Verslag 1e endurance (Onstwedde)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Verslag 1e endurance (Onstwedde)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 19:55

Nu heb ik eindelijk tijd om een verslagje te typen, nadat jullie de foto's hebben kunnen bewonderen op ITP, dankzij 'mijn cameraploeg' Cody! (heel erg bedankt bij deze!)

Gister heb ik m'n eerste endurancewedstrijd gereden. Om half 7 ging de wekker al, we zouden vertrekken om half 8. Nou, om kwart voor acht stondetn we nog hier op de oprit, dus Marije moest in Assen even op ons wachten….gelukkig stond ze er nog en toen verder op weg naar Onstwedde. De manege was makkelijk te vinden. Op het enorme grasveld waar we konden parkeren hing direct een heel relaxed sfeertje, iedereen ging lekker zijn eigen gang en veel mensen hadden een paddock uitgezet voor hun paardjes. Een levensgroot verschil met een parkeerterrein van een dressuurwedstrijd!
Eerst zijn we maar eens wat rond gaan kijken en langs het secretariaat gegaan. Ondertussen zat ik me zenuwachtig te maken over of ze wel door de voorkeuring zou komen. Ze had mok rechtsachter en liep daar niet helemaal fijn mee. Gelukkig kreeg ik geen opmerkingen en dus gewoon netjes een A op locomotie. Dat was voor mij het belangrijkste, dat ze goedgekeurd zou worden! Dus, toen opzadelen en naar de start. Miga gedroeg zich prima!
Het eerste deel van de route vonden we niet zo leuk allebei, was grotendeels langs de weg en door kleine dorpjes. Op zich is ze wel verkeersmak, maar opvliegende vogels, een kippenhok, een lopende tractor, een stapel klinkers, dat vindt Miga allemaal maar niets! Dus het eerste stuk maar rustig aan gedaan, ze had er nog niet heel veel zin in. Na een kilometer of 8 en na wat zandpaden war we wel lekker uit de voeten konden, kwam de grote brug….ik reed erop af en ik hoopte al dat we niet daar over hoefden…..wel dus. Was een hoge, smalle brug met witte relingen(een beetje het idee fietsersbrug). Ik was bijna halverwege en toen kwamen er twee pony's achterop. Nou, dat was de druppel en hoppa, het hele stuk weer achteruit terug. De merrie was niet van plan er weer op te gaan, ook niet achter een ander paard aan! Er kwam een hele groep langs en toen ben ik samen met Sophia (van het schimmeltje, zie de foto's!) omgereden over de volgende brug. Met z'n tweeën durfden onze merries dat wel aan! We kwamen onderweg nog meerdere bruggen tegen, en met name die van hout vond mijn merrie eng. Zonder schimmel had ik dat misschien niet gered!
Hoe verder we kwamen, hoe leuker de merrie het ging vinden. Van Sophia leerde ik hoe je ongeveer met het tempo om moet gaan, het was makkelijk dat onze paardjes allebei een hoog tempo hebben in stap en in draf (hoewel, die schimmel was nog een grotere snelwandelaar dan mijn merrie!) Flinke stukken behoorlijk doordraven met hier en daar een stukje stappen.
Ze ging steeds beter lopen en toen waren we zo bij de p/a. Daar was haar hartslag precies 60, dus mochten we direct door. De schimmel vertrok alweer dus Miga wilde er achter aan! Nou, schimmel ingehaald en een heel stuk samen gereden, was erg gezellig. De route was ook mooier het tweede deel. Brede zandpaden vind ik echt veel fijner dan een wegberm. Bij een van de laatste groomplaatsen ging Sophia alweer vooruit, ik wilde liever eerst een stuk stappen. Dat heb ik gedaan, en in de laatste kilometers heb ik nog vrij veel gegaloppeerd en gedraafd. Pas in de laatste kilometers merkte ik dat Miga moe werd. De laatste twee kilometers heb ik gestapt en getracht de steekbeesten van m'n paard te houden. Na drie uur en drie minuten waren we weer terug. Bij de finish had Miga weer een hartslag van precies 60.
Na een half uur moesten we naar de nakeuring. Daar had ze nog een hartslag van 56, dat was iets minder. Ook haar turgor was hoger dan voor vertrek. Ze zag er verder wel gewoon fris uit dus werd ze wel goedgekeurd. Ook het draven was weer een A.
Toen moesten we wachten voor de uitslag en bleek dat ik de 32 km afgelegd had in 10,85km/u, best netjes toch?

Al met al vond ik het een leuke ervaring, in Wittelte ben ik er weer bij! Dan ben ik wel één van mijn grooms kwijt ben ik bang, Marije neemt dan Tinka ook mee en gaat ook rijden. (maar ik vind wel een nieuwe!)
De uitdaging zit volgens mij in het zo goed mogelijk aanvoelen van je paard, zodat je die zo goed mogelijk door de wedstrijd kunt loodsen. En dat is heel anders dan in de dressuur, daar gaat het toch meer om het plaatje wat jezelf en de jury zien wil en minder om het 'comfort' van het paard. Erg belangrijk is ook dat je paard lopen wil, en een beetje efficiënt vooruit kan komen. Aan de oogjes van Miga('schiet nou op, ik wil weer verder') als ik met dat flesje water in m'n hand zit, kun je wel zien dat dat geen problemen oplevert voor mij!
Nadat ik dit gereden heb, heb ik bovendien meer een idee hoe ik zou kunnen en willen trainen voor de volgende keer.
Kortom ik ben enthousiast (en ik heb niet eens zo heel veel spierpijn…)

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 21:42

Pas maar op, je bent nu ook besmet met het endurance virussssss!!
Jammer dat ik je niet gezien heb, ik ga ook naar Wittelte (en Lage Vuursche) daar start ik allebei weer klasse 1, dus dan is de kans wat groter dat we mekaar tegen komen!!!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 21:51

Wat ontzettend gaaf, wist helemaal niet dat je van plan was endurance tegaan starten! Ben jaloers! Fijn dat het zo goed ging voor de eerste keer en succes en Wittelte, ook vast voor Cody!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 23:04

O wat leuk, ik krijg er ook zin in....
volgend jaar, als Paulus moeder-af is, ga ik ook proberen om mee te rijden!

Leuk verslag Rieja, ik ga nu meteen naar de fotos!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 10:35

Leuk verslag Rieja!!
Ik heb ook een enorm leuke dag gehad, ook leerzaam omdat ik de hele dag van de eerste tot de laatste minuut heb meegemaakt, dus heb alles gezien. Erg leuk. Vond Amiga ook erg braaf en het was onwijs leuk om te zien dat zowel 'de merrie' als jij er bij elke groompost meer plezier in leken te krijgen.
Over Wittelte: het is nog niet zeker dat ik meerijd hoor, moet eerst nog overleggen en het paspoort is er nog niet, maar ik hoop natuurlijk wel dat het kan Pling
Goed gedaan joh! Toch best een leuke carrièremove of niet dan Knipoog

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:18

Dit klinkt echt als een ontzettend leuke ervaring !
Gelukkig maar dat na de eerste strubbelingen alles toch nog goedgekomen is.
Voor je paardje zal het ook wel wennen zijn, ik denk dat het vooral een kwestie van ervaring opdoen is.
Leuk dat je zo enthousiast bent dat je binnenkort weer gaat !
Veel succes, en geniet nog even na van je leuke ervaringen !

Loesiejj

Berichten: 272
Geregistreerd: 11-04-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:18

leuk Haha!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:41

O, wat heb je dat goed gedaan joh! Klasse! (Mijn endurancestart laat trouwens al meer dan 5 jaar op zich wachten... ooit ooit ooit...) Ik ga zo snel even de foto's bekijken!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:42

hardstikke leuk zeg! op naar de volgende wedstrijd?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 11:54


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 13:00

Wat een enthousiast verslag Rieja! Tja, die bruggetjes... er is nog een Bokker die daar alles van weet (Onstwedde 2002 was dat, en toch eerste worden *LOL* ) maar fijn dat je met Sophia mee kon rijden en leuk dat je zo veel van haar hebt geleerd. Zo gaat dat vaak bij endurance: je rijdt een tijdje met iemand mee en wisselt onderweg wat ervaringen uit, daar heb je mooi de gelegenheid voor als je zo naast elkaar rijdt.

Fijn om te lezen dat het jullie goed is bevallen, ik kijk er al naar uit om jullie in Wittelte te zien! Lachen

Rieja schreef:
De uitdaging zit volgens mij in het zo goed mogelijk aanvoelen van je paard, zodat je die zo goed mogelijk door de wedstrijd kunt loodsen.


Ik denk dat je daar nog wel eens gelijk in kunt hebben... Knipoog


BTW ik heb je topic ff naar WD verplaatst, daar staat ook het andere Onstwedde-topic. Lachen

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:41

Die bokker dat was ik Lachen . Was een mooie wedstrijd vorig jaar. Nooit verwacht dat we met die vertraging nog 1ste konden worden. Maar Raakje did it. Dat was een prachtig voorbeeld van paard en ruiter die elkaar mentaal door de strijd helpen, wat heb ik toen gejankt dat laatste stuk.

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 19:15

leuk verslag zeg. Tja die bruggetjes. Ik vond die houten die bewoog zodra je erop kwam wat enger. Maar ik had gelukkig moeders op de all-rounder Uck die liep er zo op en Nasir dacht ik ga er el achteraan.

Zie jullie wel in Wittelte.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 08:34

JAAAAAAAAAAAA WITTELTE, daar gaan wij ook naartoe Haha!

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:04

wij ook, maar eerst nog Lage Vuursche!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:04

En ook Retje en ik zijn in Wittelte. Leuke wedstrijd, wordt vast ook gezellig daar! Lachen

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 11:35

misschien moeten we maar een bokt strik in de manen van onze paarden doen dan weet iedereen he die is ook van bokt..... en alle andere endurance ruiters zich maar afvragen wat al die strikjes toch betekenen.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 14:06

Gewoon onze Boktpet opzetten! Als ik er aan denk neem ik die wel mee, en anders....na de foto's gezien te hebben herkennen jullie me wel toch?

Karin: Kunnen we Ret en Miga eindelijk eens naast elkaar zetten op de foto! (van de voorkant dan hè, aangezien de koppies vrij op elkaar schijnen te lijken....)
btw, de foto van jou als je door dat water gaat(is dat de Genieput?) hing ook nog bij het secretariaat in Onstwedde!