Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samir

Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 13:28

Hallo,

Vaak lees ik in de topics op [NM] dingen als: 'De doodstraf moet ingevoerd worden' en 'Hij/zij mag de doodstraf krijgen.'.

Ikzelf zeg niet, ik vind levenslang een ergere straf dan de doodstraf. Van levenslang leert diegene nog dingen, en heeft hij/zij genoeg tijd om na te denken wat hij/zij heeft gedaan. Daar komt nog bij dat je ook vaak hoort dat er bepaalde dingen in gevangenissen gebeurt, dat er allemaal 'gangs' zijn, en dat je daar dus gewoon moet zien te overleven, wat mij erger lijkt dan 3 dagen in een cel zitten en vervolgens geexecuteerd worden.

Nou ben ik benieuwd wat jullie standpunt hierin is, wel of niet?

laliz

Re: Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:33

Ik ben absoluut tegen de doodstraf.

Geen enkele wet kan en mag moord goedkeuren. Stel je eens voor als het een onschuldig iemand betreft, of er corrupte rechters/politie-agenten in het spel zijn?

Wanneer je kijkt naar de V.S zie je dat daar verschrikkelijk veel gevangene (in mijn ogen altijd) onterecht gemarteld en gedood worden. Neem als voorbeeld al maar Guantanamo Bay. Sinds enkele weken krijgen deze mensen pas een 'eerlijk' proces, of iig een advocaat en hebben zij eindelijk rechten.
De mensen die dit normaal vinden zouden, wat mij betreft, nooit zo'n machtspositie mogen bekleden.

Voordat iemand geëxecuteerd wordt zit hij/zij vaak jaren achtereen in 'death row'. Het is dus geen kwestie van drie dagen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:37

Van mij mogen ze het in sommige echt ernstige en duidelijke gevallen best weer invoeren. Ja
Jaren in deathrow zitten wachten wanneer de dag is, lijkt mij trouwens erger als levenslang achter de tralies. Op een gegeven moment ben je ook wel uitgedacht...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:08

Wat moet je anders met mensen zoals Dutroux of die kl*tzak uit oostenrijk ?
In zulke gevallen van meervoudige moord... waarom niet, kost de belastingbetaler een stuk minder geld.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:21

Ik ben er tegen

Ja je kan zeggen allen voor de ergste misdrijfen maar wat valt daaronder?

Voor je het weet wordt het al zo gewoon dat de doodstraf zelf voor lagere misdrijfen wordt ingezet [over democratie gesproken]

Daarom ben ik er tegen en ja vooral omdat er een onschuldige tussen kan zitten.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:23

Voor elke straf die wordt opgelegd zijn criteria, dus dat zou dan ook voor de doodstraf gebeuren. Het gaat echt niet z zijn dat iemand uiteindelijk de doodstraf gaat krijgen voor het stelen van een fiets. Clown

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:26

Citaat:
Ikzelf zeg niet, ik vind levenslang een ergere straf dan de doodstraf.

Ben ik met je eens, maar aan de andere kant; waarom zou iemand die zo slecht is (of heeft gehandeld) en die de rest van zijn leven vast moet zitten op mijn zuurverdiende belastingcenten moeten gaan zitten teren en plek moeten innemen van iemand die misschien echt nog wel wat leert in de bak en die weer op vrije voeten kan komen??
Ik steek in zulke mensen liever geen geld, doodstraf is een prima oplossing voor in- en inslechte mensen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:56

Mist schreef:
Wat moet je anders met mensen zoals Dutroux of die kl*tzak uit oostenrijk ?
In zulke gevallen van meervoudige moord... waarom niet, kost de belastingbetaler een stuk minder geld.

Mee eens!

Ik geloof dat er nog weleens een keer een topic als deze is geweest. Als je even de zoekfunctie gebruikt kan jem misschien vinden!

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:58

ik vind dat ze in sommige gevallen de doodstraf wel weer mogen invoeren Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:01

Goof schreef:
Citaat:
Ikzelf zeg niet, ik vind levenslang een ergere straf dan de doodstraf.

Ben ik met je eens, maar aan de andere kant; waarom zou iemand die zo slecht is (of heeft gehandeld) en die de rest van zijn leven vast moet zitten op mijn zuurverdiende belastingcenten moeten gaan zitten teren en plek moeten innemen van iemand die misschien echt nog wel wat leert in de bak en die weer op vrije voeten kan komen??
Ik steek in zulke mensen liever geen geld, doodstraf is een prima oplossing voor in- en inslechte mensen.

Ik heb ooit ergens gelezen dat het duurder is de doodstraf uit te voeren dan iemand levenslang vast te zetten...

Daarbij vind ik dat je je nooit tot dat niveau mag verlagen als persoon. Maar goed, ik neem aan dat iedereen die voor de doodstraf is zelf er geen problemen mee heeft om de straf uit te voeren?

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:05

Lastig dit..

Ik vind dat het voor sommige misdrijven absoluut op zijn plaats is.. Eerst heel wat jaren in death row en dan spuitje erin.
Maar dan wel echt alleen voor de zware delicten a la dutroux..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:38

Citaat:
Ik heb ooit ergens gelezen dat het duurder is de doodstraf uit te voeren dan iemand levenslang vast te zetten...

Daarbij vind ik dat je je nooit tot dat niveau mag verlagen als persoon. Maar goed, ik neem aan dat iedereen die voor de doodstraf is zelf er geen problemen mee heeft om de straf uit te voeren?

Mmm, ik kan me niet voorstellen dat een eenmalig spuitje duurder is dan 50 onderhoud, huisvesting en voeding eigenlijk, maar ik kan ergens een fout maken idd...

Ik vind dat je je in sommige gevallen zeker wel mag verlagen tot dat niveau hoor, in sommige gevallen is dat het enige niveau dat zo'n figuur je nog begrijpt ook.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:39

Vjestagirl schreef:
Goof schreef:

Sja, dat doet dus een arts.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:42

Ik ben tegen de doodstraf, niemand heeft het recht een ander te doden ook de staat niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:52

Een arts heeft gezworen dat het leven heilig is. Ik vind het nogal makklijk om iemand anders het rotklusje dan maar in de schoenen te schuiven...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:11

Niet makkelijk, Ethis verantwoord. Je kunt niet iedere idioot met een spuit laten rondrennen.
Of iemand het recht heeft om een ander te doden, valt te bediscussieren. Imo is het niet een persoon of staat die het doet. Er moeten richtlijnen voor komen. Strenge richtlijnen, zo goed als mogelijk waterdicht. Hoe of wat? Geen idee, zo veel verstand heb ik niet van wetten, rechtsystemen etc. Zou dan ook vast niet op 1 woensdagmiddag bij thee worden besproken.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:51

Goof schreef:
Citaat:

Mmm, ik kan me niet voorstellen dat een eenmalig spuitje duurder is dan 50 onderhoud, huisvesting en voeding eigenlijk, maar ik kan ergens een fout maken idd...

Ik vind dat je je in sommige gevallen zeker wel mag verlagen tot dat niveau hoor, in sommige gevallen is dat het enige niveau dat zo'n figuur je nog begrijpt ook.

Inderdaad, die gevangene heeft iets zeer ernstigs gedaan, en dan zitten wij er nog zijn hele leevn lang mee opgescheept. Ik ben ook voor het invoeren van de doodstraf (bij moord, verkrachting en dingen in die trant). Doodstraf lijkt mij ook goedkoper dan zon lange tijd onderhoud en tijdsverspilling (behandelingen etc)

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:02

Het is natuurlijk een kwestie waar je geen echt ja/nee antwoord op kunt geven. Wat ik wel zeker weet is dat de straffen in het huidige nederlandse systeem gewoonweg schandalig zijn en dat de huisvesting van onze criminelen meer weg heeft van een leuk eenkamer-appartementje waarin voor ze gezorgd wordt.
Er zitten altijd 2 kanten aan het verhaal. Gevangen huisvesten kost een hoop geld. Nou begin dan maar eens met alle privileges weg te nemen. Geen tv geen radio geen sportclubjes weet ik veel wat allemaal. Gewoon de hele dag werken in dienst van de maatschappij en savonds na het eten naar bed. Als je lief bent mag je nog een uurtje gaan luchten buiten.
Tegenwoordig hoef je voor een moord nog maar 4 jaar te zitten vanwege cellen tekort.... Daar kan ik met mijn hoofd niet bij... miljoenen worden weggegooid aan nutteloze zaken (regenboogstickers op de A12??). Stop ze dan maar met 2-3 in een cel, maar neen, dat is mensonterend. Ja daaaag, wat ze misdaan hebben is niet mensonterend geweest?
Ik denk dat het hele strafsysteem op de schop moet, al is het maar om er weer een dreigende, preventieve functie vanuit te laten gaan. Ik denk, dat als de straffen omhoog gaan, een heel deel crimineeltjes (zeker crimineeltjes in de dop) wel 3x denken voordat ze de fout ingaan... Dus puur daarvoor zou ik zeggen: ja invoeren die doodstraf. Daarbij, invoering wilt nog niet zeggen dat het ook opgelegd moet worden. Er kunnen een aantal zeer uitzonderlijke gevallen, die onomstotelijk bewezen zijn worden 'gebruikt' voor toepassing, maar ik denk dat alleen al de wetenschap dat deze straf bestaat zijn werk voor een heel deel doet.

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:49

Ik ben voor de doodstraf en tegen het hele strafsysteem van Nederland.

Je vermoord iemand, zit een x aantal jaar komt vrij en je kan weer precies hetzelfde doen. Dan zit je weer een x aantal jaar en ga zo maar door.

Nee, voor de echt zware misdaden mag de doodstraf zeker worden toegepast!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:50

Niemand heeft het recht om over een ander zijn leven te beslissen.
Dus nee, voor mij geen doodstraf.

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:54

Natasja91 schreef:
Niemand heeft het recht om over een ander zijn leven te beslissen.
Dus nee, voor mij geen doodstraf.

En diegene die moord gepleegd hebben dan? Die hebben toch precies hetzelfde gedaan, waarom hoeven hun dan alleen maar een x aantal jaar te zitten terwijl het slachtoffer wel is overleden?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:43

Als er een wet voor komt, dan is er niemand die daar over beslist Lachen Dan gebeurd het gewoon, de beslisser is dus de dader zelf.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:11

"Gij zult niet doden"

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:43

Ik ben voor, met de nodige voorzichtigheid. Ons strafsysteem is niks waard, en als de doodstraf nodig is om mensen weer te doen nadenken voor ze iemand zomaar vermoorden, dan is dat maar zo.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:51

Ik ben voor,in bepaalde gevallen.
Kinderverkrachters en moordenaars die doelbewust iemand om zeep helpen mogen wat mij betreft naar het hiernamaals vertrekken!