Aanrader eerste keer endurance starten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
daffodil

Berichten: 10429
Geregistreerd: 12-11-03

Aanrader eerste keer endurance starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 13:21

Wie kan me een tip geven welke wedstrijd een echte aanrader is om de kennismakingsklasse komend seizoen in te starten.

Ben erg benieuwd, kreeg vandaag het kennismakingspakket van de DER binnen en heb er nu al zin in....


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:30

worden er ook wel eens enduranc wedtsrijden in het noorden gehouden?

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:32

holten schijnt een lichte te zijn dus die zou wel goed zijn Lachen
er is nog een lichte.
katwijk en lage vuursche zijn de zwaarste zover ik weetr

Icelandics
They grow when you get on

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:40

Holten is idd vrij licht met al die lange brede zandpaden. Maar vergis je niet in de bijna onmerkbare hoogteverschillen ('vals plat') op sommige stukken en de kleine steentjes waar sommige paden mee bezaaid zijn. Zeker als je paard geen ijzers heeft, kan het voor hem daarom een lastige rit zijn. Maar qua afstand is-ie voor een 'beginner' zeker te doen: je kunt er kiezen uit 28 en 38 km. Holten zit alleen wel pas aan het eind van het seizoen: begin september.

Austerlitz aan het begin van het seizoen (begin april) is een ideale starterswedstrijd. Die rit is 26 km lang en gaat over prima bospaden.

En dan is er nog Zelhem, ergens in mei of begin juni. Die is 30 km lang en gaat deels over landweggetjes, deels door het bos. Geen hoogteverschillen, heel goed te rijden als eerste wedstrijd. Voor Onstwedde in juni (eveneens 30 km) geldt hetzelfde, alleen heb je daar geen bos voor zover ik weet.

De wedstrijdkalender voor 2005 staat in januari op www.deronline.nl als de organisatorenvergadering is geweest.


[Edit] typo's
Laatst bijgewerkt door Karin op 08-10-04 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:43

missnynke schreef:
worden er ook wel eens enduranc wedtsrijden in het noorden gehouden?


In juni is er dus een wedstrijd in Onstwedde (bij Stadskanaal). In augustus had je Wittelte (bij Havelte) maar die wordt niet meer georganiseerd. Misschien in de toekomst weer eens. Er komt toch een hoop kijken bij het organiseren van een wedstrijd en soms nemen organisatoren een jaartje 'rust'.

Vanuit het noorden is Ommen ook best te doen. Daar worden twee wedstrijden gereden: eentje in mei en eentje in september.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:45

horssie schreef:
katwijk en lage vuursche zijn de zwaarste zover ik weetr


De wedstrijden op de Veluwe (Kootwijk, Kootwijkerbroek) staan ook niet bekend als de lichtste, vanwege het mulle zand. En Laag Soeren is ook een pittige. Lage Vuursche valt relatief gezien nog wel mee.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:54

ow haha, ik heb ooit wel eens wat gelezen haha maar weet het niet voro de volle 100% Tong uitsteken nu dus wel haha Knipoog

Icelandics
They grow when you get on

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:06

horssie schreef:
holten schijnt een lichte te zijn dus die zou wel goed zijn Lachen
er is nog een lichte.
katwijk en lage vuursche zijn de zwaarste zover ik weetr


mmm ik heb afgelopen jaar mijn eerste endurance in de Lage Vuursche gereden Bloos . Het was toen vooral zwaar omdat het benauwd weer was. Ik hoorde dat er vrij veel uitvallers warem. De bodem was ook niet top door de hevige regen in de nacht ervoor. Vond het een heel leuke ervaring en voor herhaling vatbaar *LOL*

Ibbel

Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:08

Ik vind Kootwijk wel gaan, 31 km, en niet over het mulle zand van de 'dikke bart'. Leersum was ook altijd wel leuk, 30 km, maar stond afgelopen jaar niet op de kalender.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:10

Klopt, Lage Vuursche KAN zwaar zijn door weersomstandigheden. Maar bij normaal weer is het IMO geen zware wedstrijd op zich.

Leersum is dit jaar niet georganiseerd omdat de huur van het terrein (voor parkeren e.d.) zo hoog was geworden dat het niet meer rendabel was om daar een wedstrijd te houden.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:21

austerlitz is ook een leuke vrij lichte wedstrijd...

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:23

Hoe weet je of de conditie van je paard goed genoeg is om op een beginnerswedstrijd te strarten?

May B April (Ferguson x Chippendale) 2017
Pheline B (Ferguson x Chippendale) 2020

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:34

Ga eens een buitenrit van twee uur maken in het tempo dat je normaal ook altijd aanhoudt (maar wel constant, dus als je draaft niet te veel tempowisselingen en als je galoppeert ook niet). Laat je paard bij het stappen goed op adem komen. Meet na de rit op een kaart na hoeveel km je hebt gereden en dan weet je ongeveer hoeveel km/u je gemiddeld rijdt. Voor een rit in de kennismakingsklasse is 8 km/u voldoende (je mag niet sneller dan 12 km/u). Moet je sneller rijden dan je paard aankan om die 8 km/u te halen of heeft je paard lang nodig om op adem te komen en haal je daarom die 8 km/u niet, dan ontbreekt er nog wel wat aan de conditie. Maar in het algemeen kun je stellen dat een paard dat zo'n 5 per week een uur werkt (dressuur, springen, stevige buitenrit) een rit in de kennismakingsklasse succesvol kan volbrengen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 17:16

Ik vind austerliz een superrit. Holten vind ik door het valse plat heel zwaar. Kootwijk is ook een aanrader, ook heel fijn rijden....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

geeek

Berichten: 1026
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 20:14

holten vind ik wel makkelijk
austerlitz ook wel makkelijk
ommen is ook makkelijk
ja elke wedstrijd heeft zijn makkelijke en moeilijke kanten
holten is mijn favorite maar dit jaar was hij zwaar ivb met de warmte dus ga gewoon met een goed getraind paard naar een wedstrijd! OK dan!

mijn website www.berlinde.nl

verstuur je haflinger e-cards hier

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:09

Ik heb vorig jaar m'n eerste gereden in Onstwedde. Was conditioneel erg goed te doen, maar je moet daar wel een 100% verkeersmak paard hebben wil je het parcours uberhaupt doorkomen. Die lange brug was echt eng, daar gaat die van mij dus mooi niet over. Er zaten sowieso erg veel bruggen in, was die van mij niet gewend is. Ook heel veel langs de weg rijden. Maar m'n merrie heeft het allemaal gedaan!
Verder heb ik een keer wittelte gereden en een keer Ommen, waren ook allebei erg goed te doen.
Als je je een beetje goed voorbereid, kun je ze volgens ,mij allemaal wel uitrijden. Daarom heet het toch ook klasse 1?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:21

Tja het is altijd even kijken. Ik heb zelf Holten gereden in de kennismakingsklasse dit jaar. Dat haalden we niet, voornamelijk door de hitte en opkomende winter / tussenvacht, op de p/a was de hartslag te hoog, na 10 minuten nog net een paar slagen te hoog. Toen hebben ze de temp. opgenomen en ook die was te hoog. Wel heb ik daardoor veel tips gekregen voor koelen en ik heb er veel van geleerd!

Toen werd ik lid en reed ik Katwijk nog dit jaar. Rusk was nogal ziekjes en te mager en grieperig / verkouden, dus we hebben rustig aan gedaan en waren zo'n drie kwartier te laat binnen. Maar wel met alle HF enz. goed en dat was ons doel! Ook toen was het vrij warm in verhouding met de verwachtingen, de zon scheen nogal fel, en de vacht was ondertussen nog dikker dus misschien was het qua hitte voor Rusk wel even zwaar als Holten! Nou ja ik heb over die twee wedstrijden al veel geleerd, ook bijv. hoeven uitkrabben voor de nakeuring. Op Holten zat er een kiezel in een stiftgat. En dus dat koelen. En dat het nodig is om af te stappen 2 km voor de p/a. En dat ik een halsterhoofdstel nodig heb omdat Rusk aan het bit weigert door te stappen Haha!. Nou ja, wat ik probeer te zeggen is zelfs als je het door omstandigheden niet haalt, probeer dan iig je eigen doelen te halen (die had ik op Holten te hoog gelegd en vielen door het weer in het water, en op Katwijk had ik ze niet hoog en heb ik ze gehaald, de tijd maakte me immers minder uit dan de hartslag, zolang we de rit maar konden uitrijden!), en leer er van! Haha!

Veel succes, misschien zien we elkaar volgend jaar wel eens! OK dan!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 22:11

Rieja schreef:
Als je je een beetje goed voorbereid, kun je ze volgens ,mij allemaal wel uitrijden. Daarom heet het toch ook klasse 1?


Heb je helemaal gelijk in. Helaas ken ik een verhaal van mensen die de endurance onderschatten. "Het is immers alleen maar een lange buitenrit ?"
Met als gevolg een paard dat zwaar overnomen is (met bloedneus).

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

daffodil

Berichten: 10429
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 14:33

ben me nu al aan t voorbereiden, vandaar mijn vraag of iemand echt een aanrader wist. Dus met de voorbereiding komt t wel goed denk ik!

Zoals ik het nu lees, ga ik denk ik Austerlitz proberen, das voor mij niet al te ver weg en dan heb ik lekker nog een paar maanden om voor te bereiden. Het halsterhoofdstel hangt klaar te zijn en de rest komt nog!

Wie weet tot in Austerlitz!

nickysuppie

Berichten: 329
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Vorstenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:18

Hoi,

Ik ga a.s Zondag voor het eerst in Wanrooij rijden ben ook heel benieuwd
hoe het zal zijn?

En inderdaad ze zeggen tegen mij ook van ach het is gewoon een buitenrit
maar daar geloof ik niet echt in??

Nicky love you for ever and i mis you
R.I.P.Bowie

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 22:26

Wow da's wel meteen een lange zeg! Lachen Veel succes! Ik heb over de 26 km van Katwijk op supersloom draftempo ivm beetje ziekjes (soort van jog tempo) 3 uur en 3 kwartier gedaan. En daarvan alleen 10 min? gestapt door duinen plus ik gok 40 minuten gestapt door de duinen voor de p/a. Vanwege de min. en max. snelheden en de strenge controles is het wel wat anders dan een gewone buitenrit... En dat was dus 26 km, Wanrooij is iets van 37 of niet? Haha! (ik had dan wel een tempo van gem. 7 - 7.5 km/u op katwijk denk ik)

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 07:50

Wanroij is 37 km idd. Mwah, als je al veel buitenrijdt moet dat echt wel kunnen. Niet een te hoog tempo houden en het zal prima gaan.

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:12

Ik zou me niet richten op een bepaalde wedstrijd omdat die licht of zwaar zou zijn. Kijk gewoon wat qua planning het beste uit komt, wat dicht bij is oid. Dat is imo veel belangrijker. Als het bijvoorbeeld lekker dicht bij is heb je relatief veel tijd, minder stress etc.
Als je paard er klaar voor is, dan is hij klaar en dan maakt het niet zoveel uit welke wedstrijd je start, als je je tempo ed maar goed aanpast. Weersomstandigheden zijn wat mij beterft bepalender dan ondergrond.

Daarnaast kan het nogal paard/ruiter afhankelijk zijn wat zwaar is en wat niet. Ik hou niet zo van lange rechte einden, zoals in Zelhem. Het is qua bodem erg licht, maar qua motivatie voor mij zwaar. Daar wordt het zwaarder van voor je paard.

Allemaal dingen die meespelen...

Dus als je er voro zorgt dat je paard de kilometers makkelijk aan kan en psychisch al het eea heeft meegemaakt dan komt het wel goed. (meegemaakt als in: in verschillende situaties geweest, op verschillende plaatsen etc)

daffodil

Berichten: 10429
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-04 07:03

daar ben ik het afgelopen seizoen al mee bezig geweest. Ik start dressuur op verschillende locaties en van de zomer diverse buitenritten gemaakt.
Vanaf nu begint hij weer goed in training te komen (beetje mager geworden op de wei) en zijn we vooruit aan het plannen. Als het lukt willen we de puzzelrit in Soest doen op 13 november (zou zo'n drie uur zijn). Dat is denk ik voor hem ook leuk, geen druk op de ketel en gewoon lekker buiten rijden. Hij is nog jong (6) dus t moet allemaal op een speelse manier voor m.

Vandaar dat ik ergens in het voorjaar een kennismaking wil starten, dan moet ie toch wel op een behoorlijk niveau zijn voor wat betreft conditie en psyche.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 07:23

NienkeMulder schreef:
Ik zou me niet richten op een bepaalde wedstrijd omdat die licht of zwaar zou zijn. Kijk gewoon wat qua planning het beste uit komt, wat dicht bij is oid. Dat is imo veel belangrijker. Als het bijvoorbeeld lekker dicht bij is heb je relatief veel tijd, minder stress etc.
Als je paard er klaar voor is, dan is hij klaar en dan maakt het niet zoveel uit welke wedstrijd je start, als je je tempo ed maar goed aanpast. Weersomstandigheden zijn wat mij beterft bepalender dan ondergrond.


Wat de afstand vanaf huis betreft ben ik het met je eens. Het is lekkerder als je maar een half uurtje hoeft te rijden naar de betreffende locatie in plaats van anderhalf uur, dat komt er allemaal nog bij. Wat de lengte van de wedstrijd betreft heb ik andere ervaringen. Om nou meteen te beginnen met een rit van 35-38 km... dat is misschien geen probleem voor een ruiter die al eens een rustige dagtocht van 40 km heeft gemaakt, maar een ander vindt misschien 26 km al een heel eind - ondanks dat het paard in goede conditie is. Zo'n ruiter kan IMO beter beginnen met een korte rit en het dan later uitbouwen in plaats van meteen met 35 te beginnen. Je moet het jezelf natuurlijk ook niet zwaarder maken dan nodig is, je doet het voor je lol. Zeker bij slecht weer kan zo'n eerste rit van meteen zo'n afstand erg tegenvallen. Lachen

Afstand zit namelijk ook 'tussen de oren', je moet als ruiter IMO vaak daadwerkelijk zo'n afstand ervaren hebben voordat je je er een voorstelling van kunt maken. Ik ben zo'n ruiter die 'vroegah' 26 km al een aardige afstand vond, maar nadat ik die had gereden, durfde ik ook wel meteen een 35 aan. Na zo'n rit weet je beter wat je kunt verwachten. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers