endurancefjord naar fjordenkeuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 12:03

Sjuimpje schreef:
Ik denk dat een typerend raskenmerk van Fjorden toch wel de enigzins bol gespierde/krachtpatserig conditie is.
Als je bij mensen kijkt naar het verschil tussen een marathonloper en een 100 meter sprinter begrijp je misschien wat ik bedoel. Ik denk dat je dus gewoon zal moeten kiezen tussen een endurance sportfjord, of een keurings pony.


Maar het kan toch nooit de bedoeling zijn van een stamboek om "sportfjoren" uit te sluiten van predicaten op die manier. Ze zouden juist moeten promoten dat er wat met het ras gepresteerd wordt. Een sportfjord kan evengoed presteren op een keuring als een recreatiefjord (om het maar ff zo te noemen), maar dan moet de jury er wel voor open staan, appels kun je niet met peren vergelijken.
Er wordt niet zo niks zo hoog opgegeven over de IBOPproeven en fjordsportproeven. Heeft weinig zin daaraan mee te doen als je op de keuring niet als zodanig gewaardeerd wordt.
Klein voorbeeldje: 2 jaar geleden woog mijn fjord tegen de 500kg, stond 24/7 op een vette wei en werd nog niet gereden (was net 3) kreeg 38 (40 is max) punten werd kampioen enz enz met een 8 voor bespiering Verward waar???.
Nu 2 jaar later is ze lekker aan het werk, is tientallen kilo's afgevallen, goed bespierd en waarempel een dikke 2e premie met 32pnt en als commentaar onbespierd Verward bij mij gaat het uit op zo'n moment.
Okeej ze kan dikker zijn, maar ga mn fjord niet overvoeren om maar een 1e premie te scoren.

Fjorden die binnen het stamboek wat presteren worden de hemel in geprezen (met bv een AA voor een zadelproef) maar als je buiten het stamboek de top bereikt wordt er met geen woord over gesproken... vaag....

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:24

Sjuimpje schreef:
Ik denk dat een typerend raskenmerk van Fjorden toch wel de enigzins bol gespierde/krachtpatserig conditie is.


Juist, maar hun kregen dus als commentaar 'onbespierd' o.i.d. Dat zijn deze paarden (Tjo, Ilonk, Ucky en Plink) dus wel degelijk! OK dan!
Geef dan als commentaar: te dun. Daar kunnen ze zich nog wel in vinden, denk ik, maar onbespierd?
Ik vind het verschil tussen gespierd en niet gespierd behoorlijk groot...

Tja, het stamboek houdt niet van de echte sportfjorden, dat is wel duidelijk. Als ik het stamboek was, zou ik toch als de sodemieter paarden als Guusje, Tjo, Ilonk, Ucky, Plinka gaan eren! En niet elke keer het hele boekje vol schrijven met Amerikaanse fjorden die daar goed presteren... Maargoed!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 15:23

Go astrid go astrid!!!
Idd in commentaar als bv: mag meer vet hebben okeej daar hebben ze gelijk in, houwel ik van diverse kanten (veeartsen, hoefsmeden, voeradviseurs, fokkers) hoor dat ze er prima bijstaat en zeker niet vet moet worden, past niet bij dr type.
Ah joh we zien het wel, ooit... ooit zullen de sportfjorden gewaardeerd worden, als ze er echt niet meer omheen kunnen. Laten wij dan maar de pioniers zijn...... we will be rememberd!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:44

Ganna, ik dacht dat je bedoelde dat die 6 te weinig was. Dan kan ik me helemaal vinden in je reactie.

En ik snap wel een beetje wat Sjuimpje bedoelt, jullie Fjorden zijn niet echt rastypisch te noemen, juist door de training. Misschien is afgetraind een betere benaming. Overigens gebeurt er bij het kwpn hetzelfde, voor de keuring gaan de merries vaak een paar weken het land om wat uit te vullen en worden ze iig niet meer gereden (wel gelongeerd oid) om de 'zadelplek' wat voller te maken. En dan heb je het over toch een sportpaardenstamboek.