Joan Eikelboom wint NK endurance

Moderators: Muurp, Apple

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Laantje

Joan Eikelboom wint NK endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 13:56

De inmiddels 13-jarige schimmel Salomo Djinti van de familie Lamsma heeft Joan Eikelboom (24) uit Hall haar eerste Nederlandse titel gebracht in de endurance sport. Na een rit van 160 kilometer over de Veluwe in vijf etappes was Eikelboom als eerste aan de finish. Zij reed de wedstrijd met een gemiddelde snelheid van 13,58 km/u. Zij eindigde voor Yvonne van der Velde uit het Belgische Cherain, die met Joy Beatle als tweede aankwam met een snelheid van 13,20 km/u. Van de negen starters kwamen er zes aan de eindstreep.

Ermelo/Fasna Trail. De endurance sport is in Nederland een relatief kleine sport met slechts enkele ruiters die de uitdaging van een 160 kilometer lange rit aankunnen. Toch is Nederland behoorlijk succesvol in deze sport. Na een voortreffelijke elfde plaats in het individuele klassement voor Anita Lamsma met Salomo Djinti op de Wereldruitespelen in Jerez de la Frontera in 2002 won de Nederlandse equipe die vorig jaar tijdens het EK in het Ierse Punchestown het brons. Ook toen maakte Solomo Djinti deel uit van het team. Voor Anita Lamsma uit Vriezenveen was na die teammedaille het moment gekomen om het even wat rustiger aan te gaan doen. “Het is een enorme belasting om de training op te kunnen brengen. Daarbij komt dat ik een jong paard heb die in opleiding is en die het steeds beter gaat doen. Met dit paard rijd ik nu tachtig kilometer wedstrijden en dat gaat heel goed. De afspraak die ik met Joan Eikelboom heb gemaakt is dat zij Solomo Djinti tot eind 2005 mag blijven rijden. Dan hebben we alle tijd om ons voor te bereiden op de wereldkampioenschappen die in 2006 in Aken worden verreden".

Deelname aan het WK, dat in januari 2005 in de Verenigde Arabische Emiraten wordt verreden zit er volgens Lamsma niet in. “Daar komen onze paarden extreme weersomstandigheden tegen, en dat ook nog eens op een moment dat het bij ons midden in de winter is, terwijl ze daar dan in de hitte van de woestijn moeten presteren. Het zou misschien het verstandigste zijn om ons als Nederlandse eduranceruiters helemaal voor te bereiden op het WK in Aken en daar aan de start te verschijnen met een heel sterk team”, aldus Lamsma.

Joan Eikelboom werd bijna in een leunstoel naar de zege gedragen. “Het is heerlijk om met een dergelijk paard als Solomo Djinti een wedstrijd als deze te rijden. Ik ben helemaal niet moe en het groomteam van Anita weet exact wat er moet gebeuren. Eigenlijk behoef ik alleen maar heel goed te luisteren naar wat de opdrachten zijn en ze dan uit te voeren", aldus een blije winnares.

De Nederlandse deelname bleef onder meer door blessures beperkt tot vier inschrijvingen. De KNHS heeft als regel dat aan een Nederlands Kampioenschap gerechtvaardigd is wanneer er minimaal zes combinaties aan de start verschijnen. Toch was de Nederlandse titel inzet van deze Fasna Trail, want naar de mening van het bestuur van de KNHS zou het onttrekken van deze titel aan deze wedstrijd een devaluatie zijn van de enige drie sterren endurance wedstrijd van Nederland. Daarnaast heeft een Nederlands kampioenschap een grote promotionele waarde voor de sport en met vier van de zes leden van het A-kader was de kwaliteit van de Nederlandse starters ruimschoots gewaarborgd, mede vanwege de bronzen medaille die vorig jaar op het EK werd gewonnen. Daarnaast is deelname aan dit Kampioenschap een kwalificatie eis van de KNHS voor Nederlandse deelname aan het WK dat in de Verenigde Arabische Emirraten wordt verreden. Om te bewerkstelligen dat de Nederlands Kampioen een voldoende prestatie neer zou zetten werd als extra eis gesteld dat de beste Nederlander bij de beste 25% moest eindigen om zich kampioen te mogen noemen. Aan laatstgenoemde eis voldeed Joan Eikelboom volledig door de wedstrijd te winnen, waardoor zij gehuldigd kon worden als nieuwe Nederlands Kampioene.

Het was een zware wedstrijd, mede door de slechte weersomstandigheden. Vooral in de ochtenduren viel de regen met bakken uit de lucht en maakte de paden glibberig “Ik heb de laarzen vol met water staan, maar durf ze niet uit te doen want ik ben bang dat ik ze niet meer aankrijg”, zuchtte Eikelboom na 120 kilometer, terwijl haar paard tussen de etappes door werd verzorgd door het team van verzorgers. Op de tweede plaats eindigde Yvonne van der Velde met Jou Beatle en derde werd de Deense Johanne Hvid met Tempo F4.

Margreet Lockhorst uit Eersel, die als veterinair verantwoordelijk was voor het welzijn van de deelnemende paarden, was tevreden. “We hebben het minimale tempo van 12 km/u. teruggebracht naar 10 km/u., omdat de paden door de bossen en over de heide wat glibberig geworden waren. Voordeel van de Fasna Trail is dat de lengte in de eerste etappes zit en dat die daarna langzaam terugloopt. Dat is naar mijn mening prettig voor de paarden, die daardoor ook het gevoel hebben dat ze steeds iets eerder mogen rusten”, aldus Lockhorst.

Voor de volledige uitslagen zie: www.fasnatrail.nl

Lovers Charles, siamo le Principesse!! Lovers

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:01

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten