wie rijd er nog meer mendurance???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

keona

wie rijd er nog meer mendurance???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 10:02

ik ben me nu helemaal klaar aan het maken om dit jaar te starten met de mendurance.
sulky gekocht
pony enten
garmin gekocht
cap gekocht
lid geworden van een menvereniging
en zo zijn er nog meer dingetjes die ik voor 10mrt in orde moet hebben,want dan is de mendurance in ysselstein.

wie rijden er ook mendurance en heeft er tips.
hoe bevalt het jullie
met wt voor een aanspanning rijden jullie,
en komen jullie ook naar ysselstein.
alle info en tips uitleg is welkom.

zou ook leuk zijn als ieder een van zijn aanspanning waar die mee rid een foto in een link plaatst.
met deze pony wil ik dit jaar gaan starten,is een welsh x tinker 130cm merrie 6jr
het is de rechter pony met de witte bles
http://32.media.hyves-static.net/101223 ... 34731.jpeg

BibiSmurf

Re: wie rijd er nog meer mendurance???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:07

Ik rijdt geen mendurance maar ben wel al 3 of 4 seizoenen lang op veel wedstrijden te vinden als groom.
Leuk dat je ook mendurance wil gaan rijden. Ik vind het een geweldige sport!
Wij gaan niet naar Ysselstein omdat dit voor ons wel heel ver weg is (overijssel/drenthe)

leuke pony trouwens!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 19:29

dank je leuk dat je er doet groomen en helpen.ja voor ons is ysselsteyn juist ht dichtste in de buurt

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:52

Daarom is het ook mooi dat er verspreid over Nederland wedstrijden zijn.
Ben je van plan om dit seizoen meer wedstrijden te gaan rijden?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 18:31

ik hoop toch dat ik er 3 kan rijden,misschien meer.maar ligt ook beetje er aan of we genoeg geld hebben om meer wedstrijden te rijden,omdat ze gewoon erg ver voor ons zijn

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:14

haha ik zie nu pas dat je in belgie woont. Dat is inderdaad een heel eindje weg.
Wordt er in belgie helemaal geen mendurance gereden?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 19:46

nee in belgie niet,maar ik zit dicht bij de nl grens .maar in zuid limburg/brabant is ook bijna geen mendurance.dus helaas moet ik een eind rijden er voor
BibiSmurf schreef:
haha ik zie nu pas dat je in belgie woont. Dat is inderdaad een heel eindje weg.
Wordt er in belgie helemaal geen mendurance gereden?

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:49

VZ-pony doet het.. Hij si er kei goed in en soms mag ik mee! dan is hij super braaf!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 20:02

wat leuk,gaan ze dit jaar ook starten,en wat voor pony is het?
iza_viv schreef:
VZ-pony doet het.. Hij si er kei goed in en soms mag ik mee! dan is hij super braaf!

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:38

Mij lijkt het ook geweldig hieraan mee te doen. Helaas vind ik er maar heel weinig informatie over. Allereerst zou ik willen weten of het verntwoord is om met een nep-shet van 100 cm, 170 kilo met een gewicht van ongeveer 250 kilo erachter een verantwoorde onderneming is. Als, wél, dan zou ik graag trainingsschema's vinden. Eerst maar een antwoord horen op die eerste vraag en dan verder kijken. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:22

kanniet schreef:
Mij lijkt het ook geweldig hieraan mee te doen. Helaas vind ik er maar heel weinig informatie over. Allereerst zou ik willen weten of het verntwoord is om met een nep-shet van 100 cm, 170 kilo met een gewicht van ongeveer 250 kilo erachter een verantwoorde onderneming is. Als, wél, dan zou ik graag trainingsschema's vinden. Eerst maar een antwoord horen op die eerste vraag en dan verder kijken. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Napie hie rop bokt rijdt met haar twee shetten mendurance (zelfs klasse 3!!!) die kun je het misschien beter vragen?

Maar je moet ook rekening houden met je groom. Die moet verplicht mee op de kar.
Dus kan je shet dat houden, 30 km lang met een kar + twee mensen erop?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:37

Haha, dat zijn die 250 kilo. Dat zijn menner, groom en wagen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 18:38

ik zelf vind dit wel erg veel.maar ik weet natuurlijk ook niet hoe goed je shet getraind is.maar ik heb achter mijn c pony een kar hangen van 125kg,en als ik het goed begrijp heb jij achter je shet een kar van 250kg(verbeter me als ik het verkeerd heb).nou is het bij ons wel enorm heuvelachtig en veel stenen/ongelijke bodem,dus wil ik ook een zo ligt mogelijke kar.voor de mendurance heb ik mij een 2 wieler besteld,handiger met vervoeren.jij weet zelf het beste of jou shet dat getrokken krijgt,ook zijn er moeilijkheids graden van terrienen waar wdstrijden gehouden worden,in ysselsteyn 10mrt is een vrij vlakke en niet zo een moeilijke rit(of he moet al enorm geregend hebben dan zal het zwaarder worden).misschien gewoon eens mee doen aan kennismakkings klasse,en kun je zien of het wat voor o en je pony is.ook vind ik een 2 span shetties niet te vergelijken met een enkelspan
kanniet schreef:

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 18:40

dan zou het denk ik wel moeten kunnen,ze zeggen dat je op zeer zwaar terrien een x hun gewicht kunnen trekken,als je dan gewoon zorgt dat je bij de minder heftige wedstrijden op het begin in schrijft
kanniet schreef:
Haha, dat zijn die 250 kilo. Dat zijn menner, groom en wagen.

kakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:18

hoi,

ik zit eigenlijk een beetje met dezelfde vragen. Wij zouden ook graag een keer meedoen met een mendurance. Is er iemand die globaal kan vertellen hoe het er aan toe gaat op zo'n dag? Of heeft iemand een naam van een contactpersoon van de organisatie van de mendurance in Ysselstein?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 00:32

je kunt je op het endurance forum aanmelden,daar zit mark die het organiseerd,en er is ook een topic over ysselstehn.het lid worden op het forum kost niks,staat er wel maar is niet zo.hij kan je meer vertellen
kakkie schreef:
hoi,

ik zit eigenlijk een beetje met dezelfde vragen. Wij zouden ook graag een keer meedoen met een mendurance. Is er iemand die globaal kan vertellen hoe het er aan toe gaat op zo'n dag? Of heeft iemand een naam van een contactpersoon van de organisatie van de mendurance in Ysselstein?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 05:00

Ik rij inderdaad mendurance, al vanaf 2007 dus al redelijk ervaren. Begonnen met mijn tweespan shetten om ervaring op te doen omdat ik een wedstrijd wou organiseren. Omdat het verslavend is, volgde al snel meer wedstrijden en organiseer ik dit jaar alweer voor de 5e keer de mendurance in het drents friese wold.
Afgelopen jaar me inderdaad gewaagd aan een klasse 3 en nog uitgereden ook met bijna 11,5 km/u gemiddeld. Mijn span is inmiddels al op leeftijd aan het komen, de oudste wordt dit jaar 19. Ik heb nog geen idee wat dit jaar gaat brengen. Anders als voorgaande jaren staan de pony's nu dag en nacht buiten en ik ben daardoor zeer beperkt met het trainen. Ook zitten ze behoorlijk in het haar. Denk dat ik in maart nog niet start maar wel vrijwilligen.
Belangrijkste is dat je je pony op verschillende ondergronden traint. Een pony die met gemak 30 km loopt op de weg, kan in het bos er na 10 km de brui aan geven. Ook is het belangrijk dat je pony altijd goed eet en drinkt, ook op een vreemde plek. Ruwvoer is het belangrijkste op de wedstrijddag en daarnaast alles met vocht. Ik geef in de klasse 2 en in de zomer tijdens de wedstrijd tegenwoordig ook elektrolyten omdat een kleine pony in verhouding veel zouten verliest door zweet. Veel koelen onderweg helpt natuurlijk ook. Leer je pony te plassen wanneer hij dat moet. Plassen voor de hartslagtelling kan wel 10 slagen schelen. Net als niet eten vlak voor het tellen van de hartslag. Het voordraven moet jke ook goed oefenen, dus zo nu en dan na je rit en het uitspannen even de pony aan de hand laten draven.
Ik scheer de pony's de laatste jaren ook in het voorjaar, scheeld enorm in de warmte. 1 keer een oververhitte pony gehad in de klasse 2, dat was echt iets wat ik niet meer mee wil maken.
Let ook goed op je entingen, het is niet de eerste keer dat iemand niet mag starten ivm verkeerde entingen.
Op mijn website staat ook nog wat informatie www.mendurancedfw.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 09:32

dankje.als ik nog vragen heb,vind je et dan goed als ik even bij jou aanklop.

ondergrond is echt geen punt.ik train denk ik op een van de zwaarste terreinen,aan de hand draven is ook geen punt,leren ze hier al als ze veulen zijn.ik kan nu enkelspan rijden over 3jr weer2 span(dan is haar dochter 4jr.ik heb ook een zoon van haar maar die is stuk kleiner(vader was een shet,was niet gepland).ik ga kijken hoe hij het ernaast doet en anders kan ikkomend jaar 2 span rijden.even een vraagje,hoe zit dat als mijn pony in juni 2013 4 word mag hij dan o0okpas starten,of mag je starten in het jaar dat hij 4 word dus vanaf 1 januari 2013?
Napie schreef:
Ik rij inderdaad mendurance, al vanaf 2007 dus al redelijk ervaren. Begonnen met mijn tweespan shetten om ervaring op te doen omdat ik een wedstrijd wou organiseren. Omdat het verslavend is, volgde al snel meer wedstrijden en organiseer ik dit jaar alweer voor de 5e keer de mendurance in het drents friese wold.
Afgelopen jaar me inderdaad gewaagd aan een klasse 3 en nog uitgereden ook met bijna 11,5 km/u gemiddeld. Mijn span is inmiddels al op leeftijd aan het komen, de oudste wordt dit jaar 19. Ik heb nog geen idee wat dit jaar gaat brengen. Anders als voorgaande jaren staan de pony's nu dag en nacht buiten en ik ben daardoor zeer beperkt met het trainen. Ook zitten ze behoorlijk in het haar. Denk dat ik in maart nog niet start maar wel vrijwilligen.
Belangrijkste is dat je je pony op verschillende ondergronden traint. Een pony die met gemak 30 km loopt op de weg, kan in het bos er na 10 km de brui aan geven. Ook is het belangrijk dat je pony altijd goed eet en drinkt, ook op een vreemde plek. Ruwvoer is het belangrijkste op de wedstrijddag en daarnaast alles met vocht. Ik geef in de klasse 2 en in de zomer tijdens de wedstrijd tegenwoordig ook elektrolyten omdat een kleine pony in verhouding veel zouten verliest door zweet. Veel koelen onderweg helpt natuurlijk ook. Leer je pony te plassen wanneer hij dat moet. Plassen voor de hartslagtelling kan wel 10 slagen schelen. Net als niet eten vlak voor het tellen van de hartslag. Het voordraven moet jke ook goed oefenen, dus zo nu en dan na je rit en het uitspannen even de pony aan de hand laten draven.
Ik scheer de pony's de laatste jaren ook in het voorjaar, scheeld enorm in de warmte. 1 keer een oververhitte pony gehad in de klasse 2, dat was echt iets wat ik niet meer mee wil maken.
Let ook goed op je entingen, het is niet de eerste keer dat iemand niet mag starten ivm verkeerde entingen.
Op mijn website staat ook nog wat informatie http://www.mendurancedfw.nl

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:17

Ik rijd mendurance sinds 2008.
Tot vorig jaar met mijn pony ted.Ik reed klasse 2 met hem.Maar helaas raakte hij in zelhem geblesseerd en heb ik daarna besloten om hem met pensioen te doen.Ik heb vorig jaar in wateren nog met een ander paard van ons klasse 1 gestart en dit jaar begin in met een jonkie.Een eigen gefokte kwpn-er.
Hij is 4 geworden en mag dus officieel mendurance starten.We beginnen dit jaar op de korte afstand in KWB.Hij staat pas 1 maand voor de wagen.

kakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:07

Dank je keona

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:59

keona schreef:
dankje.als ik nog vragen heb,vind je et dan goed als ik even bij jou aanklop.

ondergrond is echt geen punt.ik train denk ik op een van de zwaarste terreinen,aan de hand draven is ook geen punt,leren ze hier al als ze veulen zijn.ik kan nu enkelspan rijden over 3jr weer2 span(dan is haar dochter 4jr.ik heb ook een zoon van haar maar die is stuk kleiner(vader was een shet,was niet gepland).ik ga kijken hoe hij het ernaast doet en anders kan ikkomend jaar 2 span rijden.even een vraagje,hoe zit dat als mijn pony in juni 2013 4 word mag hij dan o0okpas starten,of mag je starten in het jaar dat hij 4 word dus vanaf 1 januari 2013?

Ik reageer ook even aangezien ik ook wel benieuwd ben of je 4 jaar leeftijd van paspoort moet aanhouden of per 1 januari (alles zonder stamboom verjaren dan) Ik hoop volgend jaar ook een mendurance te kunnen starten. Maar 1 die ik graag zou willen ligt dus nog voor de datum van verjaardag in het paspoort.

Wel wil ik je als tip geven, doe na het mennen toch even nog voorbrengen. Normaal kom je thuis, span je het paard uit verzorg het na en klaar is kees. Als dieren dit gewent zijn (en moe) en ze moeten als nog even voorgebracht worden kan je een wat onwillig dier hebben.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:19

Voor de KNHS geldt 1 januari. Mijn merrie wordt 17 in juni, maar is voor de KNHS dus al 17.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:02

Ik lees even mee.

Ik wil dit jaar misschien ook wel een poging wagen met een van mijn merries. En in de toekomst met een 2span.
Ik heb een kennis die zelf endurance gereden heeft, en endurance en mendurance gegroomd heeft. Die wil mij eventueel ook wel groomen op wedstrijd, dus dat zou wel heel fijn zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:03

ja als je een groom hebt die al ervaring heeft met zulke wedstrijden,is dat zeker handig.
Dennis schreef:
Ik lees even mee.

Ik wil dit jaar misschien ook wel een poging wagen met een van mijn merries. En in de toekomst met een 2span.
Ik heb een kennis die zelf endurance gereden heeft, en endurance en mendurance gegroomd heeft. Die wil mij eventueel ook wel groomen op wedstrijd, dus dat zou wel heel fijn zijn.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:21

Dennis schreef:
Ik lees even mee.

Jij wil dus ook met enkelspan grote-maats-shet aan de slag? Ik twijfel nog steeds of dat wel kan. Hoeveel kilo shet heb jij en hoeveel kilo erachter?