Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
BibiSmurf schreef:haha ik zie nu pas dat je in belgie woont. Dat is inderdaad een heel eindje weg.
Wordt er in belgie helemaal geen mendurance gereden?
kanniet schreef:Mij lijkt het ook geweldig hieraan mee te doen. Helaas vind ik er maar heel weinig informatie over. Allereerst zou ik willen weten of het verntwoord is om met een nep-shet van 100 cm, 170 kilo met een gewicht van ongeveer 250 kilo erachter een verantwoorde onderneming is. Als, wél, dan zou ik graag trainingsschema's vinden. Eerst maar een antwoord horen op die eerste vraag en dan verder kijken. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
kanniet schreef:Mij lijkt het ook geweldig hieraan mee te doen. Helaas vind ik er maar heel weinig informatie over. Allereerst zou ik willen weten of het verntwoord is om met een nep-shet van 100 cm, 170 kilo met een gewicht van ongeveer 250 kilo erachter een verantwoorde onderneming is. Als, wél, dan zou ik graag trainingsschema's vinden. Eerst maar een antwoord horen op die eerste vraag en dan verder kijken. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
kakkie schreef:hoi,
ik zit eigenlijk een beetje met dezelfde vragen. Wij zouden ook graag een keer meedoen met een mendurance. Is er iemand die globaal kan vertellen hoe het er aan toe gaat op zo'n dag? Of heeft iemand een naam van een contactpersoon van de organisatie van de mendurance in Ysselstein?
Napie schreef:Ik rij inderdaad mendurance, al vanaf 2007 dus al redelijk ervaren. Begonnen met mijn tweespan shetten om ervaring op te doen omdat ik een wedstrijd wou organiseren. Omdat het verslavend is, volgde al snel meer wedstrijden en organiseer ik dit jaar alweer voor de 5e keer de mendurance in het drents friese wold.
Afgelopen jaar me inderdaad gewaagd aan een klasse 3 en nog uitgereden ook met bijna 11,5 km/u gemiddeld. Mijn span is inmiddels al op leeftijd aan het komen, de oudste wordt dit jaar 19. Ik heb nog geen idee wat dit jaar gaat brengen. Anders als voorgaande jaren staan de pony's nu dag en nacht buiten en ik ben daardoor zeer beperkt met het trainen. Ook zitten ze behoorlijk in het haar. Denk dat ik in maart nog niet start maar wel vrijwilligen.
Belangrijkste is dat je je pony op verschillende ondergronden traint. Een pony die met gemak 30 km loopt op de weg, kan in het bos er na 10 km de brui aan geven. Ook is het belangrijk dat je pony altijd goed eet en drinkt, ook op een vreemde plek. Ruwvoer is het belangrijkste op de wedstrijddag en daarnaast alles met vocht. Ik geef in de klasse 2 en in de zomer tijdens de wedstrijd tegenwoordig ook elektrolyten omdat een kleine pony in verhouding veel zouten verliest door zweet. Veel koelen onderweg helpt natuurlijk ook. Leer je pony te plassen wanneer hij dat moet. Plassen voor de hartslagtelling kan wel 10 slagen schelen. Net als niet eten vlak voor het tellen van de hartslag. Het voordraven moet jke ook goed oefenen, dus zo nu en dan na je rit en het uitspannen even de pony aan de hand laten draven.
Ik scheer de pony's de laatste jaren ook in het voorjaar, scheeld enorm in de warmte. 1 keer een oververhitte pony gehad in de klasse 2, dat was echt iets wat ik niet meer mee wil maken.
Let ook goed op je entingen, het is niet de eerste keer dat iemand niet mag starten ivm verkeerde entingen.
Op mijn website staat ook nog wat informatie http://www.mendurancedfw.nl
keona schreef:dankje.als ik nog vragen heb,vind je et dan goed als ik even bij jou aanklop.
ondergrond is echt geen punt.ik train denk ik op een van de zwaarste terreinen,aan de hand draven is ook geen punt,leren ze hier al als ze veulen zijn.ik kan nu enkelspan rijden over 3jr weer2 span(dan is haar dochter 4jr.ik heb ook een zoon van haar maar die is stuk kleiner(vader was een shet,was niet gepland).ik ga kijken hoe hij het ernaast doet en anders kan ikkomend jaar 2 span rijden.even een vraagje,hoe zit dat als mijn pony in juni 2013 4 word mag hij dan o0okpas starten,of mag je starten in het jaar dat hij 4 word dus vanaf 1 januari 2013?
Dennis schreef:Ik lees even mee.
Ik wil dit jaar misschien ook wel een poging wagen met een van mijn merries. En in de toekomst met een 2span.
Ik heb een kennis die zelf endurance gereden heeft, en endurance en mendurance gegroomd heeft. Die wil mij eventueel ook wel groomen op wedstrijd, dus dat zou wel heel fijn zijn.
Dennis schreef:Ik lees even mee.
Ik wil dit jaar misschien ook wel een poging wagen met een van mijn merries. En in de toekomst met een 2span.
Ik heb een kennis die zelf endurance gereden heeft, en endurance en mendurance gegroomd heeft. Die wil mij eventueel ook wel groomen op wedstrijd, dus dat zou wel heel fijn zijn.