hoe kom ik te weten of mijn paard fit genoeg is voor kennism

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moos2

hoe kom ik te weten of mijn paard fit genoeg is voor kennism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 21:47

Ik ben niet zeker of mijn paard fit genoeg is voor een kennismakingsklasse.
De basis ik ok maar sinds ik naar onbekend terrein kan (heb sinds kort een trailer) maakt zij zich erg druk en dit slaat langdurig op haar ademhaling. Ze is wat introvert en ze zweet meer als anders en ze loopt te hijgen alsof ze bek af is terwijl ik nog niks gedaan heb. Door gewenning is het nog niet beter geworden. Verder rijd ik wel ongeveer 12 a 13 km per uur. Ik meet het ongeveer na met google afstandmeten nadat ik gereden heb. Door die afwijkende ademhaling weet ik het niet meer. Ze neemt van die halve happen lucht door haar neusgaten en het lijkt alsof ze elk moment kan neerstorten. Zij kijkt ook wel maar is niet extreem schrikachtig en loopt ook wel door; het is alleen alsof ze de hele tijd haar adem in houdt. Ik wordt er niet vrolijk van. Het is echt anders op bekend terrein of met bekend paard er bij.
Herkent iemand dit?

Ingerr

Re: hoe kom ik te weten of mijn paard fit genoeg is voor kennism

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:59

ik herken het niet, maar ik zou maar vlug er een DA bij halen.
want dit is echt niet goed hoor.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:02

Klinkt inderdaad niet echt fijn voor je paard!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:02

Jeetje dat klinkt wel spannend zeg!
Lijkt me eerlijk gezegd niet gezond voor dr en zou er niet mee gaan starten op deze manier. Wat zegt je DA ?
Geen idee of je dan ook een keuring krijgt in die klasse (rijd zelf geen endurance) maar daar kom je dan ook niet door neem ik aan?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:27

Ik zou dit overleggen met mijn DA.
Anders misschien de eerste keer samen starten met een bekende?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:25

Mij klinkt het wel redelijk bekend, hoewel ik niet voor jou paard een oordeel durf te vellen.

Mijn paard ademt op de pas, heel wat mensen vragen of hij niet vreselijk moe is en of hij het wel aan kan. Echter doet hij dit al bij de eerste minuut draven. Hij ademt op het ritme van zijn eigen lopen, wat je volgens mij vaker ziet bij paarden die op de baan gelopen hebben. Hier door lijkt het alsof hij heel erg 'hijgt' en over zijn adem heen loopt. Maar zodra er een rustiger ritme in zijn lopen komt, als we gaan stappen bijv. is het direcht anders en ademt hij ook daar op het ritme van zijn eigen pas, maar omdat het ritme rustiger is ademt hij ook direcht rustiger.

Maar goed, ik weet dus niet precies hoe het bij jou paard gaat en durf ook helemaal niet te zeggen of het hetzelfde is. Wat ik wel weet is dat deze manier van adem halen voor mijn paard geen kwaad kan maar dat het voor buitenstaanders 'eng' lijkt.

Misschien kun je het een keer filmen en naar de je dierenarts sturen?