wetenschap vs. geloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion

wetenschap vs. geloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:38

hallo bokkers,
ik was wel benieuwd hoe jullie tegenover de wetenschap en/of het geloof staan. gewoon uit nieuwschierigheid, ik heb me er verder ook niet erg in verdiept.
dus hoe staan de gelovigen tegenover de wetenschap? (en waarom zijn zij er van overtuigt)
en hoe de niet gelovigen(of de mensen die geloven in de wetenschap) tegenover het geloof?

ik ben zelf meer een wetenschapsmens, ik geloof wel in de wetenschap(dat wij dus een ''evolutie'' zijn van de apen)

groetjes.

mayniac_val

Re: wetenschap vs. geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:41

Ik geloof in de wetenschap, maar mensen zijn vrij om te geloven wat ze willen :)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:44

Ik geloof ook in de wetenschap..dat is bewezen en het geloof niet.

Een cabratier had een heel goed stukkie over het geloof..ik dacht theo maassen maar het is een ander ;) ik ben even aan het googlen wie het nou was.
Maar vond hem wel goed!

Edit: Ik bedoel dus Hans Teeuwen!
Laatst bijgewerkt door Vrouw2014 op 17-03-10 18:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:45

ja, dat vind ik ook maar ik kan me bijvoorbeeld heel moeilijk voorstellen dat ik zou geloven dat wij geshapen zijn door god,dat adam en eva de eerste mensen zijn enz. wat je in princiepe niet kan bewijzen. terwijl de wetenschap met heel andere dingen komt die je wel kan bewijzen.
daarom zou ik graag willen weten waarom die mensen dat geloven.

nogmaals, hier val ik niemand bij aan ofzo, ik ben gewoon benieuwd. en zeker omdat ik niet gelovig ben opgevoed is het voor mij moeilijker voor te stellen. ;)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:45

Ik geloof meer in de wetenschap.. denk ik.
Maar ik las laatst hier op bokt in iemands onderschrift iets van "eerst was er niets, dat ontplofde ook nog, en toen was de wereld er" ofzo..
En toen dacht ik.. Ja.. dat klinkt ook wel krom.
Maarja, daarna bedacht ik me weer dat het ook krom klinkt als er niks was, en 'iemand' heeft het ineens gemaakt.. Hoe kan die iemand dan bestaan :').

Eigenlijk weet ik niet wat ik moet geloven _O-
Ik ga er dus maar gewoon van uit dat er ooit iets is gebeurt en nu bestaat alles _O-

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:46

Over het ontstaan van de wereld kan ik niet oordelen, ik heb daar geen onderzoek naar gedaan :)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:48

Ook in wetenschap moet je maar geloven.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:49

Kaka schreef:

ja, maar de wetenschap is imo veel geloofwaardiger en logischer.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:56

Marian_ schreef:
Kaka schreef:

ja, maar de wetenschap is imo veel geloofwaardiger en logischer.

Vind je?

Ik zal later vanavond of morgen, als ik tijd heb, wel uiteenzetten hoe ik er tegenover sta. Maar ik waarschuw vast dat ik geen tijd heb om er heel uitgebreid over te discussieren ;)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:57

haha nee dat hoeft ook niet ;) ik ben gewoon benieuwd(en zeker naar de meningen van de gelovigen)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:05

Okee. Hubbie is wat later thuis van zijn werk dus ik heb even 10 minuten over.
Ik ben gelovig, en volgens redelijk wat bokkers nog streng ook ;) Vind het zelf wel meevallen. Dat houdt in: ik leef volgens de bijbel, ik ga iedere zondag (soms twee keer)naar de kerk, ik bid een paar keer per dag en ik houd ook bijbelstudie. Mijn kinderen gaan naar een christelijke school, maar ik loop niet in een rok, ik heb geen hoedje op (hoogstens een cap) en ik 'mag' mijn kinderen inenten en ik 'mag' voorbehoedsmiddelen gebruiken (om een paar voorbeelden te noemen). Dat is wat hieronder strenggelovig valt.

Ik denk dat wetenschap en geloof elkaar helemaal niet per definitie uitsluiten. Ze liggen op een heel ander vlak. Wetenschap heeft niets te maken met zingeving en dat is juist het gebied waarop geloof komt.
Wat Adam en Eva betreft; je kunt bijbels makkelijk hardmaken dat God niet alleen Adam en Eva heeft geschapen maar ook nog andere mensen daarnaast. Als al Gods daden door de eeuwen heen in de Bijbel hadden moeten worden opgenomen, hadden we wel een bibliotheek kunnen afhuren per Jood of Christen. ;) Ik denk dat Adam en Eva vooral symbool staan voor de mensheid. Lees de bijbel er maar eens op na; in de eerste hoofdstukken van Genesis wordt Adam zelfs nergens Adam genoemd maar 'de mens'. In het Hebreeuws: Adaam. Pas als het hele verhaal persoonspecifieker wordt, gaat de bijbelschrijver met namen gooien.
Zo kun je heel veel dingen in de Bijbel bekijken.

Het hoeft elkaar dus helemaal niet te bijten.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:06

Dat hangt volkomen af vanaf welke kant je het bekijkt. Voor een leek zijn zwarte gaten theorieen iets waarbij hij zich niets voor kan stellen. Een gelovige zal zich niet voor kunnen stellen aan de complexiteit van deze wereld geen vooropgesteld plan ten grondslag ligt.

Persoonlijk ben ik van mening dat beide manieren om de wereld te observeren en verklaren, vanuit wetenschappelijk en religieus oogpunt, descriptief en prescriptief, prima naast elkaar kunnen bestaan. Beide behandelen grotendeels andere gebieden en vullen elkaar aan. Er zijn maar een aantal gebieden waarin ze in conflict komen.

Goh, BE, wat zijn we het eens *D

Ik ben overigens zo atheistisch als de pest en nog wetenschappelijk opgeleid ook.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:08

Overigens woon ik in een universiteitsstad en zijn de leden van 'mijn' kerk voor een heel groot deel wetenschappers en in ieder geval hoogopgeleide mensen. Dit even om te illustreren dat het elkaar bepaald niet hoeft te bijten. ;)

Ik ben ook wel hoogopgeleid maar ik ben een alpha, dus daar komt het elkaar helemaal niet tegen.

Nou, kaka, inderdaad :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:10

Ik geloof! Heb teveel gezien om het geloof te kunnen afzweren. Voor mij is het helemaal duidelijk!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:10

De Paus heeft al gezegd dat de evolutie theorie waar is. En dat het in de Bijbel 'simpel' opgeschreven is zodat iedereen het kan begrijpen.
De stappen van evolutie en de 7 dagen in de Bijbel komen overeen. Echter heeft het dan geen 7 dagen geduurt, maar langer, dit is zo opgeschreven zodat iedereen het begrijpt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:11

Nou is wat de paus zegt niet per definitie wat iedere christen gelooft ;) En grappig - de wetenschappers durven niet eens te zeggen dat het 'waar' is - knap dat de paus dat dan wel doet :+

Ha, daar is de rest van de familie. Ik ga eten, wellicht tot vanavond ;) :wave:

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:12

Dat snap ik, maar het zegt wel dat geloof en evolutie theorie samen kunnen gaan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:14

In zekere zin wel ja. Al geloof ik dus niet dat we uit apen zijn ontstaan en dat elk levend wezen uit een eencellige is gekomen.
Wat ik wel geloof is dat dieren zich kunnen evolueren en zich daarmee aanpassen aan hun leefomgeving... Kleine veranderingen.. Niet dat ze ineens van een vogel een aap worden ofzo.. :+

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:18

Ik geloof en ik word opgeleid tot wetenschapper. Het gaat heel goed samen, al zijn er wel spanningsvelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:19

Hannah_Menno schreef:
In zekere zin wel ja. Al geloof ik dus niet dat we uit apen zijn ontstaan en dat elk levend wezen uit een eencellige is gekomen.
Wat ik wel geloof is dat dieren zich kunnen evolueren en zich daarmee aanpassen aan hun leefomgeving... Kleine veranderingen.. Niet dat ze ineens van een vogel een aap worden ofzo.. :+

De evolutie leer zegt dat evolutie plaats vind over miljoenen jaren, niet plotseling (dit heet mutatie)
Simpel voorbeeld: 1000 paarden op een prairie met wolven, van deze 1000 paarden is er 1 hengst met een bijzonder scherp gehoor, en dus zijn kudde veel beter kan beschermen tegen wolven dan andere paarden. Deze hengst kan meer nakomelingen op de wereld zetten dan zijn mede-hengsten en geeft dus zijn genen met scherper gehoor door. Herhaal dit 1000 generaties en je hebt nu 1000 paarden met dat bijzonder scherp gehoor, en 0 met dat minder scherp.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:20

Kijk, en dát geloof ik niet! ;) Al is het over miljoenen jaren verspreid..

edit; typo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:23

De subtiele veranderingen?
Kijk maar eens naar de paardenfokkerij ;)
Paarden met betere vaardigheden (bijvoorbeeld in de dressuur: totilas) zal meer nakomelingen op de wereld zetten dan een knol met 0,0 vaardigheden (zij het sport, karakter, of iets anders). Nou doe dit een aantal keer, en misschien komt er uit de nakomelingen van totilas, wel een totilas 2.0, met nog mooiere bewegingen. Die fokt dan ook weer veel nakomelingen, enzovoort.

Het gaat hier weliswaar om door mensen selecteerde vaardigheden (en dus niet vaardigheden die helpen bij het overleven) maar het principe is hetzelfde.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:26

Hannah_Menno schreef:

Volgens de evolutie theorie is er ook nog nooit een vogel een aap geworden hoor :P . Wij krijgen trouwens wel veel evolutie leer in onze opleiding en het is zeker niet bewezen. Wel een plausibele uitleg of het in conflict komt met geloof hangt er nog voor een groot deel vanaf hoe letterlijk je de bijbel neemt ed. Hier waren trouwens wel klachten van de gelovige geweest schijnbaar, maar als je biologie studeerd had je dat van te voren kunnen verwachten imo, nogal onzin om dan een klacht in te dienen :Y) .

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:29

Haha liedje dat is inderdaad nogal raar! _O-
Ik zit op een christelijke school en wij moesten bij bio ook de evolutietheorie kennen. We kregen hier geen vragen over op toetsen of tentamens maar we moesten iig wel weten wat het inhoud. En dat vind ik best belangrijk. Je hoeft het er niet mee eens te zijn maar er iets vanaf weten hoort wel bij je algemene ontwikkeling ofzo..

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:31

Ik geloof in wetenschap, in de bijbel niet..
De evolutietheorie klinkt erg logisch in mijn oren, al de "wonderen" uit de bijbel dan weer niet.. Voor mij is de bijbel meer een leesboek, maar erin geloven doe ik niet..

Heel kort samengevat :D ..

Ik geloof wel dat er iets is, maar niet dat dat datgene is wat in de bijbel staat :)..