[discussie] Misdadigers en het geven van de doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaby

[discussie] Misdadigers en het geven van de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 09:57

Ge-inspireerd door het topic "Een stelling over de doodstraf" heb ik twee vragen aan de Bokkers. Ik heb in dat topic vrij veel mensen voor de doodstraf gezien. Hun goed recht om voor te zijn, al ben ik tegen. Ik vroeg me echter af...

Stel, iemand vermoord jouw beste vriend/moeder/tante. Het vonnis is uitgesproken; hij krijgt de doodstraf. Jij krijgt een aanbod: jij mag hem de kogel of het spuitje te geven. Doe je dat of laat je het iemand doen van wie het het werk is? Waarom doe je dat (niet)?

Stel, iemand vermoord iemand die jij niet kent. Het vonnis is uitgesproken; hij krijgt de doodstraf. Jij krijgt een aanbod: jij mag hem de kogel of het spuitje te geven. Doe je dat of laat je het iemand doen van wie het het werk is? Waarom doe je dat (niet)?
Vind je het doden van een moordenaar rechtvaardig of niet?

We gaan bij beide zaken er even van uit dat het geven van een spuitje niet tegen de wet is. Dit zijn zuiver hypothetische situaties. Het enige doel van dit topic is kijken hoe men ethisch tegen het geven van de doodstraf aankijkt, zelfs al mochten bovenstaande situaties nooit gebeuren.

Ik hoop dat we hier met zijn allen over kunnen discussieren zonder dat we ruzie of iets dergelijks krijgen Lachen .

Jaduuh

Re: [discussie] Misdadigers en het geven van de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:08

Gaby schreef:
Stel, iemand vermoord jouw beste vriend/moeder/tante. Het vonnis is uitgesproken; hij krijgt de doodstraf. Jij krijgt een aanbod: jij mag hem de kogel of het spuitje te geven. Doe je dat of laat je het iemand doen van wie het het werk is? Waarom doe je dat (niet)?

Ik zou het niet doen, ik ben zowieso al tegen de doodstraf dus zou ik hem zelf al helemaal niet uit willen voeren. Daarbij lijkt het me zo onmenselijk om zomaar even iemand te vermoorden. [tenminste, zo kun je het noemen toch?] Dus laat het maar iemand doen die zijn werk het is. Al vind ik dat dus ook ..

Gaby schreef:
Stel, iemand vermoord iemand die jij niet kent. Het vonnis is uitgesproken; hij krijgt de doodstraf. Jij krijgt een aanbod: jij mag hem de kogel of het spuitje te geven. Doe je dat of laat je het iemand doen van wie het het werk is? Waarom doe je dat (niet)?

Hetzelfde verhaal als hierboven, maar hierbij komt nog dat ik er zelfs niets mee te maken heb. Iemand die vermoord iemand waar ik nog nooit van gehoord heb? Nou lijkt me beetje zinloos als ik hem dan moet vermoorden. Nope, laat dat maar over aan echte moordenaar.

_Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:13

Hier hadden wij op school laatst een "debat" over. Hierbij kwamen dan ook de argumenten naar voren, onrechtvaardig, meer verdriet veroorzaken (nabestaande van dader) en natuurlijk eventuele fouten aangezien het dus onomkeerbaar is. Ook als je iemand bijv. een spuitje geeft is diegene sneller van zijn lijden af dan levenslange gevangenisstraf. Zelf ben ik ook tegen de doodstraf..

Zelf zou ik het spuitje niet geven, ik ben vrijwel ook tegen de doodstraf, en vind hetzelfde als wat Jaduuh zegt (onmenselijk).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:19

Ik ben voor de doodstraf, maar om nou zelf de dodelijke injectie te moeten doe dienen....nee.
Ik zou mezelf net zoveel als een moordenaar zien dan. Nee hoor, laat dat maar over aan degene wiens werk het is.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:20

In beide gevallen zou ik zelf het spuitje oid niet willen geven. Ik ben tegen het invoeren van de doodstraf, slechts in enkele gevallen zou het me niet kunnen schelen. Maar iig zou het me niet om een 'wraakactie' gaan. Wel een soort van gerechtigheid en dat we ons niet meer druk hoeven te maken over wat die persoon nog meer uit kan vreten in de toekomst. Waarom zou je dan zelf het spuitje willen geven?

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:21

Goof schreef:
Ik ben voor de doodstraf, maar om nou zelf de dodelijke injectie te moeten doe dienen....nee.
Ik zou mezelf net zoveel als een moordenaar zien dan. Nee hoor, laat dat maar over aan degene wiens werk het is.

Waarom ben je voor de doodsstraf ? Heb je daar bepaalde redenen voor ?

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:27

Situatie 1 : Nee ik zal het niet doen. Ik ben tegen de doodstraf. Ik bedoel, als een vriend/familielid van je overleden is, wéét je hoeveel pijn dat doet. Als je dan die moordenaar de doodstraf geeft, heeft zijn familie/vrienden ook zoveel verdriet, terwijl hun niet schuldig waren, maar die moordenaar zelf.
Plus dat is een schuldgevoel zou hebben. Stel dat achteraf blijkt dat hij toch niet de dader was Rolleyes

Zelfde als hierboven. Je vind een moordenaar toch slecht omdat hij moord ? En dan ga je zelf ook moorden, nét zo slecht. En stel dat hij/zij tóch niet schuldig was, is het toch een onschuldig persoon minder.. Nee, laat zo'n moordenaar maar lekker jarenlang líjden Extreme duivel

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 10:29

Goof schreef:

Jij wilt wel iemand dood, waarom laat je het een ander dan doen? Omdat je bang bent iets fout te doen, omdat je geen bloed aan je handen wilt? Als de doodstraf hier wordt ingevoerd, moet iemand doden. Wat maakt die ander beter geschikt om te doden behalve dan dat het zijn werk is?
Die man die je dood wil, heeft wel iemand vermoord. Zou het niet makkelijker zijn die te vermoorden? Veel mensen vinden dat zo iemand toch al niet meer menselijk is. Dan zou het des te makkelijker zijn hem te doden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:08

Ik ben absoluut tegen de doodstraf, op welke manier dan ook. Hoe wil je iemand veroordelen als je hetzelfde doet?

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:21

Ik zou het in situatie 1 zeker niet doen omdat ik vind dat de veroordeelde al genoeg gestraft is. Die laatste minuten moeten waardig worden voltrokken en dat zou niet gebeuren als ik hem moest spuiten of schieten. Ik vind dat iemand die daar voor is opgeleid dat moet doen. Gedood worden door iemand die je 'kent' is veel kwetsender dan gedood worden door een onbekende beul (om nog maar even een middeleeuwse term te gebruiken).

Een veroordeelde die ik niet ken zou ik minder moeite mee hebben (vooropgesteld dat ik tegen de doodstraf ben) omdat ik in dat geval de anonieme en opgeleide beul zou zijn en niet iemand die al een verleden heeft met de veroordeelde. Ik zou hem evengoed niet willen doden, maar de overweging zou heel anders en niet echt vergelijkbaar zijn voor mij.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:38

Citaat:
Als de doodstraf hier wordt ingevoerd, moet iemand doden. Wat maakt die ander beter geschikt om te doden behalve dan dat het zijn werk is?

Precies wat je zegt. Ik zeg niet dat die ander geschikter is om te doden dan ik, maar het is wel zijn werk. Die mensen zijn er toch niet voor niets?
Als iemand de doodstraf krijgt, laat het dan door iemand uitvoeren die daar wel "ervaring" mee heeft en om heeft leren gaan met de situatie.

Waarom ik voor de doodstraf ben? ik vind dat iemand die een moord pleegt geen recht van leven heeft. We kunnen zo iemand tot aan zijn (natuurlijke) dood in de gevangenis zetten, maar schieten we (en hij) er iets mee op? Nee, overvolle gevangenissen, dat is het enige.
Overigens denk ik ook dat het invoeren van de doodstraf en sowieso het invoeren van een stuk strengere straffen in dit landje heel veel mensen nog ene paar keer extra zou doen nadenken voor het begaan van een misdrijf en het dus de criminaliteit een stuk zal terug dringen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:01

Maar bijv. wat maakt diegene die doden als zijn werk heeft beter dan iemand die jouw zoon gedood heeft?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:01

Niemand, maar dan ook niemand heeft het recht iemand het leven te ontnemen. Wat ik wel zou willen doen is een half uurtje samen met de moordenaar zijn. Geestelijk martelen kan namelijk veel meer pijn doen dan de zweep erover.
En als diegene dood is.. kan hij weliswaar niemand meer doden, maar een echte straf heeft hij in mijn ogen niet.
*Al moet ik zeggen dat het wel verleidelijk is als diegene een geliefde van me vermoord heeft en ik krijg een pistool in mn handen geduwd*

Zelfde als hierboven..

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 19:21

Goof schreef: (Ja, quote doet het niet)
Waarom ik voor de doodstraf ben? ik vind dat iemand die een moord pleegt geen recht van leven heeft. We kunnen zo iemand tot aan zijn (natuurlijke) dood in de gevangenis zetten, maar schieten we (en hij) er iets mee op? Nee, overvolle gevangenissen, dat is het enige.
Overigens denk ik ook dat het invoeren van de doodstraf en sowieso het invoeren van een stuk strengere straffen in dit landje heel veel mensen nog ene paar keer extra zou doen nadenken voor het begaan van een misdrijf en het dus de criminaliteit een stuk zal terug dringen.

De doodstraf zorgt voor een afname van de criminaliteit, maar eerder in een toename. Dit is geconcludeerd in bepaalde Amerikaanse staten nadat zij in die staten de doodstraf hadden ingevoerd of juist afgeschaft. Het misdaadcijer steeg bij invoering van de doodstraf.

De doodstraf wordt nu in weinig Westerse lande meer gegeven. Denk je dat er vrijwilligers zijn die de moordenaar een spuitje willen geven/mensen die dit werk willen gaan doen? Ik denk dat veel mensen wel zeggen dat ze zo iets wel willen doen, maar uiteindelijk zich vanwege ethische gronden terugtrekken. Jij bent waarschijnlijk niet de enige die moordenaars wel dood wil zien, heel veel mensen willen dat. Alleen zullen zeer weinig mensen ook daadwerkelijk moordenaars willen doden en dan kan de doodstraf niet uitgevoerd worden.

Of zie ik dit verkeerd?

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:34

Ik denk dat het je zal verbazen hoeveel mensen de doodstraf nog wél zouden willen uitvoeren (ookal zijn er waarschijnlijk zoals jij zegt ook heeeel veel die nu brullen dat ze het wel zouden willen doen maar toch maar niet doen als puntje bij paaltje komt). Volgens mij zijn er best mensen te vinden die het onder het motto 'someone's gotta do the job' best willen doen, je hebt er tenslotte ook geen honderden nodig...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:32

Ik zou het nooit zelf doen. Dan maar iemand anders. Ik zou dat niet kunnen. eeuwige nachtmerries er aan overhouden. maar ik zou hem inderdaad graag dood zien.. Ik vind iemand die zo gruwelijk is. Geen mens waardig leven verdiend. En op martelen ben ik tegen. Dus ben ik voor de doodstraf.

Ja. ik vind doodstraf iets wat mogelijk moet kunnen zijn. Maar ik vind dat dan wel een aantal jaar gewacht moet woorden. Tot je echt zeker weet dat hij de dader is. klinkt misschien heel raar. maar het gebeurd tegenwoordig zo vaak dat mensen vals beschuldigd worden. Maar zoals het vorige antwoord al was. Ik zou het zelf dus nooit doen.

of topic; Ik wilde hier een tijdje geleden ook eens een topic over openen. maar heb het niet gedaan, Omdat ik weet hoeveel ophef daar vaak door komt.

c_just_me1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:38

Ik zou hem zelf de kogel geven! Ik denk uit wraak..*ik kijk denk wel de andere kant op, want zoals jullie al zeiden, het lijkt me wel moeilijk om iemand te vermoorden maar toch*
Ik vind dat de doodstraf moet worden ingevoerd in NL, omdat er criminelen zijn die wegens goed gedrag weer eerder vrij komen terwijl ze iemand anders zijn/haar leven hebben weggenomen! Behandel andere zoals je zelf behandeld wil worden!

Nou precies hetzelfde als hierboven! En ja dat vind ik heel rechtvaardig
Behandel andere zoals je zelf behandeld wilt worden!
Daar blijf ik bij

Vork

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:46

Citaat:
Ge-inspireerd door het topic "Een stelling over de doodstraf" heb ik twee vragen aan de Bokkers. Ik heb in dat topic vrij veel mensen voor de doodstraf gezien. Hun goed recht om voor te zijn, al ben ik tegen. Ik vroeg me echter af...

tjah, moeilijke vraag.
ik ben gelovig, ik vertel hier MIJN mening en die van de BIJBEL...
mensen die andere mensen om het leven brengen zullen zelf ook om het leven moeten worden gebracht.. dit alleen als zekker is dat hij de mordenaar is..
de vraag is of ik het zelf zou doen, misschien kan ik nu stoer zeggen van ja..
maar dan zal ik in me broek schijten, dieren spuiten zal ik ongetwijfelt doen..
maar zelf iemand ombrengen, ik denk dat ik dan geestelijk kapot ga..
nee, dus ik zou me het werk uit handen geven, omdat ik het zelf niet zou trekken..
ik zou die gene graag zijn verdiende loon geven,
maar ik denk dat ik begin te janken als ik het zou moeten doen....

Code

nee, ik zou hem niet kunnen doden, ik heb geen wraak gevoelens op dat moment...
nee ook dit werk zou ik uit handen geven

Citaat:

ik vind het zekker rechtvaardig, mij is door de bijbel geleerd moordenaars te stenigen.. al stenigen we nu niet meer.. dus ik ben er zekker wel voor..
neem nou een kindermordenaar na 18 jaar is hij VRIJ, gewoon VRIJ..
zo iemand verdient de dood...
zo iemand verdient geen leven..

Citaat:
We gaan bij beide zaken er even van uit dat het geven van een spuitje niet tegen de wet is. Dit zijn zuiver hypothetische situaties. Het enige doel van dit topic is kijken hoe men ethisch tegen het geven van de doodstraf aankijkt, zelfs al mochten bovenstaande situaties nooit gebeuren.

Ik hoop dat we hier met zijn allen over kunnen discussieren zonder dat we ruzie of iets dergelijks krijgen .

ik vind het een super interesant topic en wil de mening van mijn mede bokkers graag weten Bloos

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:51

Jaduuh@ dus een moordenaar om het leven brengen is onmenselijk????

als ik het verkeerd op vate zeg het me dan maar hier mijn tegen woord...

die moordenaar is onmenselijk, hoeveel mensen worden er per jaar zomaar zonder enige reden van kant gemaakt.
kinderen die verkracht worden vermoord en verdwijnen zonder dat de ouders ze ooit terug zien.. mensen die gemartelt worden langsaam sterven..
DAT is onmenselijk, en die mordenaar ombrengen is gewoon zijn verdiende loon..
die mensen sporen niet ze missen iets, ze zijn gek gestoord wie vermoord er nou mensen???
ik vind mordenaars pas onmenselijk

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:56

Citaat:
veraA@ En dan ga je zelf ook moorden, nét zo slecht

als ik ooit iemand vermoord in mijn leven, dan zal ik me zelf verdoemen..
ik zou het me zelf niet vergeven, en ik zou het gerechtegeit vinden als ze me dan dood maakte..
ik maakte iemand anders af, zij maken mij af. mijn wel verdiende loon.... Vork

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:57

Ik ben tegen de doodstraf, hoewel er wel enkele uitzonderingen zijn.

Een moordenaar de doodstraf geven vind ik niet nodig, hoe erg zoiets is, mensen maken fouten.

Zoals Psychopaten, die zijn dan wel ziek, maar vooralsnog als ze veel schade aan een samenleving gedaan hebben, waarom nog gevangen houden, kost de samenleving zoveel geld alleen om die persoon in de gevangenis te hebben.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:00

Jammer van het geld...maar laat zo'n figuur lekker zn leven lang slijten in een cel.
Beetje vervelend dat zo'n iemand uit zn lijden wordt verlost.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:00

Je kunt hier geen uitzonderingen in maken...
moorden is moorden...
o'die moordenaar moet wel dood, o'maar die mag blijven leven.. Haha!

dat kan dus niet

c_just_me1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:02

nee! sorry maar ik vind de doodstraf voor moordenaars zwaar oke.
Tuurlijk je vermoordt mensen, maar als je ziet wat voor gevaar zij zijn voor de samenleving! liever 1 dood dan 20

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:04

VanillaQueen schreef:
Jammer van het geld...maar laat zo'n figuur lekker zn leven lang slijten in een cel.
Beetje vervelend dat zo'n iemand uit zn lijden wordt verlost.

Hij gedraagt zich perfect licht uren te janken, ze laten hem vrij wegens goed gedrach...
jaar later vermoord hij zonder enige schuldgevoelens weer een persoon...
nee, zulke mensen moeten voelen. De dood zal eeuwig leiden zijn maar dan een gepijnigt geestelijk lijden in de hel.. *ik mag niet zeggen dat alle moordenaars in de hel komen dat zeg ik dus ook niet*
Ik gun moordenaars de dood.....
bye bye, ze zijn toch niet meer goed voor een samen leving...
en in de cel pest je ze niet, Tv, douche alles hebben ze..
ik ga nog liever naar de cel dan dood....
de cel is tegen woordig een 2 sterren hotel