Is starten op neckrope veilig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-16 19:33

Even een kanttekening: Ik heb absoluut niet de intentie hier een rel-topic van te maken. Ik stel deze vraag uit nieuwsgierigheid; ik ken neckropes alleen van Bokt en ik kan me er slecht een voorstelling bij maken. Ik begrijp dat een neckrope werkt op basis van druk en meer weet ik er niet van, en een mening heb ik dus ook niet echt.

In een topic op [TEN]-ITP zag ik een ruiter die haar paard met neckrope reed.
In hoeverre is een neckrope even veilig voor de combinatie, omstanders en wandelaars als een hoofdstel?
Als een paard op hol slaat, maakt het wellicht weinig uit of hij/zij wel of geen bit in de mond heeft, maar ik dacht altijd dat de druk van het hoofdstel en het bit wel iets deed om een paard af te remmen.

Word er van te voren gecontroleerd of je bekwaam genoeg bent om op neckrope te rijden of is dit voor jouw eigen risico?
En op basis van welke criteria bepaalt de jury of je wedstrijdoutfit veilig genoeg is? Waar kan ik hier meer over vinden?

Online vond ik in het KNHS wedstrijdregelement endurance van 2015:
artikel 603 lid 1. De keuze van zadel en hoofdstel is vrij, mits deze voldoende veilig zijn, dit ter beoordeling van de jury. Als hulpteugel is alleen de glijdende martingaal toegestaan, waarbij deze het paard niet mag belemmeren in de natuurlijke beweging en balans. Het paard moet hierbij met de neus tot aan de loodlijn kunnen komen.


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30604
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:53

Het is wel een interessante vraag. Zelf vind ik dat een hoofdstel/halster (bitloos of bit maakt niet uit) wel gewenst is. Al is het maar dat mensen ook jouw paard kunnen vangen als je eraf valt bijvoorbeeld.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:54

Inderdaad, ik zou het niet voldoende veilig vinden, en dat dan niet vanwege 'op hol' (dan houdt niets of niemand het paard) maar meer om het dier te pakken mocht hij los komen te lopen en de eigenaar/berijder er niet bij is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:00

IMO is met enkel neckrope "op pad" gaan onverantwoord. :) Het is geen illusie dat je met een halster/hoofdstel meer te zeggen hebt dan met een ring om het breedste deel van de hals. Veilig in je eigen piste doe je wat je wil, maar zodra je andere mensen en dieren in gevaar kan brengen heb je IMO je verantwoordelijkheid te nemen en een neckrope valt daar niet onder in mijn mening.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoniem

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:03

Het is eigen keus maar vind het toch niet verantwoord. De keuze omtrekken is er dan al niet meer en ook wat flinke ophoudingen kun je niet doen. Vind het supermooi dat mensen hun paard zo vertrouwen. Maar op wedstrijd zijn er zo veel deelnemers kan er van alles gebeuren. Dat vind ik niet veilig.

Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:53

Of het veilig is ligt zeker aan de combinatie. Volgens mij mag dit ook alleen maar in overleg met de jury, maar het kan dus wel.

Ilian heeft met haar paard 1 wedstrijd op neckrope gereden:
http://www.dealindreams.nl/nieuws.html (zie 2012)

Ibbel

Berichten: 49057
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:21

De jury heeft kennelijk besloten dat het veilig was. En wie is bokt dan om daar z'n vraagtekens bij te zetten? :+

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30604
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:32

Ibbel schreef:
De jury heeft kennelijk besloten dat het veilig was. En wie is bokt dan om daar z'n vraagtekens bij te zetten? :+

Het wordt niet altijd overlegd.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-16 21:39

Ibbel schreef:
De jury heeft kennelijk besloten dat het veilig was. En wie is bokt dan om daar z'n vraagtekens bij te zetten? :+

Ik mag toch wel weten op basis waarvan de keuzes worden gemaakt?

Ibbel

Berichten: 49057
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:40

Dan moet je dat aan de betreffende juryleden vragen. Ik betwijfel het of bokt dat weet.

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:58

Ik zou het zelf niet veilig genoeg vinden persoonlijk.. In je eigen bak of op eigen terrein doe wat je wilt zou ik zeggen, maar op wedstrijd zou ik er zelf niet heel snel voor kiezen, misschien als het indoor is nog maar outdoor zou ik iig niet doen.

Weetje, het hoeft ook niet persé aan jou paard te liggen. Het kan ook zijn dat een ander paard op hol slaat en door jou ring heen rent, en jouw paard denkt even leuk mee te rennen. Met een hoofdstel, al is dat zonder bit, heb je al gelijk heel wat meer te zeggen en zou je hem nog om kunnen draaien en op die manier stil zetten. Ik noem maar een voorbeeld hoor, maar dat was het eerste wat bij mij op kwam.

Taken by the most beautiful horse <3

Estherbrink1

Berichten: 497
Geregistreerd: 27-01-13
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 22:03

Ik vind met neckrope rijden op de openbare weg of op een druk losrijd terrein niet zo veilig (vooral voor de omgeving mocht er iets gebeuren) in een rustige (afgesloten) ruimte vind ik het absoluut geen probleem!
Je mag niet officieel starten (dressuur en springen) omdat de teugel aan de neusriem of bit bevestigd moet zijn. (Staat ook in de regelementen)
Ik rijd zelf ook af en toe met neckrope, maar alleen in afgesloten ruimten of op grote vlaktes waar ik anderen niet tot last ben.
Ik heb dit jaar een oefendressuur op neckrope gereden, met toestemming van de jury. Ze controleerde toen niet of ik wel of geen contole had (zou ook niet weten hoe ze dat hadden willen doen).

Mario <3

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 22:03

Toydoll schreef:
Inderdaad, ik zou het niet voldoende veilig vinden, en dat dan niet vanwege 'op hol' (dan houdt niets of niemand het paard) maar meer om het dier te pakken mocht hij los komen te lopen en de eigenaar/berijder er niet bij is.

Dat van het vangen zou ik me er nog in kunnen vinden.
Maar dat op hol slaan, niemand op deze wereld zou een paard kunnen remmen als het echt op hol zou slaan. Al heb je 10 bitten in bijwijze van spreken, paard dat op hol slaat remt niemand af.
Je voelt het zelf aan als het verandwoordelijk is met een neckrope te rijden, ik vind dat je dan niet persee onverantwoordelijker bezig bent :)

“Most people don’t need a $35,000 horse. They need a $1,000 horse and $34,000 in lessons.”

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 22:06

Inderdaad, ja weetje het is in het bos wat maakt het uit... maar vind t wel belangrijk dat t paard dan een halster ofzo om heeft. En eerlijk ik denk dat je nog geen eens verzekerd ben als je zo een ongeluk krijgt. :?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 22:10

Hoeveel training gaat er vooraf eer je enkel op neck rope kan rijden?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:15

Strikt genomen valt een neckrope niet onder hoofdstel en kun je je dus ook niet beroepen op een regel over veiligheid of veilig genoeg... Ze laten je er mee starten of niet.

Voor een neckrope hoeft een paard in principe helemaal geen aparte opleiding te volgen ofzo. Een en ander berust op volkomen logica voor een paard.

De controle over je paard zit ´m niet persee in het middel, maar wat je het geleerd hebt. Je kunt een paard ook op fluitjes laten lopen en stoppen en links en rechts laten gaan bij wijze van sprek. hier in Portugal worden ezels met behulp van een stokje bereden, verder helemaal niks.

Het is niet minder veilig om met een neckrope te rijden dan met welk ander middel dan ook.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:25

dynara schreef:
Toydoll schreef:
Inderdaad, ik zou het niet voldoende veilig vinden, en dat dan niet vanwege 'op hol' (dan houdt niets of niemand het paard) maar meer om het dier te pakken mocht hij los komen te lopen en de eigenaar/berijder er niet bij is.

Dat van het vangen zou ik me er nog in kunnen vinden.
Maar dat op hol slaan, niemand op deze wereld zou een paard kunnen remmen als het echt op hol zou slaan. Al heb je 10 bitten in bijwijze van spreken, paard dat op hol slaat remt niemand af.
Je voelt het zelf aan als het verandwoordelijk is met een neckrope te rijden, ik vind dat je dan niet persee onverantwoordelijker bezig bent :)


Op hol slaan gebeurt ook zelden. Vaker gaat ze er 'gewoon' vandoor en op hoofdstel kan je ze dan omtrekken terwijl je op neckrope niks kan.

Ik vind het nogal onverantwoord op zoiets als wedstrijd.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:51

als je de neckrope boven aan de hals legt kun je het hoofd van het paard ook omtrekken.
Ik denk dat het meer tussen onze eigen oren zit dat je met iets om het hoofd 'meer' controle heb dan iets om de hals.

“Most people don’t need a $35,000 horse. They need a $1,000 horse and $34,000 in lessons.”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:54

Als je met je hand bij het kopstuk van je hoofdstel kan komen dan kan je met een stugge neckrope wel degelijk omtrekken als het moet. Je brengt de neckrope dan net achter de kaak in de hals en kan het hoofd op die manier draaien. Die gevormde neckropes komen best pittig door als je die op zo'n zachte plek legt en eraan trekt. Elk correct opgeleid paard zal z'n hoofd draaien en in een situatie waarin hij dat niet doet zal hij ook net zo hard door een bit rennen.

Ik heb 2 pony's jaren op alleen neckrope buiten gereden. Nooit gevaarlijke of spannende sitiaties mee gemaakt. Waren beiden ervaren dieren die geleerd hadden hiermee te lopen. De ene was een kruising shet en de ander een fanatiek spaans type. Zoals hier al wordt gezegd.......het is maar net wat je ze aanleert. Ik heb nu een jong trekpaard en de tijd zal het leren of zij hiervoor geschikt wordt. Je moet er namelijk wel het type paard voor hebben met een will to please. Een dominant of eigenwijs paard die regelmatig de grenzen uitprobeert kan je nooit veilig mee naar buiten.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:57

dynara schreef:
als je de neckrope boven aan de hals legt kun je het hoofd van het paard ook omtrekken.
Ik denk dat het meer tussen onze eigen oren zit dat je met iets om het hoofd 'meer' controle heb dan iets om de hals.


Nee dat kan écht niet als ze echt willen gaan rennen. Terwijl je ze dan wel vaak op één teugel (vooral met bit) om kan trekken.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:58

Ik heb het zelf vaak genoeg gedaan in de wei. Maar op de openbaar terrein is het not done vind ik. Ook lijkt mij dat je sowieso bijna geen dressuurproef voor winstpunten kunt neerzetten met neckrope, springen eventueel wel. Ookal heb je controle denk je, zou het niet doen en als mederuiter ook niet op prijs stellen. Tenzij je lostijd met hoofdstel en de proef indoor is zonder andere paarden.
En ik spreek uit ervaring als ik zeg dat omtrekken met een bitloos hoofdstel een stuk makkelijker is. Mij lukt het ook niet vooraan de nek, je moet je armen dan strekken en kunt dus minder kracht zetten.

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 00:00

Tja je hebt op zo wedstrijd ook te maken met hoop niet voorspelbare elementen.
Omgeving die je niet kent. Andere paarden/mensen, verkeer, enz.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 00:02

Veiligheid met een hoofdstel of halster zit grotendeels wel tussen de oren van mensen. We zijn gewend met hoofdstel. bit etc te rijden en denken dat dit veiliger is. Maar een goed getraind paard weet dat helemaal niet. Als hij goed aan de hulpen staat op neckrope, is het voor het paard precies hetzelfde.

Wat er allemaal kan gebeuren weet iedereen, maar dat is met alles zo. Er gaan ook nog steeds paarden aan de haal met allerlei bitten en bijzets. Dat is ten eerste gevaarlijk voor het paard.

Mensen moeten het zien en eraan gewend raken. Zo groot is het verschil gewoon niet met een stang en trens hoofdstel bijv. Alleen dan kan het paard zichzelf heel lelijk verwonden, maar ook andere paarden of mensen. dat werkt echt niet anders als ze gaan.

Aan een neckrope kun je een paard ook pakken als het je lukt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 00:05

Geryon schreef:
dynara schreef:
als je de neckrope boven aan de hals legt kun je het hoofd van het paard ook omtrekken.
Ik denk dat het meer tussen onze eigen oren zit dat je met iets om het hoofd 'meer' controle heb dan iets om de hals.


Nee dat kan écht niet als ze echt willen gaan rennen. Terwijl je ze dan wel vaak op één teugel (vooral met bit) om kan trekken.


Dat zijn wel uitersten. De meesten krijgen een paard met een zwaar bit ook niet stil en kennen de one rein stop niet op de juiste manier.

Ik stop mn paarden nooit op mn handen, dus dat is sowieso al de verkeerde insteek. Trekken, geeft terugtrekken en werkt nooit. Als je denkt dat je dan met een bit beter zit, heb je alleen maar mazzel tot nu toe.

Anoniem

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 00:20

Ik heb ooit iemand een Z proef zien rijden op neckrope, dit ging gepaard met veel druk. Dus misschien is er dan evenveel controle als met hoofdstel. Je knijpt de luchtpijp zowat dicht zou je zeggen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers