Is starten op neckrope veilig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:54

Ehhhh heb niet alles gelezen maar ehhh neckrope?? Gewoon doen!!!! Ik wou dat ook heel erg graag met mijn Dushi, alleen is ze momenteel zo heet geworden dat dat niet verstandig is. Als iemand zijn paard onder controle heeft, is er niks aan de hand in mijn optiek! Lotje Moerdijk deed dat toen ook, ging prima! Ik zie het probleem niet, er zijn zat ruiters die een hoofdstel met scharenbit hebben en hun paard niet eens onder controle kunnen houden ;-)

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:54

Tobbes schreef:
Lusitana schreef:
Tobbes, je hoeft me niet met regels om de oren te slaan. Ik vind het nog steeds volkomen normaal en logish dat een voetganger een stap opzij doet voor een paard dat op hoge snelheid aankomt.

Ik vindt je best tijgenstrijdig.
Want wanneer ik van de paard een auto maak die op hogesnelheide rij en vervolgens een ruiter tegenkomt die langzaam over weg ga, dan is opeens niet meer logisch dat ruiter aan kant ga zodat auto met 80km/h door kan blijven rijden?
Ik heb toch hele andere dingen geleerd op de verkeerschool.

Totaal geen vergelijkbare situatie. Voetganger en paard zijn beide langzaam verkeer dus feitelijk gelijke rechten en plichten en veel komt op fatsoen aan, niet op verkeersregels en het ging over "in het bos" en recreanten. En niet om het een of ander maar als je rekening houdt met het paard, als voetganger is dat dus vergelijkbaar met rekening houden met het paard als automobilist en dus uitwijken voor het paard, en niet met ineens andersom geen rekening houden met het paard.... :D
Het gaat niet om "de snelste wint". maar wat logish en veilig is in een bepaalde situatie.

Laten we terug gaan naar de context. Maakt het verschil of iemand een paard onder controle heeft met of zonder hoofdstel?
Mensen komen met "ja maar als er geen controle meer is". Nou dat kan in beide gevallen en dan ga je aan de kant voor een paard, als je je leven zeker wilt zijn, punt.
Net zoals, als je zonodig auto´s erbij gaat halen, je aan de kant gaat voor een auto waar de bestuurder duidelijk geen controle meer over heeft. Lijkt mij.

iMKELAMSMAx

Berichten: 43
Geregistreerd: 02-10-12
Woonplaats: Vriezenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:03

Ik ben de fotograaf die deze ruiter tijdens haar endurancewedstrijd op de foto heeft gezet en het leek mij goed om even te vermelden dat zij niet op de neckrope gestart is.

Ze is gestart met een touwhalster en heeft steeds aan het einde van de lus, dus alleen op de weg terug toen ze wist wat ze tegen zouden komen (de lus ging over hetzelfde punt heen én terug), het touwhalster afgedaan om zo verder te gaan op de neckrope. Je weet natuurlijk nooit precies wat je allemaal tegenkomt. :P

Ik zou bijvoorbeeld liever niet, hoe goed ik mijn paard ook onder controle zou hebben op de neckrope, een drukke weg zo willen oversteken. Stel dat je paard dan tóch onverwachts ergens van schrikt dan kun je hem naar mijn mening net iets beter helpen met een hoofdstel, bitloos of niet. Daarnaast is het risico op struikelpartijen ook groter omdat je een paard (althans dat vind ik) iets beter kunt opvangen met een hoofdstel dan met een neckrope, mocht hij toch struikelen.

Kaylee en haar paardje zagen er super uit en je kon duidelijk zien dat het vertrouwen tussen hun erg groot is. De neckrope heeft dan ook niet voor problemen gezorgd :+

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:09

Ik denk dat de keuze om alleen en neckrobe om te doen bij een wedstrijd niet verstandig is . Jij weet dat je je paard onder controle hebt , maar andere mensen weten dit natuurlijk niet ! Zij kunnen hier ook weer over gaan stressen enz. Nu hoef je natuurlijk niks te laten voor andere , maar een simpel touwhalster met teugels omdoen en gewoon op neckrobe rijden vind ik het best

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:19

faunty schreef:
Ik denk dat de keuze om alleen en neckrobe om te doen bij een wedstrijd niet verstandig is . Jij weet dat je je paard onder controle hebt , maar andere mensen weten dit natuurlijk niet ! Zij kunnen hier ook weer over gaan stressen enz. Nu hoef je natuurlijk niks te laten voor andere , maar een simpel touwhalster met teugels omdoen en gewoon op neckrobe rijden vind ik het best


Ik denk dat de keuze om te starten op een wedstrijd voor menig ruiter niet verstandig is.
De optoming geeft hen slechts een illusie van controle.

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:50

Ik zie niet in waarom het een probleem is om gewoon op neckrope te rijden en een hoofdstel/touwhalster net teugels er los bij aan te doen. Die hoef je toch niet te gebruiken als het niet nodig is?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:02

faunty schreef:
Ik denk dat de keuze om alleen en neckrobe om te doen bij een wedstrijd niet verstandig is . Jij weet dat je je paard onder controle hebt , maar andere mensen weten dit natuurlijk niet ! Zij kunnen hier ook weer over gaan stressen enz. Nu hoef je natuurlijk niks te laten voor andere , maar een simpel touwhalster met teugels omdoen en gewoon op neckrobe rijden vind ik het best


Er lopen zoveel mensen rond zonder enige kennis of verstand van paarden..............Die zien echt het verschil niet. Mensen die niet toe zijn aan wedstrijden, moeten gewoon nog niet starten. Als je ziet hoeveel mensen gespannen en angstig rondrijden en daardoor ook niet heel eerlijk voor hun paard zijn...........vreselijk. Mensen doen proefjes zonder galop, omdat ze niet durven te galopperen....Nee, dan moet er iets gebeuren. En juist bij dat soort gespannen situaties gebeurt er iets.
Mensen moeten eens komen rondkijken op western wedstrijden waar geluid en mensen die rondlopen etc geen probleem zijn.
Als iemand zelf besluit met neckrope te rijden, is hij/zij vaak al iets verder hiermee en begrijpt ook waar ze mee bezig zijn. Veiligheid garanties heb je nooit. Maar paarden met stang en trens, pelham bitten, slofteugels etc etc gaan er vandoor en zijn niet te vangen, dus tja.......
Angst is een slechte raadgever, maar veel teveel mensen laten zich erdoor leiden in de paarden.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 23:17

Ik ben het op dat gebied helemaal met jullie eens , dat is presies de reden dat ik nog niet start!
Sommige zijn het niet eens met het neckrobe rijden / bitloos rijden , en dan gaan stressen enz .

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 00:17

De meeste mensen die op neckrope rijden zijn op een hele andere manier bezig en hebben dit ook wel qua training echt voor elkaar. Mensen die angstig of gespannen zijn, doen echt hun hoofdstel niet uit.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 01:06

Waarom moet een ander stressen omdat ik met neckrobe of bitloos rij.
Zou ik nou een of ander brullend, steigerend, bokkend paard bij me hebben die met oren in nek en ontblote tanden op alles afgaat snap ik stress maar verder?
faunty schreef:
Ik denk dat de keuze om alleen en neckrobe om te doen bij een wedstrijd niet verstandig is . Jij weet dat je je paard onder controle hebt , maar andere mensen weten dit natuurlijk niet ! Zij kunnen hier ook weer over gaan stressen enz. Nu hoef je natuurlijk niks te laten voor andere , maar een simpel touwhalster met teugels omdoen en gewoon op neckrobe rijden vind ik het best



Hoe je zou moeten trainen dat je paard blijft staan als je valt is mij een raadsel. Je komt er pas achter hoe je paard reageert op het moment dat je valt. De mijne blijft staan maar dat is nooit getraind. Zij blijft gewoon bij je en gaat staan grazen. Zo ken ik meerdere paarden.
Naar mijn idee hangt het er vanaf waarom je er vanaf bent gevallen. Geeft je paard een bokje bv of is het echt op hol geslagen.

Huertecilla schreef:
Incorrect.
Het schrikken is een refllex doch wordt gevolgd door gedrag.
Flight or fight is een gedragskeuze.
Die keuze kun je door trainen bepalen.