zelfmaak electrolyten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

zelfmaak electrolyten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 11:56

Ik ben er onderhand wel achter dat er heel veel verschillende recepten zijn voor electrolyten. Die je in de winkel kopen kunt zijn nogal duur dus ik wil het ook zelf gaan maken.

Aan de hand van een stukje van Ibel weet ik nu ook ongeveer wat een paard nodig heeft
Ibbel schreef:
De electrolieten die je paard het meest nodig heeft zijn Natrium (Na), Kalium (K), Calcium (Ca) en Magnesium (Mg). Als je alleen lo-salt en gewoon keukenzout mengt in een verhouding van 2/3 lo-salt (wat 2/3 KCl is en 1/3 NaCl) en 1/3 keukenzout (100% NaCl) krijg je een 50/50 mengsel van KCl en NaCl.
Je mist dan nog de Magnesium en de Calcium. Met name calciumgebrek kan link zijn en moet dus in je eigen gemaakte electrolietenmix zitten. Je kunt bij de apotheek magnesium- en calciumchloride kopen. Maar ook andere verbindingen van magnesium- en calcium zijn bruikbaar (calciumcarbonaat bv, oftewel 'kalk' wat je slikt tegen de osteoporose), en magnesiumsulfaat (bitterzout, een meststof voor planten). Van calcium- en magnesiumzouten voeg je ongeveer 10% toe aan je mengsel electrolieten.

wat voor 'recept' gebruiken jullie? hoeveel per liter water gebruik je daar dan van?

Lenneke_

Re: zelfmaak electrolyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:14

Ik koop het wel gewoon. Potje kost 12 euro en gaat nu al 2 seizoenen mee.
Ik geef het niet veel. Ben er een keer flink mee de mist in gegaan. Dus nu krijgt hij alleen nog de avond voor de wedstrijd 2 schepjes en tijdens de wedstrijd pas als ik 100% zeker weet dat hij goed drinkt en dat blijft doen, meestal is dat pas de 2e vetgate.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:25

ik koop het gewoon in een pot van Horsefood.. geen gedonder met afwegen en verkeerde hoeveelheden.. de duurste zijn niet altijd de beste.. ik heb hele goede ervaringen met Horsefood.. van te voren een paar dagen al beginnen met wat te geven over zijn brok (vind ik het makkelijkst) en als je paard het accepteerd kan je ook wat door de slobber doen tijdens de wedstrijd. en na afloop afhankelijjk van hoeveel je paard heeft gedaan thuis nog wat blijven geven.. Knipoog

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:35

ik geef power plus van havens,zit ook electrolyten in,week voor de wedstrijd ga ik iets meer voeren dan normaal,en zo bouw ik het op tot 1 kg voor de wedstrijd,tot nu toe werkt het goed.
ik rijd dan nog maar klasse 2

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:39

In kant-en-klare electrolytenmengsels zitten vaak veel suikers die je paard niet eens (extra) nodig heeft, maar waar je wel voor betaalt. Voorbeeld: Pavo E'lyte bestaat voor 50% uit glucose. Ik maak ze idd ook zelf, zoals in de verhouding die Ibbel aangeeft. Deze zouten koop je gewoon bij de supermarkt. De calcium die ik gebruik is wel van Pavo.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 21:54

Karin schreef:
In kant-en-klare electrolytenmengsels zitten vaak veel suikers die je paard niet eens (extra) nodig heeft, maar waar je wel voor betaalt. Voorbeeld: Pavo E'lyte bestaat voor 50% uit glucose. Ik maak ze idd ook zelf, zoals in de verhouding die Ibbel aangeeft. Deze zouten koop je gewoon bij de supermarkt. De calcium die ik gebruik is wel van Pavo.

wat precies voor producten gebruik je?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:57

Zie het 'recept' dat Ibbel hierboven geeft. Ik ben even door mijn potjes zout heen, dus ik kan je zo uit mijn hoofd niet vertellen welke ik normaal gesproken gebruik, maar in de supermarkt wijs ik ze zo aan als ik ze zie. *LOL*

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 18:26

ik heb vanmiddag een potje electrolyten bij de welkoop gekocht. electrolytenmix amos ofzo, en weet zo uit m'n hoofd niet meer precies wat er allemaal wel of niet in zat. Wat ik wel zeker weet is dat niet alles wat Ibbel beschrijft er in zit. Kalium weet ik zeker dat er niet in zit en magnesium zit er mischien niet in, weet ik niet zeker. Wat zijn nou eigenlijk de belangrijkste stoffen die er in moeten zitten en wat kunnen ze eventueel ook wel missen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:20

Je moet idd wel de goede pot nemen. Bij sommige zit er nagenoeg alleen maar keukenzout in Clown

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:00

Supermarkt = 3 potten keukenzout en 1 pot dieetzout (low-salt)
Met andere woorden een verhouding van 3:1 Is ook een mogelijkheid Knipoog qua recept.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:40

maar dan is er toch de calcium en magnesium tekort wat ibbel zegt?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:50

Ik heb het eens uitgerekend m.b.v. tabellen van de behoeftes, en kwam uit op 2/3 Lo-Salt en 1/3 keukenzout. Dit omdat in Lo-Salt behalve kalium (als vervanger van natrium) ook nog een deel natrium zit.

Maar in principe is gewoon keukenzout al heel handig! Lachen

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 14:01

de pot die heb gekocht bij de welkoop zit glucose-anhydraad, natrium chloride, natriumcarbonaat en caliumchloride in. Moet ik daar zelf nog wat aan toevoegen om het optimaal te maken?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 19:21

woeliej schreef:
de pot die heb gekocht bij de welkoop zit glucose-anhydraad, natrium chloride, natriumcarbonaat en caliumchloride in. Moet ik daar zelf nog wat aan toevoegen om het optimaal te maken?

na zelf nog hier en daar wat gelezen te hebben... Magnesiumen calsium ontbreken in dit mengsel. Magnesium is toch goed voor de spieren, net als vitamine e? Is magnesium dan ook eventueel te vervangen door vitamine e? En calsium waar kun je dat krijgen? of waar zit het in?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:33

Magnesium is een mineraal, Vitamine E is een vitamine (duh Tong uitsteken ). Totaal verschillende stoffen met verschillende chemische functies, je kunt het een niet vervangen door het ander.

Electrolyten en vitaminen zitten ook gewoon in het dagelijks voer dat paarden binnenkrijgen (hopelijk voldoende). Normaal is dat genoeg om de voorraden op peil te houden. Maar bij erge inspanning en/of heel warm weer verliest het paard meer electrolyten dan normaal door het zweten, en kunnen er tekorten ontstaan.
In eerste instantie zal dat zijn op het gebied van Kalium, Natrium en Chloride, omdat de behoefte aan deze electrolyten met inspanning zeer sterk stijgt, en ze uitgescheiden worden met het zweet. Dit zijn dus de belangrijkste dingen die je moet aanvullen. Als je echt op het scherpst van de snede gaat rijden dan spelen die andere dingen ook een rol, maar anders wordt het gewoon in de dagen na de inspanning weer aangevuld via het voer. Lachen

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 11:37

bedankt voor je heldere uitleg Knipoog

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 13:27

nog even voor de duidelijkheid..
Citaat:
Van calcium- en magnesiumzouten voeg je ongeveer 10% toe aan je mengsel electrolieten.

10% van beide of samen 10%?