Artrose en Endurance

Moderators: Muurp, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

saskija

Artrose en Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-03 08:58

Mijn paard heeft atrose Huilen dit is ontdekt bij het maken van foto's. Nu wil ik graag endurance met hem rijden. Wat denken jullie, zou dit kunnen. Ik train momenteel alleen dressuur met hem voor ongeveer 2 uur per dag. Hij heeft nog niet een keer kreupel gelopen. wel staat hij uit voorzorg op speciaal beslag. En hoe zouden de verterinairen reageren op een paard met artrose op speciaal beslag.
Ik hoop op reacties waar ik echt iets aan heb en waar ik iets meer kan.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 17:34

Bij Navy, mijn Dravermerrie, is 2,5 jaar geleden hoefkatrolontsteking vastgesteld. Hier kwam ik achter in de periode dat zij volop in training stond voor haar eerste Endurancerit. Jammer, balen, verschrikkelijk. "Afmaken", was het advies van de VA. Niet dus, ik ken mijn Navy en die was daar echt nog niet aan toe.
Speciaal beslag (eggbars= nog erg simpel voor fase 4 en meerdere botschiefels) eronder, en sindsdien nooit meer gekreupeld. Ik ben dus gewoon gestart met haar, heel rustigaan begonnen en lekker opgebouwd. Tot we, na 2,5 jaar, niet genoeg voldoening meer vonden in klasse I, en zie nu: we rijden zopnder problemen klasse II wedtsrijden uit, weliswaar met wat up´s en down´s, maar qua hoefkatrolontsteking is er niks aan de hand. Mocht je wat meer willen weten, mijn profiel staat er vol mee Haha!

Veterinairen reageren overigens niet speciaal op ander beslag. In het buitenland zijn zelfs combinaties die, met hun 100% klinisch gezonde paard, ook op eggbars rijden om de afrolling te verbeteren. Ben benieuwd: op wat voor ijzers/beslag staat jouwe?

Nog welkom op Bokt trouwens Knipoog

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 18:32

Mijn paard heeft ook artrose, fase 4, als het zou bestaan zou het 5 zijn (bij wijze van spreken) Ik rij ook fanatiek endurance, ook dressuur overigens. Hoe meer beweging hoe beter voor artrose, vooral de recht toe recht aan beweging is uitstekend! We hebben dit seizoen zelfs voor het eerst een klasse 3 gelopen, 81 km, en dat voor een paard waar het vonnis 5 jaar geleden voor luidde "Laat maar inslapen, wordt nooit meer wat" Dit werd gezegt door een arts van de uithof, en nu 5 jaar verder (en na behandeling van homeopaat, 3 dagen!!) loopt Latoy nog steeds uitstekend!
Volgende week gaan we de 74 km in Wanroij proberen te bedwingen, net als Navy!!

Maar laat je door de artrose dus zeker niet weerhouden, train met beleid!!
Oh ja, Latoy staat ook op speciaal beslag, ze heeft leren randen onder haar voorijzers, en nog geen 1 vet heeft daar moeilijk over gedaan tijdens een wedstrijd!!

P.s Leuke naam heb je... Knipoog

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

saskija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-03 09:21

Bedankt voor de positieve reacties. Mijn paard staat op ijzers met daaronder een hard plastic zool welke is opgevuld met sileconen. Dit zit alleen aan de voorbenen. Achter mankeerd hij niets. Ik heb hem ook nog niet een stap kreupel zien lopen. Dus we gaan de training voorzichtig oppakken en misschien tot ziens in het seizoen 2004 in en klasse I rit. Ik laat jullie weten of het lukt en hoe het gegaan is.

Fijn om nog meer mensen te treffen die hetzelfde "probleem"hebben. Ik had op en andere manier(op de stal en de manege) alleen maar negatieve reacties gehad.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie