Gisteravond naar de Woodyranch getuft om eens een stukje op Liekie te rijden. Had er tenslotte nog niet eerder opgezeten. Dus een half uurtje wat gedraafd en gegaloppeerd in het bos en zo kon ik alvast een beetje het idee krijgen hoe hij aanvoelde in zijn mond, zijn gangen en reactie op de hulpen ed. En dat voelde best prima eigenlijk

Vanmorgen op tijd op en vertrokken naar Kootwijk. Onderweg liep ik nog wat vertraging op door afgesloten toeritten naar de snelweg zodat ik om moest rijden. Maar uiteindelijk kwam ik aan. Na enige verdere vertraging en een onderonsje met de Jury zijn we ons klaar gaan maken voor de start. Bij de voorkeuring trouwens was de vetassistent nogal verbaasd toen ze hoorde dat hij hengst was. Zeker gezien zijn hartslag van 32

Gezien Liekie zijn koersverleden besloot ik om achter de start aan te rijden en niet mee te gaan in de groep. Daar was ik erg blij om, want nu was hij al heet genoeg. Eerste 5km zo goed als alleen gereden op een paard dat harder wilde en liep te brullen omdat hij alleen was. Na wat mensen in te hebben gehaald me aangesloten bij een groepje en dat beviel prima. Dat groepje splitste zich weer verder op en zo reden we met ons 3tjes. Ging erg goed.
Vanaf een km of 10 begon hij meer te ontspannen en kon ik de teugels ook wat langer laten. Lekker doorgedraafd tot een km of 1 voor de vetgate en toen gaan stappen. Bij binnenkomst zadel eraf, hartslag opgemeten en die was 48. Hup aanbieden dus! Binnen 3 minuten aangeboden en hartslag werd gemeten op 44, de rest was ook prima, idem de locomotie. Wat een mooi herstel!
2e ronde samen opgereden met Marijke Slok-Sloede. Haar merrie en Liekie liepen prima samen, de eerste ronde al en nu weer. Wat meer gegaloppeerd omdat de paarden een beetje dipperig werden en na zo'n stukje galop waren ze weer helemaal wakker. Inmiddels waren mijn benen al aardig moe aan het worden en merkte ik dat ik met sommige stukken galop wat meer moeite had om mijn benen netjes stil te houden. Gelukkig had Liekie daar geen last van, die liep lekker met de oortjes strak naar voren.
Op de groompunten na de vetgate ging Liekie trouwens goed drinken, dat was ook een opluchting. We wisten tenslotte niet wat we konden verwachten omdat hij in klasse I onderweg niet drinkt. Nou, dat was vandaag het 2e stuk dus geen probleem

Samen met Marijke kwam ik over de finish. We wilden eigenlijk gewoon dravend over de finish, maar na geroep van omstanders toch maar samen in galop. Liekie 'won' met een neuslengte en zo eindigde ik op een 10e plaats (vd 22) en Marijke als 11e. Op naar de nakeuring. Liekie had inmiddels na de finish nog een emmer water leeggedronken en had nog steeds trek. Ik twijfelde alleen zelf over de locomotie, maar dat bleek ongegrond (tja, blijkbaar toch nog kreupel in mijn hoofd

Ik ben dus helemaal tevreden over Liekie prestatie en hoe hij zich gedragen heeft met een vreemde op zijn rug. Ik zit nu thuis met behoorlijk gevoelige kuiten (die morgen nog wel erger zullen voelen ook al heb ik ze goed ingesmeerd) en een tevreden gevoel. Liekie zijn 1e klasse II, mijn 3e en dus ben ik nu startgerechtigd voor III.
Ook was ik best verbaasd over het tempo van Liekie. We hebben echt lekker constant gereden beide rondjes, maar in het 2e dus wat meer gegaloppeerd. Wat resulteerde in 13.58km/h het eerste rondje en 15.08km/h in het tweede. Een mooi gemiddelde van 14,29 km/h

Moniek, bedankt voor het kunnen starten op Liekie!
Nog een foto van team Liekie