wie rijden er endurance op een sober ras?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

wie rijden er endurance op een sober ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 10:36

ik ga zelf dit jaar voor het eerst in onstwedde starten (kennismakingsklasse) en volgend jaar lid worden.

ik vroeg me af welke moeilijkheden jullie tegenkomen met een zwaarder paard, welke klasse rijden jullie, en hebben jullie meer problemen het paard in de goede conditie te brengen dan met warmbloeden?

ik ben nu dus aan het trainen voor de kennismakingsklasse, ik vind zelf dat hij het super doet! is al ontzettend vooruit gegaan, qua conditie maar ook qua tempo... ik ben dus best wel een beetje trots op hem maarja, vergeleken met een arabier...

maargoed, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, en foto's zijn natuurlijk altijd leuk!

groetjes shannon

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:44

Wat voor ras heb je dan? Ben wel benieuwd naar hoe hij het gaat doen! Leuk dat je gaat starten dit jaar Reken erop dat het verslavend is..

Ibbel

Re: wie rijden er endurance op een sober ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 13:57

gentille schreef:
maargoed, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, en foto's zijn natuurlijk altijd leuk!

Alleen zijn foto's in dit soort topics niet toegestaan
Zie de algemene regels...

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 15:16

oeps, sorry

foto's pb'en mag ook

ik rij zelf op een Tinker.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:02

Ik wil graag met mijn IJslander volgend jaar in de endurance gaan starten.

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:24

Welsh Cob.

chocky84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:36

Ik rijd zelf op een haflinger en rijd in klasse I. Ik merk zelf niet dat het starten met een sober ras moeilijker is dan met warmbloeden...

Aan elk ras zitten wel voor- en nadelen! De oplossing is: goed trainen!

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:16

Dan kom je dat nog wel tegen of je hebt een wonder haflinger. Fysiek is (bv) Haflinger compleet anders als bv. een Arabier, en vooral qua hartwaarden en warme-afgifte zijn ze gewoon flink in het nadeel.
De oplossing ligt zeker niet alleen bij goed trainen, maar ook bij goed voorbereiden, goed groomen, goed plannen en vooral: je ambities bijstellen.

samararany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:32

ik rijd op een pennyponny.jammer dat die zo ondeigend zijn

chocky84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:35

ArwenLune schreef:
Dan kom je dat nog wel tegen of je hebt een wonder haflinger. Fysiek is (bv) Haflinger compleet anders als bv. een Arabier, en vooral qua hartwaarden en warme-afgifte zijn ze gewoon flink in het nadeel.
De oplossing ligt zeker niet alleen bij goed trainen, maar ook bij goed voorbereiden, goed groomen, goed plannen en vooral: je ambities bijstellen.

Ik ben het inderdaad met je eens dat je geen hoge ambities moet hebben als je met een sober ras endurance wil gaan rijden, maar die heb ik dan ook niet... Uiteraard zal de top in de endurance met bijvoorbeeld een arabier beter te bereiken zijn!

Lizzzzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:39

ik wil het ooit wel eens ik heb een Fjord

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:41

Ik rij op een fjord al wat seizoen in de klasse 1 (voorheen om en om met bijrijdster).
Dit jaar heeft ze sebatical (heeeelll misschien start ik wel holten) en volgend jaar wellicht klasse 2 starten als ik zin heb.

Marjo_Wystan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:49

Als je dit jaar start, en je start klasse 1 viv, kan ik dan de kennismakingsklasse met jou rijden? Of is dat apart? (dus kennismakingsklasse start apart en klasse 1 start apart???)

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:52

Toon van den troost met Tinnie, komt het je niet bekend voor ? Ze waren vierde op het WK voor juniors in Bahrein dit jaar. En tinnie heeft niks arabisch bloed, en is een doodgewone pony, ik twijfel er zelfs aan of ze wel papieren had (ze stond hier vlakbij).

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:23

dat arabierbloed heeft niet veel te zeggen, thuis hebben we een draver pony die het in Q (klasse 2) nederland prima doet

daarentegen mijn welsh arabier is een heel ander verhaal, hij zit qua hartslag veel hoger dan de gewone doorsnee paardje en vaak eindigen we ook laatste. we proberen gewoon onze grenzen te verleggen door gewoon de afstand goed uit te rijden

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:54

Ik rijd met een Dravebier (= NRPS, Arabier x draver) in klasse 3 en met een Haflinger in klasse 2.

De Haflinger heeft iets meer koeling nodig om haar warmte beter te kunnen kwijtraken en onder het zadel krijg ik bij haar de hartslag ook niet onder de 70. Die zakt wel snel tot rond de 50 op het moment dat ik haar stilzet, maar mijn Dravebier kan onder het zadel tot 50 zakken, dat lukt de Haflinger niet. Overigens hebben ze bij de nakeuringen tot nu toe allebei altijd dezelfde hartslag gehad: 40, 44 of 48.

En de Haflinger loopt gemiddeld iets minder snel dan de Dravebier: Haflinger 12-13.5 km/u, Dravebier 14-16 km/u. Maar dat heeft niet zozeer met het ras te maken, heb ik het idee. De Haf loopt van zichzelf al vrij ruim en de Dravebier kan behoorlijk draven, wat het tempo ook opkrikt als ik in een wedstrijd veel draaf.

Mistic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:58

De fjord die ik bijgereden heb heeft een behoorlijke tijd in klasse III meegereden. Het kan dus wel, maar je moet er goed voor trainen en je zal altijd merken dat het iets langer duurt voordat de hartslag daalt.

julietink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:22

ik heb met mijn tinker twee kennismakingsritten achter de rug. vorig jaar was ik zeker in het nadeel, want toen was het op 1 mei ineens 30 graden. hij kon zijn warmte niet goed kwijt, ik had op het einde ook een te hoge hartslag.
dit jaar ging het wel goed, maar ik heb dan ook heel veel getraind. daardoor was zijn hartslag in rust al van 50 naar 40 gezakt. dan heb je dus ook meer te vergeven. wat ik wel frustrerend vond, mijn dochter deed voor de lol mee, zij heeft een kwpn-e-pony. zij heeft geen enkel probleem met hartslag. haar pony ging op het eind vreselijk bokken, omdat hij de finish eng vond, maar had een hartslag van 48. ik kwam heel relaxed aan, maar helaas, 72, gelukkig was het na 10 minuten terug op 60.
maar ik vind het wel heel erg leuk, dus ik train vrolijk verder. en wat natuurlijk ook heel belangrijk is, mijn tinker vindt het ook heel erg leuk, die draaft vrolijk verder iedere keer, en had op het einde niet eens zin om uit te stappen. dat is ook leuk om te merken.
misschien kunnen we eens samen rijden?

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:37

Ik rij met een Merens nu klasse II.

Je moet goed koelen en in een rustig tempo rijden (dus eigen tempo draf zeg maar) wil je goed door de wedstrijd komen.
Je moet echt rijden voor het uitrijden en niet voor de prijzen

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:24

ik denk dat het allerbelangrijkste, bij ene juist endurance paard, toch is dat het een stayer moet zijn. Een paar ddat lange afstanden makkelijk kan, liever een die hoe langer hoe heter wordt.
Sommige paarden zijn van nature sprinters(niet ras gebonden) en die kun trainen en voeren wat je wilt, de kans dat je er komt is heel erg klein.
Ik wil zelf gaan starten met een arabier

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:11

Ik rijd ook endurance met een 'sober' ras.

Ik heb een kruizing connemara (GGK hengst Finney, ZZ springen, aardig zware pony) met een zwaar warmbloed paard.

Hierdoor is ze erg zwaar in haar front (hals en schouders), compact, stevige benen en een vrij grove bot structuur. Het is geen echte koudbloed o.i.d. dus niet echt vergelijkbaar met een Tinker; maar ook op het eerste gezicht niet echt geschikt voor endurance.

Maar ze doet het prima. Ze is pas 4 en we doen rustig aan, maar ze heeft al 2 wedstrijden gereden en beide met succes afgesloten. (goede hartslag waardes en niet eens een slechte tijd)
Haar draf is nog niet zo super, maar daar trainen we op en je merkt dat ze daar steeds sterker in word. Voordeel is dat ze een fantastische galop heeft, en ze daar veel mee kan schakelen; en haar dit praktisch geen energie kost (veel minder dan een mooie draf). Heeft ze waarschijnlijk van haar spring papa, die kan ook zo prachtig galoperen.

Maar qua rijden merk ik nog weinig, haar hartslag waardes zijn super netjes; ze is alleen qua instelling ontzettend anders dan die arabieren. Mijn pony is 'lui', ze doet niet meer dan nodig en laat heel goed merken als ze niet kan (maar als ze wel kan dan gaat ze ook), terwijl veel arabieren (en dravers) op adrealine lopen; en gewoon doorgaan.

Pomski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:12

ik rij met mijn fjord in de endurance, we zijn nu klasse 2 startgerechtig!

nathalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 06:51

Ik start mijn Haflinger in klasse 2.We hebben inmiddels 4 wedstrijden helemaal goed uitgereden en gaan proberen 1 july op de wedstrijd Ginkelse Heide 75 km te starten en goed uit te rijden.

Ik train ongeveer 3 keer in de week specifiek voor endurance , 2 dagen dressuur en 2 dagen weiderust.
De hartslag van mij haflinger is over het algemeen erg netjes dus daar heb ik nooit zo'n problemen mee , tot nu toe.

En wat er al is gezegd , je gaat voor het uitrijden anders kun je misschien beter nadenken over een ras wat er meer geschikt voor is.