Is starten op neckrope veilig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 00:30

Ayasha schreef:
Hoeveel training gaat er vooraf eer je enkel op neck rope kan rijden?


Dat kan zonder training. Heb het voor de fun laatst eens geprobeerd. Alleen secuur plaatsen omdat de hindernis op 1.40 stond werd wat moeilijker. Dressuurmatig rondsturen inclusief zijgangen en eenvoudige wissels was goed te doen.

Maar buiten een bak of weiland zou ik toch een hoofdstel eraan knopen.

Anoniem

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 00:40

Ik ben 100% pro rijden met de neckrope, maar niet op straat/in de openbare ruimte. Dat even los van de discussie of je een paard met de neckrope net zo makkelijk om kunt trekken als met een halster/hoofdstel (in mijn ervaring is het antwoord daarop toch nee): persoonlijk vind ik dat als je de straat opgaat je verantwoordelijk bent voor het welzijn van zowel de omstanders als van je paard. Daarbij bedoel ik niet alleen dat jij je paard altijd onder controle moet kunnen houden als je erop zit (ook als hij het daar niet mee eens is), maar ook het andere uiterste: stel je valt eraf/valt flauw/wat dan ook en je paard gaat er zonder jou vandoor. Als hij een halster/hoofdstel om heeft heeft hij de grootste kans om gevangen te worden voor het verkeerd afloopt.
Als je dan toch op neckrope wilt rijden op straat, hou dan gewoon dat halster/hoofdstel met bijbehorende teugels/leadrope om en stuur alleen met dat touwtje om zijn hals. Dan kun je namelijk net zo goed op neckrope rijden, maar je houdt het wel voor iedereen veiliger.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 00:41

Juist op momenten waarover de tegenstanders het hebben, moet je het hebben van kracht, omdat ze nou eenmaal niet goed meer aan de hulpen staan als ze zo angstig zijn oid. Op een bepaald unt krijg je ze niet meer om op een neckrope, maar staan ze nog wel net genoeg aan de hulpen om terug te komen op heel veel gewicht op 1 teugel. Als een paard op hol slaat kan je ook met bit niets mee, maar er zijn veel gradaties nog daarvoor..

En dan is de reden waarom ik tegen neckrope op wedstrijd ben.

Anoniem

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 00:46

Het is inderdaad heel simpel een kwestie van (bio)mechanica: als je een paard om wilt trekken (neus naar je toe) dan hoef je met teugels alleen maar heel simpel die ene teugel zo hard mogelijk naar je buik toe naar binnen te halen.
Als je een paard met de neckrope gedwongen met de neus naar je toe wilt halen dan zul je eerst de neckrope direct achter de kaak moeten leggen en dan met naar opzij uitgestrekte handen proberen het hoofd naar opzij te trekken. Met opzij uitgestrekte handen kun je veel minder kracht zetten dan met naar je toe trekken, dus is het veel moeilijker (vaak onmogelijk) om een paard met neckrope om te trekken.
Wat je met de neckrope wel kunt doen is de neckrope direct achter de kaak onder de keel te leggen en dan zo hard mogelijk omhoog trekken omdat je dan de luchtpijp dicht zou trekken. Maar met een paard dat zijn onderhals uitduwt kom je daarmee ook niet ver, dan trek je tegen een enorme bundel spieren in en je blokkeert een paard nog steeds niet in het wegrennen, wat je met het omtrekken wel doet.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 00:55

VivaLaVida schreef:
Ik heb ooit iemand een Z proef zien rijden op neckrope, dit ging gepaard met veel druk. Dus misschien is er dan evenveel controle als met hoofdstel. Je knijpt de luchtpijp zowat dicht zou je zeggen.


Zonde! Maar mensen in het Z zijn soms ook een slecht voorbeeld met bit, dus tja...........
( ik kijk al geen olympische dressuur, want het ziet er niet meer uit allemaal )

Natuurlijk kun je niet omtrekken met een neckrope, maar hoeveel mensen kunnen goed reageren met een bit en een paard nog correct stoppen?

Ik zie juist dat mensen die zover zijn dat ze op neckrope kunnen rijden, amper ooit situaties hebben, omdat ze niet met spanning rijden etc.
Maar goed, wij zijn western ruiters en ik zie sowieso erg weinig paarden schrikken en al helemaal niet er vandoor gaan.

En in een normale situatie rij je hopelijk niet alleen met je handen. Kan gebeuren. Gebeurt mij ook, want niemand rijdt helemaal foutloos.

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 02:03

Estherbrink1 schreef:
Ik vind met neckrope rijden op de openbare weg of op een druk losrijd terrein niet zo veilig (vooral voor de omgeving mocht er iets gebeuren) in een rustige (afgesloten) ruimte vind ik het absoluut geen probleem!
Je mag niet officieel starten (dressuur en springen) omdat de teugel aan de neusriem of bit bevestigd moet zijn. (Staat ook in de regelementen)
Ik rijd zelf ook af en toe met neckrope, maar alleen in afgesloten ruimten of op grote vlaktes waar ik anderen niet tot last ben.
Ik heb dit jaar een oefendressuur op neckrope gereden, met toestemming van de jury. Ze controleerde toen niet of ik wel of geen contole had (zou ook niet weten hoe ze dat hadden willen doen).
[ Video ]


Wauw, echt een mooi filmpje!
Ben pas begonnen met het rijden met neckrope (en zelfs met helemaal niks), dat oefen ik gewoon in de paddock. Gaat super!
Jij kan er ook wat van hoor meid! _/-\o_

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 02:06

VivaLaVida schreef:
Ik heb ooit iemand een Z proef zien rijden op neckrope, dit ging gepaard met veel druk. Dus misschien is er dan evenveel controle als met hoofdstel. Je knijpt de luchtpijp zowat dicht zou je zeggen.


De Rollkur die je vaak nog terugziet in het Z, is ook niet goed voor de ademhaling.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:02

Rollkur zie je echt niet terug in de proef hoor. En thuis zal het ook vaak voor L en M Ruiters gebruikt worden. Vraag me af of je überhaupt weet wat rollkur is.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:26

persoonlijk vind ik dat je met een neckrope toch minder te vertellen hebt en dat zit echt niet tussen mijn oren.Ik rij al een tijdje bitloos en en was in de bak bezig met de neckrope en op zich ging het heel goed en idd een b proefje rij je er zo mee.Alleen grenst er aan onze bak ook een wei en zit daar de opening voor de tractor en laat die iemand nu niet afgesloten hebben ,toen mevrouw dat plots door had,peerde ze hem ineens met mij en neckrope de wei op,dat had haar niet gelukt met het bitloos hoofdstel.Ik kon mooi afstappen om haar van de wei te sleuren. :-)

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:06

De manier om een rennend paard te stoppen is met een neckrope helemaal niet omtrekken, maar je zet ´m dan gewoon hoog! Dat doe je niet met gewoon rijden, maar in noodgevallen is dat wel hoe je een paard kúnt stoppen....

Los daarvan, wat doe je op wedstrijden als er geen ultime controle is?
Hoe een paard met schrik omgaat zit ook in wat het geleerd heeft en hoeveel vertrouwen in de ruiter is.
Een paard hoeft helemaal niet aan de ren te gaan en kan dat bovendien ook heel beperkt doen.
En het is echt niet zo dan paarden met hoofdstellen nou nooit voor problemen zorgen. Kleine dingetjes kunnen er altijd gebeuren.


Ik vind trouwens ook nog zo dat bij trec en endurance mensen maar aan de kant moeten voor paarden... Of ze nu met of zonder hoofdstel gereden worden.

Als een ruiter zelf niet het idee heeft dat het veilig is/het paard niet altijd zal gehoorzamen, zal die ook echt niet gaan starten, neem ik aan. Er is wat dat betreft ook nog een gevoelsmatige drempel om het te gaan doen, je wilt ten slotte ergens toch ook wel preseteren en niet alleen je paard laten zien, zullen we maar zeggen.

Al die mensen die het niet zouden doen, moeten het gewoon ook niet doen, maar dat wil niet zeggen dat anderen het daarom ook maar niet zouden mogen omdat je je onveilig voelt met een paard zonder hoofdstel in de buurt...

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:16

Ibbel schreef:
De jury heeft kennelijk besloten dat het veilig was. En wie is bokt dan om daar z'n vraagtekens bij te zetten? :+


Dit is helaas niet met jury overlegd. Ze is op een halster gestart en gefinisht. Het op neckrope rijden werd dus pas zichtbaar door foto's op FB.

We (ik was bij een vorige keer toevallig ook jury) hebben het wel eens toegestaan bij iemand. Als test moest ze langs een enge tent waar menig ander paard niet of heel moeilijk langs wilde. Ze kreeg hem er keurig langs en mocht van ons zo starten. Wel met halster aan zadel gebonden voor geval dat.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:23

Djilna schreef:
Ibbel schreef:
De jury heeft kennelijk besloten dat het veilig was. En wie is bokt dan om daar z'n vraagtekens bij te zetten? :+


Dit is helaas niet met jury overlegd. Ze is op een halster gestart en gefinisht. Het op neckrope rijden werd dus pas zichtbaar door foto's op FB.


Het lijkt mij dat dan ook de start en de finish het meest hectisch zijn wat betreft aanwezigheid van andere paarden en mensen. Zijn de bezwaren wat betreft die situaties met neckrope ook niet aan de orde...

Staat er iets in het reglement over wisselen van "besturingsmiddel"?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:39

Lusitana, als je je paard met een neckrope bij start en finish niet onder controle kan houden, moet je er niet mee gaan rijden.

En wisselen onderweg is meestal wel of niet bit in. Dus sommigen klikken hem onderweg uit en rijden op neusriem verder. Staat niets over in reglement, hoeft ook niet.
Dit vind ik echter wat anders en zeker omdat rijden met neckrope niet gebruikelijk is had ik het een stuk netter gevonden als ze het was komen overleggen. Nu is het stiekem gebeurd.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:28

Ayasha schreef:
IMO is met enkel neckrope "op pad" gaan onverantwoord. :) Het is geen illusie dat je met een halster/hoofdstel meer te zeggen hebt dan met een ring om het breedste deel van de hals. Veilig in je eigen piste doe je wat je wil, maar zodra je andere mensen en dieren in gevaar kan brengen heb je IMO je verantwoordelijkheid te nemen en een neckrope valt daar niet onder in mijn mening.


Imo vallen de meeste ruiters op straat daar onder omdat hun paard bij val een ongeleid projectiel richting stal is.
Mijn paarden blijven bij mij wanneer ik er af (zou) val(len).
DAT is veilig.

Imo in het buiten de ring rijden wanneer het paard niet jou als veilige haven ziet onveilig opgeacht de optoming.
De optoming is in dat geval nl. alleen maar een illusie.

Mijn op 15 jaar oraktijk ervaring gebaseerde mening is dat het niet om de optoming gaat maar om de band met de ruiter. Die band welke veel ruiters wel claimen maar niet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:47

FjeLOVER schreef:
VivaLaVida schreef:
Ik heb ooit iemand een Z proef zien rijden op neckrope, dit ging gepaard met veel druk. Dus misschien is er dan evenveel controle als met hoofdstel. Je knijpt de luchtpijp zowat dicht zou je zeggen.


De Rollkur die je vaak nog terugziet in het Z, is ook niet goed voor de ademhaling.


Dat zal best maar we hebben het hier over (abnormaal) gebruik van neckrope

Eens met HC trouwens, het gaat om de band tussen ruiter en paard (en opvoeding van paard en karakter van beiden, ook heel belangrijk)
Mij zou je niet met neckrope zien op t ene paard, met de ander zou t wel kunnen. Alleen doe ik het niet.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:11

Estherbrink1 schreef:
Ik vind met neckrope rijden op de openbare weg of op een druk losrijd terrein niet zo veilig (vooral voor de omgeving mocht er iets gebeuren) in een rustige (afgesloten) ruimte vind ik het absoluut geen probleem!
Je mag niet officieel starten (dressuur en springen) omdat de teugel aan de neusriem of bit bevestigd moet zijn. (Staat ook in de regelementen)
Ik rijd zelf ook af en toe met neckrope, maar alleen in afgesloten ruimten of op grote vlaktes waar ik anderen niet tot last ben.
Ik heb dit jaar een oefendressuur op neckrope gereden, met toestemming van de jury. Ze controleerde toen niet of ik wel of geen contole had (zou ook niet weten hoe ze dat hadden willen doen).
[ Video ]

Superleuk filmpje, met veel plezier naar gekeken! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:15

Djilna schreef:
Dit vind ik echter wat anders en zeker omdat rijden met neckrope niet gebruikelijk is had ik het een stuk netter gevonden als ze het was komen overleggen. Nu is het stiekem gebeurd.


En dan nog: je kunt toch prima met een neckrope rijden als het hoofdstel/halster nog in zit? Op die manier kun je lekker alleen op neckrope rijden maar neem je wel je verantwoordelijkheid voor paard en omgeving aangezien jij in geval van nood je paard om kunt trekken (neckrope hoog om de keel trekken werkt niet bij elk paard als noodstop) en als er iets gebeurt kunnen omstanders je paard vangen voor er erger gebeurt - wat met een neckrope gewoon niet kan.
Ik heb toch een paar keer op een wedstrijdterrein een langsdravend paard zonder ruiter gevangen door (met veel geluk) teugels/halstertouw vast te grijpen en hem daarmee om te trekken. Dat was met een neckrope nooit gelukt, dan word je gewoon meegesleurd.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:41

Ooit had ik een paard dat ik wist dat het kon!, maar nu zou ikhet met deze pony nooit doen!
je kent je paard en weet meestal wat hij doet....maar soms kan het ook zo fout gaan in seconden en dan kan het buiten om je schuld zo enorm mis gaan....en zit je daar op wedstrijd op te wachten?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:20

En vooral omdat het een klasse 1 ruiter betreft. Hoeveel ervaring heeft die? Schat die het goed in? Iemand die al klasse 2 of 3 rijdt weten we in ieder geval van dat die ervaring heeft met endurancewedstrijden en dus wat er onderweg kan gebeuren. Geeft geen garanties, maar het helpt wel.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:24

Djilna schreef:
Lusitana, als je je paard met een neckrope bij start en finish niet onder controle kan houden, moet je er niet mee gaan rijden.

Daar ging het mij niet om in de reactie, maar om het feit dat ANDERE ruiters bezwaren hebben omdat die het eng vinden lijken. ;) Met andere woorden, je voorkomt denk ik dat anderen bezwaren gaan aanvoeren.

Ik vind stiekem wisselen ook niet kunnen, maar aan de andere kant als het niet in het reglement gedekt is, is stiekem niet aan de orde.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:41

Nope, niet helemaal. In regel 603 van het disciplinereglement staat:
1. De keuze van zadel en hoofdstel is vrij, mits deze voldoende veilig zijn, dit ter beoordeling van de jury. Als hulpteugel is alleen de glijdende martingaal toegestaan, waarbij deze het paard niet mag belemmeren in de natuurlijke beweging en balans. Het paard moet hierbij met de neus tot aan de loodlijn kunnen komen.

Als er met iets om het hoofd wordt gestart vindt de jury veel goed (tenzij dus martelwerktuigen hè ;) ), maar dit is rijden zonder iets om het hoofd. We keuren dat dus niet per definitie af, maar willen het wel graag in overleg. Als we hier binnen een half uur na de prijsuitreiking achter waren gekomen had ze in dit geval dus gediskwalificeerd kunnen worden. Want: geen hoofdstel en dus niet ter goedkeuring van de jury.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:11

Ja, ik snap het, maar er is toch een soort van maas in het net als wisselen is toegestaan, doordat je kunt wisselen, hoewel dan inderdaad eigenlijk middel van wisseling ook beoordeeld had moeten worden. Ik zie het, maar de deelneemster misschien niet.

Maar goed, er wordt nu afgeweken van "is het veilig" naar "mag het altijd?" Het een is niet automatisch hetzelfde als het ander en in beide gevallen hangt het van verschillende factoren af.
Er is geen eensluitend antwoord.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:14

Tja, moet je echt alles vast willen leggen is de vraag. Er zijn altijd wel mensen die er tussendoor schieten en dichttimmeren is de oplossing niet. Ik vind het gewoon jammer dat deze amazone niet even is komen overleggen. Want als er inderdaad wat gebeurt, wat doet bijv een verzekering vd betreffende amazone hiermee. Dat is het uitzoeken nog waard.

En in het kader van veiligheid kan heel veel ;) Maar wat onderweg gebeurt is inderdaad geen zicht op, tenzij er een jurylid in het bos gaat staan. Wat voorheen ook wel eens gebeurde trouwens.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:19

Met je 2e alinea ben ik het eens trouwens.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:23

Huertecilla schreef:
Ayasha schreef:
IMO is met enkel neckrope "op pad" gaan onverantwoord. :) Het is geen illusie dat je met een halster/hoofdstel meer te zeggen hebt dan met een ring om het breedste deel van de hals. Veilig in je eigen piste doe je wat je wil, maar zodra je andere mensen en dieren in gevaar kan brengen heb je IMO je verantwoordelijkheid te nemen en een neckrope valt daar niet onder in mijn mening.


Imo vallen de meeste ruiters op straat daar onder omdat hun paard bij val een ongeleid projectiel richting stal is.
Mijn paarden blijven bij mij wanneer ik er af (zou) val(len).
DAT is veilig.

Imo in het buiten de ring rijden wanneer het paard niet jou als veilige haven ziet onveilig opgeacht de optoming.
De optoming is in dat geval nl. alleen maar een illusie.

Mijn op 15 jaar oraktijk ervaring gebaseerde mening is dat het niet om de optoming gaat maar om de band met de ruiter. Die band welke veel ruiters wel claimen maar niet hebben.

Prima, jij kan het veilig, probleem is dat in praktijk, die ruiters die nu met hoofdstel/halster al niet veilig zijn, rijden ook met neckrope, en zijn dan nog minder veilig.