[END] Houding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

[END] Houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 17:09

Elke ruiters heeft wel een eigen houding. Ik vind het altijd heel interessant om hierop te letten. Sommige zitten iets naar voren, andere juist meer in stoelzit en sommige heel netjes rechtop, korte beugels, lange beugel... noem maar op. Het verschilt natuurlijk per paard en per ruiter en ik snap dat alles draait om balans. Maar wat vinden jullie de ideale houding en vooral waarom?

Ilsiie

Re: Houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:16

hm in de dressuur gewoon, beugels zodanig dat je er normaal in kan lichtrijden, maar niet dat er een megaknik in je knieën zit.. en hakken mooi uitgedrukt, hakken - heupen - schouders - oren een lijn Lachen en mond van paard - teugels - handen - polsen - elleboog ook een lijn, tenminste, zo heb ik het geleerd Lachen

maargoed, laat ik het zo zeggen, ik zit niet perfect, bij mij verdwaalt er nog wel eens iets (handen, benen, voeten) en de bodembedekking is ook altijd wel heel interessant Clown

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:20

zo goed mogelijk de bewegingen van het paard volgen, op moeilijker terrein zweefzit aannemen zodat je je paard zeker niet stoort in zijn bewegingen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 17:23

Ilsiie schreef:
hm in de dressuur gewoon, beugels zodanig dat je er normaal in kan lichtrijden, maar niet dat er een megaknik in je knieën zit.. en hakken mooi uitgedrukt, hakken - heupen - schouders - oren een lijn Lachen en mond van paard - teugels - handen - polsen - elleboog ook een lijn, tenminste, zo heb ik het geleerd Lachen

maargoed, laat ik het zo zeggen, ik zit niet perfect, bij mij verdwaalt er nog wel eens iets (handen, benen, voeten) en de bodembedekking is ook altijd wel heel interessant Clown

Is dit niet vrezelijk vermoeiend op langere afstanden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:27

Ilsiie schreef:

We hebben het hier over Endurance rijden.... Clown

Ik zit meestal in een soort zit halfweg tussen verlichte zit en gewone zit in. OOk niet echt zweefzit, omdat ik wel voornamelijk blijft lichtrijden. Misschien nog wel het meest te vergelijken met hoe je gaat zitten als je een jong paard inrijdt: licht voorover dus om de rug wat te ontlasten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:29

Met buitenrijden zit ik vaak wat meer naar voren dan in de bak... en ook vaak met de beugels een gaatje korter voor net wat meer grip.

salean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:10

Meestal zit ik ook wat verder naar voren dan met dressuurrijden, gaat automatisch....
Ik heb de beugels buiten altijd gigantisch lang, aangezien ik dat langer vol kan houden.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:24

Ibbel schreef:
Ilsiie schreef:

We hebben het hier over Endurance rijden.... Clown

Ik zit meestal in een soort zit halfweg tussen verlichte zit en gewone zit in. OOk niet echt zweefzit, omdat ik wel voornamelijk blijft lichtrijden. Misschien nog wel het meest te vergelijken met hoe je gaat zitten als je een jong paard inrijdt: licht voorover dus om de rug wat te ontlasten.

ja, inderdaad, zie het nu ook Vork

ik kwam hier via de startpagina van bokt zegmaar, dat je links op topics kan klikken dus had het forum verder niet gezien ofzo Vork

met endurance zou ik denk gewoon lekker ontspannen zitten denk ik?

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:45

ik zit op dit moment nog gigantisch te prutsen met m'n beugels! heb namelijk tijdens het lichtrijden na een lange afstand veel last van m'n knieen, nu is lichtrijden op een (boomloos) westernzadel misschien ook niet ideaal. weet niet of ik ze langer of korter moet doen om de pijn te voorkomen, maar ben nu nog een beetje aan het uitproberen wat het fijnste rijd.

Matthanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:22

Ik zit (zoals je vast al hebt opgemerkt Haha!) tijdens het rijden een beetje naar voren. Ik vind dit net wat prettiger zitten, en ik merk dat Loryen dan net wat makkelijker, sneller loopt.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:00

Ik rijd dan (nog) geen endurance, maar rijd altijd buiten. Ik zit ook lichtelijk voorover, maar krijg op een gegeven moment verschrikkelijke last van mijn enkels... ben ik nu mee aan het prutsen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 06:49

Ik neig er ook naar om licht voorover te zitten, maar laatst las ik ergens, weet helaas niet meer waar) dat het op lange afstanden juist zeer belangrijk is midden boven je paard te blijven en níet voorover te leunen gezien je de voorhand dan (nog) meer belast. Ik moet zeggen, sinds ik er meer op let met trainen vind ik wel dat Jeddah beter in balans lijkt te lopen. Blijkbaar bracht ik haar toch iets uit balans door iets voorover te leunen.
Ik let er wel erg goed op dat ik "licht" lichtrij, dus niet zwaar gaan zitten in het zadel, om ook de rus zo veel mogelijk te ontlasten. Maar ik ben ook benieuwd naar de reacties van anderen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:29

Ik ga voor de normale (dresuur)houding. Verder idd lekker 'licht' lichtrijden en in de snelle galop in de verlichte zit. Maar ik laat mijn paard ook zoveel mogelijk in de aanleuning lopen.

Maar lichtzitten en lichtrijden is erg belangrijk. Je wilt je paard niet uit balans brengen of extra belasten toch?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 16:47

Ik rij altijd met een losse teugel, buiten nooit in de aanleuning.
Ik wil dat hij zelf uitkijkt waar hij loopt en hij gebruikt z'n hoofd en hals voor het evenwicht.
Zodra ik aan z'n hoofd ga zitten struikeld hij veel eerder.
Hij let maar op z'n eigen lichaam en benen Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:52

Daar verniel je je paard mee op de lange termijn

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:28

Esperanza schreef:
Daar verniel je je paard mee op de lange termijn

Waarom? In de bak loopt mijn pony wel in aanleuning zoveel mogelijk, maar buiten (bijna) nooit.

Daarom is dressuur (of western) training in de bak wel belangrijk tussendoor, om je paard soepel en aan de hulpen te houden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 20:33

Ik doe ook wel dressuur. Op een speelse manier.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:37

hakken op een lijn met je kont/hoofd hakken mooi uitgedrukt, handen neit te hoog niet te laag gewoon zorgen dat het er netjes uitziet en voor je gevoel ook goed zit Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 20:38

khOuuvnnjOuu schreef:
hakken op een lijn met je kont/hoofd hakken mooi uitgedrukt, handen neit te hoog niet te laag gewoon zorgen dat het er netjes uitziet en voor je gevoel ook goed zit Knipoog

Dit gaat over endurance, niet over dressuur

Karin

Re: [END] Houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:53

Blijkbaar levert de titel wat verwarring op in het hoofdmenu, daar staat er niet bij dat het topic op END staat, dus ik heb het even toegevoegd. Knipoog

Tijdens de wedstrijd in Bant hebben mijn grooms foto's gemaakt vanuit de auto, waar ik van de zijkant op sta:

> in draf
> in galop

De foto in draf geeft het beste mijn houding weer. Ik zit iets voorover en ik heb helaas de neiging om mijn hakken wat ver uit te drukken, maar gelukkig geeft mijn lichaam dat op een gegeven moment zelf aan: dan ga ik mijn enkels voelen en dan denk ik 'oh ja, hakken niet te ver uitdrukken'. Op de galopfoto zit ik in een vrij 'fanatieke' houding en mijn paard voelt daar ook vrij 'fanatiek' aan, meestal zit ik iets meer in het zadel.

Anyway, zo zit ik het lekkerst en zo loopt mijn paard ook het lekkerst onder mij. Beide foto's zijn trouwens gemaakt op ongeveer de helft van de 90 km, dus op ca. 40-50 km.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:54

Je zit wel erg mooi in het midden boven je paard Karin, en dat is ook wat ik bedoelde met niet te ver voorover leunen. Leuk om daar zulke duidelijke foto's bij te hebben.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:59

inderdaad Ja

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:02

De bovenste foto is wat donker, je ziet haast het verschil niet tussen het zadel en mijn benen. Ik heb dezelfde foto in origineel formaat op mijn bureaublad, daar is het contrast beter te zien. Kan 'm eventueel nog wel opnieuw uploaden, maar dat komt dan nog wel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 21:04

Idd, mooie foto's, Karin Ja

Een foto van ons in draf

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 08:28

Ik vind jou toch een beetje ineengedoken zitten op deze foto (kromme rug) Heb je meer foto´s? Vaak is zo´n foto toch een momentopname...