Is starten op neckrope veilig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:20

Tobbes schreef:
Rekening met elkaar houden moet altijd eerst bij je zelf vandaan komen wil je ook van ander kunnen verwachten. Wedstrijd organisatoren hebben meestal alleen toestemming om wedstrijd door bos te organiseren en niet om het bos op te eisen.
Als iemand toevallig op ruiterpad tegen komen die pokemons aan zoeken is, dat geeft mij toch niet het recht om die persoon in een gevaarlijke situatie te brengen omdat ik toevallig een wedstrijd rij?

Erg jammer vindt ik dit.

Sorry hoor, maar als er een peleton wielrenners aankomt ga je ook even op je gemak oversteken en hopen dat ze om je heenrijden "omdat ze de weg niet mogen opeisen"?

Je hoort een paard wel aankomen, hoor en dan doe je een stap opzij. Als dat al teveel moeite is tegenwoordig....

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:26

Als het goed is rijden fietsers en paarden niet vaak op dezelfde weg. Als je de officiële regels volgt.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:36

Tendance schreef:
Als het goed is rijden fietsers en paarden niet vaak op dezelfde weg. Als je de officiële regels volgt.


In welk land woon jij dN? Want in nl mag dit gewoon wel hoor?

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:38

Paarden mogen in Nederland niet over fietspaden.


Maar ze mogen beide gewoon op openbare wegen, maar ging het niet om.
Het ging om het feit dat degenen die op hoge snelheid een wedstrijd rijden, practisch gezien geen rekening kunnen houden met mensen die besluiten voor hun neus te gaan staan of lopen, en dat die recreanten dus in dat geval gewoon moeten wijken voor de endurance rijders, of in laatste voorbeeld, wielrenners in een race.

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:08

Als iemand denkt zijn of haar paard prima onder controle te hebben met neckrope, zie ik het probleem niet van het zo starten.
Wel vind ik dat het paard minimaal een halster en touwtje oid. om moet hebben dat wanneer er iets mocht gebeuren ook omstanders het paard gemakkelijk te pakken kunnen krijgen.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:42

Maartje1990 schreef:
Tendance schreef:
Als het goed is rijden fietsers en paarden niet vaak op dezelfde weg. Als je de officiële regels volgt.


In welk land woon jij dN? Want in nl mag dit gewoon wel hoor?


Inderdaad principe als er een fietspad aanwezig is, dan hoort de fietser daar op te rijden. Een ruiter mag in principe niet op het fietspad. Je zou elkaar dus niet tegen hoeve te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:43

Lusitana schreef:
Sorry hoor, maar als er een peleton wielrenners aankomt ga je ook even op je gemak oversteken en hopen dat ze om je heenrijden "omdat ze de weg niet mogen opeisen"?

Je hoort een paard wel aankomen, hoor en dan doe je een stap opzij. Als dat al teveel moeite is tegenwoordig....

Nee, dan wacht ik netjes omdat de fietser over een verharde weg rijden terwijl ik van een onverharde weg kom en voorrang moet verlenen.
Alleen wanneer ik op een voorrang weg rij of bij gelijkwaardige kruising waar ik van rechts kom dienen de fietser mij wel voorrang te verlenen.
Voorrang is iets wat je kunt krijgen, niet iets wat je kunt opeisen of je recht geeft om een ongeluk te veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:50

Lusitana schreef:
Paarden mogen in Nederland niet over fietspaden.


Maar ze mogen beide gewoon op openbare wegen, maar ging het niet om.
Het ging om het feit dat degenen die op hoge snelheid een wedstrijd rijden, practisch gezien geen rekening kunnen houden met mensen die besluiten voor hun neus te gaan staan of lopen, en dat die recreanten dus in dat geval gewoon moeten wijken voor de endurance rijders, of in laatste voorbeeld, wielrenners in een race.

Vrij vertaald, als ik haast heb dan kan ik met 100km/h door een woonwijk rijden en mooie bijkomstigheid is dat iedereen mij voor laat?
Of wanneer ik in straat andere snelle auto tegen kom en besluiten even samen wedstrijdje te houden dan moet ook iedereen voor ons wijken?

Ik vindt dit hele vreemde gedachten gang, ik denk zelf dat dit soort mensen niet op de openbare weg horen en enkel op de race banen, in bak of op ander afgesloten gebied. De openbare weg is geen speelplaats.

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:59

Tobbes, het gaat om een GEORGANISEERDE wedstrijd, het topic gaat over endurance en trec.
Dergelijke dingen worden aangekondigd.

Het aangehaalde voorbeeld over wielrenners gaat bv over een Tour de France....

Het gaat niet om mensen die gewoon hard willen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:40

Speciaal voor Lusitana

Afbeelding
Staat in bijna elke programma boekje van endurance wedstrijd.

Betreft verhaal van Tour de France. Dat heeft niks mee te maken dat georganiseert is, maar dat men toestemming heeft van de gemeente/staat om de weg op te mogen eisen voor de wedstrijd.
Dit soort toestemmingen krijgen we hier in Nederland niet voor een endurance wedstrijd. Waar meeste organisatoren wel toestemming voor krijgen is enkel voor gebruik van openbare weg en het bos.

Vandaar die enrduranceruiter etiquette in bijna elke programma boekje.
Hoop zelf dat ieder die op wedstrijd is ook hier in mee wilt gaan. Asociaal gedrag veroorzaakt 9 van 10 keer alleen maar ellende voor zowel persoon zelf als voor zijn omgeving waarbij er alleen maar verliezers zijn.
Men zei keer wie goed doet, komt goed tegen en ik denk dat nog gelijk ook heeft.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 01:43

Tobbes schreef:
Betreft verhaal van Tour de France. Dat heeft niks mee te maken dat georganiseert is, maar dat men toestemming heeft van de gemeente/staat om de weg op te mogen eisen voor de wedstrijd.
Dit soort toestemmingen krijgen we hier in Nederland niet voor een endurance wedstrijd. Waar meeste organisatoren wel toestemming voor krijgen is enkel voor gebruik van openbare weg en het bos.


Correct; hetzelfde verschil als een auto rallye over afgesloten route of een puzzelrit over open weg.

Bij motorfietsen is er zelfs een combinatie; enduro, met afgezette speciaalproeven waarbij de snelste tijd telt en de rest van de route waarbij over open weg een lage gemiddelde snelheid aangehouden moet worden met in acht nemen van de verkeersregels.

Eigenlijk is endurance wel vreemd omdat het een snelheidswedstrijd op de openbare weg is.
Bij mijn weten is dat bij alle andere verboden vanwege het inherente conflict tussen het 'sportieve' belang en de verkeersregels.
Daarom is alle andere op de open weg maximaal een 'regelmatigheids-rit'.
Logisch ook.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 06:08

Tendance: daar niet nee, maar op de openbareweg wel en daar kun je voldoende fietsers tegenkomen hoor. In het buitengebied zijn de fietspaden toch ook erg beperkt

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:09

Lusitana schreef:
Tobbes, het gaat om een GEORGANISEERDE wedstrijd, het topic gaat over endurance en trec.


Alleen endurance :+ Bij TREC is het verplicht om een hoofdstel/halster om te hebben en tijdens de gehele wedstrijd (alle drie de onderdelen) dezelfde optoming te gebruiken.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:27

Dit is wel een leuke theoretische discussie natuurlijk, want de ruiter heeft de route gewoon afgelegd en is gewoon normaal gefinisht. Daarmee kun je concluderen dat het voor deze ruiter en dit paard tijdens deze wedstrijd kennelijk veilig was, want niemand heeft haar van de straat hoeven plukken en achter haar paard aan hoeven jagen.

Anoniem

Re: Is starten op neckrope veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:42

Veilig of goed gegaan zijn in mijn ogen twee verschillende dingen.
Zo kan ik ook geblinddoekt een weg oversteken en er zonder kleer scheuren van af brengen.
Maar of het veilig is en verstandig is om het nog een keer te doen?

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:15

Tobbes schreef:
Veilig of goed gegaan zijn in mijn ogen twee verschillende dingen.
Zo kan ik ook geblinddoekt een weg oversteken en er zonder kleer scheuren van af brengen.
Maar of het veilig is en verstandig is om het nog een keer te doen?


Dat is met bit niet anders. Zelfs op olympisch 'niveau'.

Mijn mening is dat je niet in de openbare ruimte hoort te rijden met een paard wat niet bij je blijft als je eraf valt.
DAT is een helder veiligheidscriterium voor alle manieren van rijden met of zonder optoming,

ZEJA

Berichten: 3105
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:54

Lusitana schreef:
Tobbes, het gaat om een GEORGANISEERDE wedstrijd, het topic gaat over endurance en trec.
Dergelijke dingen worden aangekondigd.

Het aangehaalde voorbeeld over wielrenners gaat bv over een Tour de France....

Het gaat niet om mensen die gewoon hard willen...



Volgens mij blijf je ten alle tijden een verkeersdeelnemer en heb je gewoon aan de verkeersregels te houden.
Al zit je in een wedstrijd hoor je rekening te houden met je medeweggebruikers.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:09

ardo_iggy schreef:
Volgens mij blijf je ten alle tijden een verkeersdeelnemer


Het cruciale verschil is wel of niet (tijdelijk) afgesloten weg(deel).

Daarom houdt een snelheidswedstrijd op niet afgesloten weg een belangenconflict in: Wanneer je dat aan de deelnemers aan de wedstrijd over laat in 'etiquette', dan zijn verkeersgeboden mbt max. snelheid en voorrang eigenlijk ook niet nodig.
Als je dat wel aan de deelnemers kan overlaten, dan kan kunnen die ook over wel/geen optoming beslissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:32

Alleen endurance kennend in Nederland wordt er bij niets overgelaten aan eigen veranwoording. Er wordt zelfs voor je bepaald hoeveel dagen je paard rust moet hebben na de wedstrijd, of je paard weer mee naar huis mag mee nemen, enz.

xchey
Berichten: 217
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:57

Huertecilla schreef:
Mijn mening is dat je niet in de openbare ruimte hoort te rijden met een paard wat niet bij je blijft als je eraf valt.


Dan mag dus niemand meer in de openbare ruimte rijden..? Als een paard schrikt en in paniek raakt is ie weg, ieder levend paard. De paarden die dan blijven staan, zijn er niet meer want die hebben de evolutie niet overleefd :+

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:33

Tobbes, je hoeft me niet met regels om de oren te slaan. Ik vind het nog steeds volkomen normaal en logish dat een voetganger een stap opzij doet voor een paard dat op hoge snelheid aankomt.

Ik heb het niet over opzettelijk op mensen inrijden ofzo omdat je vind dat je voorrang hebt, maar gewoon gezond verstand gebruiken als voetganger. Helemaal als je weet dat er zo´n rit verreden wordt in het gebied waar je bent.

(En voor de goede orde, voordat je een vreemd beeld van me krijgt, als er een hamert op ruiter etiquette, ben ik het wel. ;) )

@xchey Een paard dat geleerd heeft dat hij zijn ruiter kan vertrouwen, zal bij schrik juist steun zoeken bij zijn ruiter en wel gewoon blijven staan bij zijn ruiter als die er af valt.
Je kunt je niet schuilen achter instincten. Je kunt niet je paarden ongeleide projectiel laten zijn zodra de besturing wegvalt. Daar gaat juist de hele opleiding om.
Als je werkleijk een onbetrouwbaar paard hebt omdat zijn instincten zwaarder wegen, moet je zeker niet de weg op gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:06

Lusitana schreef:
Tobbes, je hoeft me niet met regels om de oren te slaan. Ik vind het nog steeds volkomen normaal en logish dat een voetganger een stap opzij doet voor een paard dat op hoge snelheid aankomt.

Ik vindt je best tijgenstrijdig.
Want wanneer ik van de paard een auto maak die op hogesnelheide rij en vervolgens een ruiter tegenkomt die langzaam over weg ga, dan is opeens niet meer logisch dat ruiter aan kant ga zodat auto met 80km/h door kan blijven rijden?
Ik heb toch hele andere dingen geleerd op de verkeerschool.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:08

xchey schreef:
Huertecilla schreef:
Mijn mening is dat je niet in de openbare ruimte hoort te rijden met een paard wat niet bij je blijft als je eraf valt.


Dan mag dus niemand meer in de openbare ruimte rijden..? Als een paard schrikt en in paniek raakt is ie weg, ieder levend paard. De paarden die dan blijven staan, zijn er niet meer want die hebben de evolutie niet overleefd :+


Incorrect.
Het schrikken is een refllex doch wordt gevolgd door gedrag.
Flight or fight is een gedragskeuze.
Die keuze kun je door trainen bepalen.

Het veel gehoorde 'vluchtdier' is fout.
Paarden vluchten of vechten of zien dat er niets is om je druk over te maken. Niet anders dan wij.

Dat de ruiterij dit generiek niet op het netvlies heeft, illustreert dat er VEEL te veel ruiters in de openbare ruimte rijden.
Heb je dat wel goed op je netvlies, beleer/train je met dat inzicht, dan is optomingsloos VEILIGER dan een optoming omdat dit laatste een stress factor is welke je in een stress situatie beter niet hebt.

Ik weet dat dit voor de massa hier een aantal bruggen te ver is dus neem het maar aan .... of niet, doch ga niet op basis van gebrek aan eigen benul roepen dat een ander niet optomingloos mag rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:40

xchey schreef:
Huertecilla schreef:
Mijn mening is dat je niet in de openbare ruimte hoort te rijden met een paard wat niet bij je blijft als je eraf valt.


Dan mag dus niemand meer in de openbare ruimte rijden..? Als een paard schrikt en in paniek raakt is ie weg, ieder levend paard. De paarden die dan blijven staan, zijn er niet meer want die hebben de evolutie niet overleefd :+

Als je van je paard afvalt kan je toch ook je teugels vast houden ;)

En moet zeggen keren dat af ben gevallen en de teugels niet meer had toen was het paard ook nog gewoon bij mij gebleven.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:45

De mensen maken alles zelf gevaarlijk.

Met inrijden is de focus vaak ( dus niet bij iedereen natuurlijk ) op het rijden. Ze willen erop zitten, maar kunnen soms amper met hun paard aan de hand lopen, het ergens vastzetten etc etc.

Als ze eenmaal rijden, is de focus in een krul trekken.

Veel mensen zijn bezig met veel teveel spanning en of angst. Daar reageren paarden op. Mensen zien dat niet, dus paard krijgt de schuld en een stempel als lastig, heet etc.
Veelaal komen paarden te weinig buiten, missen gezelschap en worden verkeerd gevoerd, dus tel maar op.

Dan worden er wedstrijden uitgeschreven met alleen stap en draf, omdat mensen nog niet durven te galopperen of niet op vreemd terrein. Dan mag niemand bewegen en iedereen moet stil zijn. Hoe gevaarlijk is dat?

Met ''gewoon'' buiten rijden zie ik mensen met slofteugels etc. Hoe ontspannen wordt het buiten rijden en in een vreemde omgeving rijden zo?
Ik laat ze juist graag los zodat ze om zich heen kunnen kijken, vol vertrouwen rondlopen en ook goed kunnen kijken naar waar ze bijv lopen.

Die van ons zijn braaf en heel veel gewend. Maar er is weleens iemand voorbij gevlogen die het paard niet kon houden. Of even terug een paardje dat er prompt vandoor ging. Dan gaan ze niet mee, dat zou toch te gek zijn.
Maar de basis bij die paarden is verkeerd. Je hoort het ook hoe de mensen erover praten, dat ze het werkelijk niet snappen.

Je moet in het verkeer rekening houden met elkaar. Als er idioten langsscheuren, kan ik hun de schuld geven. Maar ik moet erop anticiperen. Ik laat het toch niet zo ver komen, dat ik een ongeluk krijg, omdat iemand anders zich niet aan regels of fatsoensnormen houdt? Ik blijf altijd zelf verantwoordelijk als ik opstap en ergens rijdt, ongeacht prive of op wedstrijd etc.

In de western is het niet stil op wedstrijd en lopen mensen rond langs de bak etc. Paarden reageren vrijwel nooit en ik zie minder toestanden en ongelukken dan op dressuur en springewedstrijden. Ook geen gemopper en smoesjes over de omstandigheden, omgeving etc.