Endurance met een koud bloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RomySmink

Endurance met een koud bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 23:24

Wie rijden er endurance een koud bloed, barokke paarde?

Mijn moeder rijdt een haflinger en ik een hackney (wel warmbloed) en een fries.
Hoe zijn jullie de training begonnen met jullie koudbloeden?
Hebben jullie een startersschema gemaakt? En voor jullie begonnen met endurance hoe zat t met de conditie van jullie paarden?

jendemen25

Re: Endurance met een koud bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:03

Hoi,ik rijd endurance met m'n fjord. Goede conditie en ze doet het prima. Gister in renkum deden er een aantal Friezen mee, ik zag ook andere fjorden en IJslanders en er deed ook een Shetlander mee.

Wij hebben op de site van de endurancewedstrijd te wanrooi (de alleronderste) het trainingsschema uitgeprint en ben va week 8 gaan trainen. Omdat we al best regelmatig in het bos kwamen ben ik va week 8 in dat schema begonnen. Als je het goed doorleest kom je een heel eind.
Succes!

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 10:06

jendemen25 schreef:
Hoi,ik rijd endurance met m'n fjord. Goede conditie en ze doet het prima. Gister in renkum deden er een aantal Friezen mee, ik zag ook andere fjorden en IJslanders en er deed ook een Shetlander mee.

Wij hebben op de site van de endurancewedstrijd te wanrooi (de alleronderste) het trainingsschema uitgeprint en ben va week 8 gaan trainen. Omdat we al best regelmatig in het bos kwamen ben ik va week 8 in dat schema begonnen. Als je het goed doorleest kom je een heel eind.
Succes!

bedoel je deze? http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:11

Een fries is geen koudbloed.

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 10:14

ow oke!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:36

Het helpt een hoop om eerst even te zoeken op bokt of google, dan vind je al HEEL veel informatie uit de voorgaande 40 topics over beginnen met endurance training. ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:00

Ik ga in augustus starten met mijn fjord.
Wij rijden alleen maar buiten dus hebben al de nodige km in de beentjes ;)

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:03

FriesWytske schreef:

Oh jawel.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:08

Ik volg je topic even. Wil in de toekomst misschien ook eens endurance starten met mijn kruising FjordxIJslander }> :+

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:13

xJasmijn schreef:
FriesWytske schreef:

Oh jawel.

Oh echt niet

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:16

demo_love schreef:
xJasmijn schreef:

Oh jawel.

Oh echt niet

Maakt het uit? :+
Het is in elk geval een dikhuidje wat niet economisch loopt voor de echt lange afstanden en daarom sneller moe zal worden dan bv een arabier.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:22

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:43

Ik rijd endurance met mijn haffie. Gaat ons erg goed af! Vandaag voor eerst klasse II gestart. Ging erg goed!
Veder doen er in klasse III nog 3 haflingers mee, die doen het ook erg goed.
Wat ik vooral merk bij het trainen dat het belangrijk is dat je geduld hebt. Je gaat nou eenmaal iets langerzamer dan warmbloed paarden. Zelf heb ik me erg verdient in verschillende manier van trainen, veel uit geprobeerd en gekeken waar hij het beste op reageerde. Ondertussen een goed trainingsschema gevonden.
Met een goed trainingsschema kun je dus best ver komen!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:10

FriesWytske schreef:

Oh jawel.[/quote]

Oh echt niet[/quote]
Het blijft ook alijd dezelfde discussie :') . Het is dan wel een barok paard zoals ze dat zo mooi kunnen noemen :D

Heeft wel hoge knieactie in draf, werkt niet economisch op lange afstand. Verschilt nog wel per soort. Als ik zie wat voor fijn handgalopje een Arabiertje heeft en een dendere galop mijn Fries, kost dit veel meer energie op lange termijn.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:09

dat trainingsschema bedoel ik ja. ik heb er heb er heel veel aan en aan gehad tot nu toe. ook al zijn fjorden, haflingers, friezen ed niet op lange afstanden gebouwd, ieder gezond paard moet een klasse 1 rit kunnen lopen mitst ze getraind hebben. als je ze rijd en daarmee conditie opbouwt en uitbouwt kom je een heel eind en vergeet niet; luister naar je paard je leert hem/haar echt super goed kennen en je wordt echt een team!
succes!

bij sommige delen van het trainingsschema moet je 4x per week een lange rit maken, wij hebben dit tot nu toe 3x per week gedaan. afgewisseld met 1x per week dressuur les en 1x per week longeren de andere dagen rust, maar wel lekker buiten de hele dag.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:01

_Noah schreef:
FriesWytske schreef:

Oh jawel.

Oh echt niet

Het blijft ook alijd dezelfde discussie :') . Het is dan wel een barok paard zoals ze dat zo mooi kunnen noemen :D

Heeft wel hoge knieactie in draf, werkt niet economisch op lange afstand. Verschilt nog wel per soort. Als ik zie wat voor fijn handgalopje een Arabiertje heeft en een dendere galop mijn Fries, kost dit veel meer energie op lange termijn.[/quote]

Haha, sorry! Ik kon het gewoon niet laten! :')

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 12:05

Dankjewel voor de reacties!

repin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:33

RomySmink schreef:
Mijn moeder rijdt een haflinger en ik een hackney (wel warmbloed) en een fries.
Hoe zijn jullie de training begonnen met jullie koudbloeden?
Hebben jullie een startersschema gemaakt? En voor jullie begonnen met endurance hoe zat t met de conditie van jullie paarden?

Hai!
Ik rij met een ijslander, klasse 2.
Als trainingsschema gebruik ik hetgeen tijdens de trainingscursus van de endurance-vereniging wordt aangereikt. Als je van de winter in de gelegenheid bent om die cursus bij te wonen, dan zou ik dat zeker doen als ik jou was. Absolute aanrader. Je krijgt dan niet alleen belangrijke info over trainingsschema maar ook over pees/spierbelasting, rustperiodes, voeding, beslag etc. Het handige van dit schema - voor mij dan - is dat het niet alleen voorbereid op klasse I maar eigenlijk ook al richting geeft voor de echt lange afstanden (80+). Echt langetermijn denken/werken.

Overigens hebben de verschillen tussen de prestaties van warm- en koudbloeden in de endurance vooral te maken met de relatieve omvang van het hart (ten opzichte van het geheel), en niet met bijv. de knie-actie in draf. Een volbloeden-hart is (relatief) vele malen groter dan een ijslander-hart, en heeft veel minder hartslagen nodig om bloed rond te pompen in het lichaam. Een nadeel bij kleine paarden als ijslanders is bovendien dat ze relatief een groter gewicht mee moeten dragen (een ruiter van 65 kilo is iets anders op een ijslander van 350 kilo dan op een fries van 600 kilo). Dat relatief grotere gewicht geeft een andere belasting van botten/spieren/pezen.
Dit wil trouwens niet zeggen dat endurance makkelijk is met arabieren en arabische volbloeden. De snelheden die zij kunnen halen geven bijvoorbeeld ook weer een specifieke belasting van spieren/pezen/botten, en daarmee moet ook rekening gehouden worden. Ieder paard & ras heeft zijn eigen mogelijkheden en beperkingen.

Hartelijke groet,
Bernadette

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:52

Repin, het heeft zeker te maken met de gangen van een paard. Een fries heeft gewoon minder economische gangen dan een Arabier en is minder atletisch gebouwd. Daar moet dan juist op getraind worden, en het zelfde is om de hartslag laag te houden en de longcapaciteit.
Daarnaast zijn Arabieren ook niet hele grote en zware paarden.

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 16:07

Dankjewel!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:35

Een Haflinger is zeker geen koudbloed, er zit zelfs soms vrij veel arabisch bloed in. ;) Fries is ook geen koudbloed, Fjorden en Ijslanders dan weer we.
Maar waar het om gaat is denk ik gewoon hoeveel bloed je paard voert, en in samenhang daarmee de lichaamsbouw, het gangwerk, en vooral de relatieve grootte van het hart. Dat laatste punt is heel belangrijk voor duursport, zoals endurance, en het is iets genetisch waar je met training niks aan kan veranderen.
Dus als je paard niet zo atletisch is, dan is dat zo en blijft dat zo. Maar met training en management kun je je paard en jezelf verbeteren om daar zo goed mogelijk mee om te gaan.

Met een paard met minder bloed zul je over het algemeen meer tijd en moeite in trainingsopbouw moeten steken en een afstand goed uit te kunnen lopen. Maar als voordeel daarbij heb je dat het paard ook tijd genoeg krijgt om sterk te worden. De valkuil met een bloedpaard is dat ze ook zonder training wel een klasse 1 of zelfs 2 uitlopen, maar het beenwerk komt daarbij zwaar onder druk te staan; vaak zijn die paarden na een paar maanden geblesseerd (m.n. peesblessures).
Verder moet je met een minder in het bloed staand paard meer rekening houden met temperatuur, ze hebben meer last van de warmte, wat zorgt voor hogere hartslagen en sneller uitdrogen. Dat betekent in de praktijk dat je met zo'n paard minder hard kan rijden. Je zult dus minder snel in de top van je klasse eindigen. Maar dat betekent niet dat jij en je paard niet alsnog mooie prestaties kunnen neerzetten, en vooral: veel plezier kunnen beleven!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:48

Mooi gezegd Nina_rex :)

repin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:57

_Noah schreef:
Repin, het heeft zeker te maken met de gangen van een paard. Een fries heeft gewoon minder economische gangen dan een Arabier en is minder atletisch gebouwd. Daar moet dan juist op getraind worden, en het zelfde is om de hartslag laag te houden en de longcapaciteit.
Daarnaast zijn Arabieren ook niet hele grote en zware paarden.

Gangen zijn werkelijk waar niet het belangrijkste aandachtspunt. De atletische voordelen van een arabier en een volbloed ten opzichte van een fries zitten toch echt vooral in de capaciteiten van het hart - zoals Nina ook aangeeft (en ik in mijn eerste post). Dat hart is relatief - ten opzichte van het totale lichaamsgewicht - nu eenmaal groter bij een volbloed dan bij bijv. een warmbloed of een ijslander. Daar worden volbloeden onderhand al eeuwen op gefokt. Zonder die genetische kwaliteit kunnen ze de benodigde snelheden niet halen op de renbaan.

Je kan maar ten dele trainen op de longcapaciteiten en het laag houden van de hartslag. Aan de omvang van het hart is niets te doen tenslotte. Wat wel sterk kan verbeteren door training is de herstelperiode; hoe beter op conditie hoe sneller de HF zakt. Na drie jaar training is de hartslag van mijn IJslander in draf maar 10 tikken gezakt. Zijn herstelperiode is daarentegen wel sterk verkort.

Waar je qua gangen wel op traint, is natuurlijk looptechniek. Als je er geen slijtageslag van wil maken, is het tenslotte belangrijk dat een paard over vier benen loopt, binnen het kader, en recht, etc. etc. Maar daarmee worden de gangen niet noodzakelijkerwijs economischer. Als de hoge knie-actie er genetisch in zit, zit het er nu eenmaal in. Persoonlijk zou ik het overigens ook onwenselijk vinden om de natuurlijke aanleg sterk in te perken. Het is handiger/verstandiger de natuurlijke aanleg in je voordeel te gebruiken, en dus te werken naar de capaciteiten en krachtpunten van je paard. Het mooie van endurance is ook dat ieder paard - wat zijn fysieke kenmerken ook zijn - kan presteren naar de vermogens die hij heeft, en daar ook om gewaardeerd wordt.

Citaat:
Verder moet je met een minder in het bloed staand paard meer rekening houden met temperatuur, ze hebben meer last van de warmte, wat zorgt voor hogere hartslagen en sneller uitdrogen.

In aanvulling hierop: koudbloeden hebben doorgaans mentaal meer last van de warmte, maar fysiek gezien is het meer zo dat ze last hebben van hun onderhuidse vetopslag. Die speklaag trekt Fjorden en IJslanders door de scandinavische winters heen, maar is in de endurance lastig omdat de warmte die ze binnenin opbouwen alleen langzaam kan afvloeien. Ook koelwater bereikt niet altijd veel effect. Overigens vormen hogere hartslagen en snelle uitdroging niet het enige risico: ook oververhitting (met alle gevolgen voor spieren, hersenen etc) is een goede reden om minder hard te rijden c.q. de lichaamstemperatuur niet hoog op te laten lopen.
Laatst bijgewerkt door repin op 22-06-12 10:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:02

okee als de fries en blijkbaar ook de haflinger volgens jullie niet onder het koudbloed paard vallen
welke rassen dan wel ?

repin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:04

Aprils_joke schreef:
okee als de fries en blijkbaar ook de haflinger volgens jullie niet onder het koudbloed paard vallen
welke rassen dan wel ?

Off topic, maar toch: rassen waar geen/nauwelijks arabisch bloed in is gefokt.