Kootwijkerbroek _ begin endurance seizoen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:57

Paardrijden is gewoon een risicovolle sport. Zelfs wandelen met je paard kan levensgevaarlijk zijn. Zelfs op het meest bomproof paard ben je nog risicovol, wat als je flauwvalt en dat beest perongeluk jouw nek meeneemt tijdens zijn galopje op weg terug? Lachen Ik denk nu te ver na.. Lachen

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:58

En bladzijde 6.. Lachen

Ben benieuwd, naar aanleiding van een PB tussen Westernfreak en mij, hoe trainen jullie je paard, pakweg de eerste 2 weken na een wedstrijd?

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:00

Zeer goede vraag ben erg benieuwd naar de antwoorden Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:02

Nauwelijks. Gewoon dressuurmatig en bosritjes, en mijn zusje neemt hem mee naar de springles. Onderhoud, zeg maar. Maar geen lange ritten in trainingstempo, zeker niet als de wedstrijden dicht op elkaar zitten. Wel wat gehoorzaamheids- en tempotraining, maar dat kan ook op een rit van 10 km. Pas twee weken na een wedstrijd ga ik weer afstanden van 25-30 km rijden. Langere afstanden train ik eigenlijk niet, ik houd altijd in mijn achterhoofd dat een marathonloper ook geen hele marathons traint.

Overigens krijgt Ret na een wedstrijd eerst een dag of twee relatieve rust. Dus lekker buiten lopen, in de wei of aan de hand, eventueel een rustig ritje onder het zadel om stijve spieren te voorkomen. Na twee dagen gaat hij weer aan het werk.
Laatst bijgewerkt door Karin op 11-12-03 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:05

Hoe rijd je dan die 25 kilometer ritten? Veel draf en een beetje stap vvor de conditie? Of gewoon lekker zoals je paard dat op dat moment aan geeft?
Ik vind het nog steeds moeilijk hoor, weet nog steeds niet goed wat nou een goede manier van trainen is. (Meer een vraag voor mijn eigen topic geloof ik)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:09

De ene keer zoals ik een wedstrijd zou rijden (dus veel galop, afgewisseld met stukjes stap), de andere keer een soort van intervaltraining - stukjes stap, draf en galop afgewisseld. Maar net hoe het paard aanvoelt en wat ik op dat moment belangrijk vind. Op dat soort trainingen heb ik ook mijn hartslagmeter mee.

Het belangrijkste is dat je naar je paard leert luisteren (en je paard naar jou uiteraard, maar dat spreekt vanzelf). Leer je paard aanvoelen: wanneer voelt hij relaxed aan, wanneer merk je vermoeidheid? De aaneengesloten stukken draf en galop kun je langzaam uitbouwen. In het begin zul je merken dat 10 minuten draf of galop al genoeg is, op een gegeven moment kun je probleemloos een half uur achter elkaar draven of galopperen. En dan heb je vaak ook kortere stapmomenten nodig. Heel belangrijk is echter een constant tempo, in welke gang je ook rijdt. Dan kan een paard zijn energie het meest efficient gebruiken.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:09

De dag na een wedstrijd stap ik een flink stuk, om alles soepel t ehouden en afvalsstoffen weg te laten gaan. Dan een dag rust, dan een dag weer een rustig ritje. Afhankelijk van de gereden afstand, na een klasse I rit doen we eigenlijk weinig bijzonders, 30 km rijden we wekelijks. Ik was benieuwd, ik heb nu na elke wedstrijd van 60km of meer zo;n 40 dagen tussen de volgende zitten. Lijkt mij persoonlijk voldoende, weet alleen nog niet wat ik doe na Holten.

Ziet er trouwens naar uit dat we de 1000km-award ook gaan halen, na wanroy Knipoog Eerst maar eens zien hoe het loopt, wie weet zijn we off the road na 2 wedstrijden ..

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:24

joelledsr schreef:
Hoe rijd je dan die 25 kilometer ritten? Veel draf en een beetje stap vvor de conditie? Of gewoon lekker zoals je paard dat op dat moment aan geeft?
Ik vind het nog steeds moeilijk hoor, weet nog steeds niet goed wat nou een goede manier van trainen is. (Meer een vraag voor mijn eigen topic geloof ik)


Volgens mij staat ie zelfs al in jouw topic!! Gewoon even terug bladeren..........

Na de wedstrijd: de dag erna even longeren, effe checken!!! En voor de spier bloedsomloop.

Dan even een paar dagen niks. Ze lopen toch elke dag uren los.
Dan een rustig ritje en kijken hoe ze voelt.En naar aanleiding daarvan weer verder. Dus dressuurtje, weer wat langer ritje of kort maar krachtig. Lady moet vooral veel variatie want veel naar het bos vind ze dan ook saai worden. Ik weet intussen dat ik in de week voor de wedstrijd ook niet teveel moet doen want dan loopt ze wel maar meer met een houding van, moet het echt?
Maar even niks en ze is helemaal fris en fruitig op de wedstrijd!!

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:44

Tjah het is dus gewoon allemaal per paard verschillend, dat betekend dat ik het toch allemaal zelf zal moeten uitzoeken en dat jullie mij eigenlijk aan mijn ot overlaten Knipoog
Nee hoor ik heb heel veel aan jullie ervaringen en ik denk met mij vele anderen.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:50

De meest bruikbare tip zijn over het algemeen toch over materiele zaken. Handige heuptasjes, hoofdstellen, broeken en weet ik het al niet. (Gaat je dus geld kosten!!!)(vergeet de hartslagmeter niet, ook zo'n kostenplaatje, maar wat een lol heb je daarvan!!)
Tips wat betreft training en voer is zo afhankelijk van het paard dat je het idd zelf moet testen!!!

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:52

Deze topic gaat allang niet meer over KWB!! Maar elke topic waar het woord endurance in voor komt dient hoog gehouden te worden!!!! OK dan!

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:53

Maar ik begreep dat je een klasse 1 rit zonder hartslag meter ook prima kon voorbereiden?! Maar misschien moeten we dit naar het andere topic verplaatsen ik heb alleen geen idee hoe dat moet. Misschien weet Karin dat die is tenslotte belangrijk hier op bokt Lachen

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:55

Ik ga wel antwoord geven op JOUW topic!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:56

*bloos*

Ik belangrijk? Was het maar waar. Knipoog

Het was idd handiger geweest als dit topic zich had beperkt tot KWB en het andere topic tot alles wat bij wedstrijden in het algemeen komt kijken. Ik kan alsnog dit topic op slot zetten, KWB is tenslotte nog heel ver weg en niemand kan nu al met zekerheid zeggen of hij/zij daar zal meedoen. Openen we tegen die tijd wel weer een nieuw topic over KWB.

Mijn idee dus: slotje op dit topic, en van het andere topic het langste endurancetopic van Bokt maken. Knipoog

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:58

Dus dan mogen we nu niet meer schrijven hier? Geeft wel wat minder chaos, want nu flits ik van dit naar het andere topic Knipoog

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 00:00