gelpads met loodvulling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

little_angel

gelpads met loodvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:25

nu kan ik niemand de schuld geven ik heb iets op de site gevonden ,, maar wat het is , dat is voor mij een raadsel gelpads met loodvulling om een een bepaald gewicht te komen?? waar is dat goed voor? waarom zou je iets of iemand zwaarder willen maken?

[Edit Karin] split van viewtopic.php?f=131&t=563703&start=75

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:25

ik ben blij als er weer een kilo vanaf is

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:27

Heeft iets met het minimale gewicht voor bepaalde wedstrijden te maken, ik meende dat het 75 kg was?
(Is inclusief zadel, toebehoren en uitrusting. Ben je lichter, moet dat worden aangevuld met lood) Misschien kan een ervaren endurance-rijder uitleg geven?
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-05-06 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:29

dat is banketstaaf als je maar 60 kilo weegt, loop je als een michellin mannetje over het terrein te strompelen en moet je met een hijskraan op je paard gezet worden

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:30

dit is volgens mij allemaal nogal off-topic

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:32

sorry ik kan me mond weer eens niet houden

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 22:07

huh ? volgens mij heb ik iets gemist ik heb een topic geopend, maar dan karin ehm ok het zal wel goed zijn , reacties graag

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:07

Zoals Ann al zegt: bij sommige wedstrijden moet de ruiter inclusief zadel (en wat eronder ligt) een minimum gewicht hebben. Dit geldt voor CEI's: internationale endurancewedstrijden die volgens het FEI-reglement worden verreden. Het gewicht is afhankelijk van het aantal sterren (= de afstand). Zo staat het minimum gewicht voor een 90 km CEI op 70 kg en voor een 160 km CEI op 75 kg. Dit geldt voor mannen en vrouwen, maar alleen voor senioren: op wedstrijden voor junioren en young riders geldt geen gewichtseis.

Overigens bevestig je het lood aan/in/onder het zadel en niet aan jezelf. Voor zover ik weet heeft dit te maken met het feit dat het zadel een stabiele positie op het paard inneemt en de ruiter een 'flexibele last' is. Extra gewicht kan beter stabiel op het paard liggen dan dat het 'schuift', dat is veel prettiger voor het paard. En ook voor jezelf. Hoewel je natuurlijk wel bijvoorbeeld wat zwaardere schoenen en een extra jas kunt aantrekken.

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 22:10

ok bedankt wat mij betreft mag er op dit topic een slotje?

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 22:12

ik vond het een beetje raar, had namelijk nog nooit meegemaakt dat een topic werd gesplitst

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:25

Maakt toch niet uit? Ik was er nog mee bezig, dus had nog geen uitleg kunnen geven.

En wat mij betreft mag het open blijven hoor, dan hebben anderen er ook nog wat aan.

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:02

Ik zit met dat probleem en alle tips om op een degelijke paardvriendelijke manier extra gewicht mee te nemen is voor mij heel nuttig. Ik weeg ongeveer 50kg heb een zadel van 12.5kg en één van 6kg. Voor kl2 (België) wedstrijden moet ik min. 70kg wegen met zadel. Voor de kl3 (België) wordt dat 75kg. Ik val gemiddeld 2kg af op een wedstrijd. Dat maakt dat ik tussen de 5 tot 15kg extra gewicht (als ik met het zware zadel rij anders nog meer) moet meenemen. Moet je maar eens voorstellen dat je met 25kg (zadel + lood) op de arm op de weegschaal staat en dat dan op het paard moet leggen. Probeer dan maar eens om snel af te zadelen om naar de vetgate te gaan.

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:55

@Karin: over dat flexibele en stabiele gewicht: ik meen begrepen te hebben dat in de rensport (een hele andere tak, ik weet het) de jockeys juist zo dicht mogelijk bij het handicap-gewicht willen komen om te voorkomen dat ze dood gewicht (in de vorm van loodstrips) mee moeten nemen.

Mijn gevoel zegt dat jij gelijk hebt: liever stabiel, goedliggend gewicht dan loszwabberend, maar de tegenstelling zet me wel aan het denken...

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:03

Ik heb inderdaad ook gehoord dat 'dood' gewicht erger is dan 'levend' gewicht. Waarom kan ik met mijn logica nu ook niet bedenken. Ik ga er wel over nadenken, want het hoort ook bij mijn opleiding

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:16

lijnEnAtlas schreef:
@Karin: over dat flexibele en stabiele gewicht: ik meen begrepen te hebben dat in de rensport (een hele andere tak, ik weet het) de jockeys juist zo dicht mogelijk bij het handicap-gewicht willen komen om te
voorkomen

dat ze dood gewicht (in de vorm van loodstrips) mee moeten nemen.

Mijn gevoel zegt dat jij gelijk hebt: liever stabiel, goedliggend gewicht dan loszwabberend, maar de tegenstelling zet me wel aan het denken...

Kan ik me iets bij voorstellen, maar ik denk dat men in de rensport heel anders met gewicht (dood en levend) omgaat dan in de endurance. Die jockeys zijn allemaal van die kleine, lichte mannetjes en vrouwtjes die juist niet boven een bepaald gewicht uit mogen komen, want dan zijn ze te zwaar. In de endurance ben je niet te zwaar (althans niet volgens de reglementen) maar kun je dus wel te licht zijn omdat er een minimum gewichtseis is: van 70 of 75 kg, iets waar een normaal gebouwde man ook zonder zadel wel aan voldoet, maar waar een normaal gebouwde vrouw aardig wat extra lood voor moet meeslepen (maar goed, het gaat om het minimale gewicht dat het paard moet meenemen, dus dan kun je geen onderscheid gaan maken naar geslacht).

En misschien maakt de plaats van het gewicht uit vanwege het feit dat de rensport een pieksport is en de endurance een dalsport? Een paar minuten 'vlammen' lukt misschien juist het beste met 'los' gewicht en urenlang in een constant tempo lopen misschien juist beter met stabiel gewicht dat zo dicht mogelijk bij het paard ligt? Nu gebruik ik mijn boerenverstand hoor, maar misschien zit ik wel helemaal fout.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:20

BonBon schreef:
Ik heb inderdaad ook gehoord dat 'dood' gewicht erger is dan 'levend' gewicht. Waarom kan ik met mijn logica nu ook niet bedenken. Ik ga er wel over nadenken, want het hoort ook bij mijn opleiding

Levend gewicht geeft mee, dood gewicht niet. Dat sowieso. Maar als je zelf nog geen 50 kg weegt en endurance rijdt (en die mensen heb je: de Nederlands kampioen van 2005 bijvoorbeeld), dan zul je toch echt lood mee moeten nemen. Je kunt je wel helemaal ongans gaan eten of krachttraining doen om er 'levend gewicht' bij te krijgen (in vet en/of spieren) maar daar win je dan misschien 5 kg mee, zeker als je geen aanleg hebt om kilo's erbij te krijgen. Neem een beetje zwaar zadel van 10-15 kg, dan ben je er nog niet. En dan ben je hoe dan ook op dood gewicht aangewezen om aan het minimum gewicht te komen.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:21

oh oke, heeft er iemand een link waar die er op staan, miss wel een handig loodshabrak..

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:34

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:05

@Karin:

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft explosief vs. lange afstand. Als ik dan even doordenk, kan ik nog een reden bedenken waarom je het lood bij lange afstanden stabiel op je paard legt. Een mens met extra lood is namelijk niet heel stabiel.
Als je jezelf moet "upgraden" tot 70 kilo en je bent er niet met wat extra spullen en een zwaar zadel, zou je een loodgordel kunnen dragen. Maar zo'n ding zit niet echt comfortabel, weet ik van de duikcursus, en met acht kilo lood om je middel, moet je je heel anders gaan bewegen; je evenwicht verandert, en de manier waarop je moet lopen ook.
Je kunt daar natuurlijk op trainen, maar ik zal zeker niet de enige zijn die aan het einde van een lange rit wat minder netjes op d'r paard zit. Als je daar dan nog lood bijhebt (en dus nog een tikje minder stabiel bent), lijkt het me voor je paard nog vervelender.

Met mijn boerenverstand kom ik dan tot de conclusie dat je dat extra gewicht maar beter stabiel op je paard kan leggen. Een beetje nadenken helpt dus wel

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:13

omg beetje duur.. dan hou ik het liever bij mn eigen loodshabrakken met lood, heeft toch beide het zelfde effect, het blijft jammer genoeg dood gewicht..

wel reuze bedankt voor de link

Inn

Re: gelpads met loodvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:05

Ik heb al van alles uitgetest maar niets is optimaal naar mijn zin.
Loodstaafjes in de zakken van één van mijn chabraks er past juist 10kg in. Nadeel het gewicht doet de rand van de onderlegger schuren en het lood jaagt door het geklop mijn paard op.
Loodchabrak gaat glijden wordt nat en kan niet vervangen worden als het nat is omdat het gewicht moet kloppen en aankoopprijs is duur om er 3 stuks van aan te schaffen. Een onderlegger extra eronder is dan weer te warm.
Loodgordel rond mijn middel wil ik zelfs niet uittesten want dat lijkt de ideale manier om bij een eventuele val je rug te breken.
Een zadel waar je gewicht kan bijvullen is te duur past niet op elk paard (ik heb 4 paarden voor wedstrijden en allemaal anders gebouwd) en wordt te zwaar 25kg.
Ik heb een 15kg extra nodig bij een toch al zwaar zadel van 12 kg, want ik weeg geen 50kg. Het moet snel van het zadel af kunnen anders moet ik 25kg optillen en toch zodanig stevig vastzitten dat het niet beweegt tijdens draf en galop.

En het grote nadeel van al dat extra gewicht is wanneer ik naast mijn paard een berg oploopt er nog de helft van mijn lichaamsgewicht op mijn paard blijft.