Endurance Lage Vuursche!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Endurance Lage Vuursche!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-02 17:45

Ben behoorlijk moe, maar t was geweldig!

Het was voor mij pas de tweede wedstrijd, ben dus nog een echte 'leek'. Omdat we bij de vorige wedstrijd enige trailerproblemen hadden, gingne we nu een dag van te voren naar het wedstrijd terrein. Tiko liep zaterdag avond in een keer de trailer in, zonder enig protest (***goed he??!***), dus daar had ik niet voor hoeven doen, maar toch, het is mij heel goed bevallen.

Tiko en Navy in een paddockje (ow...ze waren zo lief samen...) en wij, Mandy en ik, samen in een tentje. Stom genoeg hadden we geen stroom op de omheinig gezet, en we werden vanochten vroeg gewekt (naja...ik was al een tijd wakker) door ontsnappende paarden. Gelukkig heeft Desiree ze optijd gevangen, waardoor de gevolgen te overzien waren.

's ochtends heb ik Tiko na uitgebreid losstappen en poetsen laten en keuren. De hartslag viel me wat tegen (40, was de vorige keer 32) en de ademhaling was ook weer vrij hoog (36, dacht ik)
Dit was echter geen probleem. Toen ik bij de locomotie kwam liep Tiko niet zo heel goed door, en zei de veterinair: hij heeft niet zo veel zin, maar is ontzettend mooi regelmatig.....

Even lekker stressen voor de start, en toen...Starten.... Had ik gedacht....Tiko wilde niet weg...Na even een kleine ruzietje gingen we vol goede moed opweg, Navy achterna. Blond als ik ben, mis ik meteen de eerste afslag, en een paar mensen die vlak achter mij reden daarmee ook. Toen wij stilstonden en twijfelden, kwam ook Mandy terug gereden. Na nog een kleine zoektocht konden we na een kwartiertje dus echt op weg. Na een kilometertje of 7 ging ik een tempootje lager rijden, en hier scheidden de wegen van Mandy en mij. Ging lekker, TIko was erg braaf, en ik kwam niemand tegen.... Just me, my horse and the nature... Later werd ik ingehaald door 2 behoorlijk doorrijdende combinaties, waar Tiko in de eerste instantie behoorlijk graag achteraan wilde. Ik had tot het stuk bij de p/a een paar keer kleine vergissinkjes gemaakt, maar ik had het vrijsnel door als ik verkeerd zat, waardoor ik niet zo gek veel tijd verloor. Voor de p/a had ik Tiko laten drinken, maar twee mensen zeiden, onafhankelijk van elkaar dat dat niet mocht (huh..in de wedstrijd regelementen staat dat het toegestaan is....zijn die veranderd???). Bij de p/a binnengekomen liet Tiko even iedereen genieten van zijn stemgeluid, maar zij hartslag was prima, 52. Het weg rijden bij de p/a gaf kleine probleempjes, wat Tiko vond het toch erg jammer om alleen weg te gaan als al die lieve paardjes daar blijven...gelukkig was het snel opgelost. De tweede helft was qua natuur iets minder (maar nog altijd erg mooi!!!) heb ik lekkerder gereden. Ik had een constanter tempo, en Tiko liep meer op zij eigen benen (voor de p/a reageerde hij heel erg op paarden die inhaalden etc.) Ongeveer 3km. voor de p/a ben ik gaan samen rijden met een meisje op een leuke schimmel, en op een kleine 2,5 km zijn we gaan stappen. Jammer genoeg heeft TIko ene ontzettend langzame stap, waardoor hij steeds bij draafde. En hoe dichter bij de finish hoe meer moeite ik ermee had Tiko gewoon in ZIJN tempo te laten stappen, gevolg: keuze tussen steeds ontspannen bij draven of een constant aanhoudend gevecht. Dan koos ik toch voor het eerste, beter voor de hartslag, ontspanning etc.
Net toen Tiko binnenkwam, herenigde hij zich enthousiast met Navy ...alweer zijn stemgeluid...
Toen de veterinair er al bij stond kwamen nog 2 klasse IIers in een snelle galop binnen, en deze dingen waren niet zo goed voor zijn hartslag helaas, hij was in de eerse instantie 64, ze luisterde nog een keer, voor de zekerheid, omdat hij goed op adem was, en en fitte indruk maakte, maar helaas, er kwam nu 62 uit, niet laag genoeg.....(hadden ze niet nèt iets later of eerder kunnen finishen??). Na tien minuten was de hartslag voldoende gezakt, al was het niet overtuigend...56.

Ook bij de nakeuring viel de hartslag mij behoorlijk tegen, 48, maarja, zowel hij als Navy liepen zichzelf op te stressen als ze elkaar een moment niet in de buurt hadden. Ook de locomotie was prima....(Veterinair: Hij loopt nog keurig, prima)

Weer bijna zonder problemen de trailer in (hij liep er de eerste keer achteruit weer uit voor de boom er inzat, toen probeerde hij het nog een keer (hij had door dat hij er zo weer uit kon....) maar de derde keer bleef hij staan.

Ik vond het echt een heerlijk rit, zowel qua omgeving als hoe het ging. Ik denk dat ik op een eindsnelheid kom van ongeveer 10 km/h.

Ik kan terugkijken om een geslaagde rit! En hoewel ik de hartslag vrij hoog vond, vooral vergerlijkend met Austerlitz, moet ik me wel realiseren dat deze 9 km langer was, en dat het een stuk warmer was. Ik ben super tevreden!!!

Ik wil erg graag Katwijk rijden....dus dat wordt denk ik mijn 3e wedstrijd van dit seizoen ( ik ben nu nog niet lid van de DER, mag dus maar 3 wedstrijden rijden, of moet nu alsnog lid worden, maar dat vind ik ook een beetje zonde.....)

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 17:52

Gefeliciteerd nogmaals..
Ik las net dat er vorig jaar in Katwijk, klasse 1, 66 combinaties startte, waarvan er maar 31 in de uitslag zatem.. Meer dan de helft was afgevallen.. Wow, flink trainen..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-02 17:56

Die schimmel met wie ik op het laatst reed, had hem al eens gereden, en vertelde erover....echt super mooi!!! nu weet ik helemaal zeker dat ik die wil gaan rijden!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 18:09

Heey wat leuk dat het zo leuk is geweest!!! ik heb net nog even bij jullie paardjes staan kijken en Navy lag heerlijk te slapen Slapen en Tiko stond naar buiten te kijken Pling
Cool hoor dat endurance en trouwens heel goed dat ze allebei zo goed de trailer in gingen!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 18:18

Tiko = superkoe, wat goed dat hij nu zo de trailer in loopt! Dat was in Austerlitz wel anders, zo zie je maar weer: oefening baart kunst! Die enthousiaste verhalen van jullie over de mooie omgeving lieten mij wel even balen dat ik zelf niet had meegereden, maar je kunt niet alles hebben. Ben zelf over een paar weekjes weer aan de beurt, en dan ga ik vast ook weer mooie dingen tegenkomen onderweg (en niet verdwalen...). Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 18:24

Over het trailer verhaal. Blijkbaar is Tiko toch erg gevoelig voor het feit dat jij wel of geen haast hebt. Fijn dat hij er nu wel makkelijk inging!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 18:55

Navy lag te slapen?? *zorgelijke zucht* Ze ligt wel erg veel de laatste tijd.. Hopen dat het geen opspelende hoefkatrolkwaaltjes zijn.. Ze liep 100% rad, dus pijn zal ze niet hebben. Ach.. ze heeft het ook maar zwaar, zomaar een klasse 2 afstand als je van plan bent een klasse 1 RUSTIG uit te rijden.. Arm beestje..

Waarschijnlijk ga ik ook Wittelte te rijden.. Even kijken naar de reisafstand, anders overnachten we weer.. Mijn ouders zijn erg enthousiast en willen ook proberen

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 21:39

Karin schreef:
Tiko = superkoe, wat goed dat hij nu zo de trailer in loopt! Dat was in Austerlitz wel anders, zo zie je maar weer: oefening baart kunst! Die enthousiaste verhalen van jullie over de mooie omgeving lieten mij wel even balen dat ik zelf niet had meegereden, maar je kunt niet alles hebben. Ben zelf over een paar weekjes weer aan de beurt, en dan ga ik vast ook weer mooie dingen tegenkomen onderweg (en niet verdwalen...). Lachen



Topppie hoor!
gefeliciteerd hoor.

Nifty is afgekeurd op haar achterbenen, echt balen hoor.
We waren in top conditie, alles ging okay, stap was ook nog okay, draf was fout.....
Had zo graag gewild.

Nifty haar toekomst zal dus niet als endurance paardje worden, volgende keer dus met Souris of Naiade weer.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-02 22:49

naiade schreef:

Nifty is afgekeurd op haar achterbenen, echt balen hoor.
We waren in top conditie, alles ging okay, stap was ook nog okay, draf was fout.....
Had zo graag gewild.

Nifty haar toekomst zal dus niet als endurance paardje worden, volgende keer dus met Souris of Naiade weer.




AAAAAAAH! Wat erg...echt balen! Daar is ook niks aan te doen Frusty
Dat is echt jammer! Was het bij de voorkeuring al?? Zal wel....
Dat is het flauwe...nifty heeft geen pijn bij lopen, ze houdt afstanden makkelijk vol, endan dit Huilen Verdrietig

Serieus, ik vind echt heel l*llig voor je!

Nou hopen dat met Souris alles goed gaat, die is toch ook n og nooit gestart??

Loopt Naiade weer helemaal 100%??

Ga jij katwijk rijden??
Kunnen we ook nog eens 'meeten'. Ik heb je zowel vandaag, als in Austerlitz helemaal niet gezien.

Myrthe

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 22:55

NaVy! schreef:
Navy lag te slapen?? *zorgelijke zucht* Ze ligt wel erg veel de laatste tijd.. Hopen dat het geen opspelende hoefkatrolkwaaltjes zijn.. Ze liep 100% rad, dus pijn zal ze niet hebben. Ach.. ze heeft het ook maar zwaar, zomaar een klasse 2 afstand als je van plan bent een klasse 1 RUSTIG uit te rijden.. Arm beestje..

Waarschijnlijk ga ik ook Wittelte te rijden.. Even kijken naar de reisafstand, anders overnachten we weer.. Mijn ouders zijn erg enthousiast en willen ook proberen


Ik denk dat ze gewoon een beetje moe was en het was een warme dag vandaag en benauwd en dan heeft ze natuurlijk ook veel gelopen..volgens mij was ze gewoon moe Gaaaap

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 23:08

Er zijn vandaag een hoop paarden afgekeurd, bij de voorkeuring al en na afloop ook. Ik zag ook dat er een paar keer werd getwijfeld door veterinairen en vrijwel elk 'twijfelgeval' werd afgekeurd. Een aantal op onregelmatigheid en ook iig twee op hartruis. Nou ja, beter te veel uit voorzorg afgekeurd dan dat één twijfelgeval instort tijdens de rit (en de veterinairen de schuld krijgen...).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 10:12

Nou het was voor Rio en mij de eerste keer, maar ik vond het echt een hippisch hoogtepunt!!!! Ik ben alleen nog steeds gebroken....spierpijn en zo.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 12:26

Karin schreef:
Er zijn vandaag een hoop paarden afgekeurd, bij de voorkeuring al en na afloop ook. Ik zag ook dat er een paar keer werd getwijfeld door veterinairen en vrijwel elk 'twijfelgeval' werd afgekeurd. Een aantal op onregelmatigheid en ook iig twee op hartruis. Nou ja, beter te veel uit voorzorg afgekeurd dan dat één twijfelgeval instort tijdens de rit (en de veterinairen de schuld krijgen...).


Ja heb er ook vele op entingen weg zien gaan.
I.d.d. twijfelde ze wel maar toch kon ik naar huis.

Souris is nog niet eerder gestart maar heeft ook geen rare trekjes met haar benen.
En een echte harde (koniks x arabier).

Naiade is weer okay, vrijdag komt smid haar weer 4 kant beslaan.

Ik rijd 18 aug Kootwijkerbroek, 29 sept Ommen en 12 okt. i.d.d. Katwijk.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:52

Ze liep niet goed? Wat raar.. Echt kreupel of onregelmatig? En jij niks gemerkt? Balen voor je.. Maar, misschien had ze een minder dagje? Niet meteen opgeven!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 20:09

het was haar knie (die heeft ze als jaarling gebroken) maar is er aan geholpen en helemaal genezen verklaard... dus ben bang dat het niet beter gaat worden in de toekomst.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 07:35

Was inderdaad een heerlijke rit. Helaas twee keer de weg kwijt waardoor ik niet 35 maar 50 km heb gereden. Maaraak heeft uiteindeljk zo'n 70 km gelopen omdat een klasse III ruiter die op controlepost zat hem verder gereden heeft wegens duizeligheid, hoofdpijn en dergelijke van mij. Een ding weet ik wel zeker. Een klasse II moet makkelijk kunnen. In ieder geval wel met een goede helm en beter eten.

Zeg Tikootje. Waarom vind je het zonde om lid te worden? De magazines van de DER zijn bere interessant. Superveel informatie, wedstrijdverslagen, foto's en veel in te leren. En heel duur is het niet. Of weet je nog niet zeker dat je verder wilt met endurance???

Groejtes Fasel

'Paint' it 'Black'

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 11:23

Ik weet wel dat ik verder wil, maar als ik nu lid wordt moet ik een heel seizoen betalen voor nog maar enkele maanden, en ik zit al wat krap bij de kas....dus....
Het zou er op neer komen dat ik misschine nog 2 ipv 1 wedstrijd zou rijden, en ik ben toch niet van plan erg snel door te stromen naar klasse 2, dus voor de promotie hoe ik het ook niet te doen.

Nu moet ik allee nog even kiezen: Kootwijkerbroek of Katwijk, mar het wordt toch denk ik Katwijk, Heb nog nooit in strand en of duinen gereden, lijkt me heel mooi!

Fijn dat Maraak zo goed op conditie is, *beetje minder fijne manier om te ontdekken, natuurlijk*

Ben jij er ook in Katwijk??

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 19:05

Ja ik ben er ook in Katwijk. Laatste wedstrijd van het jaar he. Wil afsluiten met strand. Dus of ik de finish haal wee tik niet. Misschien ga ik wel lekker op en neer het strand op met Raakhi. Nee hoor, we gaan voor de finish natuurlijk.

Als je het zo stelt heb je gelijk. Weet wat krap bij kas is. Heb ik ook op het moment. Lekker even wachten. Toch?

'Paint' it 'Black'

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 19:11

Fasel schreef:
...Misschien ga ik wel lekker op en neer het strand op met Raakhi...


Zeepaardje toch? Haha!

Ik ben er wel in Katwijk, maar niet als deelnemer. In het najaar rijdt Ameretto al SGW met Lau, dus nog een endurancerit erbij wordt te veel. Helemaal als het over het strand is, want dat heeft hij nog nooit gedaan. In Katwijk ga ik hoogstwaarschijnlijk weer groomen voor Yannick, voor wie ik in LV ook heb gegroomd. En wegdromen bij al die paarden op het strand natuurlijk (heb nog steeds heimwee naar afgelopen vrijdag...).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-02 10:41

Leuk...Kunnen we misschien even meeten in katwijk, ben wel benieuwd naarje paardje, heb even op je site gekeken, ik vind het echt een leuk beesteje!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 10:49

Bedoel je Raakhi Tiko? Ja ik zeg maar niets want ik ben helemaal blind van liefde voor hem.

Ben vanochtend heel vroeg op jouw site geweest. Ziet er leuk uit zeg. Die foto's. Nu ben ik je tegengekomen in Lage Vuursche. Net iets voor de p/a volgens mij. Ben ik je niet opgevallen????

'Paint' it 'Black'

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-02 14:42

Kweenie...kan het me niet herrineren
Welk nummer was je??
Reed je alleen of naast iemand ofzo...ik kan het me niet herrineren, sorry!

Ik bedoelde idd Maraak, echt gaaf paardje!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 16:07

Ik vind het echt geweldig om dit allemaal te lezen!Ik ben er hoor met Katwijk!!
Morgen krijgt chinouc een chip en wordt gekeurd, en vandaag zijn we al begonnen met trainen.
Ik denk dat veel mensen vorig jaar zijn uitgevallen omdat veel paden uit echt duinzand bestaan.
Ik heb er echt zo'n zin in *LOL* !!Straks meteen even inschrijven, ik hoop alleen dat het paardenpaspoort op tijd binnen is Scheve mond

Groetjes
Janneke

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 16:40

wegens duizeligheid, hoofdpijn en dergelijke van mij. Een ding weet ik wel zeker. Een klasse II moet makkelijk kunnen. In ieder geval wel met een goede helm en beter eten.

ja weet zeker dat ie het kan want hij heeft al klasse 2 gelopen toch? en voortaan goed op jezelf passen hoor, want je verbrand veel op een wedstrijd dus moet je zorgen dat je wat bij je hebt voor onderweg te eten.
en endurance is een mooie sport he? als je er eenmaal aan begint dan blijf je bezig.
je raakt eraan verslaafd.

groetjes

groetjes arabianfriends

cavia stal pokemon

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 19:14

Op een gegeven moment net voor de P/a kwamen we uit het bos, daar ben ik naast mijn paard gaan lopen. Dat stuk hebben we elkaar even gezien. Maar niet gesproken.

'Paint' it 'Black'


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers