Mysterieuze zelfbewegende grafsteen in Friesland

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mairead

Berichten: 3216
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:44

Pytje schreef:
Mijn broertje kwam met de verklaring: de steen is gemaakt van een zwerfkei

_O- Hahah; sommige reacties in dit topic zijn toch wel briljant! :')

Imre schreef:
Misschien moeten we de jongens van Supernatural eens laten komen. :P

Oh; yes, please! :j :9


Zelf dacht ik meteen: "Zombie(s)!!!!"
Maar eigenlijk zou ik het ook graag eerst willen zien voordat ik het geloof; dus jammer dat er geen beelden van zijn...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58091
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Mysterieuze zelfbewegende grafsteen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:45

Er zijn wel beelden van maar de nabestaande willen niet dat deze vrijgegeven worden ;)

_Moonwalker_

Berichten: 1394
Geregistreerd: 30-05-06
Woonplaats: On the prairie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:50

Erg griezelig maar tegelijk wel iets waar je echt je kop over ligt te breken...

Ratten lijkt mij ergens uitgesloten, zelfs als ze aan teamwork doen en met de hele familie ff steentje gaan tillen lijkt het me onwaarschijnlijk :+
Weersomstandigheden kunnen factoren zijn die de sterkte van de ondergrond kunnen bepalen waardoor de steen komt te verschuiven...Maar 1 meter in enkele luttele seconden >;)

Ik heb er misschien overheen gelezen maar leggen ze de steen dan telkens terug op zijn plek of verschuift ie al 5x 1 meter van waar ie oorspronkelijk lag?Anders ligt ie ondertussen al op het graf van de buur neem ik aan?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Mysterieuze zelfbewegende grafsteen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:54

Hihi, Bizar zeg! :D

Niwla

Berichten: 4122
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:13

Woogy schreef:
dat is vast iemand die liever gecremeert wilde worden die ze dus nu proberen tegen te houden met 450 kilo steen ;)


HAHAH _O-

Nou, ik ben wel benieuwd wat het is! Jammer dat ze die beelden niet vrij geven..

Benfan

Berichten: 4010
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Mysterieuze zelfbewegende grafsteen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:20

wtf? lees dit nu pas, het eerste wat ik me afvroeg was of het nu al april was :P

Bravura
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:47

In de Death Valley hebben ze toch ook "moving stones"??? :D

Snelleedje
Berichten: 111
Geregistreerd: 25-11-07

Re: Mysterieuze zelfbewegende grafsteen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 02:22

Zo, laat ik al die vage bange bokkers maar eens van tafel vegen met een goede verklaring:

Het is een mooi natuurkundig fenomeen.
De afwerk kwaliteit van de steen en het model zijn met het ontbreken van kleine lood lapjes de oorzaak van het fenomeen.
Met vorst bevriest het vocht wat tussen de stenen zit,met zonneschijn op het zwarte marmer gaat de plak kracht van het ijs verloren en vervolgens doet de zwaartekracht van de aarde de rest.

Dus het water bevriest en de afdekplaat zit door het ijs, tussen graf en afdekplaat, vastgevroren. Maar zodra het gaat dooien begint het ijs te smelten en word glad..... en hoppa daar gaat je plaat van 450 kg.

Hoe komt het water dan tussen het graf en de steen? Dit komt omdat men vergeten is om afwateringslood tussen de stenen te leggen. Stom en banketstaaf voor de nabestaanden.

Groet.

Anne_GTI

Berichten: 18210
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 02:49

Snelleedje schreef:
Zo, laat ik al die vage bange bokkers maar eens van tafel vegen met een goede verklaring:

Het is een mooi natuurkundig fenomeen.
De afwerk kwaliteit van de steen en het model zijn met het ontbreken van kleine lood lapjes de oorzaak van het fenomeen.
Met vorst bevriest het vocht wat tussen de stenen zit,met zonneschijn op het zwarte marmer gaat de plak kracht van het ijs verloren en vervolgens doet de zwaartekracht van de aarde de rest.

Dus het water bevriest en de afdekplaat zit door het ijs, tussen graf en afdekplaat, vastgevroren. Maar zodra het gaat dooien begint het ijs te smelten en word glad..... en hoppa daar gaat je plaat van 450 kg.

Hoe komt het water dan tussen het graf en de steen? Dit komt omdat men vergeten is om afwateringslood tussen de stenen te leggen. Stom en banketstaaf voor de nabestaanden.

Groet.


:) Ik denk dat je gelijk hebt. Maar ik vond een zwerfkei ook briljant gevonden. _O-

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 02:58

Snelleedje schreef:
Zo, laat ik al die vage bange bokkers maar eens van tafel vegen met een goede verklaring:

Het is een mooi natuurkundig fenomeen.
De afwerk kwaliteit van de steen en het model zijn met het ontbreken van kleine lood lapjes de oorzaak van het fenomeen.
Met vorst bevriest het vocht wat tussen de stenen zit,met zonneschijn op het zwarte marmer gaat de plak kracht van het ijs verloren en vervolgens doet de zwaartekracht van de aarde de rest.

Dus het water bevriest en de afdekplaat zit door het ijs, tussen graf en afdekplaat, vastgevroren. Maar zodra het gaat dooien begint het ijs te smelten en word glad..... en hoppa daar gaat je plaat van 450 kg.

Hoe komt het water dan tussen het graf en de steen? Dit komt omdat men vergeten is om afwateringslood tussen de stenen te leggen. Stom en banketstaaf voor de nabestaanden.

Groet.

En daar hebben ze zelf nog niet aan gedacht?
En kan die afdekplaat dan een hele meter verschuiven door een klein laagje ijs?
En zit er dan geen aarde tussen graf en afdekplaat? De kist gaat toch enkele meters de grond in, daar ligt die afdekplaat toch niet direkt op?

Snelleedje
Berichten: 111
Geregistreerd: 25-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 04:27

anneliesdj schreef:
Snelleedje schreef:
Zo, laat ik al die vage bange bokkers maar eens van tafel vegen met een goede verklaring:

Het is een mooi natuurkundig fenomeen.
De afwerk kwaliteit van de steen en het model zijn met het ontbreken van kleine lood lapjes de oorzaak van het fenomeen.
Met vorst bevriest het vocht wat tussen de stenen zit,met zonneschijn op het zwarte marmer gaat de plak kracht van het ijs verloren en vervolgens doet de zwaartekracht van de aarde de rest.

Dus het water bevriest en de afdekplaat zit door het ijs, tussen graf en afdekplaat, vastgevroren. Maar zodra het gaat dooien begint het ijs te smelten en word glad..... en hoppa daar gaat je plaat van 450 kg.

Hoe komt het water dan tussen het graf en de steen? Dit komt omdat men vergeten is om afwateringslood tussen de stenen te leggen. Stom en banketstaaf voor de nabestaanden.

Groet.

En daar hebben ze zelf nog niet aan gedacht?
En kan die afdekplaat dan een hele meter verschuiven door een klein laagje ijs?
En zit er dan geen aarde tussen graf en afdekplaat? De kist gaat toch enkele meters de grond in, daar ligt die afdekplaat toch niet direkt op?


Een graf is een constructie die bestaat meestal uit:

1 ) Een gat ( voor de kist )
2 ) Bovenaan rondom het graf een rand gemaakt van hetzelfde materiaal als de afdekplaat. Dit zorgt er tevens voor dat de afdekplaat niet in de grond gaat verzakken.
3 ) de afdekplaat die op de rand kan liggen.

Snap ook niet dat ze niet aan gedacht hebben. Bekijk hieronder de foto van het betreffende graf en aanschouw. Er zijn dus geen loden flappen aangebracht. En inderdaad kan een plaat dan een meter verschuiven.

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110908
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 09:01

Interessant verhaal Snelleedje :j
Maar hoe verklaar je dan dat zoiets steeds in een paar seconden kan gebeuren? :? (en ook steeds een meter.)

Bedenk wel dat ze op de foto de dekplaat er af hebben gehaald voor onderzoek + de rest ook hebben verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 19-02-09 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

VonDutch

Berichten: 2413
Geregistreerd: 10-12-05

Re: Mysterieuze zelfbewegende grafsteen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:02

Vreeeeeeemd, ben benieuwd wat er achter zit, maar of we daar ooit achterkomen? :)

crabbybitch

Berichten: 1071
Geregistreerd: 18-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:14

Cayenne schreef:
Interessant verhaal Snelleedje :j
Maar hoe verklaar je dan dat zoiets steeds in een paar seconden kan gebeuren? :? (en ook steeds een meter.)

Precies..het klinkt heel aannemenlijk wat snelleedje vertelt,maar zo snel en 5 x??

Mirjam79

Berichten: 1765
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:17

_Lott schreef:
zoiets zou maar in je buurt staan :+


Nou precies! Ik woon hier 2 kilometer vandaan en we hebben zelf een begraafplaats achter huis. Raar verhaal hoor! Maar van dat laagje ijs tussen het graf en de afdekplaat lijkt mij nog de meest logische verklaring...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110908
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Mysterieuze zelfbewegende grafsteen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 09:20


BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:20

Misschien ben ik een beetje :o? hoor, maar dat van dat ijs kan ik wel volgen. Wat ik níet begrijp is waarom die plaat dan een meter schuift op dat glibberige ijs.

Zouden ze die rand dan zó scheef hebben aangebracht dat 50 kg aan de haal gaat op het moment dat er ijs tussen beiden zit? :?

Zou wel een staaltje broddelwerk zijn dan.....met hele nare gevolgen voor de nabestaanden.... >;)

Bravura
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:32

En knikkert die plaat dan niet half op de grond als die een meter verschuift? Ik bedoel, zo breed is dat graf niet.
Vind het wel een aannemelijk verhaal. En wat die snelheid betreft; een gewassen glas "wandelt" op zijn kop ook wel heel vlot over een nat en glad aanrecht. :D Zal wel iets met lucht ook te maken hebben?

Nibbit

Berichten: 10429
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Mysterieuze zelfbewegende grafsteen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:45

Die verklaring van zwerfkei :D

Vjestagirl

Berichten: 26674
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Mysterieuze zelfbewegende grafsteen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:47

Het enige nadeel is, dat de plaat ook verschoof toen het vroor, alswel als dagen dat de zon 'gewoon' op het graf scheen...

Mirjam79

Berichten: 1765
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Mysterieuze zelfbewegende grafsteen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:13

Van 't weekend zal ik de koster van onze kerk es even vragen of hij al meer weet van dit mysterie. Hij komt ook regelmatig bij deze betreffende kerk in Aalsum, dus wie weet...

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:28

Ik vind die verklaring van dat ijs wel aannemelijk. Hoe zwaarder het voorwerp, hoe sneller en langer het doorschuift, dus dat is logisch. :) Knap vervelend voor de nabestaanden, dat wel...

Pytje

Berichten: 4363
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Mysterieuze zelfbewegende grafsteen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:34

Klinkt logisch Snelleedje. En dat hij steeds een meter verschuift is denk ik omdat hij ergens tegenaan schuift en daardoor niet verder kan schuiven.
Dat hij ergens tegenaan schuift (zal de steen van het naastgelegen graf wel zijn), stond vanmorgen in de krant.

marrlinde
Berichten: 4280
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Mysterieuze zelfbewegende grafsteen in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:39

het verhaal klinkt idd logisch, maar ik had de politie toch wel wat hoger ingeschat dan dat ze zouden zeggen dat een grafsteen de dader is :=

ecyoj

Berichten: 3422
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:40

Ja raar verhaal.

Maar wat Snelleedje vertelt will ik wel geloven.

En voor die meter.

Misschien loopt t na die meter wel iets omhoog waardoor die dus niet verder glijdt