Welk zadel is het meest geschikt voor lange afstandsritten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katje24

Welk zadel is het meest geschikt voor lange afstandsritten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 11:08

Hallo lange afstand rijd(st)ers, :D
ik heb een vraagje: welk zadel (merk/soort/type) is volgens jullie het meest geschikt om
lange afstanden mee te rijden?
Welk zadel zit het prettigst, zonder dat je naar een paar km er een zere kont in krijgt? :=
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen! :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:32

Dat is per paard en ruiter verschillend. Het moet bij beide goed passen. Zelf heb ik een Massimo Trail zadel.

Afbeelding

Marloes

Re: Welk zadel is het meest geschikt voor lange afstandsritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:37

Ik heb ook de Massimo trail die hierboven staat :)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:49

Ik heb zelf een kieffer Malmo dressuur zadel.
Tot nu toe erg fijn, maar we hebben alleen nog maar klasse 1 gereden tot 34 km, dus nog geen echte lange afstand.

Dit jaar klasse 2 en we zullen het wel merken...

katje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 17:37

Bedankt voor bovenstaande reacties!
Zijn er geen mensen die met westernzadel of boomloos rijden?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:38

Ja hoor. ;)
't Is maar net wat je zelf het lekkerst vindt.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:42

Hier zijn al heel veel topics over, even de zoekfunctie gebruiken! :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:15

katje24 schreef:
Bedankt voor bovenstaande reacties!
Zijn er geen mensen die met westernzadel of boomloos rijden?

Boomloos zul je niet heel erg tegenkomen in de endurance. Zelf heb ik jaren met een westernzadel gereden (tot 70 km) maar rij nu met bovenstaande massimo trail zadel.

Via de zoekfunctie kun je veel topics over dit onderwerp vinden :)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:39

Ik heb ook een Massimo Trail zadel. Erg tevreden over :)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:21

Ik rij met een Podium. Geweldig zadel.
Na jaren ellende met zadels heb ik één ding geleerd. Een zadel moet vooral goed zitten voor de ruiter. Aan een zadel dat perfect past, maar waar de ruiter niet lekker in zit heb je niets.
De Podium is voor mij perfect, maar past in theorie niet op mijn paard, toch geeft dit zadel een perfect drukmeet-resultaat, omdat ik er in een juiste houding mee kan rijden.

Dat gaat iets verder dan een lekkere zachte zitting tegen zere billen :)

In andere landen is het heel normaal dat de ruiter een zadel heeft ipv het paard.

Neem eens contact op met Country Mill. Daar hebben ze zadels in alle soorten en maten. En een zeer kundige zadelpasser.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:35

Lenneke_ schreef:
In andere landen is het heel normaal dat de ruiter een zadel heeft ipv het paard.

Heel normaal betekent niet automatisch goed... ;) Dat gebruik zal voornamelijk praktisch van aard zijn en minder vanuit het oogpunt van paardvriendelijkheid, laat staan topsport.

Ik vind dat het allebei goed moet zijn, zeker moet je er als ruiter goed in kunnen zitten, anders ga je verkrampen en scheefzitten, met negatieve gevolgen ook voor het paard. Maar ik vind niet dat dat ten koste moet gaan van de pasvorm voor het paard. Het is niet of-of, alleen en-en is i.m.o. een goed zadel!

Ik heb zelf al jaren ROC-zadels, ik moet zeggen dat die op heel veel paarden goed passen, vanwege de flexibele panelen. De boom rust dus niet direct op de rug, maar via beweegbare panelen die met de paardenrug meebewegen. Dit i.c.m. de grote aanpasbaarheid en het zeer grote comfort voor de ruiter (de zit is vergelijkbaar met Podium, in mijn oudere ROC zit zelfs een Podium-boom) maakt het i.m.o. tot het ideale zadel. Ik zou echt niks weten dat er beter aan zou kunnen.

katje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 09:53

@ Lenneke_ Bedankt voor je tip!
Ik ben laatst al een keer bij Country Mill geweest, dat was trouwens voor wat anders, maar ze hebben daar idd een prachtige gelegenheid om zadels te passen. Of hun service ook goed is weet ik verder niet. Iemand ervaring??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:56

Ondanks dat ik er geen zadel heb aangeschaft, ben er niet eens geweest, vind ik de service erg goed. Door de drukte van hun kant lukte het niet om naar mij toe te komen (heel eind weg) maar ze hebben heel erg mee gedacht en zijn met verschillende ideeën en oplossingen gekomen om er voor te zorgen dat ik toch het zadel kreeg wat ik wou.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:01

Ik rij geen endurance oid maar wel vaak 2x per week ritten van 2 a 3 uur. Heb sinds een paar maanden ook een Massimo Trail, gekocht hier van een Bokker en passend laten maken door Country Mill. Ben echt super tevreden over mijn zadel, zit heerlijk en ook heel erg tevreden over de service van CM. Zijn bij mij op stal geweest en zadel is ter plekke opgevuld, past nu perfect.

heidi73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:35

Met mijn vorige paard heb ik alleen klasse 1 gestart. Hij is nu uit de running en ik ga opnieuw beginnen met een jong paard. Tot nu toe heb ik met mijn Wintec 2000 dressuurzadel gereden, zit voor mij goed en ligt goed op de rug, schouders kunnen vrij bewegen. Als er na verloop van tijd wat meer spierontwikkeling is bij mijn paard, wil ik ook graag over naar een Massimo!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:55

Mijn moeder heeft een Massimo Trail, sinds een jaar ofzo, ze is er erg tevreden over. :j Op onze andere paarden rijdt ze gewoon op de ROC's en Podium, maar op haar grote Groninger merrie had ze daarmee toch te weinig steun, vooral in galop. Ze wilde dus graag een Engelse boom en kniewrongen.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:59

katje24 schreef:
@ Lenneke_ Bedankt voor je tip!
Ik ben laatst al een keer bij Country Mill geweest, dat was trouwens voor wat anders, maar ze hebben daar idd een prachtige gelegenheid om zadels te passen. Of hun service ook goed is weet ik verder niet. Iemand ervaring??

Ja, super! :))
Mijn zadel heb ik daar gekocht, maar was na een jaar wat te breed geworden. Mn poown was aardig wat afgevallen. Ze waren er binnen twee dagen en hebben hem echt heel goedkoop opgevuld en hij ligt weer super! :))

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:14

Zelf heb ik twee verschillende zadels voor mijn paarden. De haf heeft een Massimo Trail en de NRPS een Gaston Mercier. Voor beide paarden ben ik er erg tevreden over, maar als ik zou moeten kiezen wordt de GM zeker mijn favoriet!

katje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 21:44

Een Gaston Mercier???
Nog nooit van gehoord, heb je er misschien een foto van?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:45

katje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 17:14

@biancavos bedankt voor de plaatjes, nu heb ik tenminste een beeld erbij!
Toch is het massimo trail zadel het geliefst, wat ik hier dan zo hoor.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:12

Nee hoor, is maar wat je wil. ;) Ik ben zelf bijv. 100% voor een westernboom, dus voor mij zou zo'n zadel geen optie zijn. Het is wel een fijn zadel als je een Engelse boom wil, vanwege de vele boommaten ook vaak goed passend te krijgen. Maar bijv. de beugelophanging vind ik niet ideaal, te ver naar voren.