het organiseren van een endurance-wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

het organiseren van een endurance-wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 16:05

Ik heb geen idee of het hier thuis hoort, maar ik wil graag even een onderwerp aansnijden wat zich bezig houdt met de organisatie van een endurancewedstrijd. Er hoeft wat mij betreft helemaal niet op gereageerd te worden, maar het mag natuurlijk wel Haha!

Ik wil eigenlijk even iets toelichten n.a.v. onderstaand topic:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=58601

Hierin bracht Sjuimpje het idee naar voren om bijvoorbeeld 10 klassen te hebben binnen de endurance en elke klasse 10 km hoger te maken om via deze weg jezelf en je paard naar de 'top' te rijden (correct me if I'm wrong Suus! Lachen ). Op zich is dat een ontzettend goed idee, maar helaas vrijwel onmogelijk te realiseren voor een organisatie. Er komt namelijk zoveel bij kijken om een goede route uit te zetten en tja.... we leven nu eenmaal in een vrij klein land met op sommige plekken niet al te veel natuur en lange zandpaden e.d. Daarom zijn er maar een beperkt aantal klassen binnen de endurance.

Wie weet wordt dit idee ooit nog eens gerealiseerd en dan zou ik als mede-organisator van de endurance-wedstrijd 'Holten' graag 1 van de eerste willen zijn om zo'n wedstrijd te organiseren!! Party!! Kom je dan ook meehelpen Suus?? Knipoog

Tja... dit wilde ik ff kwijt... het organiseren van een endurance-wedstrijd is helemaal niet zo makkelijk zoals jullie wel zien.

And btw... you aint seen nothin' yet!! *LOL*

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 20:27

Hoi,

Er is veel 'ophef' over de Endurancesport. De een is het wel eens met de klasses, de ander wil er meer. Weer een ander wil strengere controles en 'vliegende PA's en controleposten', die eerste vooral om je paard niet te overnemen, wat toch nog wel vrijveel gebeurd, en dat met name bij de ruiters die een allereerste wedstrijd rijden.

Over de klasses heb ik niets te klagen. Ik vind de indeling goed, en goed opbouwend genoeg. Wel lijkt het mij een plan een 'beginnersklasse' in te voeren. Nu mogen er 3 wedstrijden 'proef'gereden worden. Zou het niet wat zijn een aparte klasse, die er wel hetzelfde aan toe gaat als een klasse 1, maar dan met meer ondersteuning, meer controle, meer PA.. Daar worden de drie wedstrijden in gereden, en lijkt het dan nog wat, kun je als toch wat meer ervaren ruiter in klasse 1 starten. De kans op overnemen verkleint dan toch wel aanzienlijk.

Ben benieuwd hoe dit hele "dilemma" zich gaat ontwikkelen Haha!

Groetjes

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 22:53

Het zijn allemaal zulke mooie ideeen en ik zou ze zo graag gerealiseerd zien, maar een endurancewedstrijd organiseren met 2 of 3 klassen... daar heb je al gauw 30 tot 40 man voor nodig. Als er dan ook nog eens een 'beginnersklasse' zou komen.... dat is gewoonweg niet te realiseren qua organisatie. Echt niet!! Ik zie de klasse 1 ook gewoon als start van een endurance-carriere waar al heel veel controle bij is, we hebben maximum snelheid van 15 km per uur en als organisatie houdt je automatisch de 'nieuwe' mensen in de gaten hoe die zich gedragen in het veld en hoe ze met hun paard omgaan. Ik vind eerlijk gezegd dat het ook een stukje eigen verantwoordelijkheid is in klasse I... het hoort gewoon zo te zijn dat de ruiter in eerste instantie aan zijn/haar paard denkt. Krijgt de deelnemer het idee dat het niet gaat dan moet hij/zij het gewoon rustiger aandoen... klinkt cru... maar wij als organisatie hebben geen verantwoordelijkheid voor de paarden en de deelnemers. We proberen het zo goed als we kunnen in goede banen te leiden en hier en daar wat extra aandacht te geven aan de 'beginners', maar meer kunnen we IMO echt niet doen....

Samengevat: het grootste probleem is dus echt duidelijk de man/vrouwkracht die mist! Dat is dus ook 1 van de redenen dat we niet zoveel klassen hebben...

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 11:42

Natuurlijk moet dat het eerste zijn waar een ruiter aan denkt. Helaas wordt vaak het tegendeel bewezen.. Onervaren ruiters die niet helemaal doorhebben wat ze nou precies te wachten staat.. Het komt zo vaak voor! Maar, daar zijn weer de ideeen en plannen als 'intrductiedagen' en dergelijke voor. Het blijft een alnge discussie en twist, waarover je nooit uitgepraat zult raken..

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 10:04

Ik denk dat het organiseren van een endurance op het moment niet anders kan dan nu. In Ommen hebben we met twee klasses al 35 medewerkers. Kun je nagaan als je meerdere klasses hebt. Dat is dus als organisatie niet haalbaar. Ten eerste kun je geen mensen genoeg krijgen (al zou je willen) ten tweede groeit de tijd mij ook niet op de rug en heb ik serieus niet meer tijd om routes te bedenken etc. (Voor de 35 km in Ommen hebben we al 10 particulieren toestemming moeten vragen om over de boswachterijen maar te zwijgen! Dat lijkt weinig werk, maar je moet ze aanschrijven, bericht terug verwachten (en dat komt meestal niet dus moet je er nog een keer achteraan), zorgen dat ze weten waar je over het erf wilt, wanneer, hoeveel paarden er over mogen, in welke gang etc. etc.)
Ik stel voor dat mensen die het anders willen zelf het voortouw nemen en laten zien hoe ze het willen.
In Ontswedde waren er dus meer medewerkers dan deelnemers (40 medewerkers en 30 deelnemers) heel zonde. Echt een super wedstrijd, goed uitgezet, mooie route perfecte locatie!
Ik reed op Hvöt de IJsco waar ik een paar keer mee op ben gereden tijdens de wedstrijden. Leuk een keer op een IJsco te zitten!

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 22:47

Ik vind dat er inderdaad veel ophef over is. Hé, Ganna, je staat op de foto hé, op de site van de DER! Leuk hoor! Ik ben er inderdaad in Laag Soeren, ben jij er dan ook weer? Met de fjord dit keer? We moeten ze wel even verdedigen! Heb dat vandaag nog goed gedaan, we hebben namelijk meegedaan aan het begleiden van een bruidspaar in een koets, we reden er met een aantal clubleden achteraan. Was nl een bestuurslid van onze club dat trouwde. Echt leuk om eens te doen!
Maar goed, ben in Laag Soeren er dus ook, wie nog meer?

Zal ook nog even terug vallen op het onderwerp, ik vind dat er een speciale klasse zou moeten komen met koudbloedjes, of dat er een handicap regel bedacht zou moeten worden, mijn fjordenbeest kan het makkelijk aan, ze blijft maar lopen!!!!!!!!! Frusty Vervolgens verlies ik ontzettend veel tijd met het stappen, ik moet met wat drukkend weeer uiterlijk 2km voor de P/A en Finsh stappen en koelen ivm hartslag.

Maar uiteraard is rijden belangrijker dan winnen en ik was in Onstwedde boven verwachting 2e!!! Kwijl Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!
Iedereen nog succes met alles en hopelijk tot zien op een van de volgende wedstrijden of hier op bokt!!!!!!!!!!!
Doeggie, Renske

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 08:32

Hee, een nieuw Endurancegekke Bokker!! Welkom *LOL*

Die foto heb ik nog niet gezien, van Annalyn, maar ga zo meteen kijken..

Gefeliciteerd met je behaalde 2e plaats in Onstwedde, ik zag dat je ook nog eens 10 minuten had moeten wachten bij de finish, dus je had echt een van de snelste tijden. Was het een mooie route?? Wel behoorlijk rotweer inderdaad, heel klef, benauwd en drukkend, merk ik aan Navy ook altijd. In Zelhem was het bijvoorbeeld een stuk minder warm, maar ook ontzettend drukkend, en dat merkte ik: 58 bij de P/A!! Ik had toch echt meer gerekend op 48..

Hoop ontzettend dat ik in Lage Vuursche weer kan starten (i.v.m wat zadelprobleempjes, door een spiertoename past het niet meer, en er zijn wat probleempjes wat betreft het nieuwe zadel, die is er namelijk nog niet..), even kijken hoe ze aan dit zadel gewend is (en ik Lachen ), om drukkingen of ergernissen te voorkomen..

Groetjes Mandy

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 21:25

Ja, een endurance gek in alle staten!
Maar ik weet niet hoe je aan die 10 min. wachten kwam, heb je misschien bij het paardenklassenment gekeken? ik was wel 2e bij de pony''s hoor, zo goed ben ik nou ook weer niet! Let op, het is een fjordje!!!!!!!! Ik start in Laag Soeren en Onstwedde, is even druk, maar moet prima lukken, ze is zo'n racemonster, echt gaan met die bananaan!
Kan ze haar energie weer kwijt.
Moet trouwens nodig is naar boven, heb een hele nacht doorgewerkt, en vandaag nog een kantinedienst gedraaid op de manege! Ben dus al meer als 24 uur fulltime bezig, mazzel en tot ziens/horens!!!!!!!! Gaaaap

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 21:42

Ow.. Sorry!!

Ik herinner me het ook meteen weer, dat ik nog vol bewondering had gekeken en gedacht had "Die Fjordjes doen het wel lekker..". Mijn complimenten *LOL*
Leuk ook dat het zo'n racemonstertje is.. Ben je er in Lage Vuursche ook weer bij??

Groetjes (en slaap lekker...)