Vraagjes aan de endurance-ruiters (met fjord)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ljostar
Berichten: 48
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Enschede

Vraagjes aan de endurance-ruiters (met fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 13:25

Ik heb nu een aantal keer meegedaan aan een endurance-wedstrijd en iedere keer aan de finish gaat het mis. Zo gisteren in Holten ook weer. Bij de p/a mochten we meteen door met een hartslag van 48. Vlak voor de finish ook weer een hartslag rond de 40, totdat ik weer opstijg. Dan vliegt de hartslag omhoog naar rond de 80/90 en dan daalt hij niet meer voldoende. Zijn hier meer ruiters/paarden die hier last van hebben en hoe heb je dat opgelost?

Daarnaast vroeg ik mij af of de enduranceruiters met fjord hun fjord scheren in de winter. En zo ja, scheer je hem dan helemaal of gedeeltelijk?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 13:42

Het helpt bij Rowan (geen Fjord overigens) om de singel een gaatje losser te maken een stuk voor de finish. Ook een kriebel door zijn manen (of z'n oor wrijven als ik ernaast loop) en een uitbundige beloning en aaien laten hem ontspannen. Hij heeft dan door dat hij klaar is, en dan keldert de hartslag. Overigens stap ik niet af voor de finish, met m'n stijve knieen kom ik er dan niet meer op. Mischien is het een idee om te proberen de hartslag vanuit het zadel te laten zakken? De singel losser werkt in ieder geval bij meer mensen.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:26

Zorg dat je ruim voor de finish weer opstapt, dan heeft je paard nog de tijd weer te "wennen" aan het gewicht van de ruiter. Als je opstapt gaat de HF weer omhoog. Zelf stap ik zo'n 4 a 500 meter voor de finish weer op. En inderdaad de singellosser scheelt altijd een paar slagen.

Ik scheer Ilonk (sinds dit jaar ) in februari, de hals, borst en een "racestreep" over de zijkant. Ilonk hoeft in de winter niet veel meer te doen maar staat wel 24/7 buiten dus helemaal scheren vind ik geen optie. Zeker omdat ik haar geen deken op wil doen.
Na het scheren krijgt ze wel een regendeken (Bucas) op zonder voering.

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 14:52

hoe gaat het meten bij jou? Waar ik zelf altijd op let is dat ik bij de finish goed doorloop zodat als ik afstijg Uck niet meer hoef te verplaatsen. Ik weet namelijk dat als hij stil staat de HFdaalt. als ik hem dan weer moet verplaatsen zodat hij geteld kan worden is de HF altijd hoger. Maar ik weet ook niet hoe je traint, hoe lang rij je al endurance? Uck heeft door de jaren heen een lagere HF gekregen. Heeft nu zelfs een AV-block (sporthart) wat niet altijd geconstateerd wordt....

Het scheren:
Ik laat het afhangen van de vacht en de wedstrijden die ik wil rijden. Vorige week heb ik Uck geheel geschoren (op zadeldekje na). Hij moest de 81 km in Holten lopen en had al een behoorlijke vacht. Als deze is aangegroeid en ik doe op dat moment weining (winter is vaak redelijke rustperiode) dan scheer ik niet. Heeft hij nog een vacht in het voorjaar als ik de training begin dan scheer ik meestal enkel de hals/borst/buik. Dan kan hij gewoon zonder dek buiten lopen op de wei.
Als ik wel intensief rij dan ga ik in de weer met winter dekens en scheer ik hem voor de winter in zijn geheel.

Maar dit jaar mag hij na een intensief seizoen (2 klasse 3 ritten goed uitgelopen en aantal kl2 en kl1) lekker genieten van winterrust.

Ljostar
Berichten: 48
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 15:33

Ik ben pas dit jaar in maart begonnen met endurancewedstrijden. Eerst drie keer in de kennismakingsklasse en nu twee keer in klasse 1. De eerste keer kennismakingsklasse kwam ik bij de finish met een veels te hoge hartslag. De tweede keer dus anders aangepakt en sindsdien gaat het altijd bij de p/a goed en bij de finish hebben we een hartslag van ergens net boven de 60. Dan 10 minuten wachten en dan is hij naar onder de 60 gedaald. Dit met uitzondering van gisteren trouwens in Holten. Toen hadden we bij de p/a een verbazend lage hartslag van 48 waar ik erg blij mee was en bij de finish een hartslag van 72, die na 10 minuten onvoldoende was gedaald. Meestal rijden we net iets boven de 9 km per uur.

Gisteren in Holten was best een teleurstelling, omdat ik het idee had dat het toch iedere keer ietsje beter gaat. En toen hij bij de p/a een hartslag van 48 had en vlak voor de finish ook nog laag, was ik vol goede hoop. Met wedstrijden en met trainen ben ik eigenlijk nog steeds aan het uitproberen wat het beste bij ons past. Deze keer hadden we voor Holten nog les gehad op vrijdagavond en dit hadden we misschien ook beter niet kunnen doen. Ook denk ik dat hij misschien ook al iets last had van de beginnende wintervacht. Het liefst wil ik hem ook geen deken(s) op doen om die vacht tegen te gaan. Maar ik begrijp dat jullie je fjord gedeeltelijk scheren en dat dan een dunne deken of geen deken voldoende is. Dat lijkt me best wel een idee. Mijn fjord staat overdag altijd op wei en s'nachts op stal, zowel s'winters als zomers.

Hebben jullie deze 'beginnersproblemen' ook gehad met je fjord? Kunnen jullie misschien ook wat meer vertellen over de manier waarop je traint en wedstrijden rijdt? We willen het dit seizoen nog wel een keer gaan proberen, dus we blijven vol goede moed....

Ljostar
Berichten: 48
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-03 15:43

Bij de finish probeer ik trouwens altijd wel goed stil te staan, omdat ik ook gemerkt heb dat de hartslag snel daalt zodra we stil staan. Ik denk ook dat we misschien maar eens ga proberen om of te paard te blijven en niet af te stappen. Wie weet blijkt dat wel de manier voor ons te zijn...