Wel of niet geschikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bluebell

Wel of niet geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 07:27

Hey allemaal,

Ik heb vorige week mijn eerste endurance ritje gemaakt met mijn quarter merrie en nu vraag ik me af of zij wel geschikt is voor deze sport?
De reden dat ik dit vraag is omdat ik tijdens onze start weg reed met nog 2 ruiters met vrij grote paarden (leken engels volbloed of iets in die richting) Na een minuut of 10 heb ik mijn vrij kleine merrie (1.45) terug gehouden omdat het tempo waarin zij draafden echt niet bij te houden was voor mijn ukkie Bloos
Ik begrijp best dat er veel oefenen en trainen aan vooraf gaat en je uiteindelijk steeds iets beter word.
Maar aangezien ze niet erg groot is en haar passen kleiner zijn als de arabieren en andere rassen die ik zag meedoen vraag ik me af of ze dan ooit echt goed kan gaan presteren?
Wie kan mij hier meer over vertellen?
Verder is ze ontzettend taai en een echt volhoudertje! Haha!
Dus ben benieuwd naar de reacties!

nestle

Re: Wel of niet geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 07:56

ik denk wel dat ze het kan hoor veel oevenen

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 08:07

ik denk dat het gewoon kijken is wat erin zit! En kan je door naar hoger niveau nou dan is dat toch mooi! verder is het denk ik een kwestie van trainen dat moet ook met de arabieren die veel voor endurance worden gebruikt....

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 08:19

Wat dacht je dan van de vele Haflingers en Fjorden die deelnemen? Knipoog
NIet te ongerust maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:58

ik denk dat het gewoon grotendeels conditie en uithoudingsvermogen kweken is hoor
de maat van je paard heeft er weinig mee te maken , er lopen genoeg fjordjes, hafjes, en ijslanders mee die toch ook verrekte leuk meekomen

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:46

maat maakt niks uit, instelling wel!
mijn vriendin rijd op een kleine appaloosa van 1.43m houd mijn draver met gemak bij! heeft een super conditie is hartstikke fanatiek beestje.
En verder ligt het ook aan jezelf wil je gewoon voor goed uitegereden wedstrijden, voor winstpunten gaan,hogere klasses halen dan lukt dat best. wil je in de prijzen vallen dan is het misschien wel handiger een arabier of draver te kiezen, die kom je tenminste vaker bij de uitslagen tegen. omdat hun tempo ietsje hoger ligt denk ik en hun hartslag weer sneller zakt. (correct me if I'm wrong)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:58

Ja hoor! Het belangrijkste is dat je jou paard zijn eigen tempo laat lopen, dus niet over zijn tempo heen rijden als je perse met anderen wilt rijden. Sommige paarden hebben gewoon een ander basistempo en dat moet je wel respecteren. Tijdwinst kan je dan halen in minder lang groomen ed. En meer snelheid komt dan vanzelf, dat heeft tijd nodig. Maar nooit je paard een hele rit boven zijn tempo laten gaan!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 11:54

Pasjes zijn geen leidraad. Ik heb met mijn shetlanders ook een mendurance gereden met een snelheid van bijna 11 km/u.

ALB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 12:11

kan best! oefenen!

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 13:32

mijn paard loopt ook met korte passen, ik dacht ook in het begin, dat gaat nooit lukken. met heel veel oefenen, ik ben nu drie jaar bezig, loopt hij op het moment met gemak een klasse1, en ga ik in september zijn eerst klasse 2 proberen. zijn tempo is steeds een beetje sneller geworden.
veel succes!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:17

Wat wil je bereiken? Gewoon lekker rijden en de wedstrijden goed uitrijden, dan is er toch geen probleem?

Ik weet uit ervaring dat ze steeds ruimer gaan lopen en sneller worden zonder over het tempo te lopen.
In moeilijker terrein heb jij misschien weer voordeel

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 19:05

Ik wil gewoon lekker samen met haar fijn rijden dat is het allerbelangrijkste Knipoog Ik heb ook nog een ruin staan die veel sneller loopt en een echte kilometervreter is maar mijn merrie is gewoon echt mijn vriendinnetje en dus rijd ik het liefst met haar Bloos
We blijven gewoon lekker oefenen en zien wel hoe het gaat!
In ieder geval bedankt voor alle antwoorden!
Enne een shet die 11 km per uur loopt?! Wauw dan is er zeker nog hoop voor ons! haha

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:51

Ik rij met mijn fjordje van 1.45 ook endurance en inderdaad je moet gewoon jouw tempo rijden. Gaan de andere te snel dan leker laten gaan en op je eigentempo doordieselen. Onze eerste endurancewedstrijd heb ik ook ver buiten de tijd gereden en nu rijden we klasse III wedstrijden uit rond de 12 km/u.
Inderdaad kan het best zijn dat je paardje nog wat ruimer gaat lopen, maar verder vooral samen lekker genieten

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 00:13

Nou BLuebell ik kan me je gevoel wel voorstellen. Ik heb ook een quarter en heb daar nu 2 jaar de recreatierit in Wanroy mee gereden. De eerste keer samen met een KWPN-er en toen reden we 4 uur over 27 km. Overigens wel een leuke dag gehad ook, maar om te zeggen dat het hard ging, nou nee.
Afgelopen oktober heb ik alleen gereden. Mijn quarter is 10 en ik had hem goed voorbereid. Ik weet dus van de eerste rit dat stappen geen optie is. Althans niet als je een beetje voor een leuke tijd gaat.
De stap is zo langzaam dat je ontzettend veel tijd verliest. Zijn draf is net zo snel als stappen bij een KWPN-er. Dus... ik heb gegaloppeerd en wel heeeeeel erg veel. Galop gaat hem erg gemakkelijk af en omdat hij goed getraind is, ging het ook goed. Herstellen in draf. Een jogje kost nauwelijks energie voor onze quarters.
Ik heb mijn rite van 29 km. (ik reed namelijk een stuk verkeerd) afgelegd in ruim 2,5 uur en kwam in galop over de finish met een hardslag van 49. Dat was vet kicken dus. Binnen een half uur was de hartslag weer normaal.

De moraal van dit verhaal: trainen, rijden, fun hebben en je paard in de gaten houden. Dan is endurance fantastisch om te doen. Pling Ook of juist ook met je quarter.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:45

*spam*
Laatst bijgewerkt door Djilna op 17-07-07 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geen reclame maken in andermans topic

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 16:40

Hmmm idd gaan onze quarters in stap en draf errug langzaam Bloos maar galloperen kan ze juist heel goed en makkelijk lang vol houden! Haha! Thanx voor de tip!
We gaan in ieder geval verder met oefenen en wie weet maken we ook eens een top tijd Knipoog

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:04

HiHiHi en dan te bedenken dat het nog niet eens om die toptijd gaat, maar om de leuke routes en de fun met je paard Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:16

Mijn Paints draven juist enorm ruim! Maar ik heb ze ook nooit "western" getraind en ik denk dat het daar ook aan kan liggen, tis maar net wat ze gewend zijn. Dus lekker veel trainen en juist werken aan het ruimer mogen draven.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:20

Ik denk dat je meer moet kijken naar andere dingen. Vinden jullie het allebei leuk bijvoorbeeld, dat lijkt me veel belangrijker. Zolang je lekker mee kan komen met de wedstrijden dan is het leuk. Als je een hoger nivo wilt, en dit niet is te bereiken met je paardje die je nu hebt, dan pas moet je keuzes gaan maken.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:37

Ik ben het ermee eens dat het om de leuke dingen gaat. Om het samen met je paard op pad zijn en te proberen je paard zo optimaal mogelijk in conditie te krijgen.

Een paard dat western getraind is, gaat daar waarachtig niet korter door lopen zeg! Het ligt er aan wat voor type paard je hebt.
Er zijn quarters gefokt voor de pleasure die 1.60 groot zijn, en die lopen bepaald anders dan een voor de cutting gefokt paard van 1.40.
Western is een rijstijl en heeft in principe niets te maken met de ruimheid van de gangen. Meer daarover zou erg of topic zijn denk ik Pling

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:39

Dat denk ik ook Yuma, maar vertrouw me als ik zeg dat ik er ervaring mee heb dat veeeeeel western getrainde paarden niet eens meer weten hoe ze fatsoenlijk moeten draven. Knipoog

Mijn paardjes zijn gewoon 1.50, geen grote hunter paarden en kunnen alsnog enorm lopen, vele Cutters die ik ken overigens ook. Knipoog

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:45

Jeddah schreef:
Dat denk ik ook Yuma, maar vertrouw me als ik zeg dat ik er ervaring mee heb dat veeeeeel western getrainde paarden niet eens meer weten hoe ze fatsoenlijk moeten draven. Knipoog

Mijn paardjes zijn gewoon 1.50, geen grote hunter paarden en kunnen alsnog enorm lopen, vele Cutters die ik ken overigens ook. Knipoog

Dat zegt dan meestal meer over de ruiter dan over het paard Haha!
Overigens heb ik zelf een quarter in training die echt een krabbelaar is in draf en hoe mooi je je het zelf ook bedenkt in de training, van een krabbelaar maak je geen draver. Het zit overigens wel lekker, dat dan weer wel.
Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 18:47

Of over de trainers en hetgeen wat de ruiter dénkt dat graag gezien wordt. Knipoog

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:49

Ik heb nu ook 2 enduranceritten achter de rug met mijn 12-jarige Quarter en ik moet ook echt aan 'tempo' werken. Mix heeft normaal een hééééle langzame jog en ik moet hem nu trainen meer 'voorwaarts' te gaan. Ook zijn stap is ontzettend langzaam.
Als ik vroeger het bos in ging wilden ik hem zo langzaam mogelijk hebben en hield ik hem flink tegen.
Sinds ik voor de endurance train probeer ik meer voorwaarts te werken, ook aan de longe. Maar is inderdaad niet altijd makkelijk.
Er zijn ons ook ruiters voorbij gegaan in draf die je na een minuut al niet meer zag.

Ik denk ook dat het een kwestie van oefenen is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:12

Het is zeker een kwestie van oefenen, je zult echt merken dat je paard sneller wordt zonder over z'n tempo te lopen.
Anouar loopt nu veel ruimer vanuit z'n schouder dan vroeger.

Als ik er net op zit loopt hij altijd wat minder hard. Als ik hem dan wat harder laat lopen gaat hij over z'n tempo lopen en dat zit gewoon niet lekker, dat merk je gauw genoeg.
Als hij dan lekker los is gaat hij vanuit z'n schouder grotere passen nemen. Dan loopt hij zo anders en gaat hij dubbel zo hard, terwijl hij niet over z'n tempo loopt. Dat zit heerlijk en kunnen we allebei uren volhouden. Mooie grote, ruime passen, maar wel laag bij de grond