Voor onder een westernzadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Voor onder een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 23:37

Hallo,

Ik lees welke dekjes er worden gebruikt onder een gewoon en boomloos zadel, maar helaas kan ik niets vinden over wat voor een pad er wordt gebruikt onder een westernzadel.
Ik heb wel een pad voor onder mijn zadel, maar die lijkt mij nu niet gechikt voor een lange rit

Wat gebruiken jullie onder het westernzadel?

HHenny
Berichten: 826
Geregistreerd: 07-05-04

Re: Voor onder een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 07:22

ik gebruik onder mijn zadel een allround pad van proffesional choice.
weegt nog geen 500 gram,is maar 2 cm dik,maar door de 'luchtbelletjes'erin,vangt het wel goed schokken op.
binnekant is wel van fleece,en uiteraard is mijn merrie wel onder het zadel nat,maar niet drijfnat,en droogt snel weer op.

Ibbel

Berichten: 49243
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:46

Gewoon een westernpad, of een neopreenpad met een blanket eronder voor het zweet.

hobbelheks

Berichten: 8845
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:27

of een toklat coolbackpad, dat vond ik altijd erg prettig, werd niet zo zwaar en kan gewoon in d ewasmachine!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 17:45

Bedankt voor de reacties, ik ben even gaan zoeken.
MisterMulan, is dat een pad dat valt onder 'air'?
susan, toklat pad; weet je toevallig een site of winkel? Onder toklat coolbackpad kan ik helemaal niets vinden op google

HHenny
Berichten: 826
Geregistreerd: 07-05-04

Re: Voor onder een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:59

het is de smx airride allround pad.
is te koop bij www.westernsupplier.com ,daar was de pad het voordeligst,alleen in effen zwart.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 21:34

Dank je wel voor de link, heb het gevonden!

hobbelheks

Berichten: 8845
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:39

the oregon trail tack store verkooopt ze,kijk maar eens bij de sicky op western
in mijn profiel staan wat foto's van onde het zadel

Ibbel

Berichten: 49243
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:27

Country Mill in Nijkerk verkoopt ook Toklat.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 11:19

Ik zit nu op de site te kijken van Oregon trail tack store.
Nu open ik het kopje pads en boven in begint het met de Toklat, bij die pads staat verder heel geen informatie, scroll ik naar beneden kom ik bij de coolbackpad.. dat zal dan ook de reden zijn dat ik niets kon vinden via de zoeksite. (Ik vulde in Toklat coolbackpad)
Maar ik neem dan dus aan, dat beiden geschikt zijn ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:49

Toklat Cooback pads heb ik ook, bevallen me super, en idd van Oregon Trail track store Belangrijkste voordeel Ze kunnen in de wasmachine, en zijn na een kwartier weer droog

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:48

Als je een roundskirt hebt dan heb ik volgens mij nog een praktisch nieuwe coolback pad liggen die over kan nemen... handgemaakte reinsman, was nieuw €95. 3x gebruikt.

Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Curaçao

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:46

Neopreenpads vind ik super! Verder kan eigenlijk vanalles wel, maar sommige paarden zijn allergisch voor wol, dus let daar wel op. Zorg wel dat het een pad is, als je erin knijpt, je vingers elkaar niet kunnen raken.

ElCamino

Berichten: 8948
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 15:14

HAHAHA, mijn paard krijgt juist uitslag van de neopreenpad. veral waar de pad heeft gezeten is een soort padvormige verdikking te zien.
Heb wel een neopreen singel, geen probleem daarme... raar he...

Ik rij met de airride pad van PC.

hobbelheks

Berichten: 8845
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:54

neopreen vind ik voor de endurance ok niets, zweet teveel en neemt niets geen vocht op...

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 00:06

Bedankt weer voor de reacties.
Om eerlijk te zijn lijkt neopreen mij niets. Dit om de reden die susan ook noemt, het zweet teveel en het neemt geen vocht op.

Nu zit ik nog even op oregontrail t kijken. En zie de volgende pads.

Toklat,
Attractieve "Textured Blend" bovenkant
Zachte fleece onderkant Vulling van zware kwaliteit vilt.
http://www.oregontrail.nl/shop/media/0psw_62.gif
De onderkant is van Fleece, neemt fleece wel vocht op. Nu ga ik misschien ies heel raars zeggen: Als ik onder een fleece deken zit en ik ga zweten, of de deken is nat geworden.. Vind ik het een heel smerig gevoel als het tegen mijn huid aankomt (plakkerig, raar gevoel,). Nu weet ik dus niet precies hoe dit bij de pony's en paarden zit.


Coolback

Coolback is een non-allergie-orthopedisch getest product gemaakt van het beste holle fiber fleece. Gebruiksvriendelijk, want het kan gewoon in de wasmachine en in de droger. De ideale trainingspad neemt gemakkelijk zweet op en is zo droog!
http://www.oregontrail.nl/shop/media/Coolpads.jpg

De coolback lijkt mij wel een fijne pad zoals het wordt beschreven, maar ook dit is een fleece pad?
Dan zit ik dus met dezelfde vraag hierboven.

Neemt fleece wel vocht op.

lijn_

Berichten: 129
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Amsterdam (lijn), Blaricum (Atlas)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 00:41

Fleece neemt geen vocht op. Maar dat is juist de bedoeling!
Een goede pad heeft een onderlaag van vochtdoorlatende stof, die zelf geen vocht opneemt, maar dat transporteert naar de volgende laag. Die volgende laag kan dan het vocht kwijtraken.

Ik vind fleece zelf ook niet zo lekker aanvoelen als het nat is, maar trek voor de gein eens een natte (nog vochtige) fleecetrui aan (mijn droger doet het af en toe niet goed, en ik moet toch ook op tijd op mijn werk zijn ): binnen een paar minuten voelt dat droog aan op je huid, terwijl het dat echt nog niet is.

Niks is erger dan katoen, dat het vocht opneemt en heel slecht afgeeft. Dat geldt trouwens niet alleen voor de pad van je paard, maar ook voor je ondergoed...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:45

Toklat is geen fleece zoals van een fleecedeken, weet niet wat het wel is Zie het wel hierboven staan, die naam, maar het is idd anders. De standaard pads, dus met wollen onderkant, die nemen het vocht op, houden het vast, en worden dan heel zwaar. Toklats doen dat niet, die raken het water kwijt.

Ik weet niet hoe de onderkant van die andere pad is die jij hebt aangegeven (nooit gezien/gevoeld namelijk). Maar als ik kijk naar een zadelmarktpad (heb ik ook blauwe maandag gehad, maar nu verkocht) daar zat ook fleece onder, en ging dan door voor nepwol. Dat was vreselijk spul, niet schoon te krijgen, heel zwaar en niet comfortabel, dan kan je beter echt wol hebben.

freude18
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:32

Ik heb ook een neopreen pad onder mijn westernzadel! het neem inderdaad niks op maar ze zweet niks meer dan met een wollen pad, daar kreeg ze allemaal bulten van en de volgende dag was het wollen pad nog niet een droog! voordeel van zo'n neopreen pad vind ik wel dat je m gewoon kan afspoelen en dat íe zich heel goed naar de rug van je paard vormt door de warmte van het paard.. maar zo heeft iedereen natuurlijk z'n eigen voorkeur!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 10:35

Bedankt weer voor de reacties

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:40

Ik heb met een airride gereden van Prof. Choice. Op zich een prima pad maar vond hem voor de endurance te groot (qua oppervlak) en dus te warm.
Daarnaast wordt dat ding loodzwaar als 't ie nat wordt (wat dus nogal eens gebeurd, door het zweet maar vooral door al dat water waar ze mee gooien! )

Verder gereden met een coolback van Toklat maar tot de conclusie gekomen dat die -voor lange ritten- echt te dun zijn. Veel meer dan een vloeitje is het niet, als je je vingers aan weerszijden opelkaar drukt.

Rij nu met een 'normaal' western pad. Ik geloof dat het en Puffy pad heet ofzo. Is niet zo enorm groot, wollen onderkant dat het zweet enz goed opneemt / afvoerd maar toch dik genoeg om voor een goede schokdemping te zorgen.

Zo'n pad met dezelfde vorm als de onderkant van het zadel lijkt me ook wel wat.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:54

Maya schreef:
Toklat Cooback pads heb ik ook, bevallen me super, en idd van Oregon Trail track store Belangrijkste voordeel Ze kunnen in de wasmachine, en zijn na een kwartier weer droog


Die heb ik dus ook en die van mij komt daar ook weg.
Ik ben blij dat ik hem toen gekocht heb

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 23:20

Bedankt weer voor de reacties.

HHenny
Berichten: 826
Geregistreerd: 07-05-04

Re: Voor onder een westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 06:13

Ik heb afgelopen zondag dus gereden met mijn smx allround pad van PC.
en voldeed super,zelfs met dat enorme warme weer.
Het zweet liep er keurig onderuit,hij werd niet zwaarder,heeft netjes de druk verdeeld,en was na de wedstrijd in een half uurtje weer geheel droog.
Ik vind het super!

Evenaar

Berichten: 382
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:21

Weet iemand of er ook coolbackpads zijn waar inlages in kunnen?

@ ArwenLune, wat voor kleur is jouw pad? En de afmeting?