14 juli a.s. Endurance Lage Vuursche

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 17:41

Nee Ed gaat niet mee dit jaar. Ik ga maar een lang weekend, en de boottocht is toch wel erg prijzig voor een weekendje. Ik heb daar toch meeeeer dan genoeg paarden om op te rijden, dus ik red het ook wel zonder Ed.
Hij loopt echt super op z'n ijzertjes. Morgen komt m'n smid weer om het nog eens goed te bekijken en om te zien wat we verder gaan doen.
Ow ja, gister in Ermelo heeft is een halfbroertje van Ed 3e geworden op de 130 km!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 19:21

Wat ontzettend gaaf dat het zo goed met zijn ijzertjes....Gelukkig maar!

En afke, hoe oud is je nieuwe aanwinst??? En heb je al gebeld, weet je al of je met nifty mag starten? Wel balen dat Naiade kreupel is, is het ernstig? of heeft ze zich gewoon verstapt?
Verder goed met al je paardjes?? Heb je Jamie al laten dekken?

Xusjes

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 20:08

Nou, dan zit het toch in het bloed!! Zonde dat je het met Ed niet mee aandurft/wilt.. 130 km.. Wat een afstand.. Dat zie ik Navy voorlopig nog niet doen.. Maar goed, ik vind 60 km al te ver..

Mooi dat het zo lekker gaat! Veel plezier nogmaals in op Texel,

Groetjes

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 14:39

JA! Het boekje is er!

Ik heb nummer 52, Mandy 51. We starten om 9:40.

Jullie??

Eej afke, is het nog gelukt, mag je me Nifty starten??

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 18:39

Inderdaad, ben 51ste! Heerlijk vroeg in morgen.. *vrolijk*
Waarschijnlijk blijven Myrthe en ik zelfs al van zaterdag op zondag overnachten, hebben we het gedoe met inladen minder, minder vroeg op, en dus wakkerdere grooms.. Even wachten op mijn vaders reactie, maar ik zie een grote kans Knipoog

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 18:44

O, en ik spreek iedereen aan hier van Bokt hoor!! Kijk dus uit Knipoog Als er iemand met nummer 51 aan komt huppelen ben ik dat..

(en jullie spreken mij natuurlijk aan.. Onthou.. PAARSE trailer!!)

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 20:30

ik heb nummer 104 en start om 10.45. helaas nog steeds geen groom voor die dag dus ga ik maar met waterfles en al voor paard en mijzelf op pad en hopen dat het niet al te warm is. ik hoop nog wat bokkers te ontmoeten daar. nina kunnen jullie niet missen. palominobont is gelukkig geen onopvallende kleur. tot zondag

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:09

Moet wel lukken zonder groom toch...het word niet zo gek warm zondag. gelukkig!
Bij Austerlitz heb ik mijn vader alleen zo'n 100 m voor de p/a gezien, maar verder ook niet gegroomd ofzo. Nou was die maar 26 km.
De p/a zit vrij laat he?! Op 21 km. Ik heb naar de route gekeken, ziet er nog behoorlijk ingewikkel uit * hoog verdwaal gehalte*, en dan al die hekken......
Mandy en ik slapen * nu definitief* op het terrein, blijven er meer mensen overnachten?
Tiko is ook makkkelijk te herkennen. Grote zwarte ronde vlek op zijn kont, met in het midden een dikke zwarte staart....

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 12:44

Zelf vind ik een vrij late P/A erg fijn. In Austerlitz zat-ie exact halverwege en dan ook nog op een vrij korte route (13 v/d 26). Ben je net lekker op gang en dan moet je alweer stoppen. Leersum en Laag Soeren vond ik wat dat betreft beter. Ik verheug me al erg op Wittelte, met die doorwaadbare plas (nog steeds bedankt voor het melden Mandy!).

Ik ben er zondag ook, maar vrij laat. Degene die ik ga groomen blijkt niet op de lijst te staan, ik vermoed dus dat ze bijschrijving is. Ze had alle spullen wel thuis gekregen en vertelde mij dat ze rond half 12 start. Dus eerder dan 10 uur zijn we er niet. Maar ik zie jullie vast wel daar, ik noteer iig alle startnummers en -tijden, dus ik zal opletten!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 16:27

naiade gaat daar waarschijnlijk naar de smid dus start ik haar gewoon.
ik mag nifty startten dus mocht naiade toch niet in conditie genoeg zijn dan start ik nifty... ben heel benieuwd, conditie is redelijk... maar ga dan niet op snelheid, ga dan voor de 10 km/uur.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 20:22

Ze was kreupel door verkeerd beslag, begrijp ik? Ikzelf zou niet starten als ik de week ervoor weinig of niet kon rijden door kreupelheid, maar dat verschilt van persoon tot persoon, en als het met ander beslag echt weg is.. Mooi!! Stiekem hoop ik toch nog dat je op Nifty meerijd, maar Naïade is voor jou natuurlijk een stuk fijner en betrouwder!

Ik heb ook geen problemen met die late P/A, beviel me prima in Balkbrug, had daar ook de laagste hartslag (van mijn wedstrijden, dit seizoen). En.. Hoef je daarna nog maar een klein stukkie *LOL*

Ben benieuwd hoe wij, en jullie natuurlijk het doen. Tot zondag!!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 22:57

naiade schreef:
naiade gaat daar waarschijnlijk naar de smid dus start ik haar gewoon.

Daar naar de smid is dat op het wedstrijdterrein?? Ik snap het niet helemaal. Een week geleden zei je dat je niet met Naiade kon starten omdat ze niet goed liep. Nu laat je haar vlak voor de wedstrijd naar de smid gaan, waarna je meteen start Verward
Dan loopt ze toch veel te gevoelig om 35 km. te lopen?! Of heb ik dat verkeerd?
En loopt ze niet goed door verkeerd beslag, dan is het nog maar de vraag of ze dan direct weer goed loopt.... Lijkt mij allemaal een beetje raar, moet je verder zelf weten, maar het lijkt mij verstandiger om gewoon met Nifty te starten...

Citaat:
maar ga dan niet op snelheid, ga dan voor de 10 km/uur.

Waarom meteen voor de 10 km? het is dan niet zo snel, maar ik dacht bij mijn eerste wedstrijd ik zorg gewoon dat ik m niet overneem en ben al hartstikke blij als ik hem uitrijd. Al ben je erg zeker over haar conditie zou je idd om de 10 kunnen mikken, maar uit jou stukjes over Nifty sprak behoorlijk wat onzekerheid.....

Ik ben ook maar een 'onervaren beginner' en misschien denk IK over beide dingen misschien wel verkeerd ipv jij....

[/quote]

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 08:15

nifty is wel in zo'n conditie maar nog niet zo sprinter als naiade en ik weet niet hoe ze het doet tegen over andere paardjes.
naiade kon vorige keer gewoon braaf stappen blijven als mensen mij voorbij gingen (ik reed toen 20 min. draf en 5 min. stap en heb dit de hele 35 km. vol gehouden en ging toppie, bij pa zelfde hartslag als bij voorkeuring).

naiade kan niet over de straat zonder ijzers (loopt dan gevoelig) en nu loopt ze dus aan de longe en rijd ik haar gewoon dressuurmatig maar heb dus niet getraind op lange ritten enzo (zaterdag afgelopen ijzer verloren).

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 09:17

Heeft ze ook hoefkatrol ofzo? Een 100% gezond paard kan ook zonder ijzers op het verharde lopen zonder onregelmatig te worden.

En, ik ben het niet met je uitspraak ´het is nog niet zo´n sprinter´eens. Dat is helemaal niet het doel van de sport, sprinters kweken. Die vind je in Amerika, de Quarters, bij Endurance gaat het juist om het duurvermogen van het paard. Ik weet niet of je lid bent van de DER? Wellicht heb je dan in de Her&Der gelezen over de anearobe en aerobe? Dat is een moeilijk begrip, dat ik hier niet zonder hulpmiddelen uit kan leggen, maar het komt erop neer dat de een warmteverbranding mét zuurstof is (gewenst bij Endurance) en de ander zonder, wat dus ongewenst is, want dat houden ze vaak niet lang vol (zoals de Quarters een kwart mijl, en de Dravers ook maar enkele honderden meters). Endurance is het uithoudingsvermogen, het contstante in een gang, de conditie, niet het sprinten.

Wel heel netjes dat de hartslag even hoog was als bij de voorkeuring, wat was dat?

En, als ze zaterdag haar ijzer is verloren, heb je daarvoor toch op lange ritten getraint? Dat is in een weekje longeren en Dressuur echt bniet weg, sterker nog, een uurtje intensieve Dressuur is voor Navy bijna even inspannend als een rit van 4 en een half uur..
En Myrthe, met een overheersend rustig drafje, en wat km´s stap zit je al gauw rond die 10, met een paard als Nifty. Die blijven altijd een stuk sneller dan de Tinkers en Fjorden enzo (op uitzonderingen na natuurlijk, maar Dravers staan nu eenmaal bekend om de draf).

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 11:51

ik ben wel lid en ben ook zeker geen crosser.
snap wat je bedoelt maar denk niet dat jij snapt wat ik bedoel.
met naiade streef ik naar 20 min. flink tempo draf en 5 min. stap, dan heb ik een mooie tijd, een goede hartslag en ademhaling en een paard wat nog fit is na de rit.

nifty is hier nog niet aan toe, daar moet ik gewoon kleine stukjes mee draven (natuurljik wel in draver tempo) en eerder/langer stappen.
met haar kan ik ook beter niet galoperen i.v.m. dan snel hoge hartslag.

nee; naiade heeft geen hoefkatrol maar erge brokkelhoeven zomers, toen ik haar kocht (3 jaar) had ze al dik een jaar ijzers onder en is er nooit meer afgeweest, ze is dus gewoon niet gewend op harde bodem te rijden zonder ijzers.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 17:57

Aha, hoeven kunnen inderdaad een stuk zwakker worden als ze er altijd op hebben gelopen..

Ik snap nu wat je bedoeld, ben nog steeds heel benieuwd welke je meeneemt *LOL*

Groetjes

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 12:21

NaVy! schreef:
Aha, hoeven kunnen inderdaad een stuk zwakker worden als ze er altijd op hebben gelopen..

Ik snap nu wat je bedoeld, ben nog steeds heel benieuwd welke je meeneemt *LOL*

Groetjes


Nifty neem ik mee, gister heerlijk ritje gemaakt en ging erg goed.
Wel heel anders dan mijn Naadje maar goed.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 16:48

Is weer een ervaring rijker, hé? Ben ontzettend benieuwd hoe ze het doet! Het kon dus wel wat betreft de DER?

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 09:39

Ja dat kon i.d.d.

caballero

Berichten: 83
Geregistreerd: 29-10-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 16:25

Ik doe zondag ook mee op een andalusier Verward
Voor ons is het de eerste keer. Caballero is een ontzettende drifkikker.
Kan iemand mij tips geven hoe ik dan het best kan rijden qua tempo.
Ik start met nummer 55 en mijn dochter (op een tinker) met 53.

En dan nog een vraagje:
waarom mag je niet met sporen rijden?

groetjes yvonne

caballero

Berichten: 83
Geregistreerd: 29-10-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 16:26

Ik doe zondag ook mee op een andalusier Verward
Voor ons is het de eerste keer. Caballero is een ontzettende drifkikker.
Kan iemand mij tips geven hoe ik dan het best kan rijden qua tempo.
Ik start met nummer 55 en mijn dochter (op een tinker) met 53.

En dan nog een vraagje:
waarom mag je niet met sporen rijden?

groetjes yvonne

caballero

Berichten: 83
Geregistreerd: 29-10-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 16:28

Party!! sorry, een zenuwachtig vingertje (2x gepost)

komt vast door a.s. zondag

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 16:45

Haha..

Een overgenomen paard (zeer vermoeid, te hoge hartslag, een die de rit dus niet aan kon), is makkelijker vooruit te krijgen met sporen, waardoor het tijdens de rit moeilijk wordt de vermoeide en overnomen paarden eruit te pikken. Ook is er natuurlijk kans over overmatig gebruik hiervan. De sport moet zo paardvriendl+ijk mogelijk blijven, en door deze maatregelen proberen ze dat te handhaven..

Ik had je al op de lijst zien staan, net in het groepje na ons, dus zullen we elkaar zeker nog spreken. Myrthe rijdt ook mee op haar Tinker (collega koe.. Sorry *LOL* )!

Ik was benieuwd of je misschien enig idee had of er nog een fijne stal in Soest is? Aan de kant van Amersfoort, want ik moet het fietsen. Met weidegang en bos op kleine afstand..

Alvast bedabnkt, en tot zondag! Hoe laat zijn jullie van plan te komen?

Groetjes

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 18:11

Ik moet helaas werken om 12 uur. Ga voor die tijd nog wel m'n paard rijden, maar naar de Lage Vuursche red ik dan echt niet!

caballero

Berichten: 83
Geregistreerd: 29-10-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 18:17

volgens mij zijn er een paar stallen op de birkstraat. Dat is de weg van amersfoort naar soest.
Heet dat niet de Stoethoeve?

Dan heb je nog Eldorado, waar ik niet veel van weet. Zit tegen het bos aan, maar zit geen wei bij.

De rest van de pensionstallen zitten aan de andere kant van Soest richting Lage Vuursche.

Hoe lang van te voren moet je voor de start aanwezig zijn? een uur?