Endurance Ommen: succesvolle nattigheid!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Endurance Ommen: succesvolle nattigheid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 22:11

Vandaag was het dan zover: Ommen Vechtdal, een nieuwe rit op de kalender. Lekker dicht bij huis, dus we hoefden 'pas' tegen half 8 weg. Toch nog best vroeg na krap vijf uurtjes slaap, na een gezellige BBQ bij Susan die voor Jorie zou groomen. Om 6 uur op, ik was iets frisser en vrolijker dan mijn lieftallig vriendje. Hij heeft trouwens twee weken geleden zijn E-rijbewijs gehaald, dus aan hem was de twijfelachtige eer om auto & trailer met inhoud veilig naar Ommen te trekken. Op het wedstrijdterrein hadden we alles snel gevonden. Voorkeuring verliep prima, Ret was een stuk relaxter dan in Austerlitz en hij scoorde mooie waarden, waaronder een A voor locomotie. Het weer was toen nog best lekker, dat beloofde wat – dachten we.

De massastart was deze keer met zo’n 20 deelnemers. In Austerlitz was het me goed bevallen om ergens voorin te starten, dus dat deed ik deze keer weer. Op naar het eerste rondje van 32 km. Heb een hele tijd als tweede gereden, tot ik na een km of 15 gezelschap kreeg van een schimmeltje. Meestal is samen rijden geen succes bij Ret, maar dit schimmeltje accepteerde hij volkomen. Ik vroeg de ruiter wat voor 'merk' het was, en het bleek een kruising Arabier x draver te zijn. Ook een Dravebier dus! Misschien dat het daar aan lag dat het zo goed ging samen? Knipoog Anyway, met dit schimmeltje hebben we bijna tot aan de vetgate samen gereden, totdat wij iets eerder gingen stappen. Ondertussen hadden we op de Archemerberg nog wel een lintje gemist en daardoor kwamen we via een wandelpad boven op de berg terecht bij een soort van zendmast. Geen lintjes meer te zien, dus terug naar het laatst gespotte lintje. De schade in afstand viel gelukkig mee.

Op de vetgate net als de vorige keer weer de tijd genomen om af te zadelen en de hartslag te laten zakken. Na 10 minuten aangeboden, resultaat was 52 (Ret was ineens niet meer zo relaxed, alles op de vetgate was spannend). Locomotie weer een A en toen... barstte de hemel open. Eerst wat druppeltjes, maar al snel stonden we met de hele vetgate midden in een hoosbui. En de vetgate was in de buitenbak... Later bleek het een zeer plaatselijke bui te zijn geweest: op onze stal 20 km verderop was geen druppel gevallen, en stalgenoten op een wedstrijd in een buurdorp hadden het ook helemaal droog gehouden. Hadden wij dus weer, en precies op het moment dat de vetgate op z’n drukst was... Ruiters, paarden, grooms, spullen – alles was binnen de kortste keren zeik- en zeiknat.

Afijn, toch vol goede moed al die natte zooi (inclusief mezelf) weer op het paard gehesen en op naar het tweede rondje van 32 km. Het regende nog steeds behoorlijk en schimmeltje was eerder uit de vetgate dan wij, dus gingen we alleen op pad. Hier en daar kwamen we in een groep terecht, wat voor Ret geen succes was, dus ik zorgde altijd dat ik er zo snel mogelijk weer uit was (en weer een keer verkeerd gereden – rijd je met vier man, mist iedereen het cruciale lintje Haha!). Er waren echter veel erg smalle ruiterpaden waar je wel in 'ponyclubformatie' overheen moest (strak achter elkaar) omdat er geen ruimte was, dus groepsrijden kwam nogal eens voor. Het was trouwens in zijn geheel een vrij pittig traject: veel heuveltjes, paden met veel boomwortels, een vrij laag fietstunneltje (Ret nam daar onverwacht een noodsprong, gelukkig lag ik al plat op mijn paard en had ik een goede helm op), bruggetjes over de Regge, twee spoorwegovergangen, een stevige zandvlakte en een steile klim en afdaling op de Archemerberg. Ik heb veel gedraafd, omdat er op veel paden nauwelijks te galopperen viel. Dit pakte Ret super op, hij was heel fijn te rijden.

Die Archemerberg is trouwens enorm gaaf: op het hoogste punt had je een fantastisch uitzicht, dat bij helder weer waarschijnlijk nog veel fantastischer is. Het tweede rondje ging nog fijner dan het eerste, waardoor we binnen de kortste keren bij de finish waren. Inmiddels was het gelukkig alweer een hele tijd droog, maar mijn zadel sopte nog steeds onder mijn rijbroek met leren zitvlak. Een erg 'aparte' ervaring, zeg maar. Haha!

Tot de finish gedraafd met als resultaat een HF van 80, net als in Austerlitz. Afgezadeld, Ret onder de enige droge deken die we nog hadden en na een half uurtje nakeuren. Hele nette waarden: HF 44, ademhaling 12 en een A voor locomotie. Alleen de turgor had iets beter gekund, wat op zich niet gek was met dat rare weer en een Ret die pas vanaf de vetgate begon te drinken (gelukkig wel meteen met halve emmers tegelijk). Maar voor de rest werkte alles prima, de vets waren tevreden over hem, en wij hadden er weer een goed uitgereden klasse 2 bij! Met deze 64 km komen we volgens mijn berekening ook op de lijst van 500 km-awards, weer een mijlpaaltje behaald! Lachen

Na de nakeuring meteen Ret naar huis gebracht en in de klei gezet, zodat hij lekker in zijn warme stalletje kon bijkomen. Hij kwam waanzinnig fit de trailer af en 'gelukkig' met een flinke dorst. Eten deed-ie ook prima, we hebben ‘m dus met een gerust hart achtergelaten op stal. Ben benieuwd hoe hij er morgen bij staat. Het zou me niets verbazen als hij wat spierpijn heeft, aangezien dit een behoorlijke heuveltraining was. Denk je dat je thuis een Berg hebt... Haha!

Toen terug voor de prijsuitreiking. Tijdens de rit had ik 2 x mijn snelheid berekend en die was beide keren rond de 15 km/u. Ik wist ook dat we als derde over de finish waren gekomen en dat het schimmeltje als eerste binnen was (en goedgekeurd). Van nummer 2 wist ik niet of ze door de keuring was gekomen. Dit bleek wel het geval te zijn, wat ons een fraaie derde plaats opleverde met een gemiddelde snelheid van 15.29 km/u! Onze prijs gaat naar Marco: een handige groombodywarmer met heel veel zakken.

Uiteindelijk is mijn verslag toch langer geworden dan gepland, maar ik kijk dan ook terug op een geslaagde dag! Wel voor het eerst dat ik me echt moe voelde na een wedstrijd, maar dat wijt ik maar aan slaapgebrek en aan die hete douche die ik na thuiskomst heb genomen. Nu ben ik ook eigenlijk wel weer wakker. Organisatie, bedankt voor jullie super debuut! Hopelijk zijn jullie er inmiddels van overtuigd dat deze wedstrijd voor herhaling vatbaar is! Grooms, bedankt voor jullie gezelschap en hulp – en ja, mij was ook geen regen voorspeld... Knipoog En natuurlijk een dikke knuffel voor mijn superknol, die vandaag met veel plezier en werklust 64 km (en wat verdwaalkilometers) heeft afgelegd met mij op zijn rug. Lachen


Ik heb trouwens vrij veel Bokkers tegengekomen, waaronder Rieja (jammer dat ik al weg was toen je belde voor die taart!) en Gracia (met wie ik nog verdwaald ben). Heb alleen mijn deken niet kunnen laten passen door Joelle en/of Mandy, volgende keer beter? Knipoog

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:15

Gefeliciteerd hoor! Netjes!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:16

Dus Marco kan in het vervolg zijn grote apparaten in zijn zakken kwijt? Haha!

Wat een pech, die hoosbuien, in Assen is er ook geen drupje regen gevallen. Maar wel heel erg lekker dat jullie de rit wederom goed uitgereden hebben (is Ret ooit afgekeurd op een wedstrijd??) en de derde plaats is ook een felicitatie waard natuurlijk!
Ben ook benieuwd hoe Rieja gereden heeft.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:20

Cody schreef:
Dus Marco kan in het vervolg zijn grote apparaten in zijn zakken kwijt? Haha!


En zijn kleine apparaten Haha!

Hoe beviel het voor Marco om jullie op sleeptouw te nemen? Wil ie nog wel vaker? Tong uitsteken

Iig gefelicteerd Ka, op naar de klasse III lijkt me! Lachen

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:23

Leuk verslag en is dus een vrij pittig parcours. Maar de moeite waard om eens te gaan trainen begrijp ik?
En heel erg gefeliciteerd met je derde plaats en je 500 km !!!!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 22:28

De Archemerberg is zeker een aanrader voor een trainingsrit! Ik heb er 'vroegah' (toen ik kleuter was) wel eens met mijn ouders gewandeld, maar verder kende ik 'm alleen als 'die puist links van de weg naar Ommen'. Wist niet dat het daar zo mooi was, en ook kilometers ruiterpaden! We gaan er zeker nog een keer heen, Susan en m'n zusje waren er ook helemaal lyrisch over. Lachen

Bedankt voor jullie felicitaties, en die klasse III komt zo idd steeds dichterbij... Marco kijkt trouwens alweer uit naar zijn volgende trektrip, gok dat dat Zelhem zal zijn (eind mei). Haha!

Ret is trouwens nog nooit afgekeurd (even afkloppen), alleen vorig jaar met een B gestart in Austerlitz. Nakeuring trouwens een A en mede op grond daarvan de Best Condition. Tot nu toe de prijs waar ik het meest trots op ben. Lachen
Laatst bijgewerkt door Karin op 02-05-04 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:28

Het was erg leuk om je weer eens te zien rijden met Ret! Nog gefeliciteerd natuurlijk met het behaalde resultaat!
Inderdaad op naar klasse III (Holten)!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:29

Tssss... sta ik met je te praten, zeg je niet eens dat je derde was geworden... Alsnog gefeliciteerd. Was een leuke bui he? Ik kreeg hem rond het 5-kilometerpaaltje op m'n dak. Ik had alleen een longsleeves shirt aan dus was drijfnat. Lang leve de carouselbroeken! Van een natte broek heb ik tenminste geen last gehad...

Ik vond de route mooi, maar die paden de pest. Van die smalle diepe karresporen vol stronken en wortels. Rowan is een paar keer bijna op z'n bek gegaan, en we konden eigenlijk alleen maar draven - wat voor hem en mij niet de beste gang is. Leuke goedgeorganiseerde wedstrijd, maar ik rijd 'm volgend jaar niet mee...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 22:31

Ik kwam op de vetgate af en zag een geel/groene gedaante bij de start staan. Dat kon maar 1 iemand zijn... Arwen dus Haha!. Ik vroeg jou later ook niet eens hoe het was gegaan Bloos! dus bij deze alsnog, of komt er van jou ook nog een verslag?

En ik heb gelukkig WF nog even kunnen feliciteren met haar verjaardag, ook dat was ik vergeten... Bloos!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:31

Dat is dan mooi, kan ik ook eens wat heuveltraining in de buurt gaan doen. Want dat wist ik ook niet. Rij voorlopig wel geen wedstrijden, maar een lekker ritje is nooit weg.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:39

Wow wat een lang verslag Knipoog

Maar netjes hoor gedaan van jullie hoor!
Telkens als ik jouw verslagen lees, zit ik helemaal mee te genieten en lijkt het me heel gaaf om ook dit soort wedstrijden te rijden.
Heel toevallig hadden Michel en ik (in de Drunense duinen Knipoog ) het toevallig over jou en jouw tak van paardensport. We waren het er allebei over eens dat dat ook wel heel leuk moest zijn.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:40

goedzo karin En ret natuurlijk

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:43

Hey! Gefeliciteerd Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 22:49

Ik heb trouwens geen blaren van die natte broek, wel sopt mijn zadel nog steeds als je er op drukt Scheve mond. Maar eens even kijken hoe ik dat ga oplossen, dat leer moet natuurlijk niet gaan schimmelen of barsten.

Oh ja, ik heb trouwens wel 1 blaar, maar die zit vlak onder mijn navel. Van de sluiting van mijn rijbroek. Volgende keer even een hansaplastje overheen. Haha!

Enne... endurance IS gewoon leuk! Knipoog

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 23:06

Leuk verslag, en gefeliciteerd!!
Wel poedersuiker, zo'n hoosbui op je dak.. Scheve mond

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 23:06

Balen he? Dat Karin met Nigrol is goedgekeurd..terwijl hij vorige week nog kreupel was...Nou je hebt de 2e plats gewoon verdiend hoor! Deze uitspraak is gebaseerd op mijn ervaringen Knipoog Haha!

Super dat je een goede carriere aan het maken bent binnen de endurance. Had je een gewone broek aan? Of carousel?

damai

Berichten: 91
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 23:06

Als ik het zo lees heb je een lekkere wedstrijd gereden , ondanks de regen. Goede waardes en een mooie snelheid. Gefeliciteerd! OK dan!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 23:08

Gefeliciteerd Karin, 64 km Bloos!. Ik heb het na 30 kilometer al helemaal gehad Haha!.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 23:15

Moortje schreef:
Had je een gewone broek aan? Of carousel?


Een katoenen met leren kont. Rijd ik lekkerder mee dan met m'n Carousel, ik zit er stabieler mee in het zadel. Voordeel is idd wel (wat Arwen al zegt) dat een Carousel vrij snel droogt. Maar bij koud weer vind ik 'm te koud (vorig jaar in Austerlitz spierbevangen geworden Bloos!) en bij warm weer te warm. Dan toch liever katoen met leren kont. Lachen

BTW misschien heeft iemand nog een tip voor me: [VMR] zadel door- en doornat, wat te doen?

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 01:25

Kijk, op dit topic zat ik dus te wachten. Ik was vandaag als onervaren persoon mee. Mocht voor het eerst mee een endurance groomen. Ik had er al héél veel zin in en het is het dubbel en dwars waard geweest! Wat een super tak van de sport!
Maar dus, ik had de naam RET als eens vaker gelezen, maar kon me jullie zo niet meer voor de geest halen. Maar, op verschillende groomplaatsen zag ik je groomers met de zwarte emmer met RET zijn naam erop. Als "onze" ruiters binnen kwamen was ik ze ook zo weer uit het oog verloren waardoor ik nog STEEDS niet weet wie jullie nou zijn! Haha!

Met die hoosbui stonden wij dus ook in de vetgate (en ook wij waren niet gewaarschuwd Scheve mond) dus heb ik weer niet goed op zitten letten.

Conclusie van het verhaal: dit is zeker mijn tak van de sport, geweldig! En een zeker iemand heeft me eigenlijk zo enthousiast gekregen dat ik er stiekem over zit te denken om de volgende rit misschien wel als "kennismaker" mee te rijden. Dus, wie weet!

Van harte met je plaatsing, netjes hoor! En binnenkort klasse III hoor ik? Tsjeempie, petje af! OK dan!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:47

Nou, ik had je gisteren natuurlijk al gezien, en je hebt het super gedaan, en Retje natuurlijk helemaal!

Ik ben ook nog nooit van mijn leven zoooo verschrikkelijk nat geworden en idd, precies in de vetgate! Latoy ging er van schrik slobber van eten wat ze nog nooit gedaan heeft!! Of zou ze het eindelijk leren?
Het was een leuke rit, maar toch zwaarder als ik van te voren had ingeschat! Wij zijn tot mijn grote ergernis gestart met een B, maar in de vetgate in de hoosbui was het al een A en bij de nakeuring ook!
Uiteindelijk heb ik iets meer als 13 km p/u gereden, en zijn we 13-e geworden!! Ik ben ontzettend trots op Latoy en ik denk dat ik haar misschien maar eens niet ga inhouden volgende keer...
Ik wil altijd niet te hard rijden omdat ik denk "Tja dame, je moet wel 64 km hoor" maar zij denkt er anders over en ze voelde ook heel goed aan na de rit, dus wie weet ga ik haar toch een keer laten lopen...
Ik weet het nog niet! Maar iig was het ook voor ons en hele geslaagde rit!

Carlaa, wie heb je gegroomt??

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:49

By the way, mijn plan is ook aan het einde van het seizoen weer een klasse 3 te doen! Net als vorig jaar in Holten hoop ik!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 08:56

Zelfde plannen als ik dus, Mazzel! En jouw gedachtengang kan ik ook wel volgen: ik heb in mijn hoofd dat je niet al je energie al moet verbruiken aan het begin van een wedstrijd. Maar vaak kost inhouden negatieve energie, terwijl bij laten lopen vaak positievere energie komt kijken. De laatste tijd laat ik Ret dus ook eerder zijn eigen tempo opzoeken.

Hij had gisteren op ongeveer 50 km toch wel even een klein dipje: hij kon zijn ritme niet meer goed vinden, wist niet of hij nou het beste kon stappen, draven of galopperen. Hij was erg aan het zoeken, waarschijnlijk ook door het wisselende terrein. Heb hem toen even een paar minuutjes laten stappen en toen ik de teugels oppakte, sprong hij uit zichzelf weer aan in een relaxed galopje. Niets meer aan de hand en fluitend over de finish.

Carlaa, leuk dat je er zo enthousiast over bent! Die emmers heb ik met RET beplakt omdat ik een ster ben in het vergeten van voorwerpen op wedstrijden etc. Zo zijn ze herkenbaar en ze komen op deze manier ook altijd weer terug (he Djilan? Knipoog ). Voor wie heb je trouwens gegroomd?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:17

Super Ka! Doe je het op moment niet na Tong uitsteken

Op naar klasse 3

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 09:38

Goh, was jij er ook????? Hihihi, het was een leuk weekend met een geslaagde vooravond!! (de BBQ bij Suus, was super leuk!!)

Ik dacht al dat dat hesje naar je wip zou gaan!! Ze vroeg nog of je een L wilde in plaats van XL. Je nam de XL!! Leuk cadeau voor je groomie!!!

Ik heb je alleen nog op de vetgate gezien, uiteindelijk zat ik nog niet eens zover achter je, maar kwam misschien ook door dat stukkie verkeerd rijden van je. Gelukkig ben ik overal goed gegaan maar zeker het stuk na de P/A had iets duidelijker gekunt.

Maar ik vond het een leuke wedstrijd, zeker in de wetenschap dat deze voor het eerst georganiseert werd.