beginnen met endurance met een fjord van 13 en hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dekoezegtboe

beginnen met endurance met een fjord van 13 en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 13:08

Over 2 weken krijg ik mijn nieuwe fjordje... wij hebben geen bak op stal dus het wordt voornamelijk buitenrijden wat we gaan doen... nu wil ik gaan kijken of het paardje geschikt is voor de endurance.
hij is 13 jaar en tot nu toe altijd dressuur gericht bereden... hoe kom ik er achter of wij geschikt zijn voor endurance? kan je dat nog wel gaan doen met een fjord van 13? en zijn er meer mensen die endurance rijden met fjorden??
Laatst bijgewerkt door dekoezegtboe op 17-07-06 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Re: endurance met een fjord van 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:03

Er zijn verschillende mensen die zelfs ook hogere klassen met Fjorden en andere 'ruige' ponyrassen rijden. Er is zelfs 1 Fjord (van 18) die een meerdaagse wedstrijd over in totaal 160 km heeft gereden.

viewtopic.php?f=131&t=592685 kijk ook hier even.

Je moet wel incalculeren dat je waarschijnlijk een jaar bezig bent een goede basis op te bouwen, maar als je inderdaad die tijd rustig neemt, kun je waarschijnlijk nog lang lol hebben van je Fjord in de Endurance.

Of hij of zij het kan, weet je een beetje als je aan het trainen bent, en pas definitief na je eerste wedstrijd(en). Maar in principe moet ieder paard een klasse I met een goede voorbereiding en goede training kunnen uitlopen. Of je paard het ook leuk zal vinden is iets anders. Dat kan je niet trainen.

dekoezegtboe

Re: beginnen met endurance met een fjord van 13 en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 18:12

ja of een paard het leuk vind weet je natuurlijk nooit van te voren! en bij mij gaat de lol van mijn paard toch echt voorop! dus dat scheelt! we gaan het gewoon proberen... hoe kan je het beste starten met een "ouder" paard?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:17

Niet anders dan met een jong paard. 13 jaar is niet oud. Kijk eens op www.peelrand.tk, daar staat een goed starterstrainingsschema.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 09:15

die had ik al gevonden Lachen

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:03

mijn fjord is 11 en die start ook dit jaar in holten. Hij vind buitenrijden echt het einde en ik denk dat hij het ook wel aan kan. jammer genoeg kan ik hem zelf niet starten, maar doet zijn verzorger het voor mij. De volgende rit die we maken zal ik hem wel starten!! dus kijk alvast maar uit naar een fjord met druipkol. We zitten zo in de klasse 2, ahahahahahahaha Haha! grapje natuurlijk.

Het kan wel denk ik. Kijk even of hij het leuk vind om buiten te rijden en probeer het dan eens. Heel veel succes!
ik zag trouwens tijdens de sprengenrit een aantal fjorden lopen. Ook veel haflingers. Leuk om te zien.
gr heidie

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 01:14

Ibbel schreef:
Niet anders dan met een jong paard. 13 jaar is niet oud. Kijk eens op www.peelrand.tk, daar staat een goed starterstrainingsschema.

Ik zou graag ook gaan traien voor endurance. de link van het trainingsschema doet het alleen niet als ik er op klik. Help

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:42

Mjet, er staat een komma in de link die er niet hoort, die moet je ff weghalen! Lachen