Gisteren was het dan zover, Bliksem zou zijn eerste wedstrijd weer lopen sinds hij zijn schoft brak afgelopen januari. En wel in Renkum. Mijn doel, goedgekeurd worden en verder geen verwachtingen gezien zijn ongeduld en daardoor niet willen stappen..
Ondanks dat ik wist dat hij het conditioneel wel aan zou kunnen heb ik 2 nachten gedroomd van Bliksem die of kreupel werd door zichzelf te verwonden aan zijn kroonrand of in de wei over de kop sloeg en bijna niet meer opstond. Blijkbaar speelde er onbewust toch meer dan ik dacht

Gisterochtend was ik voor het eerst Blik zijn paspoort kwijt

Dan de start, Bliksem was heet als vanouds, hij had er zin in en ik ook

Tijdens de rit ondanks de vele lintjes toch regelmatig even op de kaart moeten kijken omdat ik niet zeker wist of ik goed zat, maar dat was alle keren wel het geval. Even checken voelde echter wel zo veilig. Een bordje 20km in het rood bracht me in verwarring daar ik nog op het eerste lusje zat, maar na de kaart bestudeerd te hebben moest ik goed zitten. Bordje nog eens bekeken bleek het van de Edense wandelvierdaagse te zijn

Spoor kennen we thuis ook, maar tunneltjes tot voor kort niet. Toen ik laatst met Floor en Iskander ging trainen kwamen we het lage tunneltje onder de A12 tegen en daar ging hij makkelijk onderdoor, maar nu? Ook nu geen enkel probleem en ik kon beide keren zelfs blijven draven

Ineens stond Marc op onze route en die bood water aan. Bliksem was echter meer geïnteresseerd in de omgeving en oa de vlieger die werd opgelaten, dus die emmer ging er maar overheen ipv in. Marc nog bedankt!

Volgende groompunt stonden Annalynn en Bernou te wachten en ook hier wilde meneer geen drinken dus alleen maar koelen. Kreeg zelf ook wat drinken en daar was ik wel blij mee. Ik drink normaal nl alleen op de vetgate en dat is eigenlijk te weinig

p/a kwam in zicht en ben op 1km gaan stappen. Hij wilde dat zowaar dus ik opgelucht. Tegemoedkomend 'verkeer' was ook geen probleem, maar toen kwamen er klasse II ruiters langs op weg naar de vetgate en wilde Blik mee. Hem toch in stap kunnen krijgen en toen waren we er alweer. Afgestegen en ze vroegen of ik meteen aan wilde bieden. Ik zei nee en bond er een ja aan vast aangezien in Blik zijn hartslag tijdens het afstijgen zag droppen van 65 naar 56. Meteen aangeboden dus en er werd 48 geteld! Ondanks dat Bliksem continu met zijn hoofd druk was. Ik was verbijsterd!
2e rondje vertrok meneer met nog meer haast dan het eerste rondje. Ik moest hem nog harder inhouden, ondanks dat we dus niemand voor ons in het zicht hadden. Hij vindt het gewoon zo geweldig om te lopen, kan er nu nog van genieten.
2e rondje was maar kort, 12km en het vloog dan ook voorbij. Zo was ik bij het bordje 20 en zo alweer bij 25 en Blik maar sjouwen. Ook nog een klein stukje galop gedaan. Vorig weekend en van de week thuis was dit nog een probleem (denk toch het wennen aan het voor ineens op beslag staan) en was zijn galop waardeloos en vlak. Nu ging hij weer vloeiend over de grond heen en ik was blij!
Zo blij

Ook met de modder en boomstronken had Bliksem geen probleem. Na een klein struikelpartijtje over de eerste stronken lette hij beter op en ging het daarna super! En de modder? Alsof het er niet was zo makkelijk ging hij er doorheen!
En daar kwam de finish alweer in zicht! Stappen ging ook nu weer aardig al was het gehaast en af en toe een half dribbeltje. Hartslag zat nog rond de 82, maar ik besloot me niet druk te maken aangezien ik daar dan toch niets aan kon doen. Dus ik stijg af en hij wordt praktisch meteen geteld. Ik schat hartslag 56 aangezien Bliksem ook nu niet rustig staat. Dus ze zegt: 'hij is goed' En toen ik vroeg wat zijn hartslag dan was zei ze 46.
En ik stond daar echt van WAT?

Terug naar de trailer en daar at meneer een halve emmer bietenpulp/grasbrok en muesli weg. Lekker nat om hem weer wat vocht binnen te krijgen. Want drinken wilde meneer nog steeds niet. Ook zoiets, deed hij dat de eerste 2 wedstrijden wel en thuis ook, tegenwoordig drinkt hij onderweg helemaal niet meer. Te looplustig schat ik

Nakeuring was nog even spannend. Bliksem heeft nl wel voor beslag, maar blijkbaar zijn zijn achterhoeven sinds zijn stalrust periode toch (ook) wat achteruit gegaan. Op sommige paden liep hij achter daardoor wat gevoelig en ik hoopte dat dat geen gevolgen had voor de nakeuring (evenals dat galop verhaal zeg maar). Gelukkig werd hij goedgekeurd (zelfde hartslag trouwens als bij de voorkeuring, 36) met een A.
Onze comeback wedstrijd was een feit!

En dan weet je aan de hand van de lage hartslagen dat je niet onderin het veld gaat eindigen, maar dat je dan 2e wordt had ik helemaal niet verwacht! Wat een cadeautje

Bliksem snel naar huis gebracht (die had gelukkig lekker staan soezen in een paddock naast Tonkie's Skritla) en daar ging hij ipv te rollen dravend de wei door met zijn hoofd en staart in de lucht. Die had nog wel een rondje gekund

Nu op naar Ommen over 2 weken. Klasse II starten en dan stoppen op de vetgate. Mooie eerste ervaring met de massastart en vetgate. En dan volgend jaar het echte werk....
Iedereen die heeft bijgedragen aan de mooie dag van gisteren hierbij bedankt