mendurance tweewieler - ervaringen gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

mendurance tweewieler - ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 22:46

Al allerlei topics rondgespit over mendurance en ik zie maar weinig mensen met een tweewieler. De plannen zijn tzt te starten met een Welsh A'tje (of die die we nu aan het beleren zijn en/of we kopen er nog een wat meer ervaren / oudere bij en die mag dan eerst aan de slag ). Ik heb een goede vierwielige wagen en ook een goede tweewieler. De tweewieler lijkt mij geschikter voor mendurance omdat hij lichter is en ook wat makkelijker manoevreert door zand / lastige hobbels etc). Qua comfort voor de menner is een vierwieler natuurlijk prettiger, maar een goede tweewieler lijkt me toch ook wel te doen. Daarbij men ik zelf veel vaker met de tweewieler dan met de wagen, simpelweg omdat het makkelijker mennen /hanteerbaar is als je alleen op pad gaat (ik weet dat je op wedstrijden met groom moet, maar ik bedoel met trainen).
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van mensen die met een tweewieler mendurance rijden. Hoe bevalt het, raad je het anderen aan, of ben je juist overgestapt naar vierwielig? Of andersom? En als je met een tweewieler rijdt zijn er dan nog favoriete merken? Is het lastig dat je groom zo 'dichtbij' je zit, of maakt dat niet uit? Hoe neem je spullen mee/ of neem je vrijwel niets mee en heb je nog een groomteam?
Hoop wat reacties te krijgen. Alvast bedankt!

montiesmama

Re: mendurance tweewieler - ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:52

Ik heb met Monty mendurance gereden met een tweewieler. Niks mee onderweg, dat werd door onze grooms gedaan.
Met zijn tweeen op de bok was wel handig, konden we elkaar goed vasthouden, want we stuiterden er zowat af in het bos op smalle zandpaden, waar Mont in de endurance helemaal gek van was en dat in de mendurance ook even wilde laten zien.
Hans van der Mee heeft een waanzinnig mooie tweewieler voor ons gemaakt; onafhankelijk geveerde wielen en onafhankelijk verende bomen.
Voor foto's kijk even op mijn site.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 23:07

Nogal erg verend dus :+ nee hoor, alle gekheid op een stokje, prachtige tweewieler zeg.
Op je website las ik o.a.
Citaat:
Op 6 oktober 2007, zijn we om eens te kijken of 'het leuk is', een mendurance gestart op de Zuidveluwe. Nou het was leuk, nee, het was werkelijk geweldig. Duidelijk dus, dat we alles op alles zullen zetten, om in 2008 nog een keer in de mendurance te starten!

Je bent net voor het eerst mendurance gestart toen ik ermee op moest houden vanwege mijn eigen blessures, zie ik. Volgens mij heb ik je toendertijd ook nog eens gemaild op het enduranceforum over jouw wagen staat me zo bij?

Stel dat je nu zou mogen kiezen zou je dan blijven rijden met je tweewieler of zou je toch gaan voor een vierwieler?
Ons Welshje is ook minder 'stevig' dan bijv een wat grotere Shetlander / Dartmoor of zo'n soort ras. Daarom denk ik ook dat bij dat type pony / paard een tweewieler beter past.

MIsschien is het ook een kwestie van proberen ... maar hoor graag / zie graag hoe het bij anderen werkt :o

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:26

Ik zit continu in dubio of ik nu met mijn vierwieler blijf rijden of toch een tweewieler voor het dubbelspan. Voordeel van de vierwieler is dat mijn groom achterop kan, ik heb liever niet iemand naast met op de bok. Ook kan er gewoon veel meer mee op de vierwieler en hebben we geen aparte groomploeg nodig. Ik groom de pony's als zij er aan toe zijn en niet omdat er een groompunt is. Door een sproeiersysteem op de kar hoeft er ook niet enorm veel water mee: in de klasse 2 hebben we maximaal 10 liter mee en dit vullen we bij in de vetgate en/of PA als we die passeren.
Qua comfort menner is een beetje afhankelijk van wat voor soort tweewieler je heb. Ik heb op tweewielers gezeten waarop ik het nog geen kwartier uit hielt en andere merkte ik nauwelijks verschil met de vierwieler (oa die van HCA met een tweespan ervoor)
Ik hou het voorlopig op mijn vierwieler, qua gewicht zijn ze niet anders gewend in de training en ik wil gewoon lekker zitten als ik er 4 uur of meer op moet zitten.

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 00:24

Beetje laat, maar ik Bokt niet zo vaak .... ik zou even met Hans vd Mee overleggen. Qua prijs maakt het niet zo veel uit: een heel goeie tweewieler (als je voor een tweewieler kiest, neem dan zeker alle veringen die er zijn!) of een 4 wieler. Wat voor ons handig was, is dat ik hem achter op de trailer kon hangen en zo dus met 1 trekauto weg kon.
Wellicht dat voor jouw paardje een 4-wieler lekkerder trekt.... geen idee, misschien kun je het eens uitproberen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 19:57

Ik ben inderdaad van plan bij Hans van der Mee langs te gaan deze zomer. Heb nu een hele fijne tweewieler en een marathonwagentje. Maar dat marathonwagentje vind ik voor onze Welsh toch te zwaar / te groot. Ik vind dat hij hele mooie wagens maakt en heb al verschillende goede geluiden over hem gehoord. Zit ook wat te denken aan een zwaarder uitgevoerde concourswagen met rem bijv. Maar goed eerst ga ik nog wat oefenen met de tweewieler, wie weet hou ik het daar toch bij (kost allemaal al geld zat zeg, aangespannen is nog erger dan onder het zadel :+ ).

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:36

Ik reed vandaag in Renkum een tijdje achter een van der Mee tweewieler maar wat lag die mooi achter dat paard! Zag er heel comfortabel uit.