Hoe opbouwen voor 3 dagen- 20 km/dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
weidepaal
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-09-14

Hoe opbouwen voor 3 dagen- 20 km/dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-16 18:34

Binnenkort rijden we met een groep vrienden 3 ritten van ong 20 km, 3 dagen na elkaar. Vorig jaar had mijn paard een lichte peesblessure die ondertussen helemaal genezen is.

Hoe zouden jullie opbouwen naar deze ritten?


Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe opbouwen voor 3 dagen- 20 km/dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:55

Hoe binnenkort is binnenkort en hoe is de conditie waar je paard/de paarden mee beginnen?

weidepaal
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-09-14

Re: Hoe opbouwen voor 3 dagen- 20 km/dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-16 20:22

In theorie binnen 7 weken. Uiteraard skip ik ritten als het niet haalbaar blijkt te zijn. Op dit moment rijden we 3x per week. 2x in de bak (30' stappen over de baan en 30' aan het werk) en 1x een buitenrit van ong 1.5u.
De bedoeling is dat ik de komende weken meer ga rijden/longeren.

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Hoe opbouwen voor 3 dagen- 20 km/dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:27

Als je paard verder gewoon op de weide loopt is het gewoon te doen hoor. 20 km is ongeveer 3 uren stappen, dus met de training die je nu per week doet ben je eigenlijk al voldoende bezig. 20 km is niet zoveel voor een paard, als het niet nu alleen maar op stal staat.

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:30

Conditie opbouwen doe je niet in de bak. Ik zou (veel) meer buitenritten gaan maken. Wel rustig opbouwen.
Vind 7 weken zelf wel aan de korte kant. Ben mijn jonge paard ook langzaam aan het opbouwen qua conditie. En met twee keer in de week in het bos merkte ik vrij snel verschil. Ze houdt het steeds makkelijker en langer vol.

Zeker gezien die peesblessure zou ik rustig conditie opbouwen. Zoals gezegd: in de bak doe je dat absoluut niet.

Edit; langdurig stappen is veel belastender voor een paard, dan een flinke draf of galop tussendoor.
Laatst bijgewerkt door Olympia96 op 15-05-16 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:31

Ik ga ervan uit dat je die 20 km/u niet op endurancesnelheid wilt kunnen rijden, maar in 2 x 2 uur, met een lunchpauze voor jezelf en een graaspauze voor je paard tussendoor. Wat betekent dat je voornamelijk zult stappen, met af en toe een drafje en een galopje.
Dat doe je qua conditie nu ook ongeveer vermoed ik (die buitenrit van 1,5 uur zal qua afstand hooguit een 10 km zijn), maar dan over 7 dagen opgeteld, ipv op 1 dag.

Beste is wel die 3x per week aan te blijven houden voor voldoende herstel tussendoor.

Het moet op zich goed te doen zijn te beginnen met 1x bakwerk te vervangen door ook zo'n buitenrit, 1x bakwerk handhaven voor de broodnodige dressuur/soepelheid, en dan per week de afstand op die 2 buitenritten wat uit te breiden tot je na 3 weken op 2x een rit van 2,5 uur en 15 km afstand kunt rijden. Ga dan in 2 weken uitbreiden naar 2x 20 km qua afstand, en doe dat in de laatste 2 weken ook, maar dan op 2 opeenvolgende dagen.

Je zult deze opbouw trouwens ook voor je eigen conditie (en achterwerk) nodig hebben :+

weidepaal
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-16 20:35

Paard staat op Paddock/ wei.
Voor de blessure zou ik me er geen zorgen over maken maar nu ben ik snel ongerust (Hoewel de dierenarts ook verklaart dat hij op dit moment evenveel kans maakt op een blessure als een ander paard.)

Ik plan er zeker nog een extra buitenrit in de komende weken. Bedankt voor de info.

weidepaal
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-16 20:36

Paard staat op Paddock/ wei.
Voor de blessure zou ik me er geen zorgen over maken maar nu ben ik snel ongerust (Hoewel de dierenarts ook verklaart dat hij op dit moment evenveel kans maakt op een blessure als een ander paard.)

We rijden idd recreatief.

Ik plan er zeker nog een extra buitenrit in de komende weken. Bedankt voor de info.


Jasmijn10

Berichten: 40
Geregistreerd: 26-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:54

Ik zou gewoon opbouwen (dit vooral als jeune ander keertje langere ritten gaat maken). dus van 3x week naar 4x naar 5x, 6x, 7x, 8x (dus imv bijv 60 min rijden nu 70 min) etcetc


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers