Haflinger met beginnende wintervacht..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woestein

Haflinger met beginnende wintervacht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 12:52

Woestein is al heerlijk, ondanks een zomerdeken.., bezig met zijn wintervachtje te ontwikkelen.
Het resultaat is dat hij al na een half uurtje rustig rijden zich ehhh kapot zweet.
Nu doe ik dus mee met de Ommen-Vilsteren omloop en zit eigenlijk te twijvelen of ik hem wel of niet voor die tijd zal scheren...
Denk dat hij namelijk over 3 weken nog meer vacht heeft.

Hebben jullie tips??

En is het beter om hem al gewoon de komende week te scheren?

Hoor graag jullie raad!

Woestein is trouwens zo'n Haf die een hele lange dikke vacht ontwikkeld ondanks dekens, dus ik wilde hem zowiezo weer scheren deze winter.
Anders duurt het uren voor meneer droog is...

LTBLDS

Re: Haflinger met beginnende wintervacht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:01

als je toch nog een keer moet scheren kun je misschien beter wel voor zo'n lange rit scheren.. ligt denk ik ook een beetje aan het weer.. en laten we dat nou net niet in de hand hebben..
Als hij nu echt al zo hard zweet lijkt mij het niet prettig rijden.. misschien vlak voor de wedstrijd toch maar doen??

misschien zijn er mensen met het zelfde probleem.. ik kan alleen maar uit ervaring van anderen spreken.

MVG

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:03

Zelf krijg ik ieder jaar weer rare blikken toegeworpen als ik in september mijn scheerapparaat uit de kast trek... maar ik heb er maling aan, als ik IK denk dat er geschoren moet worden dan scheer ik Ja

Als ik jouw verhaals lees zou IK hem scheren Haha!

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:26

Ik ook.
Meestal scheer ik Ilonk voor Holten al als het niet nog eerder is, dat is dus eind augustus begin september.
Scheren dus!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:17

ik ken nog een haf die doet ook mee aan die wedstrijd die heeft ook al een behoorlijke wintervacht maar die word ook niet geschoren.
Een pony is zoals hij is, waarom moet je hem scheren? Het is alleen maar goed als die zweet, gewoon zorgen dat je na die tijd een deken op doet en dan is er niks aan de hand Lachen.
En natuurlijk zorgen dat hij niet te lang stilstaat zonder deken op, terwijl hij nat is.

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:25

Tuurlijk heel goed dat een paard in de endurance zweet om zijn warmte kwijt te raken, maar het paard blijft ook extra warm door die vacht en dat wil je juist niet. (De HF blijft dan een stuk hoger) Daarnaast is de inspanning veel groter als ze met zo'n dikke vacht moeten lopen en waarom zou je het paard dan niet een handje helpen? Komt nog bij dat een korte vacht sneller droogt dus het paard minder snel kouvat dan met een natte lange vacht.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:26

Anouar heeft nu ook al aardig wat haar, in oktober zou dat nog veel meer zijn (dag en nacht buiten zonder dekens) Maar ik ga hem geen dekens op doen of scheren voor mijn plezier. Ik pas mijn doel aan aan zijn mogelijkheden en ik pas hem niet aan aan mijn doenl, dus ik moet gewoon rekening houden met z'n vacht, rustiger aan, en als het echt niet gaat halverwege stoppen.
En heel veel koelen.

Als Anouar na het trainen bezweet ik zet ik hem ook gewoon in de wei (niet kleddernat, maar ik laat hem niet helemaal opdrogen) Hij is nog nooit ziek geweest. Zelfs niet verkouden, terwijl hij dat regelmatig was toen hij nog dekens op had.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:28

Ik heb met Nicky hetzelfde. Ik stond er best van te kijken dat ze al een wintervacht begint te krijgen!
Ik scheer Nicky niet.
Maar ik denk dat jij Woestein best al kan scheren Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:31

Nicky_ schreef:
Ik stond er best van te kijken dat ze al een wintervacht begint te krijgen!

Hier beginnen ze al mee vanaf de langste dag

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:32

Lenneke_ schreef:
Nicky_ schreef:
Ik stond er best van te kijken dat ze al een wintervacht begint te krijgen!

Hier beginnen ze al mee vanaf de langste dag

Het begint toch pas als de temp. onder een bepaalde waarde is geweest??
Pas als het ´s nachts onder de 8 graden komt is mij verteld geworden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:36

De vacht reageert op de lengte van de dagen, niet op temperatuur. Als de dagen korter worden betekend dat dat er een langere koude periode aan zit te komen (de winter)
Temperatuur is wat dat betreft niet betrouwbaar. Zomers of in het voorjaar kan het ook ineens kouder worden, maar dat betekend nog niet dat de winter eraan komt

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:37

Ok, dankjewel Haha!
Weer wat geleerd Nagelbijten / Gniffelen

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:49

Maar ik denk dat je de vacht van een Arabier hoe 'dik' die ook wordt niet kunt vergelijken met de vacht van een Fjord bijvoorbeeld. Ilonk bereid zich echt voor op de ijstijd en daar kun je nog zo leuk rustig mee aan doen en koelen, het is gewoon echt niet handig. Daarnaast is ze met een geschoren bast veel happier. Als ik haar half scheer staat ze nog zonder deken 24/7 buiten en heeft het niet koud, ze is veel fitter. Dus ik maak haar er ook blij mee. Een deken op doen om de vacht tegen te houden werkt niet, Ilonk gelooft daar niet in Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:47

Henrieke schreef:
ik ken nog een haf die doet ook mee aan die wedstrijd die heeft ook al een behoorlijke wintervacht maar die word ook niet geschoren.
Een pony is zoals hij is, waarom moet je hem scheren? Het is alleen maar goed als die zweet, gewoon zorgen dat je na die tijd een deken op doet en dan is er niks aan de hand Lachen.
En natuurlijk zorgen dat hij niet te lang stilstaat zonder deken op, terwijl hij nat is.

Maar de ene Haflinger (of Fjord) is natuurlijk de andere niet. Lachen

En zoals Ganna al zegt, heb je er bij endurance mee te maken dat de hartslag (snel) onder een bepaalde waarde moet zakken. Daar wordt je paard bij de keuringen op beoordeeld: boven die waarde wordt je paard uit de wedstrijd gehaald. Dat is dan heel jammer van je voorbereiding en alle moeite... Als je paard bij inspanning last heeft van zijn vacht, dan kun je hem prima helpen door hem te scheren. De andere optie is: niet starten als-ie een dikkere vacht krijgt. Maar dat moet iedereen voor zichzelf weten. Lachen

Bij Viool vond ik het vorig jaar ook spannend toen ik eind oktober Wanroij met haar ging rijden. Maar haar hartslag bleek niet langzamer te zakken dan tijdens de wedstrijd in augustus bij 25 graden en de wedstrijd in september toen ze al wintervacht begon te ontwikkelen. Dat waren allemaal afstanden tussen de 35 en 40 km. Straks eind september in Ommen rijd ik 47 km met haar, maar ik verwacht niet veel problemen. Misschien zou bij ze nog langere afstanden (en/of hogere snelheden) wél moeilijker haar warmte kwijtraken met een (beginnende) wintervacht, maar veel langere afstanden rijd ik met haar niet en hartje winter zijn er toch geen wedstrijden.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 20:54

Ik heb mijn scheermachine al weer klaar gemaakt voor gebruik. 1 deze dagen is Niek ook aan de beurt.

Sommige stalgenoten verklaren me voor gek, maar daar heb ik poep aan. Haha!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 08:08

Karin;

Ja dat is ook zo maar ik bedoel als je gaat koelen, dan gaat de hartslag van je paard toch meestal ook weer zakken? En zoals nu als het in de winter wat kouder is, dat je ze dan een deken op doet.
Of mag dat niet bij de controles?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 08:26

Bij een paard met een (beginnende) wintervacht (niet alleen bij Haflingers en Fjorden trouwens, ook KWPN'ers of sommige Arabieren) kan het heel lastig zijn om een goed evenwicht te vinden tussen koelen en warm houden. Zeker als er een fris windje staat. Koelen kan in zo'n geval averechts werken (paard kan het te koud krijgen en stijf worden) en met een deken op kunnen ze hun warmte weer moeilijker kwijt, waardoor de hartslag ook niet voldoende wil zakken.

En wat Ganna al zegt:

Ganna schreef:
Tuurlijk heel goed dat een paard in de endurance zweet om zijn warmte kwijt te raken, maar het paard blijft ook extra warm door die vacht en dat wil je juist niet. (De HF blijft dan een stuk hoger) Daarnaast is de inspanning veel groter als ze met zo'n dikke vacht moeten lopen en waarom zou je het paard dan niet een handje helpen? Komt nog bij dat een korte vacht sneller droogt dus het paard minder snel kouvat dan met een natte lange vacht.

Bij dagelijks gebruik of een recreatieve rit is het ook allemaal niet zo erg als het wat langer duurt voor de hartslag terug onder de 60 is. Maar in een wedstrijdsituatie word je er keihard op beoordeeld, een hartslag van 60 slagen per minuut is nu eenmaal de grens, voor ieder paard. Dus dan kun je twee dingen doen met een paard dat last heeft van zijn vacht: of scheren, of niet starten. Lachen

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 08:45

Hoi, ik ken het. Ik heb ook een Haf en die krijgt voor zijn 3e jaar een winterdeken (Harry's Horse Two Tone bordeaux-zwart) op, daarvoor heeft hij ong. 10 jaar zonder deken dag en nacht op stal gestaan. Hij is nu een beetje in de war met zijn vacht door het rare weer, hij heeft een dikke vacht met bijna 30 graden en hij is dan echt gesmolten na 1 rit !! Ach gut Nu heeft hij nog geen deken op, en gisteren had ik een uurtje gereden. Kwartiertje door het duin gestapt, 2 stevige drafjes op het strand en in ong. een halfuur weer terug gestapt naar stal. Na het 1e drafje was hij al doorweekt... Ik heb hem lekker afgespoten, dat vond hij heerlijk !! Pling Zelf scheer ik hem nooit, ben ik ook niet van plan zo lang dat niet nodig is. Ik denk dat jij het beste kunt gaan scheren en zo lang het nog kan lekker afspuiten. Knipoog

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:55

Mijn tinker kreeg ook in de zomer al weer een enorme vacht, maar daar reed ik geen wedstrijden mee dus die scheerde ik niet.
De tinker van mijn vriendin rijd wel wedstrijden en die wordt ook altijd in september al geschoren.
Als je hem toch gaat scheren kun je het net zo goed nu al doen, heb je alleen wel kans dat je het nog een keer extra moet doen dit jaar Haha!
Veel succes!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:17

Vorig jaar hebben we onze haf op deze manier geschoren:

Afbeelding

Hij staat zonder deken dus alles weghalen vond ik geen plan (omdat hij ook niet dol is op dekens en ze eraf probeert te wurmen Tong uitsteken )

Nu hebben we over 2 weken de laatste wedstrijd en de doorkomst van winterhaar valt me nog mee dus we laten het zo en gaan gewoon rustig rijden en veeeeel koelen.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 11:26

Allemaal heel erg bedankt voor julie reacties!
Ik heb alle voor's en tegens bekeken en heb toch besloten om hem al te scheren.
Zodoende heeft hij nu een hele apparte kleur...
Staat wel geinig..
Moet alleen zijn hoofd en benen nog doen en dan is hij wat scheren betreft denk ik wel klaar deze winter.
Of hij moet weer een hele dikke vacht ontwikkelen...
Wil in ieder geval deze winter lekker door trainen.
Nogmaals bedankt voor jullie reactie's en ik zal van het weekend wel eens wat foto's plaatsen Haha!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:04

Woestein schreef:
Allemaal heel erg bedankt voor julie reacties!
Ik heb alle voor's en tegens bekeken en heb toch besloten om hem al te scheren.
Zodoende heeft hij nu een hele apparte kleur...
Staat wel geinig..
Moet alleen zijn hoofd en benen nog doen en dan is hij wat scheren betreft denk ik wel klaar deze winter.
Of hij moet weer een hele dikke vacht ontwikkelen... Wil in ieder geval deze winter lekker door trainen.
Nogmaals bedankt voor jullie reactie's en ik zal van het weekend wel eens wat foto's plaatsen Haha!

Die ontwikkeld hij zeker nog een keer Ja
Komt omdat je zo vroeg in het jaar scheert.
Taco scheer ik minimaal 3x Clown

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:13

Inderdaar Kel, die ontwikkelen ze zo weer!
Zonder deken moet ik Ilonk minimaal één keer in de maand scheren wil ik dat het nut houd.Als ze een deken op heeft (meestal niet) dan red ik het net 1,5 maand voor ze weer een cm of 2 a 3 heeft en dan is het dus alweer te dik om lekker mee te touren.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 15:08

ok....

Dat wordt dan nog een keer scheren..

Geef niet heb de smaak aardig te pakken alleen werd ik gek van al die losse haartjes...
Misschien doe ik trouwens wel meer een dekenmodel deze winter.. al moet ik zeggen dat als hij helemaal geschoren is dat het dan mooier omschakeld naar een zomervacht dan als je een dekenmodel doe...
Maarja we zien wel..
Eerst maar zo even wat foto's maken..

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:26

Ik trek meestal een regenpak aan als ik ga scheren dan heb je een stuk minder last van de haartjes, wellicht eens proberen?