Zaterdag afgereisd naar Zelhem voor een lekker weekendje mendurancen. Heerlijk plekkie op de Garmiehoeve. Pony's lekker in het paddock (50 keer rollen) en wij aan de BBQ (Viv thumbs ) Tentje neergepoot en lekker onder de wol. Onrustige nacht door dronken trekkertrekbezoekers en een overaktieve merel die de longen uit zijn lijf zong. 's Morgens weer goed gemaakt met een heerlijk ontbijt.
Voorkeuring was allemaal prima, we konden van start. Kwart voor tien vertrekken, het begon net warm te worden. Gelukkig in het bos aangenaam in de schaduw en een beetje wind. Veel koelen, het viel niet mee met een iets te lange, zwarte vacht. Heerlijk gebruik kunnen maken van de waterslang op de PA. Nickey heeft zelfs goed gedronken op de PA. Helaas komen er geen liters in met een bit in je mond.
Aankomst vetgate met een snelheid van ruim 12 km/u. Na 10 minuten aangeboden. Hero was prima, Nickey had 68 (mag 64). 10 minuten later was hij prima. Alleen het nadeel op de vetgate: het was bloedheet. Geen schaduw want de marathonbaan liep langs de bomen.
Er werd goed gebruik gemaakt van het aangeboden menu. Hapje lucerne, hapje slobber, hapje appel en wortel. Beetje gedronken ook. Nog steeds geen liters.
Tweede ronde in. Ondertussen was het een stuk warmer geworden. Minder schaduw in het bos en het parcours was muller door de vierspannen. Ik was laatste start in klasse 2 dus geen menners voor me. Een hele ronde lang werkt dat wel wat demotiverend.
Onderweg werd er nog goed gedronken. Het tempo lag wat lager maar het werk werd goed verdeeld.
Hartslag van Nick bleef steeds rond de 150. Richting startterrein hadden ze weer zin in en trokken ze ons nog mooi even over het laatste mulle pad. Uitstappen was geen doen meer, dat konden we op het gras van het startterrein wel weer. Snelheid rond de 10,5 km/u totaal
Niet meteen aangeboden maar we moesten wel in de groomarea blijven en daar uitspannen. het was er nog warmer en geen zuchtje wind. Nickey zijn hardslag steeg ipv dalen. Van het menu werd ook niet meer gegeten. Er was immers enkel nog keuze uit een warme appel of wortel of lauw water. Hero at nog lekker van het gras. Na 15 minuten aangeboden op hoop van zegen. Hero weer prima, Nickey 80. Balen. Het leek of hij moest plassen maar er kwam niks.
Ondertussen nog steeds niet eten en meer aandacht voor de marathon op het terrein er naast.
Nakeuren. Nog 80. Slechte turgor (hoewel hij daar mee bekent is) en geen darmgeluiden. Ondertussen wel gewoon netjes draven. Dat betekende met een uur weer keuren. Zoek dan maar een plekje om hem te kunnen laten afkoelen. Ik mocht hem niet naar de Garmiehoeve vervoeren maar nog steeds geen schaduw. Toen zag ik de noodbox. Geen wind daar en wat dicht op de tent maar in ieder geval schaduw. Een uur lang gesponst en van alles aangeboden. Uiteindelijk plaste hij wel wat. Al een tijd niet gemest. Hero is ondertussen naar de Garmiehoeve gebracht.
Nick wou nog steeds niet enthousiast eten. Even aan de hand gestapt om zijn darmen op gang te brengen. Hij keek wel weer fris uit zijn ogen. Toen vonden we iets dat hij wel graag wou eten: droog hooi (heeft dit een reden?)
2 uur na finish kregen we dan uiteindelijk toestemming om hem naar het paddock te brengen. Hartslag was toen nog 64 maar wel darmgeluiden.
Hij heeft nog twee uurtjes kunnen bijkomen met zijn maatje in de paddock en toen naar huis. Op de wei wel weer fris en lekker gedronken. Vandaag eigenlijk ook allebei weer gewoon alsof er niets aan de hand was.
Zelhem had dus twee kanten voor ons: Hero mijn oude 17 jarige dierenbeschermingspony die zijn derde klasse 2 zonder enige problemen uitloopt (maar of die nu klasse 3 startgerechtigd is weet ik niet'op de uitslagen staat uitgesloten ivm met span nummer 206 (Nickey) maar of Hero dan de wedstrijd helemaal voor Jan banketstaaf heeft gelopen dat weet ik nog niet) en Nickey die al weken continu barst van de energie, niet te stoppen is en nu er uit komt op deze manier. Ik ben daar best van geschrokken.
In Renkum starten we sowieso weer de klasse 1 (had ik al zo gepland) maar ik hoop dit jaar nog wel dit span klasse 3 startgerechtigd te krijgen.