langs zoveel deurtjes voordat er echt wat gebeurd. waarom denk je dat we zulke lange wachtlijsten hebben, en je in bv belgie bijna direct aan de beurt bent.

overgens is het niet alleen door overgewicht, maar dan ook maar nooit meer sporten want ja dan kan je wel eens wat breken, niet meer in de auto stappen want ja je kan een ongeluk krijgen en nooit meer kunnen werken, enz enz enz enz.

ik vind het dus echt onzin

Vjestagirl

Overgens kost ondergewicht ook veel geld aan ziekte kosten.

Ik denk dat het het belangrijker is om te zorgen dat mensen zich goed voelen over zichzelf. Ik denk ook niet dat het gezond is om 'dun' te promoten, anorexia nervosa, anorexia sportiva, boulimia enzo komen voor door een negatief zelfbeeld.

Ik denk dat je beter gezond eten kunt promoten, dan proberen overgewicht aan te pakken. Als je dik bent kun je namelijk best weleens gezond eten. Dat is normaal. Ik ben met mijn 1,72 ook 75 kilo en heb n buikje, maar ik durf mijn vingers erom te verwedden dat ik gezonder eet dan heel veel Nederlander.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:55

Ben ik nu :o?

Zorgverzekeraars zijn toch opzichzelfstaand en horen niet bij de overheid?

Edit: Wat zou de overheid kunnen doen aan overgewicht, juridisch gesproken?
Laatst bijgewerkt door Mootje op 27-10-09 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:55

Lestria schreef:
En de mensen die nu heel hard roepen dat de overheid daar niets mee te maken heeft.
Vinden jullie het ook niet erg als jullie ziektekosten premie verdubbelt wordt omdat al die ziektekosten die overgewicht met zich mee brengt wel betaald moeten worden?

Het moet toch uit de lengte of uit de breedte.

Dan vind ik dat ze het ook moeten verbieden om te roken, auto te rijden, te drinken, gevaarlijke sporten en/of beroepen te beoeffenen.

Er zijn zo veel dingen die ook gevaarlijk zijn, waarom dan focusen op iets wat nouwelijks aan te pakken is?