Graag een discussie met onderbouwde argumenten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vjestagirl schreef:Nee.
Het is niet de zaak van de overheid zich te gaan bemoeien met de keuzes van individuele mensen. Wat willen ze gaan doen, bij de supermarkt iemand met je mee sturen 'dat mag jij niet eten, dat mag jij niet eten, hier neem de bleekselderij maar'?
Ik vind dat ik als persoon zelf verantwoordelijk ben voor wat ik eet, hoeveel ik beweeg en hoe ik eruit zie. Daar heeft de overheid niets mee te maken.
bento1 schreef:ik vind van wel.. niet alle mensen zijn dik om dat ze te veel eten en als ze dik zijn door te veel eten help ze in godsnaam van het probleem af .. het is makkelijk gezegdt moeten ze niet eten die mensen hun maag verlangt zo veel en zit die mensen vaak tussen de oren of gewoonte of zo opgegroeid..
vind dat je iedereen gewoon moet helpen een junk wordt ook geholpen als je deprissief bent staan er ook deuren voor je open om hulp te krijgen.
Vjestagirl schreef:Maar als ik 150 kilo weeg en daar helemaal gelukkig mee ben dan is dat mijn keuze, en daar heeft de overheid zich niet mee te bemoeien.
odetteke schreef:Vjestagirl schreef:Maar als ik 150 kilo weeg en daar helemaal gelukkig mee ben dan is dat mijn keuze, en daar heeft de overheid zich niet mee te bemoeien.
Tenzij jij doordat je 150 kilo weegt niet kan werken en thuis zit met een uitkering, je je kinderen ook maar vol stopt met pizza's en chips, je het dubbele aan ziektekosten besteed van de gemiddelde nederlanden door klachten die overgewacht gerelateerd zijn etc. etc.
odetteke schreef:Anderzijds kan overgewicht wel zorgen voor ernstige gezondheidsproblemen waardoor kwaliteit van leven onder te lijden heeft. De kosten van al deze gezondheidsproblemen en ziektekosten zijn erg hoog voor de samenleving.
Gezond eten kan je niet afdwingen, maar je kan wel voorlichting geven, kinderen op scholen al leren wat gezond is etc. Pierre Wind heeft regelmatig smaaklessen op scholen gegeven.
hetbommeke schreef:Ja absoluut!
Uit onderzoek is gebleken dat mensen met overgewicht sneller last hebben van bv. hart- en vaatziekten of diabetes. Hierdoor maken ze een grotere aanspraak op ziektekosten, waardoor voor iedereen de ziektekosten uiteindelijk weer omhoog gaan.
Misschien heel zwart wit maar laat mensen met obesitas die dat zelf hebben veroorzaakt maar meer ziektekosten betalen, hierdoor wordt een gezonde leefstijl aangemoedigd. Geldt overigens ook voor rokers.
Lestria schreef:Laatst was er een nieuwsbericht dat er te weinig neurologen in de nabije toekomst zijn omdat het aantal knie en heup operaties door gewichtstoename van de bevolking explosief stijgt
Lestria schreef:En de mensen die nu heel hard roepen dat de overheid daar niets mee te maken heeft.
Vinden jullie het ook niet erg als jullie ziektekosten premie verdubbelt wordt omdat al die ziektekosten die overgewicht met zich mee brengt wel betaald moeten worden?
Het moet toch uit de lengte of uit de breedte.