Wie doneert er aan giro555?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Wie doneert er aan giro555?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 15:25

Uit nieuwsgierigheid ben ik benieuwd wie van jullie wel of juist niet geld geeft aan giro 555.

Dus waarom wel of waarom niet?

Ik zelf ben het druk aan het overwegen. Mijn vader heeft mij wel aan het denken gezet. Hij was 3 toen hij de watersnoodramp in '53 mee maakte. Ze waren toen erg blij met alle hulp die toen geboden werd.
Toch als je gaat googlen, vind je ook nadelen. Bijv het geld dat over is gebleven van de Tsunami, waar is dat heen?

Shoot me als er al zo'n topic is of wanneer dit verkeerd staat :o

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:51

Ik heb al gedoneerd, voor het weekend.
Het geld dat over was van de tsunami actie (7 ton) gaat ook naar Haiti. Dat daar vanalles mis is gegaan, is erg vervelend en slecht voor het vertrouwen dat mensen in hulporganisaties hebben. Toch is het vanwege de omvang van de ramp niet gek dat er geld verdwenen is en op verkeerde plekken is beland. De getroffen landen zijn stuk voor stuk landen met een zwakke overheid, registratie van mensen gebeurd daar vaak niet. Dus iemand kan makkelijk zeggen dat hij visser was, krijgt een boot van NGO en doet er vervolgens niets mee of verkoopt hem. Vanwege de zwakke overheden is dat namelijk niet te controleren. En zo zijn er meer dingen die dit soort uitwassen in de hand werken. Ik heb drie jaar ontwikkelingsstudies gestudeerd en dit zijn de allermoeilijkste zaken.
Ik ben van mening dat noodhulp altijd gegeven moet kunnen worden. Helemaal aan de zwakste en kwetsbaarste mensen op de wereld.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:53

iK geef geen geld aan 555. Wel aan kleinere doelgerichte projecten.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:54

Ik niet. Er gaat al genoeg geld naartoe :+
Ik blijf gewoon doneren aan de WSPA, vast bedrag per maand :)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 15:56

Ja Ingeborg, daar kan ik in meegaan!

Even een ander vraagje tussendoor, geven jullie aan mensen die bij de deur van de supermarkt staan met een krantje?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:58

Ik heb besloten niet te geven, omdat ik vanwege geldgebrek keuzes moet maken (geef wel geld aan andere goede doelen en regelmatig aan daklozen). Maar ik vind het wel super dat er veel aandacht is en dat giro 555 bestaat. :)
Ik respecteer ieders mening. Sommigen geven aan rampen van grote omvang zoals deze, sommigen kopen idd de daklozen krant. Sommigen doen beiden. En sommige geven niets. :=
Laatst bijgewerkt door Toekie op 18-01-10 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:58

Ik koop de Engelse daklozenkrant soms. Als ik ga shoppen en ik heb die 1,50 toch bij de hand.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:00

Ja ook :D Had in Amsterdam altijd mijn vaste dakloze, we hebben hem zelfs een keer meegenomen om mee te eten in mijn studentenhuis. Ineens was hij weg, vast aan het rentenieren van alle giften die hij kreeg (want dat waren er veeeeeeeel!)

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:00

nee ik doneer niet... voor tsunami al behoorlijk wat geld gestort en weet dus niet waar dat heen is gegaan... ik doe liever zelf iets dan geld geven en niet weten waar het heen gaat.

En izzy1085... nee daar geef ik ook geen geld aan...

Vjestagirl

Re: Wie doneert er aan giro555?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:15

Nee ik doe het niet. Ik ben van mening dat 1x geld geven geen oplossing is voor de langere termijn. Daarbij vind ik het belachelijk dat er geld van de Tsunami hierheen gaat. Dat geld is geven voor de Tsunami, en die mensen kunnen het net zo goed gebruiken.

Ik geef aan kleine dingen in de buurt, probeer mijn eigen omgeving te verbeteren.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:18

Ik twijfel nog.....

Ik wil graag steunen en heb al zitten kijken op de website van het rode kruis...

Ik zou namelijk liever goederen willen laten versturen, zoals kleding pakketten etc.

Maar daar is niks over te vinden

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:21

Ik heb nog niets gedoneerd, weet nog niet of ik dat ga doen, komt me even niet zo goed uit.
Heb toendertijd wel geld gegeven voor de tsunami & ik ben donateur voor de wspa.

Ben wel bang dat dat geld niet gebruikt voor de mensen daar, je hoorde toen toch ook veel van die verhalen over de tsunami?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 16:23

Goederen versturen schijnt heel duur te zijn, ze willen het daar kopen om de economie te stimuleren daar.

Nee, ik koop ook nooit een daklozen krant. Vind het vrij vervelend als iemand overdreven aardig aan het doen is naast de deur van de supermarkt...

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:26

Ik doneer niet, want de helft komt niet terecht waarvoor het bedoeld is. Ik heb laatst een lijst gezien met salarissen van de directeuren van de hulporganisaties en daar ben ik van geschrokken, die hebben een wereldsalaris en daar geef ik geen geld aan.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:27

izzy1985 schreef:
Goederen versturen schijnt heel duur te zijn, ze willen het daar kopen om de economie te stimuleren daar.

Nee, ik koop ook nooit een daklozen krant. Vind het vrij vervelend als iemand overdreven aardig aan het doen is naast de deur van de supermarkt...

Ik zou het dan via het rode kruis oid willen laten versturen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:28

Ik doneer aan Brooke, maar niet (meer) aan giro 555. Idd, omdat er teveel aan de strijkstok blijft hangen.

Toekie

Vjestagirl schreef:
Nee ik doe het niet. Ik ben van mening dat 1x geld geven geen oplossing is voor de langere termijn.

Haïtie zal op lange termijn (financieel) gesteund worden met geld uit donorlanden, wat dan dus wel binnen moet komen:

Klik
Klik

:)
Laatst bijgewerkt door Toekie op 18-01-10 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Grobegni

Lotus83 schreef:
Ik twijfel nog.....

Ik wil graag steunen en heb al zitten kijken op de website van het rode kruis...

Ik zou namelijk liever goederen willen laten versturen, zoals kleding pakketten etc.

Maar daar is niks over te vinden

Ik snap dat dat logischer lijkt, maar logistiek gezien is dat vele malen duurder dan doneren en de NGO ter plekke goederen te laten kopen. Jouw kleding moet dan bijv vervoerd worden naar een vliegveld, overgevlogen worden naar Haiti of een van de buurlanden, weer vervoerd worden. Dan blijft er pas echt veel geld aan de strijkstok hangen. Bovendien ligt Haiti in de Caribbean, dus zijn kleding en dekens geen prioriteit vanwege de temperatuur, voedsel en water wel.
Als ik het nieuws zo bekijk is Haiti sowieso een logistieke nachtmerrie. Water en rijst van het WFP komen niet eens van het vliegveld af, laat staan hulpgoederen die particulieren zouden willen insturen.

Edit: NOg even over die salarissen, die liggen ver onder het niveau dat voor dezelfde functies in het bedrijfsleven staat. Het is liefdadigheid, maar daarvoor kan je niet volledig afhankelijk zijn van vrijwilligers. Een goede manager is heel moeilijk te vinden, helemaal als die in het bedrijfsleven 5 keer zoveel kan verdienen.
Afvloeiingsregelingen moeten anders kunnen, dat vind ik ook, maar je moet het wel in perspectief blijven zien!
Laatst bijgewerkt door Grobegni op 18-01-10 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:31

Ik denk dat kleding en dekens zeker wel prioriteit hebben, mensen zijn alles kwijt!!

En idd, als je kijkt wat er met het geld van de tsunami is gebeurt, of beter gezegd niet is gebeurt dan loop ik er niet warm voor om geld te stortten...

Ik geef trouwens wel aan het leger des heils en WNF

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:33

Misschien heel slecht maar zolang er in nederland nog steeds mensen naar de voedselbanken moeten en niet of slecht geholpen worden geef ik geen cent meer aan het buitenland.

Ik heb echt met ze te doen, maar ben er een beetje klaar mee eerlijk gezegd :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:34

De EU geeft 422 Miljoen
http://www.telegraaf.nl/buitenland/5817 ... ati__.html

Het probleem met Haiti is, dat er geen infrastructuur is. Er is niets wat gerepareerd moet worden, alles moet worden aangelegd. Dat gaat miljarden kosten. Moet de rest van de wereld ervoor zorgen dat Haiti opgekrikt wordt naar het niveau van omliggende landen zoals de Dominicaanse Republiek of Jamaica, omdat ze het zelf al die tijd dat ze zelfstandig waren niet hebben kunnen doen? Er is geen waterleiding, er is geen riolering, er is geen structuur, en de politiek is corrupt.

Het is ook pas nadat de Amerikanen het vliegveld als het ware hebben overgenomen, dat de situatie op het vliegveld een beetje op orde is. Maar alle goederen die daar aankomen, moeten verder het land in. En dat zie ik niet gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-01-10 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:34

Xantaatje schreef:
Misschien heel slecht maar zolang er in nederland nog steeds mensen naar de voedselbanken moeten en niet of slecht geholpen worden geef ik geen cent meer aan het buitenland.

Dat is mijn punt eigenlijk ook een beetje. In Nederland zijn er genoeg gezinnen die ook een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:35

Xantaatje schreef:

Ik deel je mening gedeeltelijk, maar een natuurramp kan niemand wat aan doen.

De landen die het echt slecht hebben, maar waar de politiek van dat land niets aan doet, dat ben ik dan wel weer met je eens

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:37

Nee absoluut kunnen ze er niets aan doen, maar ik geef liever me geld aan acties hier in nederland .

En om nou te zeggen dat de regering hier veel doet voor eigen mensen ...?

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:38

Ik heb 10 euro overgemaakt, alle kleine beetjes helpen. Verschrikkelijk wat daar aan de hand is momenteel.

Dat er nog steeds Nederlanders naar de voedselbank moeten staat daar ècht totaal los van !