Endurance Kootwijkerbroek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 23:43

Toch nog even vragen... Rowan heeft een hele lichte drukplek gekregen toen we vorige week de Veluwe Trail reden. Rechts schuin onder z'n schoft is een plek waar wat witte haartjes zijn opgekomen tussen het bruin. Het is niet (meer) warm en maar heel miniem dik (je voelt het niet als je er niet ook naar kijkt). Het is niet erger geworden sinds ik het vorige week zag, maar ja, die witte haartjes gaan niet meer weg denk ik.

Kan ik 'm hiermee aanbieden, of liggen we er dan bij voorbaat al uit? Volgens mij ligt het zadel prima en is de plek gekomen omdat we met die hitte de hele week 6-7 duur per dag reden. Is het raadzaam om er een gelpad bij te kopen? Ik stuur morgen mijn verlate inschrijving in, maar als de concensus is dat we zo niet door de voorkeuring komen dan hoef ik dat natuurlijk niet te doen... Wie heeft er snel advies?

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 07:58

Ik denk als je het zadel er nu een paar dagen af laat het wel mee zal vallen, op witte haartjes wordt je niet afgekeurd, als het dik/ warm is lijkt me dat je wel wordt afgekeurd. Tenminste, dat hoop ik dan toch, ik moet er zelf toch ook niet aan denken om dan 35 km. met een zadel op mijn rug te lopen!!
Ik zal in ieder geval naar je uikijken zondag, ook naar de andere Bokkers!!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 08:34

Oh ja, nog even een vraagje...Is er al iemand die het boekje van Kootwijkerbroek heeft ontvangen???
ik nog niet, en het is zondag al, het zal anders wel vandaag komen hoop ik!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 08:51

Hmm. Ik zit echt te twijfelen nu... Ik denk dat ik me maar wel inschrijf, en de komende dagen aangespannen train ofzo. Maar ik heb de plek uitgebreid bekeken en er aangezeten en hij is helemaal niet gevoelig. Ik koop er wel een gelpad bij denk ik...

(oliebol, dit is de eerste drukplek bij m'n paarden ooit en dan krijg je dus zulke twijfels...)

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 08:57

Ik zou eerder gaan voor een bondje of zo. Ik vind een gelpad zo afsluiten. Laat geen vocht door. Ik zelf doe bij langere afstanden een bondje tussen het zadel en het dekje. En in de vet-gate eventueel een schoon bondje want het dekje verwissel ik toch ook.
Er zijn wel allelei nieuwe dekjes in de handel. Ook iets met lucht erin. Zal wel duur zijn. Ik heb me er nog niet in verdiept maar klonk wel intressant.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 08:58

Jorie, ze rijdt klasse 1...

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 09:17

Ook goed. Zou ik nog steeds voor bondje gaan. Hoelang is klasse 1 in KWB? Je kunt wel altijd in de P/A de schoft controleren. Kost wel tijd maar ja......

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 09:23

Er ligt een vrij dik en verend western pad onder nu, dat vrij recent helemaal schoon is gemaakt (een hels karwei). Het is niet meer echt schoon, maar er zitten geen harde plekken in. Ik heb sinds de Trail al weer behoorlijk wat gereden (ook langere ritten en tempo) en de plek is niet erger geworden.

Als ik een gelpad koop, ligt het dan het beste direct op de rug of tussen pad en zadel in?

Het is inderdaad de eerste keer, en waarschijnlijk zal ik hoe dan ook nooit verder komen als 2 wedstrijden per seizoen (en dus nooit verder als k1). Vind ik niet erg. Het houd op als het ophoud, en het is waarschijnlijk dat we mijn lichamelijke grenzen heel wat eerder tegenkomen als die van m'n paard.
Maar ik zou het wel bagger vinden als het op de eerste keer ophoud bij de voorkeuring omdat ik geen goed beeld heb van hoe de vets zo'n - in mijn ogen nog steeds heel minimale - drukking beoordelen. Is het een kwestie van 'geen zadel erop, ga maar weer naar huis' of kijken ze naar gevoeligheid en wat je erop gaat leggen en beslissen ze dan of je mag gaan rijden? Of maak ik dit allemaal veel ernstiger als het is?

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 09:33

Mijn paard heeft al 6 jaar witte plekjes op haar schoft. Had ze al bij aanschaf. Handelaar heeft het verknalt. Verder nooit last van gehad en er is ook nog nooit iets van gezegt bij de keuring. Kun je anders niet een gelpad en bondje lenen van iemand dat je het eerst uitprobeert voordat je wat aanschaft. Vooral de gelpads zijn prijzig. De een loopt er mee weg en de ander (ik dus) vind het niks. Scheelt ook per paard. Bij mijn paard zou een gelpad er tussen uit glijden. Dekjes schuiven ook altijd naar achter bij haar. Alles uitproberen is mijn advies.
Succes!! Ook al rijd je misschien 2 keer per jaar, het is geweldig en belangrijk dat je er een goed gevoel aan over houd.
En de vets......tja.......toch een beetje jury. De een kijkt naar dit en de ander naar dat. Als je goed getraint hebt en je paard ziet er goed uit zou ik me verder niet druk maken en lekker genieten.
Jorie

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 09:43

Jorie schreef:
Succes!! Ook al rijd je misschien 2 keer per jaar, het is geweldig en belangrijk dat je er een goed gevoel aan over houd.


Dank je wel. Dit klinkt de doorgewinterde K3 rijders raar in de oren, maar voor mij zal het al een geweldige overwinning zijn om K1 binnen de tijd uit te rijden. Ben eigenlijk bang dat m'n knieen het halverwege zullen begeven ofzo... Het paard kan het wel, dat weet ik. Die gaat rustig door, als een mooi klein stoomtreintje. Hij sleept me er wel doorheen...

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 10:10

Ik heb net m'n eerste K2 achter de rug, dus doorgewintert ben ik niet, hoor!! Ben gewoon aan het rijden. Heb geen ambitie voor de 160 km. Ik blijf zolang als het lukt gewoon in K2 hangen totdat ik zeker weet een keer K3 aan te kunnen. Ik rijd alleen Holten nog en dan houd ik het voor dit seizoen voor gezien. Hardlopers zijn doodlopers.
Voor je knieen zou ik de makkelijkste gang uitkiezen. Dus als galop beter zit, veel galoperen en dat weer kompenseren met stap. Lukt het je nu om ongeveer 2 a 3 uur op het paard te zitten? Dan red je een K1 ook hoor!!
Minimum snelheid is 10 km per uur. Dus als de rit 30km is, is het 3 uur rijden. En alles wat je sneller rijd is mooi meegenomen. Goed uitrijden is belangrijker dan je tijd en/of plaatsing!! En als je na de eindkeuring goedgekeurt bent, ben je zo blij dat het je niks meer kan schelen op welke plaats je bent geeindigd. Bij mijn eerste K2 in Wittelte was ik afgekeurt met 4 hartslagen te hoog. Stom, te weinig nagekoelt!! Leermoment!!! Maar de paarden stonden er zo lekker bij na afloop dat het me niks kon schelen. Mijn paardje had alles goed doorstaan en dat was het belangrijkste. Dus ondanks de afkeuring heb ik er een heel goed gevoel aan overgehouden!!
Maak je niet druk en gewoon lekker rijden. Als het erg warm is lekker koelen. Goed naverzorgen en dan lekker genieten. Beetje beppen met iedereen. Het gaat om het gevoel wat jij achteraf erover hebt, wat de vet ook zegt. Tips mooi meegenomen natuurlijk maar jij kent je paard als beste en je ziet heus wel hoe hij/zij de rit doorstaan heeft en weet je wat je in het vervolg beter/anders kunt doen en wat wel goed was.
Ik weet zeker dat de dames die de 160km rijden ook nog steeds leren. En elk paard is anders. Wat voor het ene paard werkt hoeft voor een ander paard niet te werken. Dus b.v. de optoming, de training en dat soort dingen.
Maar ook voor je zelf. Wat zit wat betreft de kleding het lekkerst? Of in jou geval, misschien kniesteunen/bandages, of hoe noem je die dingen?
Kom je allemaal achter als je wat ritten gemaakt hebt. En kijken naar anderen. Wat doen die, wat hebben ze aan? Zou het voor jou en/of je paard ook werken?
En daar kom je pas achter als je erachter komt!! Maak je gewoon niet druk. Nogmaals, lekker genieten van de rit en je paard!!
Jorie

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 14:13

de minimumsnelheid is geen 10 maar 9 km per uur, dus je hoeft je echt niet helemaal gek te rijden...ik denk ook dat het best mee valt met die drukking, bovendien heb je nog bijna een week!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 14:19

Nog een vraagje over het warmrijden... wat doen jullie aan rijden met je paard voor de start? Even kort technisch aan de gang, alleen een paar rondjes stappen en draven, een galopje of juist niet?
Rowan begint vaak pas echt lekker los door het lijf te lopen na een intervalgalopje, maar dat kan ik natuurlijk ook na de start doen als het terrein er geschikt voor is. Ik vraag me wel af wat gebruikelijk is met inrijden.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 14:20

ik stap gewoon een kwartiertje los en een klein drafje, de rest gaat tijdens de rit!!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:24

Ik stap alleen een kwartiertje. De rest komt na de start wel!
Heb ook vandaag nog geen boekje gezien....*zucht*
Klasse I is trouwens 35 km.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:20

ArwenLune, de warming up is geheel afhankelijk van hoe je paard reageert. De bedoeling is dat de spieren lekker opgewarmd worden. Wij stappen altijd standaard 20 minuten in voor een training. Dat vind ik het minimum. Maar zoals jij zegt is jouw paard lekker los na een interval galopje. Ik zou zeggen, je kan het inderdaad na de start doen maar ook op tijd gaan inrijden. Net wat je zelf wil. Wij rijden ruim op tijd in (en dat kan heerlijk in KWB) en kunnen dan starten met pit om het maar zo te zeggen. Maar net als met zoveel dingen is het puur het observeren en kennen van je paard. Waar de een 5 minuten nodig heeft om ingereden te zijn en los te zijn heeft de ander langer nodig. De 20 minuten instappen vind ik een must. Zo hebik het van een internationaal ruiter ook als advies gekregen nadat ik haar zij dat ik 10 minuten stapte Lachen

brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:23

Het inrijden kan een beetje verschillen. Voor de start 15/20 min stappen en draven en dan na de start het eerste half uur een beetje rustigaan als warming-up.
Heb je een paard die in het begin het woord rustig niet kent dan is het beter voor de start uitgebreider op te warmen zodat hij geen spierproblemen krijgt onderweg

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:58

Boekje binnen: ik start als allerlaatste onder nummer 71. (dat bevalt me eigenlijk wel, gaat Rowan ook niet gek doen omdat 'ie word ingehaalt)
Zal dus de godganse morgen aanwezig zijn om alle bokkers te zien starten, want m'n chauffeur vind 8:30 een goede tijd om me te droppen...

Wat zijn jullie startnummers? Fasel en MrMagic had ik al gespot.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 11:28

Ik heb dus nog steeds mijn boekje niet, weet eigenlijk ook niet of de post al geweest is...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:33

Zit er een duidelijke groomroute bij? Kan me herinneren dat die van 23 maart niet zo duidelijk was en dat iemand op de lijst hem heeft aangepast, maar die kaart ben ik helaas kwijt. Heb al rondgevraagd via de mail, hoop dat er iets boven water komt.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:36

Mazzeltje je bent nr 114 Lachen

Karin: er is een overzichtskaart met groompunten aangegeven, en er is een routebeschrijving naar de P/A.

Er is wel een nadeel aan m'n late start bedenk ik net - ik had gehoopt om in de buurt van Fasel en MrMagic te rijden, en zodoende een beetje mee te kunnen snoepen van hun groonservice Knipoog
Nu moet ik wat anders verzinnen. Er is in principe niet zoveel nodig, een keer vlak voor de P/A en voor de finish... Is er iemand die me kan helpen?
Laatst bijgewerkt door 796285 op 19-08-03 11:43, in het totaal 2 keer bewerkt

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 11:36

ik?

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:14

Karin schreef:
Zit er een duidelijke groomroute bij? Kan me herinneren dat die van 23 maart niet zo duidelijk was en dat iemand op de lijst hem heeft aangepast, maar die kaart ben ik helaas kwijt. Heb al rondgevraagd via de mail, hoop dat er iets boven water komt.


Er zit wel een kaart bij. De p/a wordt duidelijk aangegeven hoe je daar moet komen , maar de groomplekken wordt wel aangegevn maar niet een echte routebeschrijving hoe je daar moet komen, dus chronos je kan lekker puzzelen Haha! Jammer dat ze dat ook niet eventjes goed aangegeven hebben via een schriftelijke routebeschrijving Verward

Wie heeft er eventueel een goede routebeschrijving voor mij?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:50

Weet Maarten die route niet meer uit zijn hoofd Ka?

Wij starten vroeg 10.06. Heerlijk. Hopelijk net voor de ergste warmte (ja ja, ik vind 22 graden al warm Haha! ) weer terug>

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:26

Ik ben nr. 43 en start om 11.02 uur.
Die groomroute had inderdaad wel wat duidelijker mogen zijn om verdwaalde grooms (als in maart) te voorkomen.
Nu proberen we van tevoren maar de groomroute uit te tekenen. Heb precies aangegeven wanneer ik Bertus (en manzano gaat ook mee) wil hebben Haha!