Citaat:
Ge-inspireerd door het topic "Een stelling over de doodstraf" heb ik twee vragen aan de Bokkers. Ik heb in dat topic vrij veel mensen voor de doodstraf gezien. Hun goed recht om voor te zijn, al ben ik tegen. Ik vroeg me echter af...
Stel, iemand vermoord jouw beste vriend/moeder/tante. Het vonnis is uitgesproken; hij krijgt de doodstraf. Jij krijgt een aanbod: jij mag hem de kogel of het spuitje te geven. Doe je dat of laat je het iemand doen van wie het het werk is? Waarom doe je dat (niet)?
tjah, moeilijke vraag.
ik ben gelovig, ik vertel hier MIJN mening en die van de BIJBEL...
mensen die andere mensen om het leven brengen zullen zelf ook om het leven moeten worden gebracht.. dit alleen als zekker is dat hij de mordenaar is..
de vraag is of ik het zelf zou doen, misschien kan ik nu stoer zeggen van ja..
maar dan zal ik in me broek schijten, dieren spuiten zal ik ongetwijfelt doen..
maar zelf iemand ombrengen, ik denk dat ik dan geestelijk kapot ga..
nee, dus ik zou me het werk uit handen geven, omdat ik het zelf niet zou trekken..
ik zou die gene graag zijn verdiende loon geven,
maar ik denk dat ik begin te janken als ik het zou moeten doen....
- Code
Stel, iemand vermoord iemand die jij niet kent. Het vonnis is uitgesproken; hij krijgt de doodstraf. Jij krijgt een aanbod: jij mag hem de kogel of het spuitje te geven. Doe je dat of laat je het iemand doen van wie het het werk is? Waarom doe je dat (niet)?
nee, ik zou hem niet kunnen doden, ik heb geen wraak gevoelens op dat moment...
nee ook dit werk zou ik uit handen geven
Citaat:
Vind je het doden van een moordenaar rechtvaardig of niet?
ik vind het zekker rechtvaardig, mij is door de bijbel geleerd moordenaars te stenigen.. al stenigen we nu niet meer.. dus ik ben er zekker wel voor..
neem nou een kindermordenaar na 18 jaar is hij VRIJ, gewoon VRIJ..
zo iemand verdient de dood...
zo iemand verdient geen leven..
Citaat:
We gaan bij beide zaken er even van uit dat het geven van een spuitje niet tegen de wet is. Dit zijn zuiver hypothetische situaties. Het enige doel van dit topic is kijken hoe men ethisch tegen het geven van de doodstraf aankijkt, zelfs al mochten bovenstaande situaties nooit gebeuren.
Ik hoop dat we hier met zijn allen over kunnen discussieren zonder dat we ruzie of iets dergelijks krijgen .
ik vind het een super interesant topic en wil de mening van mijn mede bokkers graag weten