Praktische vragen over Endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Praktische vragen over Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 21:37

Na al die enthousiaste berichten, en mijn buitenrit ervaringen met de zeer looplustige [naam verwijderd], ben ik zeer nieuwsgierig geworden naar de zogenaamde Endurance ervaring...wil zelf misschien ook wel eens proberen, zoals bijvoorbeeld in Holten, op 7 spetember...vandaar, voor de meer ervarene afstands-ruiters onder ons, een paar praktische vragen:


1. Hoe belachelijk is het om zo'n rit te rijden met een dressuurzadel ([naam verwijderd] heeft geen andere)?

2. Hoefijzers, mag je rijden met slechts 2 voorijzers, dus achter 'op sokken' ([naam verwijderd] trapt wel eens tijdens de weidegang, dus liever geen ijzers achter ivm behoud van [naam verwijderd])

3. Je mag werkelijk rijden met chaps en schoenen? YES!!!!, maar eh...wat is verder makkelijke kleding...?

4. Ik maak niet elke dag, maar toch wel regelmatig een langere buitenrit, denk dik 2 uren, waarbij ik in het begin heel lang stap, maar als we dan los gaan, ook vrij veel in een hoog tempo gaan ([naam verwijderd] houdt van snelheid), om daarna weer de terugreis lang te stappen (ook dan wil [naam verwijderd] nog wel heel hard)... Lijkt dat een beetje op Endurance (vragen naar de bekende weg Knipoog ), of is dat toch anders? Hoe?

5. [naam verwijderd] is op 7 september 4 maanden drachtig...is het dan nog wel verantwoord meedoen (vast wel, ik zou anders toch ook wel die buitenritten maken). Moet ik ergens extra op letten? Zijn er vaker zwangere merries aan de start?

6. Holten is voor mij een anderhalf uur rijden met de auto en trailer. Is het praktisch om een dag tevoren al aan te komen ofzo? Hoe doen anderen dat die ook van ver moeten komen?

7. Ik lees ook over waterflessen...? Wat is daarmee? Moet je onderweg echt af en toe even aan het infuus voor vocht? Nee toch?

8. Wat is dat met die Grooms? Waar heb je die eigenlijk voor nodig? Of is dat meer voor de gezellig en leuk? Waar moet ik Harry voor opleiden? }>

Nou, kom maar op met jullie suggesties....! Ben echt geinteresseerd, en als het half kan, probeer ik het ook begin september!.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Re: Praktische vragen over Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 21:47

Ik als endurance-leek met 1 keer een beetje groomervaring zal alvast wat beantwoorden Haha!

Dees"]
Na al die enthousiaste berichten, en mijn buitenrit ervaringen met de zeer looplustige Paula, ben ik zeer nieuwsgierig geworden naar de zogenaamde Endurance ervaring...wil zelf misschien ook wel eens proberen, zoals bijvoorbeeld in Holten, op 7 spetember...vandaar, voor de meer ervarene afstands-ruiters onder ons, een paar praktische vragen:


1. Hoe belachelijk is het om zo'n rit te rijden met een dressuurzadel (Paula heeft geen andere)?
[/quote]
Ik heb verschillende mensen met dressuurzadel zien rijden. Net als veelzijdigheidszadels, springzadels, endurancezadels, kunststof zadels, westernzadels en stocksaddles (zijn er nog meer soorten zadels??)
Volgens mij kan het dus prima!
[quote="Dees"]
2. Hoefijzers, mag je rijden met slechts 2 voorijzers, dus achter 'op sokken' (Paula trapt wel eens tijdens de weidegang, dus liever geen ijzers achter ivm behoud van Neve)
[/quote]
Dit was ook mijn vraag aan een van de mensen die op de controlepost stonden. Er zijn veel paarden die gewoon op 'blote voeten' lopen, over het algemeen is ook maar 10% maximaal van de rit over de verharde weg. (jaja ik wordt een kenner haha)

[quote="Dees"]
3. Je mag werkelijk rijden met chaps en schoenen? YES!!!!, maar eh...wat is verder makkelijke kleding...?
[/quote]
Je mag inderdaad met schoenen rijden, mits er een hakje onder zit. Chaps mag, hoeft niet.

[quote="Dees"]
5. Paula is op 7 september 4 maanden drachtig...is het dan nog wel verantwoord meedoen (vast wel, ik zou anders toch ook wel die buitenritten maken). Moet ik ergens extra op letten? Zijn er vaker zwangere merries aan de start?
[/quote]
Op www.deronline.nl staat volgens mij dat een merrie maximaal 6 maanden drachtig mag zijn. Dus zal 4 maanden wel verantwoord zijn anders was die regel er niet. Tja het verschilt natuurlijk wel per paard maar dat kun je zelf het beste inschatten.

[quote="Dees"]
7. Ik lees ook over waterflessen...? Wat is daarmee? Moet je onderweg echt af en toe even aan het infuus voor vocht? Nee toch?
[/quote]
Maarten had een jerrycan met water mee en een aantal drinkontbijtflesjes om te vullen met water om onderweg op de groomplaatsen de paarden wat te koelen. Lees: gewoon eroverheen gieten, geen eng infuus ofzo Knipoog

[quote="Dees schreef:
8. Wat is dat met die Grooms? Waar heb je die eigenlijk voor nodig? Of is dat meer voor de gezellig en leuk? Waar moet ik Harry voor opleiden? }>

Ik was zaterdag groom-hulpje van Maarten en wat je voornamelijk doet is doen wat de baasjes (Karin en Lonneke) schreeuwen. Je bent er op dat moment voor hen en de paarden, dus water aangeven, paard vasthouden enz. Dat kan Harry wel Tong uitsteken Ik kon het ook Haha! Anders kun je San en mij misschien overhalen om jou te groomen.
Kun je van tevoren niet nog een wedstrijd gaan kijken ergens om te zien hoe het gaat? Of is Holten de eerste wedstrijd al?
Het is echt heel heel heel leuk, als ik een paard in conditie zou hebben nu zou ik ook de eerstvolgende wedstrijd meerijden, zag er zeer verslavend uit Lachen

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 11:02

Inderdaad Dees.. Cody en ik zijn vast wel over te halen om jou te groomen. En ook ik kan zeggen dat het mijn aandacht ten zeerste gewekt heeft. Baal nu dat ik hiervoor geen geschikt paard tot mijn beschikking heb. Verdrietig

Overigens... meer info kun je vinden op: www.her-en-der.net
Maar.. jou kennende had je die vast en zeker al gevonden Haha!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 13:25

Ha die Dees!! Wat leuk om je straks misschien te mogen begroeten op 'mijn' rit. Het is niet gelogen als ik zeg dat Holten een erg goede rit is om voor de eerste keer te starten... mooie lange zandpaden en af en toe wat verharde weg maar met brede bermen.

Om op je vragen terug te komen: Cody heeft zo'n beetje alles al beantwoord Haha! maar 1 vraag nog niet. Je kunt op het weiland waar de trailers staan tegen een kleine vergoeding een tentje en een paddock neerzetten zodat je de avond van te voren aanwezig kunt zijn. Er is die avond al behoorlijk veel bedrijvigheid en vaak staan er meerdere mensen. Daarnaast is er in de buurt (Holten en Markelo) de mogelijkheid om je paard te stallen.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust via pb of hier!

Nota bene: de sluitingsdatum voor inschrijven is twee weken van te voren.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Praktische vragen over Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 19:23

Hoi,

Ook van mij nog even wat antwoorden..

Je rijdt met het zadel dat jij het prettigst vindt. Of dat nu een Pannenkoekzadeltje Lachen of een echt Endurancezadel is, dat maakt niks uit.

Ijzers zijn niet verplicht, mits netjes bekapt.

Chaps en schoenen zijn inderdaad toegetsaan, ik rijd met een rijbroek met lange sokken. Chaps vind ik persoonlijk minder lekker rijden, en met sokken heb ik toch net iets meer bescherming, maar toch alle bewegingsvrijheid. Wat jij makkelijke kleding vindt, bepaal je zelf.

Hoe je een Endurance rijdt hangt af van je training en je paard. Ik stap mijn paard voor de wedstrijd in, zodat ik bij de start niet eerst een kwartier op een hitsige Navy een gevecht hoef te voeren, omdat ze anders niet warm is. We starten dus meestal ook in een draf. In het midden zit de P/A, waar je niet binnen kan draven, wegens een te hoge hartslag.

Verdre heb je wel genoeg aan de andere antwoorden, zijn duidelijk zat Lachen

Maarten, ik ben misschien ook van plan te overnachten (was goed bevallen in Lage Vuursche), wat zijn precies de kosten?

Groetjes