endurance met een quarter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deniies

endurance met een quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 20:29

is het mogelijk om echt endurance te rijden met een quarter horse die ook nog reining rijdt?
Ik hoor van verschillende mensen dat het niet goed is enzo.

Groetjes Denies

Karin

Re: endurance met een quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 23:03

Welke reden(en) geven die mensen daarvoor?

Als je redenen noemt, dan kun je hier wat gerichter antwoorden krijgen. Ik ben namelijk ook wel benieuwd waarom je met een Quarter die ook reining rijdt geen endurance zou kunnen rijden (gewoon nieuwsgierig!).

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 12:02

karin, als redenen geven ze: ja daar heb je een paard voor nodig die dat aan kan.
en: ja daar is een arabier alleen goed voor.

dus ja ik was der ook nieuwsgierig naar!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:08

Als je in de uitslagenlijsten op www.deronline.nl kijkt, dan zie je dat er echt niet alleen Arabieren in de uitslagen voorkomen. Zeker op de afstanden tot 80 km (klasse 1 en 2) vind je heel veel verschillende rassen.

Weten de mensen die dat soort opmerkingen maken eigenlijk wel wat endurance inhoudt? Of hebben ze dat alleen van 'horen zeggen'?

In de FAQ van dit subforum vind je iig wat handige topics met tips over endurance rijden en de 'eisen' waar je paard aan moet voldoen: viewtopic.php?f=131&t=419402 - als je die eens doorleest, kun je zelf wel besluiten of je paard 'thuishoort' in de endurance. En wil je het een keer ervaren: je mag deelnemen in de kennismakingsklasse zonder dat je lid hoeft te worden van de endurancevereniging (1x per jaar, met een maximum van 3x in totaal).

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:18

Deniies schreef:
is het mogelijk om echt endurance te rijden met een quarter horse die ook nog reining rijdt?
Ik hoor van verschillende mensen dat het niet goed is enzo.

Groetjes Denies

Of je met een quarter aan de top komt bij endurance is natuurlijk de vraag. Alles kan; maar quarters zijn nou eenmaal meer sprinters; daar ligt hun kracht. Ook is een reining getraind paard over het algemeen een bodybuilder, en al dat extra gewicht moeten ze wel mee sjouwen.

Maar laag/normaal nivo moet het geen probleem zijn, en het zal wel goed zijn voor het paard; als zijn uithoudingsvermogen groter word zal die daar ook wel van profiteren in de reining. Quarters zijn over het algemeen wel sterke en niet snel onder de indruk paarden; wat ook wel mee helpt in de endurance.

Ik weet niet in hoeverre hogere klasses endurance inwerken op de spiermassa; misschien bedoelen ze dat als je je meer gooit op de endurance dan de reining dat zijn spiermassa veranderd en dan meer moeite zal hebben om mee te komen in de reining.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:28

Het ligt er idd aan of je 'de top' wilt bereiken. Daarbij zijn Arabieren en paarden met veel Arabisch bloed idd in het voordeel vanwege o.a. hun bouw, de vorm van hun spieren en het feit dat ze hun warmte gemakkelijk kunnen reguleren. En je ziet in de top dan idd ook voornamelijk Arabieren en paarden met veel Arabisch bloed.

Maar zo'n zwartwitte gedachte als 'met een Quarter (of Fjord, of Haflinger, of KWPN'er) kun je geen endurance rijden' gaat er bij mij niet in. Endurance is meer dan internationale wedstrijden op de 160 km. B- en L-dressuur is ook dressuur, beginnersklasse reining is ook reining. Knipoog

Wil je op topniveau meedraaien in een tak van sport, dan zul je idd vaak keuzes moeten maken. Je kunt je trainingsuren tenslotte maar eenmalig 'besteden' en idd heb je te maken met verschillende spiergroepen die van belang zijn. Maar op het lagere niveau kun je IMO prima verschillende takken van sport naast elkaar bedrijven. Is ook nog eens leuk voor je paard, wat afwisseling!

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 20:32

okee!

Dus ik zou wel een klasse 1 kunnen doen een keer. Daar zitten geen problemen in. Het is inderdaad wel waar dat het goed is voor zijn uithoudingsvermogen. Dan kan ik eerst beter een keer bij een vrouw die ik ken wat trektochten mee gaan en daar ook een endurance tocht doen. Ik denk dat die mensen die dat zeiden stoer wouden doen met hun arabier ofzo en dat gewoon hoorde.

Groetjes Denies

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:29

Ik start wedstrijden met een vriendin, ze rijdt een 6 jarige Quarter merrie.
De vader is pleasure gefokt ( Justa Tad Rad) en de moeder is volgens mij reining gefokt.
Dit paard doet prima mee met de klasse 1 en doorloopt de keuringen goed.
Als je basisconditie goed is en je hebt goed opgebouwd zie ik niet in waarom je met een quarter niet mee zou kunnen doen.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:35

Ik heb met mijn saddlebredxtuigpaard ook 7x met goed resultaat de klasse 1 uitgereden...helaas nu al 5 jaar niet meer door ziekte van mij en blessures van mijn paard.
Het gaat niet om het winnen...elk paard die een beetje getraind is kan wel een klasse 1 lopen, je moet er alleen niet vanuit gaan dat je 1ste wordt want die arabieren zijn toch wel erg snel Haha! Mijn beste rit waren we 38ste van de 105 starts, hele goeie prestatie vind ikzelf OK dan! De ritten zijn altijd erg goed georganiseerd en altijd in mooie omgevingen, dat is dan ook de voornaamste reden dat ik aan endurance ben begonnen Knipoog

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:46

Karin schreef:
Maar zo'n zwartwitte gedachte als 'met een Quarter (of Fjord, of Haflinger, of KWPN'er) kun je geen endurance rijden' gaat er bij mij niet in. Endurance is meer dan internationale wedstrijden op de 160 km. B- en L-dressuur is ook dressuur, beginnersklasse reining is ook reining. Knipoog

Bij mij idd ook niet hoor; ik bedoelde alleen te zeggen dat als je endurance gaat rijden om in een klasse 4 te komen denk ik dat je niet eerlijk bent tegenover je paard. Goed, uiteindelijk zal hij het misschien wel kunnen maar makkelijk maak je het jezelf en je paard iig niet; zeker niet als je daarnaast ook nog een hele zware compleet tegenovergestelde prestatie vraagt.

Maar nogmaals, lagere klasses moet elk paard met een goede basisconditie wel lukken, wat voor ras of andere wedstrijd discipline ook. Maar dat zie je dan ook wel weer terug op de uitslagen lijsten! Heeeeel veel soorten rassen, soorten, maten en leeftijden.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:49

Ik vind het niet waar dat je met een Quater geen endurace kan starten of het zou slecht voor 'm zijn. Probeer het gewoon eens in de 'kennismakingsklasse', mits je Quater er klaar voor is.

Ik zie ook regelmatig: KWPN'ers, Welshjes (ik zelf), IJslanders, Fjorden, Haflingers, Paint's, en waarom Quaters niet? Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:14

Ik rijd met mijn amerikaanse appaloosa o.a. ook endurance en dat gaat prima. Ik merk er alleen maar voordelen van. Juist omdat ze wat andere spieren hebben is het goed om lange rechte stukken te lopen. Helaas wegens omstandigheden dit jaar nog niet gestart maar we gaan vrolijk door in de klasse II. Tijdens een nakeuring heeft hij al eens een keer een U ( uitmuntend ) gehad met de opmerking van de dierenarts 'paard met mogelijkheden' dus het kan prima hoor Lachen In mijn profiel staat ook een foto van mijn bolle tijdens een endurance.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:36

Hier nog iemand die met haar Paint Endurance gaat starten. Ik zie niet in waarom ze niet geschikt zou zijn, ze vind het heerlik lange afstanden op tempo te lopen, en daar gaat het om, dat je paard het leuk vind. Of je ooit op hoog nivo kont, dat zie je dan wel weer, toch? Zat niet-arabieren die ook klasse IV rijden en nee, Toydoll, het zal misschien niet zo makkelijk zijn, maar wie zegt dat alles makkelijk moet zijn? Knipoog

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:02

jeddah schreef:
Hier nog iemand die met haar Paint Endurance gaat starten. Ik zie niet in waarom ze niet geschikt zou zijn, ze vind het heerlik lange afstanden op tempo te lopen, en daar gaat het om, dat je paard het leuk vind. Of je ooit op hoog nivo kont, dat zie je dan wel weer, toch? Zat niet-arabieren die ook klasse IV rijden en nee, Toydoll, het zal misschien niet zo makkelijk zijn, maar wie zegt dat alles makkelijk moet zijn? Knipoog

Nee hoeft ook niet, maar als je daarnaast ook hoge klasse reining rijd denk ik niet dat het echt handig is, dat bedoelde ik meer. Het zijn gewoon andere spiergroepen die ze aan moeten spreken en het lijkt mij niet bevordelijk voor de prestaties als je beide op hoog nivo wil doen.

Maar, zoals al gezegt was, er is meer dan alleen hoog nivo; dat snap ik ook wel, maar ik probeer ook te bedenken waarom mensen zo'n opmerking maken.
Ik bedoel, mijn merrie zou ook niet geschikt zijn voor endurance (zwaar warmbloed paard x connemara) maar doet het toch ook prima. Ze loopt daarnaast ook western; maar als ik op hoger nivo bij de western kom geef ik de endurance wel 'op', of misschien geef ik hoog nivo western wel op als pony aangeeft meer lol te hebben in endurance; dan gaan we daar proberen mee verder te komen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:24

Je hebt helemaal gelijk, als je op EK nivo Reining rijdt zou op klasse IV nivo endurance erbij wat veel worden, net als dat zo zou zijn als je op Grand Prix nivo dressuur rijd, maar vaak is dat niet het geval... Knipoog Als iem,and vraagt, kun je naast dresusur ook Endurance doen, wordt er mestal gewoon "ja" gezegd zonder verhalen over wat allemaal op top nivo kan/niet kan.. Knipoog

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 16:42

okee dan gaan we het gewoon keer proberen.

Bedankt groetjes Denies

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:46

jeddah schreef:
Je hebt helemaal gelijk, als je op EK nivo Reining rijdt zou op klasse IV nivo endurance erbij wat veel worden, net als dat zo zou zijn als je op Grand Prix nivo dressuur rijd, maar vaak is dat niet het geval... Knipoog Als iem,and vraagt, kun je naast dresusur ook Endurance doen, wordt er mestal gewoon "ja" gezegd zonder verhalen over wat allemaal op top nivo kan/niet kan.. Knipoog

Jeddah, nogmaals, jaa dat snap ik wel!

Ik probeer alleen te bedenken waarom mensen zouden zeggen dat het niet zou kunnen, that's all

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:51

De redenen die in het geval van de TS zijn genoemd:

Deniies schreef:
als redenen geven ze: ja daar heb je een paard voor nodig die dat aan kan.
en: ja daar is een arabier alleen goed voor.

En dat vind ik dus persoonlijk onzin. Sterker nog: de uitslagenlijsten laten zien dat ook niet-Arabieren prima kunnen meekomen, zeker tot 80 km. En er loopt een Paint rond die inmiddels klasse 4-startgerechtigd is. Uitzonderingen misschien, maar die geven dus wel aan dat het niet zo zwartwit is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:44

Toydoll schreef:
Ook is een reining getraind paard over het algemeen een bodybuilder, en al dat extra gewicht moeten ze wel mee sjouwen.

Ik kan het toch niet laten op hier ff op te reageren Haha!

Reiners zijn geen bodybuilders, een reiningpaard moet lenig en vlug zijn. En bodybuilders zijn dat in het geheel niet Cool

Zie dit filmpje
bijvoorbeeld Knipoog

Halterpaarden zijn bodybuilders Knipoog

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 00:02

En ook daarin heb je uitzonderingen,heb een quarter van ouderwets stocktype,1.48 hoog,614kg ,type swartzenengert Haha!
die het uren volhoud in een gemiddeld tempo van 13 a 14 km per
uur,zie profiel.

Ropers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:13

Heb wel een tip voor je!! Als je paard slidingijzers onder heeft zal ik deze voor de endurance eraf halen.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:17

Wat een schitterende Reiningproef Romkabouter! Vingers aflikken

Was op dit forum beland ivm met de vraag die mij intrigeerde: Ik heb zelf ook meerdere malen gedacht om met mijn Quarter endurance te gaan rijden ( 1.61 hoog, Pleasure gefokt)
We maken vaak ritten van 4/5 uur in bos, duin en strand maar wat me eigelijk tegen houdt zijn (weer) alle regeltjes: je MOET een cap op, je MAG GEEN sporen dragen enz. enz.
Ik rijdt al dik 40 jaar (ik weet het, dat geeft geen zekerheid dat je nooit valt) heb mijn paard, nu 8 jaar oud, zelf beleerd, zadelmak en verkeersmak gemaakt, dus kan wel zeggen dat ik iets van paarden weet.. je weet natuurlijk nooit genoeg Nagelbijten / Gniffelen ..

Nederland is een grote regelbrei maar ik heb zo'n hekel aan het woordje MOET.., dus blijf ik maar "gewoon" een recreatieruiter die af en toe een gezellig westernshowtje mee doet en verder lekker op het strand en in de duinen rijdt (zonder cap, bodyprotector, valscherm e.d.. ) Levensgevaarlijk natuurlijk Duivel

Nee hoor, ik plaag, maar zou best eens willen weten hoe mijn merrie uit de bus kwam in zo'n onderlinge endurance wedstrijd.. wie weet, laat ik me ooit nog eens ompraten Ach gut

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:21

Ik kan me niet voorstellen dat het niet dragen van sporen een belemmering kan zijn.
En dat is geen moeten, dat is niet mogen Tong uitsteken
Maar cap is ook voor de veiligheid van de organisatie he, die zijn heel erg verantwoordelijk als jij geen cap op hebt. En in de auto heb je toch ook gordel om?
En op een westernshow MOET je ook een hoed op.
Endurance is volgens mij nog steeds de discipline waar de mensen het meest vrij gelaten worden, al wordt dat sinds het met de khns is rap minder Scheve mond

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:30

Nee, tuurlijk niet, die sporen zijn meestal alleen voor als iets ineens heeeeel eng is (een grasspriet die gister nog rechtop stond en nu plat ligt, maar een landbouwtractor die kuubkisten bollen staat uit laden is de normaalste zaak van de wereld, moet ze zelf even heel eigewijs in de cabine kijken, de chauffeur lachen.. Haha! ) dusse, die kunnen rustig afblijven. Rest de cap.. ik heb ergens nog wel uit een ver verleden zo'n zwart doppie, maar dat mag vast niet meer, dr zit volgens mij niet eens meer een kinbandje op

Wie weet ga ik wel eens kijken bij zo'n dag, van kijken leer je een hoop, toch Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:34

Dan leen je toch een helmpje Clown

Gewoon eens gaan kijken Ja