nieuwe pony endurance ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Harvest_Moon

nieuwe pony endurance ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 18:50

om dat ik (jammer genoeg) te groot begin te worden voor mijn springpony gaan we over een tijd zoeken voor een e pony/paard voor mij nu zit ik erover te denken om naar een endurance pony te kijken Ja
Ik ken namelijk Donna Oudshoorn (winnaar van het europees kampioeschap)
En die zou mij les kunnen geven in endurance.
Maar nou vraag ik me af als je een endurance pony wilt kopen waar moet je dan precies op letten ?
Ik ken wel een paar richtlijnen maar niet lang alles.
Kan iemand mij daar meer over vertellen ?
bedankt Haha!

Vippie

Re: nieuwe pony endurance ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 09:28

Stevig beenwerk zonder gebreken en goede hoeven zijn toch wel een eerste vereiste. Verkeersmak is ook altijd handig en de rest kun je trainen (uithoudingsvermogen enzo). Ieder paard kan endurance lopen, er zijn geen specifieke endurancepaarden te koop (al schijnen alle afgedankte dressuur en springpaarden wel ineens geschikt te zijn voor endurance Haha!).

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 10:51

okee bedankt Ja
Want ik heb niet zoveel ervaring met endurance en dan is dit tog wel handig om te weten, het komt er ook een beetje op neer dat je geen porceleinen paardje koopt Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:13

Klopt, ze moeten lekker gehard zijn, maargoed dat zie je aan de buitenkant niet. Haha!
Meer info kun je ook vinden op www.deronline.nl

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:07

Ben het wel eens met Vippie, maar ook moeten ze zelf willen lopen, anders word het moeilijk vol te houden in de hogere klasses.
Als je kijkt naar de hogere klasses zie je dat de meesten een arabier of iets dergelijks hebben... Die paarden hebben vaak goede benen/hoeven, de wil om te lopen en kunnen dat lang volhouden.

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:45

dat is ook waar, nogmaals bedankt Haha!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:24

Vippie schreef:
(al schijnen alle afgedankte dressuur en springpaarden wel ineens geschikt te zijn voor endurance Haha!).

Meen je dat nou Cool noooooit wat van gemerkt Haha! haha

Love_Alivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:28

het is wel heel leuk ik doe ook meestal mee aan de endurance met 2 span kleine appaloosa`s die vinden het supper leuk om dat te doen...
eentje is er 1.02 en de ander1.07

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 23:59

ik denk dat er toch wel wat endurance gefokte paarden te koop zijn hoor. Yvonne van der Velde heeft echt endurance paarden te koop.

maar ik zou eerst kijken wat wil je, ik heb met Uck Fjord tot klasse 4 gereden. maar toen ik mijn arabier erbij kreeg merkte ik dat die twee trainen totaal verschillend was. Met beide heb ik klasse 3 wedstrijden gereden. allebei voor en tegens.

er lopen ook ijslander en tuigers in klasse 4. Dus eigenlijk kan je met alles rijden maar het vergt een andere training voor het hogere werk.

in het boek go to distance staat een aardig beeld waar op te letten.
ik let buiten beenwerk, ook op bespieren, gangwerk, hf herstel, hoe in de hand, totale bouw.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:03

welsh cobs zijn er ook erg leuke paarden voor! Ja

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 12:44

dus eigenlijk zijn heel veel type paarden dr geschikt voor.....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:46

Jawel, maar persoonlijk zou ik er wel op letten dat als je een paard koopt speciaal daarvoor, dat je er in elk geval 1 koopt die niet heel veel knieactie toont. Ze moeten hun benen naar voren zetten en niet omhoog en dan naar voren zoals bijvb bij veel Friezen en tuigpaarden het geval is... Dat kost veel te veel energie voor lange afstanden.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:34

Wat is een geschikt endurancepaard. Een paard met correctie bouw en goede gangen zodat dit later op de langere afstanden geen problemen geeft.
Ikzelf geef de voorkeur aan wat kortere paarden, die lijken mij sterker. En vooral de wil om te lopen. Want als ze het gewoon niet leuk vinden kan het nog zo goed paard zijn maar dan wordt het niets natuurlijk.
Het is ook handig als het paard een beetje cool in zijn hoofd is, dus niet te snel van slag van vreemde dingen. Later bij het buitenrijden en keuren altijd handig. Een opgewonden standje kan zich bij de keuring bijvoorbeeld zo opfokken dat zijn hartslag omhoog schiet.

verder kan je natuurlijk kijken welke paarden er al succesvol meedoen en welke bloedlijnen zij hebben.

Succes met zoeken