Endurance 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23990
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:37

Jeetje Piekosjj wat een weekend. Hoe kan iemand de paarden nou vergeten???

Dank Miriam! Ik heb een 9 jarige Franse draver (en nog 2 paarden :=). Hij wil heel graag weer lekker aan het werk ook. Komende week weer rotweer zag ik.

Miriam91

Berichten: 2859
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:08

Ja het lijkt voorlopig ook niet op te houden met die nattigheid :( ik ben al in lente stemming nu de narcissen boven de grond zijn, maar moet blijkbaar toch echt nog geduld hebben...
Het bos naast mijn stal is al gauw erg nat helaas. Wel heel fijn om een eigen trailer te hebben en het dan ergens droger te zoeken

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 03:57

Voor ruiterroutes zou je ook eens op buitenrijden.nl kunnen kijken. Dat is van de KNHS maar zij beweren dat hun 'materiaal' alleen ruiterroutes bevat.

Piekosjj, wat een weekend zo. Succes alvast met je les!

Welkom manzano, hopelijk brengt dit topic je wat motivatie inderdaad.

scooby09

Berichten: 2214
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 07:19

Die wilde ik net aan raden Hilli ik maak mijn routes ook via die site en tot nu toe gaat dat goed er zijn zoveel paden omgelegd dat ik met ruiterenmennen ook niet meer goed uit kwam.

https://www.buitenrijden.nl/kaart/?query=

Jee Piekosjj hoe kan nou gebeuren zeg .
Fijn dat ze niet ziek is en weer ok loopt.
Soms je doel even loslaten geeft rust idd.

Ja starten in de regen is ook niet mijn ding maar goed ik moest deze afstand echt nog keer doen.
En was niet alleen dat hielp wel veel.
Vandaag lekker wandelen morgen les...En dan woensdag weer op pad denk ik .

Piekosjj

Berichten: 5470
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 11:09

manzano schreef:
Hoi!! Mag ik me hier melden? Ik rij (nog) geen endurance. Paard dat ik vorig jaar heb gekocht heeft wel ervaring en ik wil vooral lekker veel buiten rijden. Merk dat het huidige weer en extreme werkdrukte al mn motivatie de kop in drukt, dus hoop dat ik hier weer wat motivatie, inspiratie en trainingstips kan vinden.

Welkom Manzano! Ik heb ook een draver, uitstekende endurance paarden met unlimited looplust :D

Ja echt bizar he, om zo de paarden te vergeten. Kan daar ook echt niet bij %) De andere paarden zijn allemaal wat robuuster (en dik :') ) dus voor hen is het geen probleem, maar mijn dame is zo gevoelig! Ze slaapt ook elke nacht helemaal languit in haar box, ze was de avond er na zoooo moe. Gister ochtend haar hele manen en staart vol met zaagsel en ze had net 1/3e van haar hooi gegeten, dus ze heeft geloof ik de hele nacht liggen slapen :') Gelukkig al en al goed afgelopen. :j

SandraWierda

Berichten: 1429
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:43

Piekosjj schreef:
maar mijn dame is zo gevoelig! Ze slaapt ook elke nacht helemaal languit in haar box, ze was de avond er na zoooo moe. Gister ochtend haar hele manen en staart vol met zaagsel en ze had net 1/3e van haar hooi gegeten, dus ze heeft geloof ik de hele nacht liggen slapen :') Gelukkig al en al goed afgelopen. :j


Och gossie arm ding, ik hoop dat de persoon in kwestie zich flink schuldig voelt!

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2441
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:57

Oh wat sneu dat ze buiten moesten blijven!

Hier een opstapeling van pech, weekend Ardennen eerder afgebroken in het welzijn van Arie (en misschien een beetje voor mijn gezondheid)
Ik ben dus even terug aan de tekentafel om alles goed te controleren. Fysio komt morgen en de smid woensdag. Eind van de week nog even de DA en dan hopelijk alle puzzelstukjes weer op z’n plek. Zit nu heel ongeduldig te wachten op PostNL met een zalf die ik besteld heb voor m :')

Verder was het weekend echt heel fijn en hadden we echt een mega leuke leergierige groep mee! Begin maart heb ik weer een weekend gepland daar, even kijken of hij dan mee gaat ja of nee, ik hoop van wel natuurlijk!

Miriam91

Berichten: 2859
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:05

Oh wat jammer Billy! Wat is er aan de hand met Arie?

Hoe ziet zo'n trainingsweekend in de Ardennen eruit? Hoeveel km op een dag? Wordt er bijvoorbeeld geoefend met massastart? Is het echt berg op berg af? Ben benieuwd of het een keer wat voor ons is

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2441
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:13

Hij kreeg weer last van zijn winter kloven, heel gevoelig erop. Lijkt een allergische reactie gehad te hebben op z’n rug en vind hem te gevoelig op zijn hals. Tijdens en direct na het rijden was er nog niet veel te zien. Maar paar uurtjes later met nog een check vond ik hem niet oké meer. Ik had hem kunnen laten staan, maar was heel bang dat als de groepen zouden vertrekken de volgende dag hij uit z’n stekker zou gaan en heel z’n rug aan zou spannen wat ik niet wilde.

Globaal gezien worden de groepen ingedeeld naar paard / ruiter niveau en daaraan worden dan de km gekoppeld. Massa start oid oefenen heeft geen meerwaarde in deze weekend training gezien we willen bereiken dat de paarden de berg correct kunnen stijgen en dalen. Rust is daarvoor dus belangrijker.

Wat we gezien hebben is dat het stappen voor een 2/4 uur in een groep in de bergen al een flinke mentale uitdaging is voor een groot aantal. Verder behandelen we nog wat theorie en is er tal van mogelijkheden om vragen te stellen!
Nog even een foto van mijn favoriete helling. Deze blijft maar doorgaan <3 Hij begon hier met een ‘achterstand’ en trok binnen no time naar voren. Berg op vind hij zo leuk <3
Afbeelding

lideli

Berichten: 2451
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:07

Wat een weekend Piekosjj! Gelukkig zeg dat het met een sisser afloopt. Maar echt onbegrijpelijk hoe iemand die paarden kan vergeten 8)7

Wij hebben genoten in de Ardennen :j Super fijn dat je erbij was Bo! Heel veel van jou mogen leren en ik ben stiekem een beetje verliefd geworden op jouw witje <3 Ik hoop zo dat hij snel opknapt.

Het was voor Archie best pittig allemaal dus hij is nu best wel moe, maar dat was te verwachten. Hij heeft het echt heel goed gedaan <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2441
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:09

En ik ben verliefd geworden op jouw stampertje <3
Arie vind het maar stom dat ie stil staat O:) die heeft mij vannacht uit bed gegooid. Hij ging wel zo hard te keer op de track dat ik er wakker van werd :')

er zitten nog een paar bultjes maar de d-itch lotion van naf doet goed zijn werk! Fysio is er rond de middag maar ik denk dat het een storm in een glas water word. Better safe than sorry

Piekosjj

Berichten: 5470
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 13:24

Wat een heerlijke beelden zeg van de ardennen! :D

Jammer dat Arie problemen kreeg met z'n huid en rug, had al eerder je topic gevolgd over de kloven/mok. Mijn vriendin heeft een witte Arab en die is ook zoooo gevoelig. Die heeft ook elke winter weer giga mok en overal schuurplekken, meerdere keren na een wedstrijd afgekeurd omdat hij zó gevoelig en pijnlijk was in zijn kootholtes dat 'ie gewoon niet meer zuiver liep. Zij gebruikt echt heel veel baby poeder, op de kootholtes, onder de singel, onder het zadel, echt overal en altijd. NAF hoor ik ook vaak goede verhalen over! Het jaar voordat ik Clara kocht had ze verschrikkelijke mok, ze was in beide (witte) achterbenen helemaal gezwollen en kon amper lopen. Sinds ze van mij is krijgt ze een goede kwaliteit mineralenbrokje en lijnzaad en ze heeft nooit meer mok gekregen. Lijnzaad heeft bijv ontstekingsremmende eigenschappen. De eerste winter heb ik preventief zalf op de kootholtes gesmeert maar dit jaar eigenlijk helemaal niet en ze is helemaal mooi en droog! Vorig jaar heb ik haar sokken laten groeien, maar dit jaar gewoon bijgehouden want ik vind een beetje een net paard wel mooi :+ Maar bij haar zal dat wel een combinatie zijn van een miljoen dingen die in haar leven verandert zijn waardoor ze daarna geen mok meer heeft gekregen.

Zink is ook heel goed voor de gezondheid en elasticiteit van de huid, maar dat had je vast al wel geprobeerd of niet? Heb zelf goede ervaringen met zink spray, dat word niet zo smerig als zalf en blijft in m'n idee dus ook veel beter op de huid zitten ipv een zalf die er met een beetje modder meteen weer vanaf is. En natuurlijk zink als supplement zodat het lichaam zich van binnen kan herstellen :j Daarnaast is mok/kloven vaak een bacteriële infectie waar het ene paard sterker op reageert dan de andere. Het kan helpen om het immuunsysteem op te krikken met bijv vit E of natuurlijke kruiden als kurkuma, rozenbotel (super popi in zweden :') ), rode bieten, groene groentes en zo nog wel veel meer. Ok, nu is m'n praatje als feed advisor wel weer lang genoeg geworden haha. Maar laat 't horen als je ergens over twijfelt voeding-gerelateerd :)

Miriam91

Berichten: 2859
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:11

Mijne had dit jaar ook erge mok en daarbij diepe kloven. Ik heb eerst de mok weggekregen met een mengsel van zinkzalf en zwavelpoeder. Hiermee was het binnen 14 dagen helemaal weg. Daarna de kloven aangepakt met klovenzalf en die groeiden ook binnen no-time van onderuit dicht. En hij kreeg altijd zonnebloemolie over het voer (lekker goedkoop) en nu toch overgestapt naar lijnzaadolie. Geen idee of dit ook wat doet omdat alle maatregelen zo ongeveer tegelijk begonnen zijn, maar in theorie is de verhouding omega 3/6 nu beter.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2441
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:23

Ja Arie met z’n zielige kootjes. De kloven zijn dicht, maar het is nu zo’n geïrriteerde huid geworden. Arm ding :n tijd voor droog weer!

Fysio geweest, samen zadel heeel goed bekeken, waarschijnlijk is meneer zo fijn in bespiering gekomen dat zadel niet helemaal meer lekker ligt. Dat gaf weer hitte stress etc etc. Even een opstapeling van pech. Zadelmaker is onderweg ook dus kunnen hopelijk snel voorruit!

SandraWierda

Berichten: 1429
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:54

Zijn hier ook nog mensen die mee gaan doen aan de ruiterfitness van de endurance vereniging op 31-3 of 7-4 in Grolloo?

31-3 kon ik niet, maar gelukkig hebben ze extra datum gepland, dus heb me opgegeven voor 7-4.

scooby09

Berichten: 2214
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 16:34

Ah mok is echt zo niet fijn.
Doet ook flink pijn voor een paard.

Heb het niet meegekregen dat ruiterfitness zal eens kijken wat het inhoud.

Vanmorgen klein rondje op pad geweest .
Ze was blij en braaf vooral dat laatste is wel fijn :D

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2441
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 17:42

Hoe gaat het met alle paardjes?

Arie gaat weer lekker! De msm zalf lijkt wat te doen, zadel is naar Frankrijk en hij liep lekker vandaag!

Wel heb ik hem voorzien van een sportcoupe. Vind t wel spannend manen en voorpluk eraf :+

Voorpluk wilde ik eraf halen omdat hij er echt last van had, hij heeft een melanoom in z’n oor die ook weer opspeelt, en hij kon echt z’n Voorpluk niet bij z’n oren hanteren. Knotje gaf jeuk. Dus nu maar eraf. Maar om nu alleen de Voorpluk te doen zag er niet uit, dus ook z’n manen maar. Vind wel dat ie er lekker sportief uit ziet!
Ik hoop wel dat ie stevige manen krijgt die rechtop komen :D

Afbeelding

Piekosjj

Berichten: 5470
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 18:18

Coup d’UAE :+

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2441
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:44

Zoiets. Moest wel even slikken bij z’n Voorpluk :')
Ik heb meerdere (endurance) paarden al zo’n model gegeven, of bijgewerkt maar altijd nog met Voorpluk. Zeker omdat het Arie zo’n leuke blik gaf. Ach alles groeit weer aan _O-

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:20

Ach, en in de endurance gaat functioneel boven mooi :+ , maar hopelijk helpt dit bij Arrdie goed tegen de kriebels!

Galeobdolon

Berichten: 1096
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:33

Arie ziet er heel snel uit zo :D

Wij zijn vandaag verhuisd, 23 kilometer gelopen en 2 kilometer gereden maar paard deed het vreselijk braaf. Endurance topper in spé <3

We kwamen langs hele drukke wegen dus toch gekozen om voornamelijk te lopen, hoewel Gul zich alleen druk maakte om huizen en niet om langsrazende vrachtwagens.


Afbeelding

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:37

Net een polo pony. Onze volbloed heeft voor dat die bij ons kwam in training gestaan bij een polo ruiter. Die was dus ook zo geschoren. Ondanks dat zijn manen heel zacht haar hebben ging het wel mooi recht op staan. Alleen de voorpluk wordt wel een beetje vreemd als die uitgroeit.

SandraWierda

Berichten: 1429
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:10

Oh jee alles kaal, manen heb ik wel gedaan, voorpluk niet.

Mellow Haflinger had een hele dikke bos die aan 2 kanten hing. Dug mega warm, zat er met mijn handen altijd in, vlechten vind ik ook lelijk. Dus scheerapparaat erover gehaald. Nu heeft ze een pleeborstel :j oftewel een fjorden boog, die naar beide kanten wat blijft uithangen. Maar wauw wat ben ik ontzettend blij dat ik het gedaan heb. Behalve dat het natuurlijk veel praktischer is met trainingen staat het ook echt veel mooier. Ze was echt een raar propje zonder hals, nu komt de halslijn echt heel mooi uit. Zelfs op de haflinger dressuur wedstrijd kreeg ik complimenten en werden we 2x eerste in de L1 met mega hoge punten *\o/*


Afbeelding

Vandaag stond hier een galop training gepland, maar heel veel water, gooide roet in het eten. Dus ik heb er maar gewoon een rondje bos van gemaakt. Nu was ze ook redelijk smokerig, dus meerdere acties gehad om me eraf te gooien, noodrem, zijwaarts wegspringen en bij aangaloperen er proberen vandoor te schieten met een bok en flinke trap naar achteren :D

Haha ben gek op een pony met karakter <3

Miriam91

Berichten: 2859
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:42

Dat is wel heel drastisch Billy! Zou dat niet aandurven. Ooit wel eens getwijfeld over z'n manen maar nooit gedaan. Z'n voorpluk is heilig _/-\o_ dus daar mag niemand aankomen. Maar snap het bij jou als het een medische reden heeft.

Wow Galeobdolon wat een afstand om te lopen! Wel fijn dat ze braaf was.

Wat is jouw haflinger mooi in conditie Sandra! Ziet er heel netjes uit

Wij hebben even een paar dagen stil gestaan. Kreupel linksachter en ik dacht een hoefzweer, maar het lijkt wonder boven wonder vanzelf weer beter te gaan en er heeft zich geen zweer ontlast. Misschien een zool kneuzing geweest? Ik hoop er morgen weer op te gaan

Marije_jiplover

Berichten: 25353
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:06

Ik vind het persoonlijk niet mooi, helemaal afgeschoren, maar soms ontkom je er idd niet aan.
Mijn haf haf vorig jaar een stuk van 20 cm van de hals vanaf de schoft kaal geschuurd.
We zijn precies een jaar verder en het is nu weer ruim 20 cm lang, gelukkig.

Ik hou van lange manen <3