Hoe lang trainen de endurance ruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe lang trainen de endurance ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:03

En dan bedoel ik de wat meer doorgewinterde vanaf klasse 2 en mensen die heir beetje ervaring mee hebben.
Ben namelijk erg benieuwd hoelang jullie trainen per dag (en hoe vaak per week) en op wat voor manier.
LIjkt me trouwens echt een uitdaging om eens te proberen zodra ik weer een paard heb .

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:45

Ik deed gewoon ongeveer 5 keer per week iets van beweging geven. Een keer per week dressuur of springles, in het weekend een wat langere buitenrit. Soms nog eens longeren en eenmaal in klasse 2 deed ik veel, heel veel stapwerk. Gewoon een uurtje 's avonds langs de weg.
Ik reed veel wedstrijden, die dan als training meetelden.
Zo zijn we klasse 3 geworden.
Men denkt vaak dat je heel veel moet doen, maar je moet vooral onderhouden. In het begin met een jong paard moet je eigenlijk wel wat opbouwen. Maar heeft het paard eenmaal conditie, dan houden ze het makkelijk vast.

Mijn paard liep op z'n "vrije" dagen overigens wel altijd buiten, op stal laten staan lijkt me niet zo geschikt.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:52

ik rij over het algemeen 6 keer in de week, gewoon dressuur, minimaal een uur en op zondag met de trailer het bos in voor een langere rit, uurtje of 3/4, wel op tempo!
Wij wonen in asfaltia dus meer zit er niet in, maar we hebben het er wel mee tot klasse 3 gebracht!
op vrije dagen loopt ze wel los. of in de wei in de zomer of in de paddock in de winter!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:31

2 x per week dressuurmatig longeren. ca 45 minuten tot een uur. in het weekend de trailer naar een van de mooie bossen alhier. De rest deel ik naar wens in door de weeks.

Maar op het moment gneiten ze lekker van winterrust. Moet ook op z'n tijd.

Trainen doe ik eigenlijk nooit langer dan 2 uur. Hoogstens een keertje wat langer maar zelden. Langer trainen vind ik geen zin hebben. Trainen op techniek vind ik veel belangrijker.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 11:51

De hoeveelheid training als het gaat om tijd veranderd niet zo veel van klasse 1 naar 4. Wat je in die tijd doet veranderd wel.
3x in de week dressuur, afgewisseld met soms een spongetje, soms longeren/freestyle.
Daarnaast twee ritten uiten. 1x een korte rit van ongeveer een half uur tot een uur. In het begin stap je dan het meest, later worden dat veel actievere ritten. Soms gericht op snelheid, soms gericht op dressuur. Ik vind het erg belangrijk dat de paarden ook buiten goed dressuurmatig te rijden zijn al sik dat wil. En dan 1x per week een zwaardere training in het bos. In klasse 1 is dat niet zo'n groot rondje, later wordt dat meer. Maar qua tijd verschilt het niet zo veel. Als je eenmaal een bepaald niveau hebt dan is kilometers maken niet meer je doel. Je moet met zo min mogelijk kilometers een zo groot mogelijk rendement zien te halen. En dat bereik je dan niet meer door uren lang op je paard te zitten. Daar slijten ze voornamelijk van.

Als je 120 km gaat rijden dan train je die afstand niet. Vergelijk het maar met maraton lopers. De kilometers maak je tijdens de wendstrijden. In de training voor een 120 km heb ik nooit emer dan 50 km in training (per keer) afgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 15:00

Oke, vast bedankt in ieder geval. Het is dus vooral het langzaamaan steeds beter/zwaarder opbouwen van je trainingen in de normale trainingstijd.