Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
scooby09

Berichten: 2206
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:23

Dat bandje kun je misschien ook wel vervangen voor ander stofje..
Je hebt dat rubber bandje niet nodig om een hartslag te meten maar om de elektrode op zijn plaats te houden.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:55

Nee dat snap ik, maar gelukkig ook ervaringen dat ze zonder goed blijven zitten. Zitten die rubber bandjes er automatisch bij als je losse electroden koopt?

Nikita :knuffel:

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:56

Ja. Zitten er los bij

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:04

En wat zijn jullie ervaren qua accutaresse met de band? Ik neig heel erg naar losse electroden, maar het is een beetje zonde als ze er toch wel plekjes van krijgt dan ik met een week weer iets anders mag kopen :+. Of tips voor een heel pakket (band en los) mogen ook! Die ben ik namelijk nog niet tegengekomen

Nikita :knuffel:

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:10

Ik heb destijds de V-max aangeschaft vanwege de dunnere electroden dan de Polar. Ik weet alleen niet of en hoe goed die te koppelen is met allerlei apps.

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

scooby09

Berichten: 2206
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:54

Verschilt toch ook vaak mijn merrie gevoelig huidje reageert niet op de electrode maar bij de singel zonder bandje blijft hij niet zitten.
Misschien ook wel omdat ik nooit heel strak aan singel vind ze niet prettig.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:30

scooby09 schreef:
Verschilt toch ook vaak mijn merrie gevoelig huidje reageert niet op de electrode maar bij de singel zonder bandje blijft hij niet zitten.
Misschien ook wel omdat ik nooit heel strak aan singel vind ze niet prettig.

Ik singel ook niet strak aan, waardoor ik snel fouten in de meting heb. Ik overweeg om óf op die elektrode ook klittenband te zetten, zodat de elektrode onder m'n zadeldekje kan (mits de meting dan wel goed is); óf een band ipv losse elektroden, want die kun je onafhankelijk van je singel aansingelen.

Oy with the poodles, already

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:13

Heeft iemand ook foto's van hoe die ze heeft zitten? Dank voor alle tips en info so far, word ik wijzer van :D!

Nikita :knuffel:

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:56

Heb afgelopen weekend eens getest met de andere elektrode aan de rechterkant ook aan de singel.
Goliath is niet helemaal happy met de elektrode onder het zadel gestopt.

Test 1 was geen succes in elk geval; extreem hoge waardes van 190 in stap, 204 zelfs. Later las hij helemaal geen waardes meer.
Goed achteraf bleken er wat dingen fout te zijn gegaan; zo zat de transmitter aan 1 kant niet goed vastgeklikt, of helemaal niet zelfs eigenlijk. Lag er aan 1 kant dus gewoon los op. En bleek ook de elektrode omhoog te zijn geschoven waardoor het dekje er ineens tussen zat...dus dat ik uiteindelijk helemaal geen waardes meer kreeg was logisch.

Vandaag dus test 2. Die was al een stuk beter, maar nog net niet helemaal. Dit keer extra gecontroleerd dat de transmitter aan beide kanten zat vastgeklikt. Elektrode iets lager geplaatst zodat die echt onder de singel zat en niet tussen de singelstoten ( dressuurzadel).
In eerste instantie ging het goed. Kreeg in elk geval realistische waardes door, maar na een paar minuten ook weer die extreme waardes om vervolgens weer naar realistische waardes te verspringen.
Ik vermoed dat dit keer de elektrode aan de rechterkant net wat te laag heeft gezeten. Singel is wat aan de korte kant, dus ik heb aardig wat singelstoot tussen waar het zadel ophoud en de singel begint zeg maar.

Nu heb ik een anatomische singel besteld, omdat meneer toch wel de singelgroeve vrij ver naar voren heeft. En omdat de huidige singel net aan past, maar ook zo slim geweest om een wat langere te bestellen; 60 cm ipv 55 cm. Dus zodra die er is maar eens een test 3 doen, want dan heb ik toch weer ff wat meer singel om de elektrode onder te stoppen zodat hij hoger kan. Had hem nu vrijwel op dezelfde hoogte als de elektrode aan de linkerkant.

Ik hoop in elk geval dat ik het op deze manier werkend krijg, want uit de twee testen is in elk geval wel duidelijk gebleken dat Goliath deze manier van bevestigen geen probleem vindt.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:33

Feline, ik ben nog steeds van plan de Ginkelse heide te rijden dus sluit dan graag bij jou aan :) als het trailerladen me straks ook helemaal alleen lukt spreek ik ook graag eens af voor een trainingsrondje in Wassenaar.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:32

Gezellig! Weet iemand wanneer de inschrijving daarvan open gaat toevallig?

Nikita :knuffel:

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:34

Hoi, ik meld me ook weer eens!

Mijn plannen om deze winter te trainen zijn wat in het water gevallen door mijn rug die het weer eens begaf. Paard heeft dan ook rust gehad (zadelmak gemaakt in de zomer en daarna terug de wei in). Intussen heb ik hem net weer opgepakt en heeft hij zijn eerste buitenritje mét, en zijn eerste buitenritje zonder ander paard gemaakt. Super flink was hij! <3

Het idee blijft om met hem eens een kennismakingsklasse te starten. Op welke termijn is zoiets haalbaar?

Toevallig ergens een schema te vinden qua opbouw? Met mijn dressuurpaard deed ik altijd wat "op het gevoel" maar da's toch anders hé :+

Aanleg en renovatie van al je paardenaccomodatie: http://www.tuymansenzoon.be
Vertaling, copywriting, taalonderwijs, proofreading: http://www.pointfinal.be
PB voor meer info!

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 18:03

Hier ingeschreven voor 30km Leersum en 31km Kootwijkerbroek.

Dit worden voor ons de laatste dit jaar. Het rijden ging dit seizoen erg moeizaam ivm het weer dat elke keer in de weg zat. Dan weer te nat, dan weer te warm.

En ik kamp met heftige hoofdpijnen waar ik eindelijk naar ga laten kijken.

Ik hoop echt dat de winter en volgend seizoen soepeler gaan verlopen voor mij. Special loopt nog steeds als een zonnetje en dat willen we graag zo houden!

Special <3 Stornaldo, always in memoriam Y;( [o]
Quid Pro Quo, Yes Or No? What Will It Be Clarice?

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:45

Balen Marlon! Hopen komt er bij de HA/ziekenhuis iets uit waar je mee kan. Ben je al eens bij een fysio of chiropractor geweest?

Memuska: er zwerft ergens een trainingsschema van 8 weken om een impuls/klasse 1 uit te rijden, maar het idee is wel dat je paard dan een basisconditie heeft. Ik heb in het begin van ons serieus trainen daar de laatste training voor gedaan voor onze eerste wedstrijd en toen bleek dat we toch eigenlijk veel harder en constanter rijden dan dat :'), dus ik train nu vooral op gevoel

Nikita :knuffel:

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 20:05

Voor een kennismakings klasse is gewone basis conditie van standaard buitenritjes vaak wel genoeg hoor..

Wij zijn helemaal klaar voor onze eerste 60er in Leersum 30juli.

Gister is replay nog helemaal na gekeken en recht gezet eventuele blokkades verwijdert. Zondag nog een laatste trainings rit maar niet overdreven en dan is het al bijna zover.. spannend hoor haha

You only live once. Make the most of it. Ride as far as you can

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:30

@FelineNanet: die ga ik even opzoeken! Ik rijd momenteel zo'n half uurtje met hem, op 't gemakje. Bij mijn vorige paarden vond ik het altijd vrij makkelijk inschatten wanneer het "goed" was, bij deze is het nog wat zoeken. Komt vast wel goed.

Aanleg en renovatie van al je paardenaccomodatie: http://www.tuymansenzoon.be
Vertaling, copywriting, taalonderwijs, proofreading: http://www.pointfinal.be
PB voor meer info!

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:14

FelineNanet schreef:
Balen Marlon! Hopen komt er bij de HA/ziekenhuis iets uit waar je mee kan. Ben je al eens bij een fysio of chiropractor geweest?

Memuska: er zwerft ergens een trainingsschema van 8 weken om een impuls/klasse 1 uit te rijden, maar het idee is wel dat je paard dan een basisconditie heeft. Ik heb in het begin van ons serieus trainen daar de laatste training voor gedaan voor onze eerste wedstrijd en toen bleek dat we toch eigenlijk veel harder en constanter rijden dan dat :'), dus ik train nu vooral op gevoel


Het is een combi met onwijze nekpijn. Ik vermoed (weet haast wel zeker) dat mijn hoofdpijn daar zijn oorsprong heeft.

Fysio, Chiropractor, Osteopaat, Acupunctuur, Dry Needling. Het mag allemaal niet baten :( al een hoop wegen bewandeld en een hoop geld hieraan kwijt.

Nu is de Neuroloog aan de beurt om er een blik op te werpen. Hopelijk komt er eindelijk iets uit wat me kan helpen. Gister weer de hele dag plat gelegen :(

Special <3 Stornaldo, always in memoriam Y;( [o]
Quid Pro Quo, Yes Or No? What Will It Be Clarice?

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:22

Vandaag een lekker pittig ritje gedaan van 10km. Voornamelijk galop, ze bleef gaan dus dat voelde erg goed.

Een tip opgevolgd van iemand om een stukje voordat ik thuis was, af te stappen en kijken wat dit zou doen met de HR.

Die knalde zo hard naar beneden dat ik zelfs schrok. Normaal rijden we rond de 80 binnen en nu op een nette 68. Wauw wat een verschil.

En op wedstrijd zit ze altijd nog lager omdat we dan niet (denk ik) terug naar dr vriendinnetje rijden. Daar gaat ze altijd wat harder van lopen en hinniken.

Dus ik heb er echt een goed gevoel over dat we misschien voor het eerst in 1x kunnen aanbieden. :)

Special <3 Stornaldo, always in memoriam Y;( [o]
Quid Pro Quo, Yes Or No? What Will It Be Clarice?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:40

Ik doe dat idd nu ook iedere keer op langere ritten. Stap ik af en loop er zo'n anderhalve km ernaast. De laatste anderhalve km zit ik er wel weer op overigens, maar blijven we wel gewoon aan een lange teugel stappen.
Heb met de hartslagmeter nog niet uitgetest hoeveel dat met zn hartslag doet, maar was me wel al opgevallen dat hij dan sneller weer op adem is e.d als wanneer ik er op blijf de hele terugweg naar huis.
Ook oogt en gedraagt hij zich veel fitter als we dan thuiskomen. Niet dat hij anders uitgeblust thuiskomt ofzo...maar met dat stukje lopen ernaast op de terugweg komt hij thuis met een air van 'we kunnen met gemak nog een rondje hoor' en zonder dat lopen is dat toch wat minder het geval. Duidelijk dus dat ernaast lopen hem in elk geval erg goed doet na de inspanning in het bos, want daar is het toch tempo maken voor hem. Dan een kleine 500 meter langs een drukke weg en daarna stap ik af voor anderhalve km. Om dan voor de laatste anderhalve km er weer op te stappen.


Met ritjes van 6 km doe ik dat niet trouwens...is echt bij de ritten van rond de 20 km

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:53

Leuk om te horen dat dat ook helpt bij andere paarden.

We hadden helaas geen tijd voor een langere rit. Maar wilde het toch proberen :)

Special <3 Stornaldo, always in memoriam Y;( [o]
Quid Pro Quo, Yes Or No? What Will It Be Clarice?

black_kelpie

Berichten: 7811
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 23:36

Zo... de kogel is door de kerk. Ik heb me ingeschreven voor de Impuls van Kootwijkerbroek. Paardlief mag eerst nog de 2-daagse Klasse 4 lopen op de Utrechtse Heuvelrug en daarna 22 kilometer sjouwen met een complete leek :+ Onze trainingsrondjes zijn langer dan dat, dus het moet gek gaan willen we het niet redden. Ik ben dit seizoen een aantal keer mee geweest om te groomen op de lange afstanden, dus het lijkt me wel eens leuk om het van de andere kant mee te maken. En het is hoe dan ook een lekker oefenrondje, zin in *\o/*

scooby09

Berichten: 2206
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:40

Vind je die rusttijd niet erg kort..?
Net aan 3 weken 160 km is nogal wat namelijk.

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:59

Volgens mijnis de rust tijd 21 dagen toch?

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Ibbel

Berichten: 49065
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 10:03

Met een klasse IV paard een impulsrondje van 22 km doen (dat begrijp ik toch goed?) lijkt me écht geen inspanning. Al zou je het een week later doen, bij wijze van spreken.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 10:19

De rusttijdenregeling is momenteel als volgt: een paard mag binnen 3 achtereenvolgende dagen aan hooguit 1 endurancewedstrijd deelnemen in de hoogste klasse waarvoor het startgerechtigd is. In lagere klassen mag het paard onbeperkt deelnemen.

Kortom, reglementair mag het en ik denk dat de 22 km na 3 weken na een 2x80 wel te doen is. Denk dat de ruiter het eerder lastig krijgt met een hieperdepiep fris paard ;)

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers