Tempo in de Endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 14:56

Ik heb nog niet alles gelezen en weet niet wat er verder staat (ben nog op pagina 1) maar ik vind het niet kunnen zo over anderen praten die zich hier niet kunnen verdedigen, vertellen over het hoe en wat.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 15:03

Goed ik was te snel zie ik nu, er zijn meerder mensen die het al gezegd hebben. Ik zeg niet dat ik op die manier rijd of train, maar er zit wel een goed hart in die mensen! Ik heb beide omstreden heren op wedstrijden en en DN ook een aantal keer via de telebel gesproken en ze bedoelen het echt wel goed. Dat wij niet rijden is een ander punt. Ik denk dat hele hoge snelheden niet verantwoord zijn. (Heel hoog is voor mij boven de 18 km/uur.) Met Ilonk is op het moment voor mij 13 km/uur een hoge snelheid en toch hoop ik die ooit wel te halen. Ben ik dan ook slecht?

De BC prijs vind ik erg mooi. In Lage Vuursche zou Ilonk hem krijgen in klasse II, maar er was geen prijs, ik was overgens niet minder trots.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 18:34

Ik heb het overigens steeds maar over 1 heer hoor. De ander ken ik wel maar gezien hij zijn paarden toch wat langer heeft heb ik op zich wel wat meer fiducie in zijn trainingswijze. Verder heb ik het ook over dignen die ik met eigen ogen aanschouwd heb. Dus niet via via gehoord heb. Al geef ik wel eerlijk toe dat het me niet zou verbazen als...

Zegt toch wel iets als je al meerdere klachen aan je broek hebt of niet?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:39

Laat ik vooropstellen dat ik weinig problemen heb met tempo rijden op zich. Ik wil ook niemand veroordelen op dat punt alleen, hoewel ik dus wel mijn twijfels heb bij een 'natuurlijk' tempo van boven de 20 km/u over een hele wedstrijd bezien.

Waar ik wèl veel moeite mee heb - in het algemeen - is als deelnemers zich tijdens een wedstrijd asociaal gedragen ten opzichte van anderen en/of hun paarden: zowel mederuiters als grooms en publiek (bijna) omver rijden, hun grooms lopen uit te kafferen, veterinairen en organisatoren onheus bejegenen (zoals dat zo netjes heet) - of bijvoorbeeld de situatie die in de laatste P&S te lezen stond op de pagina van de KNHS Tuchtcommissie, over die ruiter die toch was gestart ondanks dat haar paard in de voorkeuring was afgekeurd. Ik kan me echt niet voorstellen dat het leuk is om op zo'n manier je sport te bedrijven - niet voor jezelf, niet voor je paard en niet voor degenen die in een wedstrijd met jou te maken hebben. En als het dan een optelsommetje van bovenstaande zaken wordt, en ik hoor dat anderen zich ook ergeren aan dezelfde personen om dezelfde redenen, dan is zo'n hoge snelheid bij mij alleen maar de druppel. In ieder geval kan ik dan voor zulke personen weinig waardering (meer) opbrengen, hoe veel ervaring ze ook mogen hebben en hoe aardig ze ook mogen zijn buiten de wedstrijd om.

Overigens ken ik in andere takken van (paarden)sport ook mensen die op een dergelijke manier met de sport bezig zijn (toevallig vrijwel allemaal ouders van springende ponyruiters). En ook bij hen vraag ik me af of ze niet beter kunnen gaan puzzelen of kantklossen ofzo. Knipoog

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 11:51


Bij dit laatste wil ik me graag aansluiten. Jury-leden en/of vets kunnen zich nog mondeling of door sancties op te leggen verdedigen.
Een paard kan zijn ruiter niet schorsen!! Was het maar waar, ik denk dat dan de ruitersport voor de helft afgenomen zou zijn!!

Iedereen kan een paard kopen en iedereen kan voor welke dicipline dan ook een startkaart aan vragen.
Maar helaas wil niet iedereen beseffen dat een paard een levend wezen is en niet een speeltje wat je uit de kast trekt als jij daar zin in hebt.

Als mens bepalen wij al voor een paard hoe het paard zijn leven door moet gaan. Aan de hand van conditie en "oortjes naar voor" denken we dat we de juiste richting voor ons paard gekozen hebben.

Maar er zijn ook heel veel mensen die een paard hebben gekocht en deze moet per se de dressuur in. En zo'n paard maakt geen happy indruk!! Kijk maar eens rond op een gemiddelde wedstrijd.

Als je een dochter hebt en je had graag danseres geweest, ga je dan ook je dochter dwingen te dansen terwijl ze misschien haar lijf niet mee heeft maar misschien wel een wiskundeknobbel heeft.

Deze problemen zullen overal voor blijven komen maar ik hoop dat door tuchtraad en andere regels dit soort dingen tot het minimum beperkt kunnen worden. Hoewel.... je weet dan niet wat er thuis gebeurt.

Het blijft een moeilijk punt. Gelukkig is ook wel duidelijk dat hier, op de lijst en in de paardenbladen mensen zijn die zich verdiepen in het paard en daar over nadenken. Niemand zal het voor 100% goed doen maar als je iniedergeval het welzijn van je paard vooropzet heb je de helft (zo niet meer) gewonnen.

Dat vind ik het belangrijkste. Elke dag jezelf afvragen wat je met je paard gedaan hebt (of juist niet) en waarom je dat doet en als je het anders probeert wat gebeurt er dan??

Vorig jaat heb ik teveel getraint voor Katwijk, nu had ze een weekje rust voor de wedstrijd en ze liep stukken beter, frisser dan vorig jaar.
Ergo: weer wat geleert!!!!

Ik stop ermee want dit punt is iets waar ik over door kan blijven gaan omdat ik niet begrijp waarom sommige mensen zich niet in een paard willen verdiepen. Of misschien niet kunnen.

Jorie

brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 10:04

Ik denk ook dat niet alleen de snelheid je paard kapot maakt (heeft wel een grote invloed) maar ook vaak je wedstrijden rijdt. Dat je als je merkt dat het niet lekker gaat eens eentje overslaat of het in ieder geval rustigeraan doet.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 18:15

Ik kan niet ontkennen dat ik me een beetje aangevallen voel. Ik wil nogmaals zeggen dat het nooit mijn bedoeling geweest is om "eens lekker te roddelen" over mensen die hier niet zijn. Echter, als ik geen namen genoemd had, denk ik dat velen toch wel hadden geweten wie ik bedoelde.

Ik wil niet zeggen dat deze mensen "slecht" zijn, of hun paard "verkeerd" behandelen. Ik geloof, nogmaals, dat het schatten zijn van mensen. Mijn mening is alleen dat dit niet het goede voorbeeld is in de Endurance. Tijdje terug waren mensen tegen de maximum snelheid van 15km/u. Ikzelf was hier niet tegen; met mijn Draver op goede conditie zaten we daar al gauw aan. Maar, voor velen mensen kan dit natuurlijk een streef-snelheid geweest zijn; het wordt in meerdere gevallen de "optimale" snelheid genoemd.. Voor de tijdrijders, of zij die graag vooraan willen eindigen, zou dit dus betekenen dat zij op 15km/u moeten finishen.

Tijdrijders of mensen die vooraan willen eindigen moeten in klasse II dan dus ook rond de 30 zitten. Want, als er een schaap van de dam is...
Ik wil heel even het voorbeeld van Jerez noemen; je paard doodrijden is écht mogelijk... Soms zakt het verstand van de ruiter even naar de paardenhoeven Lachen

Ik wil echt niet beamen dat deze heren géén verstand hebben, of hun paard opzettelijk onrecht aandoen. Alleen heb ik moeite met deze principes. Ik was onder andere gecharmeerd door de Endurance omdat deze mensen zo leken te genieten van de sport, en niet om de prijzen. Ga je de springsport in, en kijk je naar de Z, zie je vaak springruiters van grote stallen, die stalhulpen hebben die de paarden rijden. Zelf rijden ze echt niet elk paard elke dag, en naar mening menen kennen ze een paard dus minder. Een springruiter stapt gerust op een paard tijdens een wedstrijd dat een maandlang door de stalhulp is getraind, in de Endurance zou dit fatale gevolgen hebben (zie Jerez).

Het ligt buiten mijn normen en waarden om om de 2 jaar een nieuw paard te komen zodat ik hoog eindig of snel ga. Misschien hebben de heren (of elk ander met dit doel/streven) een hele beredenatie achter het snelle rijden, wie weet kunnen zij verklaren waarom het geen kwaad kan 30 km/u te rijden. Jammer daarom, dat zij niet zelf op Bokt zijn. Ik wil niet roddelen, ik heb dit topic echt niet met die reden geopend, ik was alleen benieuwd naar de verschillende oogpunten van mijn mede-endurance-ruiters Lachen

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:16

Ik ben blij dat je dit onderwerp aangezwengeld hebt. Ook ik las met vraagtekens boven mijn hoofd dat er 30km/u gereden was.
En ik vind het goed dat iedereen hier over nadenkt. En al is iemand prive aardig dan nog kan ik het totaal niet eens zijn met zijn/haar manier van omgaan met paarden.
Dat geeft toch niks. Ik hoop alleen dat iedereen open blijft staan voor andere meningen wat dan het paard weer ten goede komt!!

Dit soort discussies mogen wat mij betreft ook in andere diciplines!!

Groetjes Jorie

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 13:15

Ik wil even 1 heel erg omstreden ding kwijt. Ik ken Dirk persoonlijk en het is een gouden vent met zijn hart op de juiste plaats. Dat hij rijdt zoals hij rijdt, daar kun je vanalles van zeggen, maar je kunt niet zeggen dat hij niet om zijn paarden geeft! Hij zit dag in dag uit bij die beesten, gaat op zoek naar dingen waar hij in gelooft, en dat is ontzettend belangrijk. Hij accepteert alleen geen ongefundeerde kritiek, en geef hem eens ongelijk! Kritiek kan hij best hebben en het is al meerdere malen voorgekomen dat hij persoonlijk komt zeggen dat hij het waardeert dat het gezegd is.
Het omgaan met paarden vind ik bij Dirk vrij weinig te wensen overlaten, in de training bouwt hij de dingen heel secuur op, hij verzorgd zijn beesten echt goed. Dat hij in de wedstrijd voor de winst gaat, dat is zíjn keuze. Die 30 km/h is érg hard, maar iemand die ooit Akira ter Elst afgedaan heeft zoals hier omdat hij voor een 160er zijn paarden test door 4 uur achter elkaar te galopperen (en dat gaat tussen de 25-35 km/h, naar zijn zeggen)? Ik vind het echt schandalig dat hier iemand, wie dat dan ook moge zijn, zo wordt neergehaald. Dat kan gewoon echt niet! Ik vind het niet echt getuigen van volwassen gedrag, eerlijk gezegd. En ja, ik heb ook mijn twijfels (gehad) bij Dirks rijstijl. Toch doet hij kennelijk wel iets goed, want Roxanne rijdt met zijn Chester wel kl 3 en komt in aanmerking voor de Young Riders. In de 2-3 jaar dat Chester nu bij Dirk staat is het beestje erg veranderd en heeft hij niet erg veel gemankeerd. Hij kwam aan met ernstige diarree en hangend rooster en loopt nu toch al een behoorlijke poos op winst. Ligt dat dan aan Roxanne? Denk het niet, die doet namelijk bijna precies wat Dirk zegt en ze rijden altijd samen, bovendien traint Dirk. Of je het met hem eens bent of niet, dat maakt helemaal niet uit, maar kom dan met onderbouwde kritiek, geef dan argumenten en kijk toch iets verder dan je neus lang is. Ik vind het ook wel knap dat hij zich niets aan trekt van wat de 'meute' van hem vindt, hij rijdt zijn eigen race, dat moet ik anderen toch nog eens zien doen...

En zo kan ik nog wel even doorgaan, het is echter niet aan mij om dat te doen. Misschien kunnen alle mensen die zo glashard zijn in hun oordeel iets verder kijken dan hun neus lang is en niet gelijk van iets negatiefs uit gaan? En dat geldt niet alleen met betrekking tot Dirk, dat geldt in de hele paardensport en in het hele leven. Het zou in mijn ogen een stuk prettiger zijn.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 13:36

En juist daarom zou een interview met hem in de Her en DER zo interessant zijn (als die tenminste nog in de bus valt).
Veel mensen (her)kennen hem door zijn toch wel opvallende rijgedrag.
Ik denk dat wel meer mensen benieuwd zijn naar zijn visie op de endurance en zijn methoden.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 14:54

Laui! schreef:
Ik vind het echt schandalig dat hier iemand, wie dat dan ook moge zijn, zo wordt neergehaald.


Nogmaals: het doel van dit topic was niet het neerhalen van bepaalde personen!!! Ik zeg nogmaals dat ik geloof dat het een kei van een man is, maar ik mag mijn mening geven over bepaalde methodes van rijden. En met deze methode ben ik het niet eens.. Dat ligt niet aan hem zelf, en ik weet inderdaad niet hoe hij thuis traint, ik geloof best dat er een doorgronde training achter zit, maar ik persoonlijk vind het rijden op deze manier niet netjes. Hierbij wil ik niet Dirk Nieuwenhuis persoonlijk neerhalen, ook als deze persoon Yvonne van der Velde had geheten of Pietje had ik hetzelfde gedacht. Het is geen aanval oip een van hen, ik wou weten hoe mensen over temporijden dachten..

Maar, dit topic loopt uit de hand. Prive heb ik al berichtjes gehad, toch heb ik het gevoel dat mensen nu op me neerkijken. Misschien een idee om een slotje te plaatsen??

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 14:55

Westernfreak schreef:
En juist daarom zou een interview met hem in de Her en DER zo interessant zijn (als die tenminste nog in de bus valt).
Veel mensen (her)kennen hem door zijn toch wel opvallende rijgedrag.
Ik denk dat wel meer mensen benieuwd zijn naar zijn visie op de endurance en zijn methoden.


Hier ben ik het mee eens, ben erg benieuwd!!

Overigens is net de Her&Der in de bus gevallen bij mij, helaas geen 500km-award-vermelding Knipoog

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:30

Laui, ik ben het deels wel met je eens maar:

- wat vind jij van het feit dat zo iemand ruiters op zeer onfatsoenlijke wijze passeert?

- hoe komt het dat zo iemand zoveel paarden verslijt?

- hoe komt het dat zo iemand tohc meerdere klachen aan zijn adres krijgt?

Al met al niet al te sportief.

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:54

Ik heb Dirk ook buiten de wedstrijden gesproken, en ben het met Laui eens.

Wat ik ook weet is dat hij naar alle waarschijnlijkheid geen interview zal afgeven, omdat hij puur voor zichzelf en Roxanne aan het rijden is.

Ook hij baalt als een stekker (=understatement) als 1 van zijn paarden wat overkomt. Inclusief tranen.

Dirk komt uit een iets ander wereldje als de meeste van ons, maar stelt ook zijn paarden voorop.

Laten we deze discussie gewoon stoppen.
Iedereen heeft zijn eigen ingevingen qua paardrijden.

Een wijs endurance ruiter zei mij eens: "Luister naar iedereen, maar haal alleen datgene eruit waar jij iets mee kunt/wilt". Zijn initialen zijn PA.

Groeten en tot 12 december op de ALV, want daar kun je Dirk zelf spreken.

Ruud

brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:05

de nieuwste 500 km awards komen in de volgende her&der te staan.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:28

Ik wil nog even iets toevoegen aan het tempo-rijden, maar dan vanuit een organisatorisch oogpunt. Dit gaat niet om de snelheid en of je daarmee je paard naar de kl*ten rijdt, maar uit veiligheidsoogpunt. Natuurlijk zien we als organisatie graag dat er goede tijden neer worden gezet op een wedstrijd, maar wat we ook graag zien is dat er in het terrein met beleid gereden wordt door de deelnemers. Dat houdt dus ook in dat je rekening houdt met je mede-weggebruikers. dit zijn niet alleen de overige deelnemers, maar ook wandelaars, fietsers of andere ruiters. We horen van onze posten tijdens of na de wedstrijd af en toe wel eens het commentaar dat ze hebben op deelnemers dat er onverantwoord gereden werd door diverse personen. Tijdens de wedstrijd moet ook met dit aspect rekening worden gehouden, want als er door een vergunning-verlener geconstateerd wordt dat er onverantwoord gereden wordt dan wordt de wedstrijd stopgezet en wordt er geen vergunning verleend. De jakkeraars verpesten het dan voor de rest.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:32

PA is my hero! (Naya heb hem wel in het zonnetje geplaats in een Her&DER)